Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Losing face .. Åklagarna är påpassade och rädda för att förlora ansiktet om de gör uttalanden som i slutänden visar sig inte stämma med verkligheten, och de vågar därför inte sätta ner foten i någon riktning vare sig beträffande mordplats eller antalet gärningspersoner. Jag känner inte till hur rutinerade dessa åklagare är, men nog ger de mig ett amatörmässigt intryck.
"Amatörmässigt intryck"...?
För att de inte förmår utläsa det du utläser om det här illdådet? Ett planerat lustmord
ute i det fria någonstans med flera stycken blodtörstiga deltagare från när och fjärran...
Ja, du får ursäkta dem att de inte har din storslagna fantasi där dylika hemskheter kan uppstå.
För övrigt så gick ju det här målet alldeles strålande för "amatörnissarna" ifråga.
De drev sitt åtal framgångsrikt i mål. De fick sin man fälld på ett övertygande sätt.
De avgick med "segern" här. "Förlorarna" hittar du på den andra sidan; försvarsadvokaterna
och den åtalade själv. Vid en eventuell ny rättegång i hovrätten lär resultatet bli
detsamma med allra största sannolikhet.
Enda anledning till visst missnöje hos åklagarsidan skulle kunna vara att yrkandet på
antal år i straff inte vann gehör hos tingsrätten. För man ville väl ha mer än 14 år utdömt
om jag inte missminner nu alldeles?