2014-02-12, 01:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Losing face .. Åklagarna är påpassade och rädda för att förlora ansiktet om de gör uttalanden som i slutänden visar sig inte stämma med verkligheten, och de vågar därför inte sätta ner foten i någon riktning vare sig beträffande mordplats eller antalet gärningspersoner. Jag känner inte till hur rutinerade dessa åklagare är, men nog ger de mig ett amatörmässigt intryck.
"Amatörmässigt intryck"...?
För att de inte förmår utläsa det du utläser om det här illdådet? Ett planerat lustmord
ute i det fria någonstans med flera stycken blodtörstiga deltagare från när och fjärran...

Ja, du får ursäkta dem att de inte har din storslagna fantasi där dylika hemskheter kan uppstå.

För övrigt så gick ju det här målet alldeles strålande för "amatörnissarna" ifråga.
De drev sitt åtal framgångsrikt i mål. De fick sin man fälld på ett övertygande sätt.
De avgick med "segern" här. "Förlorarna" hittar du på den andra sidan; försvarsadvokaterna
och den åtalade själv. Vid en eventuell ny rättegång i hovrätten lär resultatet bli
detsamma med allra största sannolikhet.

Enda anledning till visst missnöje hos åklagarsidan skulle kunna vara att yrkandet på
antal år i straff inte vann gehör hos tingsrätten. För man ville väl ha mer än 14 år utdömt
om jag inte missminner nu alldeles?
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-12 kl. 01:40.
Citera
2014-02-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
För att de inte förmår utläsa det du utläser om det här illdådet? Ett planerat lustmord
ute i det fria någonstans med flera stycken blodtörstiga deltagare från när och fjärran...

Ja, du får ursäkta dem att de inte har din storslagna fantasi där dylika hemskheter kan uppstå.

För övrigt så gick ju det här målet alldeles strålande för "amatörnissarna" ifråga.
De drev sitt åtal framgångsrikt i mål. De fick sin man fälld på ett övertygande sätt.
De avgick med "segern" här. Förlorarna hittar du på den andra sidan; försvarsadvokaterna
och den åtalade själv. Vid en eventuell ny rättegång i hovrätten lär resultatet bli

Enda anledning till visst missnöje hos åklagarsidan skulle kunna vara att yrkandet på
antal år i straff inte vann gehör hos tingsrätten. För man ville väl ha mer än 14 år utdömt

Dessa åklagare är inga "blåbär" eller påse av "nötter", dom är rutinerade duktiga åklagare som vunnit många brottsmål. Ganska svåra och tuffa.

Googla, får du göra själv.
Citera
2014-02-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att VB är både mördat och styckad samt "dumpad" i skogsområdet där hon hittades. Det är fakta.

Att KJ anses som rimlig gärningsman har jag inte heller något problem med.

MEN för mig finns det oförklarliga grus som skaver.

Det bara är så.

Respekterar det du säger och håller med. Innan vi har hela berättelsen som förstahandsuppgifter kommer det alltid kvarstå "grus som skaver". Kanske även därefter, för jag tvivlar på att KJ kommer vara förmögen att återge vad som egentligen hände och varför. Han skyddar nog sin självbild och sina nära så långt det är möjligt.

Men det hindrar inte att han döms för brottet i HR. Där handlar det om rimliga tvivel inför den sammanlagda bevisbörda indicierna lägger på honom. Antingen kommer han med en mycket bättre och sammanhållen berättelse, eller också döms han mot sitt nekande och sin tystnad/ovilja att bidra.
Citera
2014-02-12, 01:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Dessa åklagare är inga "blåbär" eller påse av "nötter", dom är rutinerade duktiga åklagare som vunnit många brottsmål. Ganska svåra och tuffa.

Googla, får du göra själv.
Har jag påstått att de skulle vara något av det du nämner kanske?
Det är ju mr MBoudine som uttrycker sig i något förklenande ordalag om de nämndas kompetens.
De ger ett "amatörmässigt intryck". Det tycker däremot inte jag alltså. Alls icke.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-12 kl. 01:58.
Citera
2014-02-12, 01:55
Medlem
Citat:
Har jag påstått att de skulle vara något av det du nämner kanske?
Det är ju mr MBoudine, som tycker åklagarna ifråga ger ett
"amatörmässigt intryck". Det tycker däremot inte jag alltså.

Sorry, det var mycket riktigt till MBoudine.

Ber om ursäkt.
Citera
2014-02-12, 02:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Sorry, det var mycket riktigt till MBoudine.

Ber om ursäkt.
Ingen fara.
Citera
2014-02-12, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Respekterar det du säger och håller med. Innan vi har hela berättelsen som förstahandsuppgifter kommer det alltid kvarstå "grus som skaver". Kanske även därefter, för jag tvivlar på att KJ kommer vara förmögen att återge vad som egentligen hände och varför. Han skyddar nog sin självbild och sina nära så långt det är möjligt.

Men det hindrar inte att han döms för brottet i HR. Där handlar det om rimliga tvivel inför den sammanlagda bevisbörda indicierna lägger på honom. Antingen kommer han med en mycket bättre och sammanhållen berättelse, eller också döms han mot sitt nekande och sin tystnad/ovilja att bidra.

Jag skulle vilja lägga bevisbördan på dom som hävdar indiciebevisningen. Att dom gör det mer övertygande.

Det vill jag se.
Citera
2014-02-12, 02:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Gick i sin egen värld". "Tio meter från dom andra" "Gick och sparkade på stenar" "Kändes mest som han var där för att vara där"

(Missing People)

"Försöker hela tiden lyssna på vad som sägs av dom som är befäl på platsen" "Försöker hela tiden hålla sig ajour"

"Svarar väldigt luddigt och suspekt på de frågor som ställs"

(kommissarie Öberg)

Lite intressant, kompletterande information.

Citat:
Jag vet inte ens vad CSI är - så obildad är jag.

Många gånger - låter som vanligt? Är det det?

KJs lägenhet var uppenbarligen tämligen ostädad. Och polisen letade efter att hitta bevis för att just den lägenheten var mord- och styckplats. I annat fall blir transportstyckning lite svävande i luften. Man lade alltså mycket "krut" på det.

Man hittade inget.

Mycket intressant .. KJ gick omkring lite avsides till synes planlöst sparkande på stenar - men hela tiden med spetsade öron om han kunde uppfatta något som innebar att MP-folket var nånting på spåret .. I mitt tycke förväntat av en som varit inblandad, och samtidigt skulle det inte förvåna om åtminstone ytterligare en deltagare i styckmordet på Vatchareeya varit med och "sökt".

Fetat. Nej, man hittade inget vid finkamningen av KJ:s lägenhet och KJ kunde därför ganska trosvisst påstå: "Ni har ingenting på mig" - Kj visste att det skulle bli mycket svårt att fälla honom för mord och styckning på VB (även om brandplanen sprack) men han kunde knappast föreställa sig att det trots försiktighetsåtgärder kunde finnas blodbesudling i bagageutrymmet på Sonatan.

Edit: Jag tror att advokat Forssberg noterade att KJ blev totalt överraskad av uppgiften om blodbesudlingen i klientens Sonata och att Forssberg började skissa på att KJ borde erkänna griftefridsbrott och förneka övriga åtalspunkter. Gissar att det var i det läget som KJ fattade beslut om att byta advokat ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-12 kl. 03:27.
Citera
2014-02-12, 02:33
Medlem
Det är VB som kontaktar KJ och önskar komma hem till honom för att plugga.
KJ åkte vid 16.00 tiden och plockade upp henne med sin bil och de åkte hem till KJ.
Vad som kan inses är att det var nog inte endast pluggande som var hennes motiv att komma till KJ.
VB skickar SMS till MB 17,42 17,43 17,47 18,07 18,21 och 18,40.
MB skickar SMS till VB 17,28 18,13 och 19,31.
Det var under eftermiddagen en intensiv SMS trafik mellan MB och VB.
VB lämnar bostaden hos KJ vid 21,00 tiden, det är ett TV program som slutar när VB går.
KJ erbjuder att skjutsa hem henne, men hon säger att han har druckit öl och att hon går hem.
Nu är det ett kvinnligt vittne som kommer med sin man från Luleå och möter en asiatisk kvinna på Lejonbacksvägen vid 21,30 tiden där signalementet på den kvinnan stämmer in på VB.
De hade kört i 30 km/timmen och hon gick mot bilen på samma sida som vittnet satt och den här tiden var det inte mörkt i Boden, därför kunde vittnet observera henne mycket bra.
Därför kan det påstås att det var VB och ingen annan, där vittnet mötte det som sannolikt var VB är det ca 1,1 km från KJ:s bostad, därför stämmer tiden också in bra . Lejonbacksvägen är en tyst gata med ett fåtal hus och mycket liten trafik.
Lejonbacksvägen ligger nästan i motsatt riktning, om VB hade gått mot sitt hem från KJ.
Därför kan inses att med SMS trafiken som de hade på eftermiddagen skulle VB träffa någon person som hon stämt möte med och inte omöjligt att det var efter Lejonbacksvägen någonstans.
De här SMS meddelanden har inte kunnat återställas efter att de blivit raderade av MB och VB:s mobil har förblivit borta.
Men det är tveklöst att det var kanske här efter Lejonbacksvägen hon mötte sitt öde VB.
Det är ingen som vet vad som hände med VB efter att vittnet hade mött henne, men jag gör en egen spekulation om det.
Jag anser att hon blev kidnappad av minst två män på vägen och sedan förd bort till någon bostad eller lokal där hon blev mycket brutalt misshandlad och plågad till döds för att sedan styckas och hennes kroppsdelar blev placerad i Gula huset och däromkring.
Jag anser som är min spekulation att det var ett anstiftat mord med lejda mördare som utförde mordet på VB.
Jag tror absolut inte att det var slumpen som gjorde att VB blev mördad.
Den här planteringen av VB:s blod i bagageutrymmet i KJ:s bil och placeringen av kroppsdelarna i Gula huset och däromkring, anser jag var ett sätt att vilseleda och därmed fördröja utredningen.
Om utredningen pågått en längre tid efter fel spår blir det till en omöjlighet att börja om igen.
Därför var inte orsaken att få KJ skyldig för mordet, med planteringen av blodspåret.
Man kan undra varför avrättade de inte VB och lämnade kroppen där på platsen, men om de gjort på det viset hade de sannolikt fått mycket lite försprång och troligen åkt fast, då hade en brottsplats också funnits. Det som är viktigt vid ett mord är att komma igång mycket snabbt med utredningen då finns stora möjligheter att lösa det.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-12 kl. 02:45.
Citera
2014-02-12, 03:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

De avgick med "segern" här. "Förlorarna" hittar du på den andra sidan; försvarsadvokaterna

Fetat: Nej, det är jag långt ifrån övertygad om. Jag bedömer utfallet som 5 pct risk att KJ frias, 15 pct risk att HR fastställer TR-domen och 80 pct chans att hovrätten skärper straffet, eventuellt till livstid vilket gärningen är kvalificerad för då rekvisitet: dödad under plågsamma och tortyrliknande former, verkar vara uppfyllt.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-12 kl. 03:29.
Citera
2014-02-12, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Edit: Jag tror att advokat Forssberg noterade att KJ blev totalt överraskad av uppgiften om blodbesudlingen i klientens Sonata och att Forssberg började skissa på att KJ borde erkänna griftefridsbrott och förneka övriga åtalspunkter. Gissar att det var i det läget som KJ fattade beslut om att byta advokat ..
Det fungerar inte att erkänna ett brott som personen inte begått, därför det måste undersökas om personen verkligen gjort brottet. När frågan kommit var fanns brottsplatsen, hade personen blivit avslöjad omedelbart som en lögnare. Om sådana saker hade fungerat hade personer kunnat ta på sig brott som de aldrig gjort, för att skydda någon person, och kanske mot betalning också.
Men det är helt rätt att det som åklagarna påstod att de hade mot KJ är ett åtal om griftefridsbrott som borde gällt.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-12 kl. 04:03.
Citera
2014-02-12, 04:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det fungerar inte att erkänna ett brott som personen inte begått, därför det måste undersökas om personen verkligen gjort brottet. När frågan kommit var fanns brottsplatsen, hade personen blivit avslöjad omedelbart som en lögnare. Om sådana saker hade fungerat hade personer kunnat ta på sig brott som de aldrig gjort, för att skydda någon person, eller kanske mot betalning också.
Men det är helt rätt att det som åklagarna påstod att de hade mot KJ är ett åtal om griftefridsbrott som borde gällt, men då hade mördarna ansetts vara i frihet.

KJ vet var brottsplatsen ligger, men berättar inte - dvs lögn i vilket fall. Kärnfrågan i det här är huruvida KJ är beredd att fortsätta neka till anklagelserna och ta fallet själv, eller lägga korten på bordet, branda medbrottslingar och genom sin omvittnat dugliga advokat försöka få ner fängelsestraffet tidsmässigt till var den lägre gränsen för mord ligger - dvs detsamma som gäller för maxstraffet för dråp, 10 år. Men som jag skrev i föregående inlägg är utsikten för straffnedsättning utomordentligt låg oavsett ytterligare gärningspersoner framkommer. Det blir sannolikt straffskärpning i hovrätten.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-12 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in