Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Paret MB/AN hade mycket starkare motiv än KJ.
Om vi utgår från att MB/AN är gärningsmännen, någon av dem ensam eller tillsammans har ingen större betydelse, vad har de för alternativ när polisen knackar på och vill förhöra dem. Att de blir förhörda och misstänkta är en självklarhet på grundval av den livliga SMS-trafiken ända till dagen för VB:s försvinnande.
De finns som jag ser det två alternativ, det logiska och det bakvänt logiska alternativet.
De har alltså minst söndagen på sig att prata ihop sig. I normalfallet används det logiska alternativet mest, ex försöker polisen hålla isär brottsligar så att de inte kan prata ihop sig om händelser.
Om vi börjar med det bakvänt logiska alternativet som i så fall användes i det här fallet. Det går ut på att deras berättelser måste spreta, de får inte ge varandra bra alibin mm så att polisen inte kan misstänka dem att de bara pratat ihop sig som brottsligar oftast gör om de har möjlighet till det. Som absolut höjdpunkt är AN:s inlägg på Facebook om att VB är en kackerlacka och hon kanske är död. Vem i hela Sverige kan misstänka en mördare som skriver så om sitt offer bara någon dag efter det att hon försvunnit.
Metoden slog helt fel eftersom den ledde till att många skribenter på Flashback inte uppfattade den bakvända logiken på rätt sätt utan i stället som ledde till att de blev ännu mer misstänkta för mordet.
Det logiska alternativet hade varit att de hade lagt upp alla korten för varann och hittat på en bra story. Storyn hade kunnat i korthet vara som så att när MB blir förhörd så skall han svara ungefär så här för polisen:
Känner du VB: Javisst, hon är ju med i karateklubben
Umgås du med henne eftersom du har livlig SMS-kontakt med henne: Ja
När träffade du henne senast: den 2 maj
När hade du senast SMS-kontakt med henne: 4 maj
Har du haft en sexuell relation med henne: Ja sedan 2012 men bara sporadiskt senaste tiden, senast i mars.
Känner din fru till relationen: Det är ju ingen hemlighet, hon fick reda på det redan 2012.
Hur tog hon det: Vi hade minst sagt en livlig diskussion om det. Vi kom fram till vi inte ville spräcka äktenskapet för den här sakens skull. AN gick med på att vårt äktenskap skulle var ett öppet förhållande bara jag inte berättade om mina eventuella eskapader för henne. Hon var med på att vi hade mer på att förlora än vinna på att spräcka äktenskapet.
Varför har du raderat dina SMS-meddelanden från VB: Jag har en gammal telefon med litet minne så jag raderar alltid VB:s SMS eftersom hon kan skicka hundratals på en dag och fylla telefonen.
Dessutom tror jag att om AN skulle råka läsa SMS:en på min telefon skulle hon förstå att Wass var VB och hon skulle säkert ta illa upp trots vår överenskommelse.
Förhör med AN: Vet du vem VB är: Ja, jag vet att hon har haft och eventuellt fortfarande har en relation med min man.
Accepterar du att han har ett förhållande vid sidan om: Jag tycker inte om det men så länge han inte pratar om det så är det OK. Vi har en överenskommelse sedan han blev avslöjad 2012 att han får ha andra relationer. Mitt äktenskap är viktigare än det. Vi är mogna människor med ett företag och jag ser det som så att eftersom min make är 50 år så kommer problemet med högre ålder avta så småningom med ålderns rätt.
Är du inte svartsjuk på din make: Svartsjuk är ett för hårt uttryck men som sagt är det ju inget som jag egentligen tycker om.
Det här är bara ett exempel på att prata ihop sig. Vem utomstående har så mycket kunskap om paret att han skulle avslöja storyn som lögn?