2013-05-10, 19:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Nej, men jag antar att en sådan begäran inte kan framläggas utan man först grundar det i de lagstöd polisen förhåller sig till.

Lagen om elektronisk kommunikation verkar väl mer vara den lag fastställer och styr nätoperatörernas verksamhet, d.v.s om de önskar bedriva affärer inom elektronisk kommunikationhar de den lagen att förhålla sig till.

Självklart stipulerar en sådan lag att om behörig myndighet begär ut data från telecombolagen /nätoperatörerna så måste de ha den tillgänglig och också lämna ut den.

Externa aktörers möjligheten att begära ut den måste väl ändå regleras, i för dessa aktörer, relevanta lagar- såsom diverse polislagar ?
Lagar reglerar när polisen får begära ut sparad trafikdata, inte hur mycket. När man går längre, utöver vad operatören sparar, t.ex. teleavlyssning, krävs mer. Just i exemplet teleavlyssning krävs domstolsbeslut.
Citera
2013-05-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Att han dom haft sex som motion det var en gissning då jag skulle tycka det var vidrigt om min tjej ej bytte kläder efter hon motionerat

Och då jag vet att Tompy inte bor kvar på den adress som skrevs på Flachback så måste den gamla adressen ligga kvar pga att folkbokföringen inte ändrats

Vilken adress i Bodsvedjan handlar det om. Avståndet Ugglegatan - Bodsvedjan (t.ex Bataljonsvägen) är kortaste vägen 3,5 km, Helikoptergränd 3,4 km inte 2 km som polisen säger. Men om de tre fastigheterna på Åbergsleden (nr 2-6 samt 8) räknas som Bodsvedjan så är det dit 2,1 km.
Beroende på var så kan sökområdet förändras mellan bostaden och "kompis" då det finns alternativa promenad vägar.
Citera
2013-05-10, 20:05
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
hahahaha, eller hur? nätet dras samman, nerverna kryper utanpå nu

var ju denne som skrev på MPS, denne som Bodengrabb nämnt. Att denne nu raderar sina egna inlägg, ändrar sitt nick på fejan och nu skriver o dementerar att denne nu inte är tom*y är bullshit i mina ögon

Vet inte om det du skriver har bäring, men jag hoppas att både Bodengrabb och ex pojkvän har talat ut grundligt med polisen. Något känns inte rätt här.
Citera
2013-05-10, 20:06
Medlem
Alltså, att hänga ut denna Tompy som ni gör.. Han har inte gått skallgången, känner henne inte.. Inte kvinnohatar. Han gillar att diskutera om jämställdhet från bägge hållen. Han bor INTE i bodsvedjan.. Hur tror ni att det känns att få ett samtal från tv 4 Norrbotten som vill prata med honom om detta.. Han har ALDRIG träffat henne eller känt hon.. Hoppas att denna man som hävda att han pratat med honom vet vad han sätter igång.. Han är en av dom mest omtänksamma människorna jag känner, detta är vad som göra såna här sidor farliga!
Citera
2013-05-10, 20:11
Moderator
OYs avatar
Det är Bodengrabb som påstår saker om TP här, och jag efterlyser fortfarande förklaringar om detaljer kring hens uttalanden. Troll eller desinformation, syfte oklart?
Citera
2013-05-10, 20:11
Medlem
highfives avatar
Polisen säger att det är två km från Ugglegatan. Finns en del hus på andra sidan kraftstationen också (Dammgränd). Var det inte hösten 2011 en kvinna blev utsatt för ett våldtäktsförsök någonstans vid kraftverket? Har för mig att hon var och joggade också. Fallet var med på Efterlyst också. Någon som vet om någon blev gripen för detta?

Tänkte att det kanske är samma gärningsman.
Senast redigerad av highfive 2013-05-10 kl. 20:15.
Citera
2013-05-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilja26
Alltså, att hänga ut denna Tompy som ni gör.. Han har inte gått skallgången, känner henne inte.. Inte kvinnohatar. Han gillar att diskutera om jämställdhet från bägge hållen. Han bor INTE i bodsvedjan.. Hur tror ni att det känns att få ett samtal från tv 4 Norrbotten som vill prata med honom om detta.. Han har ALDRIG träffat henne eller känt hon.. Hoppas att denna man som hävda att han pratat med honom vet vad han sätter igång.. Han är en av dom mest omtänksamma människorna jag känner, detta är vad som göra såna här sidor farliga!

Hur förklarar du detta, Bodengrabb? Som för övrigt verkar vara borta från tråden?!
Citera
2013-05-10, 20:15
Medlem
Citat:
Enligt denna länk ges polisen större befogenheter till ex.att göra beslag, masttömningar m.m när ett försvinnande rubriceras som människorov än om en människa "bara" är anmäld försvunnen, även om just det jag länkar till inte handlar om samma försvinnande.

Inledningsvis sköttes Boden-ärendet med stöd av LSO 4:4 (Lagen om skydd mot olyckor), om jag har förstått det rätt.

Har inte orkat sätta mig in i detta i detalj, men jag antar att rubriceringen människorov nu gör att man kan plocka fram spetsigare verktyg för att lösa fallet

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men lagen om elektronisk kommunikation säger vilket trafikdata som operatörer ska spara och lämna ut när myndighet så begär. Där finns ingen skillnad mellan olika trafikdata, som t.ex. positionering. Allt eller inget är det som gäller.

Nu kanske jag fattar vad du pratar om Du menar antagligen att eftersom de haft viss trafikdata (18.40)
redan tidigare. så har de redan tidigare, per automatik haft tillgång till all relevant nättrafik.

Givetvis. Kanske har rubriceringen om människorov ingen betydelse i detta konkreta fallet, vad det gäller hennes telefon.
Ändå hävdar jag att rubriceringen människorov ger dem utökade befogenheter beträffande annat, i utredningen.
Citera
2013-05-10, 20:15
Medlem
Soffpotatis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Polisen säger att det är två km från Ugglegatan. Finns en del hus på andra sidan kraftstationen också (Dammgränd). Var det inte hösten 2011 en kvinna som blivit utsatt för ett våldtäktsförsök någonstans vid kraftverket? Har för mig att hon var och joggade också. Fallet var med på Efterlyst också. Någon som vet om någon blev gripen för detta?

Tänkte att det kanske är samma gärningsman.

Jupp stämmer bra det, den teorin har jag dragit upp i ett tidigare inlägg.
Citera
2013-05-10, 20:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu kanske jag fattar vad du pratar om Du menar antagligen att eftersom de haft viss trafikdata (18.40)
redan tidigare. så har de redan tidigare, per automatik haft tillgång till all relevant nättrafik.

Givetvis. Kanske har rubriceringen om människorov ingen betydelse i detta konkreta fallet, vad det gäller hennes telefon.
Ändå hävdar jag att rubriceringen människorov ger dem utökade befogenheter beträffande annat, i utredningen.
Jag tror att vi är överens.
Citera
2013-05-10, 20:18
Medlem
J-ssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilseinorr
Jag har en gemensam vän med denna TP. Min vän säger att denna TP är homosexuell.

Jaha, och...!? På vad sätt skulle detta vara relevant information för försvinnandet?? Din idiot, jag säger inte mer...!!
Citera
2013-05-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilja26

Trist. Det är en användare i den här tråden som har pekat ut TP (om det nu är samma person). Vi andra följer bara info som dyker upp och eftersom vi inte är från Boden drar vi inga egna slutsatser utom om sådant som skriv i tråden. Verkligen tråkigt om någon känner sig oskyldigt utpekad. Du kanske har en egen förklaring hur det kunnat ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in