2014-01-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om KJ är en av flera inblandade, vilket jag tror, så finns det ett par intressanta namn i FUP, jag har presenterat dem tidigare. MB är inte en av dem.

FUP

F2: Det har kommit in uppgifter sent i utredningen, att…de är inte bekräftade ännu, men jag
ville bara f…ställa frågan. Umgicks du med någon...någon…någon mansperson, någon kille
eller tjej innan?
H: Nääee, jag vet inte.
F2: Förstår du min fråga? Jag påstår inte att det är det…
H: Jo. Nä, men jag…
F2: ...här är…är sant.
H: Du frågar om…
F2: Jag frågar bara…
H: …och jag…och jag vet inte. Jag…jag minns väldigt lite från den dagen. Det är…det jag
minns det är…jag vaknar, jag käkar, jag åkte och hämta henne och hon var hemma hos mig.
Ehh…jag fick en kram och hej då. Det…det är allt jag minns från den dagen. Allt det här som
jag har fått…bli…behöva berätta om och om igen, det är…det minns jag för att jag har fått
repetera det så många gånger så det…innaglat i huvudet.
F2: Men din…när du säger att jag…ursäkta…jag minns inte, är det underförstått med att det
är möjligt att jag hade…att du hade besök…
H: Jaa.
F2: …av någon annan person?
H: Jag kan ha haft besök av en annan person.
F2: Okej.
H: Men jag minns inte.
F2: Nej. Det förstår jag.

Jag tycker att det finns en antydan till att VB ocj KJ inte var ensamma den där kvällen.

Den ghillien som hänger i KJ garderob är ingen mantel, då var det kanske en mantel i bagagerutrymmet. Citatet är angående vad som fanns i bagageutrymmet 4-5/5. Jag tänker på den gröna fibern, den kan komma ifrån den här manteln.

H: …och en Guilly-suit eller en Guilly-mantel

Ja man får känslan att :

1. Att han säger att han inte minns för har någon annan varit där kan ju ett vittne ha sett det. Han vet ju inte vad polisen vet när de ställer frågan.

2. Eller så vill han bara låta det vara öppet för att någon annan kan ha dödat henne med att hinta om att någon annan kan ha varit där men att han inte minns.

I vilket fall som helst finner jag det väldigt otrovärdigt att han inte skulle minnas om där varit någon eller inte. Kvällen då hans vän försvann för alltid och han minns inte om han haft en annan vän därhemma.
Citera
2014-01-19, 17:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Ja man får känslan att :

1. Att han säger att han inte minns för har någon annan varit där kan ju ett vittne ha sett det. Han vet ju inte vad polisen vet när de ställer frågan.

2. Eller så vill han bara låta det vara öppet för att någon annan kan ha dödat henne med att hinta om att någon annan kan ha varit där men att han inte minns.

I vilket fall som helst finner jag det väldigt otrovärdigt att han inte skulle minnas om där varit någon eller inte. Kvällen då hans vän försvann för alltid och han minns inte om han haft en annan vän därhemma.

Ja, det är någonting egendomligt med detta. Bortsett från problem med tider så har han redogjort i förvånansvärt skarp detalj (med tanke på hans påstått urusla minne) för vad de gjorde under eftermiddagen och kvällen.

I och för sig inkluderar hans svar som jag tolkar det att han håller öppet för huruvida någon hälsade på hemma hos honom INNAN han åkte och hämtade Vatchareeya. Där är det väl möjligt att han faktiskt har svårt att hålla isär när folk avlagt kortare besök hos honom av ena eller andra skälet.

Sen tror ju jag också att hans detaljminne när det gäller interaktion med andra människor faktiskt är ganska dåligt. Det är också ett skäl till att detaljskärpan i vad som hände när de hade sex och omständigheterna kring hur hon lämnade hans lägenhet låter inövade när han berättar. Särskilt detta med klockan nio, kramen och plastpåsen är jag säker på är en innantilläxa.
Citera
2014-01-19, 17:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför hakar du upp dig på dessa detaljer, officiellt så har MB aldig delgivits misstanke om brott och därmed så har han i juridisk mening aldrig varit misstänkt.

Sedan att han varit intressant i utredningen för hans kontakter med VB , vilket lett till att polisen behövde utreda honom är full tnormalt. Utredningen leddedock inte till ökad misstanke.

Vad lekmän anser är tämlighen ointressant, det krävs indicier, information eller bevis för att misstänkligöra någon, sådant har inte presenterats på många månader nu, varken av polisen eller av någon i tråden.

Polisen spanade på honom vilket betyder att han var misstänkt. Annars hade man ju bara behövt ta in honom för en intervju - en pratstund över en kopp kaffe för att klargöra hans bekantskap med den försvunna VB. Svårt att inse att Berg var misstänkt ?
Citera
2014-01-19, 17:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Polisen spanade på honom vilket betyder att han var misstänkt. Annars hade man ju bara behövt ta in honom för en intervju - en pratstund över en kopp kaffe för att klargöra hans bekantskap med den försvunna VB. Svårt att inse att Berg var misstänkt ?

Brukar polisen hämta personer till förhör med påföljande beslag av privat egendom om de inte är misstänkta, eller brukar man få ta t ex. buss, taxi eller apostlahästarna?

Bara noterade att polisen hämtade MB. Kan iof vara en vänskaplig gest.
Citera
2014-01-19, 17:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brukar polisen hämta personer till förhör med påföljande beslag av privat egendom om de inte är misstänkta, eller brukar man få ta t ex. buss, taxi eller apostlahästarna?

Bara noterade att polisen hämtade MB. Kan iof vara en vänskaplig gest.

Javisst, i all vänskaplighet beslagtog man Bergs mobiltelefon (den han visade för dem, skulle tro att Berg har/har haft fler mobbar med intressantare/komprometterande innehåll). Det är standardrutin hos polisen att alla som bjuds in på kafferep och en pratstund blir av med mobilen ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-19 kl. 18:12.
Citera
2014-01-19, 17:58
Moderator
OYs avatar
Om vi tänker oss en medgärningsman, den här ME, han har försökt förminska sin koppling till KJ, dessutom var han den som hittade benen i huset, gojsade lite med sin kniv bland fettlager och annat snajsigt, hade en klar uppfattning om hur länge benen hade legat i huset, airsoftspelare, ensamstående(bor med mor), tuggar ångestdämpande, inget körkort, bryter mot regler och policys, en enstöring tror jag.

Vore intressant att veta vilken typ av diagnos han har, ångestdämpande används bl a mot tvångstankar.

En person som bevisligen tar risker och sätter sig över normer och regler, jag sätter honom högst upp på listan över potentiella medgärningsmän då han är KJ vän, de gick också tillsammans under minst ett sök.
Citera
2014-01-19, 18:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han delgavs ingen misstanke, så rent konkret så är svaret nej han va aldrig misstänkt.
Har du problem med att begripa hur man utrett detta fallet? Fällande dom är på ingång, och bevisen övertygande, så vad är du ute efter?

Nähä, det säger du helt uppriktigt, men då är det så förstår du att du kanske inte följt med i detta fallet och hur domstolen har uttalat sig om bevisen.
De enda som ska övertygas och de enda som dömer KJ är domstolarna. Indiciekedjan och teknisk bevisning gäller om du missat det.
Någon annan gm finns inte så det är helt klart uteslutet. Nej, jag tycker det är solklart inget annat. Tramset du framför har ingen relevans alls det är svammel.

Citat:
Ge då exempel på bevis som binder KJ till mord och styckning ! Eller bevis som binder honom till någonting annat straffbart som du kan hitta på ! Vad gör att du så tvärsäkert utesluter alternativ gm ? Det gör ju inte ens åklagarna ..

Emotser ditt svar på ovanstående frågor - exempel på bevis som binder KJ till brottet att ha mördat och styckat VB, samt att han varit ensam om detta, dvs att medgärningsperson(er) kan uteslutas.
Citera
2014-01-19, 19:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han delgavs ingen misstanke, så rent konkret så är svaret nej han va aldrig misstänkt.
Har du problem med att begripa hur man utrett detta fallet? Fällande dom är på ingång, och bevisen övertygande, så vad är du ute efter?

Nähä, det säger du helt uppriktigt, men då är det så förstår du att du kanske inte följt med i detta fallet och hur domstolen har uttalat sig om bevisen.
De enda som ska övertygas och de enda som dömer KJ är domstolarna. Indiciekedjan och teknisk bevisning gäller om du missat det.
Någon annan gm finns inte så det är helt klart uteslutet. Nej, jag tycker det är solklart inget annat. Tramset du framför har ingen relevans alls det är svammel.

Domstolen dömer, det håller jag med om, även att domstolen skall övertygas, men när domstolen låter sig övertygas på indicier som inte övertygar allmänheten, då är det fara och färde med förtroendet för rättsväsendet tycker jag. Det måste finnas någon form av samstämmighet med vad allmänheten uppfattar som rimligt tvivel. Det är en balansgång, och i det här fallet tycker jag med flera att domstolen har gått över gränsen för vad som är anständigt en rättsstat.

Tror faktiskt att fler tycker så om man bara sätter sig in i fallet. Tyvärr är domslut och förundersökningar inte lika populärt i det breda folklagret som CSI och Bingolotto. Och bara för att det är ett fåtal som opponerar sig så betyder det inte automatiskt att det fåtalet är ute och seglar.

Kan du redovisa exakt vad, eller vilka sammantagna indicier i förundersökningen som talar starkt för att ingen annan än KJ kan vara mördaren. Nä, precis, det kan du inte, lika lite som åklagaren har lyckats med det. Just därför framstår dina floskler som just bara tomt prat.
Citera
2014-01-19, 20:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
För att bevisa ett mord krävs inget motiv i alla fall. Det krävs bevisligen ingen mordplats heller ser det ut som, så att bevisa ett mord blir skillnad på att lösa ett mord.

Vad det gäller misstänkte snart dömda KJ så är det övertygande bevisning om att han mördade Vatchareeya Bangusan och styckade henne för att sedan dumpa henne i delar i skogen.

Man vet inte om mordplatsen är hans bostad däremot saknar man verifierbara spår.
Nej, som sagt man ska inte behöva bevisa en brottsplats i just detta specifika fallet för i så fall fälls inte KJ, och det är ju stundande.
Vad som är bevis tror jag inte du är vare sig insatt i eller kan sortera i detta fallet.

Krim. teknikerna är säkra på att KJ:s bostad INTE är brottsplats och något alternativ till KJ:s bostad har man inte påträffat vilket analogt med vad du påstår i fetat innebär att KJ inte fälls, eller hur ? Vad menar du gör det här fallet "specifikt" för övrigt ?

Edit: Du ska nog tala väldigt tyst om vad som är "bevis", du har antagligen inte tillbringat en minut i en föreläsningssal som behandlat bevis och bevisvärdering - det är nog vid köksbordet med en kvällstidning under näsan som du har inhämtat merparten av dina "kunskaper".

Edit 2: För att i någon mån upprätta dig kan du ju ta och överraska både mig och andra i tråden genom att peka på några "bevis" som du påstår binder KJ vid det brott han står åtalad för.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-19 kl. 20:38.
Citera
2014-01-19, 21:57
Medlem
Även om KJ skulle drabbas av mundiarre och berätta hur han ströp VB, tillfogade henne skadorna, styckade, henne, visade var händer, mobil mm, är gömda, etc. Beskrev hela förloppet i detalj så skulle det inte vara tillräckligt för alla deltagarna i tråden.
Vissa, ni vet alla vilka, skulle hävda.
- KJ vågar inte berätta sanningen
- KJ har fått betalning för att ta straffet
- KJ har inget med mordet att göra
- MB och AN och KJ hjälptes åt med mordet
- VB mördades av en sammanslutning av Baltiska knarksmugglare och djävulsdyrkare som passade på att röja en konkurrent och samtidigt filma det utdragna mordet för att tillfredsställa sina mordiska lustar. Filmen kommer att komma fram, det är bara en tidsfråga och sammanslutningen har hotat att skada KJ familj och de har redan mördat hans hund som exempel.
Citera
2014-01-19, 22:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Mycket kackel från din sida, men dina inlägg har i mitt tycke inte tillfört ett skit. Eller fått denna tråd att avancera. Förövrigt så är Berg fullständigt utredd. Det tror jag alla är överens om förutom du då. Vill minnas ett citat från dig tidigare i år "KJ ÄR skyldig, no doubt about it Tycker mest du har taggarna utåt mot alla i denna tråd. Velar fram och tillbaka. När majoriteten tror som du gjorde en 1 timme förra året åtminstone. Att KJ är den skyldiga. Kommentar på det?
Citera
2014-01-19, 22:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Även om KJ skulle drabbas av mundiarre och berätta hur han ströp VB, tillfogade henne skadorna, styckade, henne, visade var händer, mobil mm, är gömda, etc. Beskrev hela förloppet i detalj så skulle det inte vara tillräckligt för alla deltagarna i tråden.
Vissa, ni vet alla vilka, skulle hävda.
- KJ vågar inte berätta sanningen
- KJ har fått betalning för att ta straffet
- KJ har inget med mordet att göra
- MB och AN och KJ hjälptes åt med mordet
- VB mördades av en sammanslutning av Baltiska knarksmugglare och djävulsdyrkare som passade på att röja en konkurrent och samtidigt filma det utdragna mordet för att tillfredsställa sina mordiska lustar. Filmen kommer att komma fram, det är bara en tidsfråga och sammanslutningen har hotat att skada KJ familj och de har redan mördat hans hund som exempel.

Möjligtvis inte för alla, men för mig duger det troligen gott, dock kan det inte uteslutas att han tar på sig hela ansvaret för att skydda någon, det har hänt förr att en misstänk har försökt gå den vägen. Det beror på hur hans berättelser låter tycker jag, men där är vi inte än.

I övrigt så tycker jag att din argumentationsteknik i det här inlägget ligger på en barnslig nivå. När de sakliga argumenten tar slut kör vissa med en härskarteknik, du med en teknik att förlöjliga, ska vi ta dig på allvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in