2014-01-19, 15:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det beror på vad man lägger i ordet misstänkt. Med min värdering av ordet misstänkt så har MB definitivt varit misstänkt. Juridiskt finns det 4:a grader av misstanke och vad jag kan förstå så har MB nått upp till den första graden "Kan misstänkas". Sen håller jag med dig i övrigt att karatespåret inte har någon som helst substans eftersom man inte hittade något på MB. Men jag tycker det är löjligt att påstå att MB aldrig har varit misstänkt. Då ger man inte intryck av att vara objektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur jag fick reda på det var åklagaren, som i ett tv-inslag, sade att MB (50-åringen) aldrig varit misstänkt. "Kom ihåg att han aldrig varit misstänkt" eller liknande.

Åklagarnas förhållningssätt gentemot Berg - "Micke" - demonstrerar brist på objektivitet tämligen övertygande skulle jag säga. Vilket naturligtvis är oförenligt med åklagarrollen, får närmast en familjär känsla här, och lukten av vänskapskorruption är omisskännlig. KJ har m.a.o. inte bara sina vanliga problem och handikapp att brottas med ..
Citera
2014-01-19, 15:49
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Citat:
Hur jag fick reda på det var åklagaren, som i ett tv-inslag, sade att MB (50-åringen) aldrig varit misstänkt. "Kom ihåg att han aldrig varit misstänkt" eller liknande.

Åklagarnas förhållningssätt gentemot Berg - "Micke" - demonstrerar brist på objektivitet tämligen övertygande skulle jag säga. Vilket naturligtvis är oförenligt med åklagarrollen, får närmast en familjär känsla här, och lukten av vänskapskorruption är omisskännlig. KJ har m.a.o. inte bara sina vanliga problem och handikapp att brottas med ..
Jag måste ge dig delvis rätt här MBoudine. Om det stämmer att åklagaren har påstått att MB aldrig har varit misstänkt så tycker jag att hon tänjer lite för mycket på sanningen. Om hon sa skäligen misstänkt eller delgiven misstanke så har hon såklart rätt. Men att MB var misstänkt står ju som tidigare påpekats t.o.m. i FUP s.250.

Om det sen beror på en omedveten felsägning, medveten felsägning för att stärka fallet mot KJ eller medveten felsägning för att skydda MB på grund av vänskapskorruption kan vi ju inte veta. Men jag tror på något av de två första alternativen.
Citera
2014-01-19, 15:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag måste ge dig delvis rätt här MBoudine. Om det stämmer att åklagaren har påstått att MB aldrig har varit misstänkt så tycker jag att hon tänjer lite för mycket på sanningen. Om hon sa skäligen misstänkt eller delgiven misstanke så har hon såklart rätt. Men att MB var misstänkt står ju som tidigare påpekats t.o.m. i FUP s.250.

Om det sen beror på en omedveten felsägning, medveten felsägning för att stärka fallet mot KJ eller medveten felsägning för att skydda MB på grund av vänskapskorruption kan vi ju inte veta. Men jag tror på något av de två första alternativen.

Helt korrekt. sidan 250 i FU står "misstänkt person" Åklagaren har brustit i sitt uttalande. Hon hade fel.
Citera
2014-01-19, 16:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om KJ är en av flera inblandade, vilket jag tror, så finns det ett par intressanta namn i FUP, jag har presenterat dem tidigare. MB är inte en av dem.

FUP

F2: Det har kommit in uppgifter sent i utredningen, att…de är inte bekräftade ännu, men jag
ville bara f…ställa frågan. Umgicks du med någon...någon…någon mansperson, någon kille
eller tjej innan?
H: Nääee, jag vet inte.
F2: Förstår du min fråga? Jag påstår inte att det är det…
H: Jo. Nä, men jag…
F2: ...här är…är sant.
H: Du frågar om…
F2: Jag frågar bara…
H: …och jag…och jag vet inte. Jag…jag minns väldigt lite från den dagen. Det är…det jag
minns det är…jag vaknar, jag käkar, jag åkte och hämta henne och hon var hemma hos mig.
Ehh…jag fick en kram och hej då. Det…det är allt jag minns från den dagen. Allt det här som
jag har fått…bli…behöva berätta om och om igen, det är…det minns jag för att jag har fått
repetera det så många gånger så det…innaglat i huvudet.
F2: Men din…när du säger att jag…ursäkta…jag minns inte, är det underförstått med att det
är möjligt att jag hade…att du hade besök…
H: Jaa.
F2: …av någon annan person?
H: Jag kan ha haft besök av en annan person.
F2: Okej.
H: Men jag minns inte.
F2: Nej. Det förstår jag.

Jag tycker att det finns en antydan till att VB ocj KJ inte var ensamma den där kvällen.

Den ghillien som hänger i KJ garderob är ingen mantel, då var det kanske en mantel i bagagerutrymmet. Citatet är angående vad som fanns i bagageutrymmet 4-5/5. Jag tänker på den gröna fibern, den kan komma ifrån den här manteln.

H: …och en Guilly-suit eller en Guilly-mantel

Exakt, det här ligger inom sannolikhetens ramar. Eftersom KJ inte pratar så får vi aldrig veta, men det är mer sannolikt att någon kom hem till KJ än att VB gick och mötte MB.
Citera
2014-01-19, 16:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag tycker det är lite märkligt att åklagaren säger att MB aldrig varit misstänkt. Jag antar att hon menar att han aldrig varit skäligen misstänkt, delgiven misstanke eller offentligt misstänkt. För misstänkt i lekmannens betydelse av ordet har han ju definitivt varit.

Varför hakar du upp dig på dessa detaljer, officiellt så har MB aldig delgivits misstanke om brott och därmed så har han i juridisk mening aldrig varit misstänkt.

Sedan att han varit intressant i utredningen för hans kontakter med VB , vilket lett till att polisen behövde utreda honom är full tnormalt. Utredningen leddedock inte till ökad misstanke.

Vad lekmän anser är tämlighen ointressant, det krävs indicier, information eller bevis för att misstänkligöra någon, sådant har inte presenterats på många månader nu, varken av polisen eller av någon i tråden.
Citera
2014-01-19, 16:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Exakt, det här ligger inom sannolikhetens ramar. Eftersom KJ inte pratar så får vi aldrig veta, men det är mer sannolikt att någon kom hem till KJ än att VB gick och mötte MB.

Jag tror att någon kom hem till KJ, var kanske med redan från början. Polisen antydde ju att de hade en obekräftad uppgift som sa dem att KJ umgåtts med någon annan den dagen. Jag kan tänka mig att den personen också är den oidentifierade medhjälparen som var med och bar ner ett 150 cm långt x axelbrett föremål i trapphuset.

Jag tror inte att grannen såg fel, händelsen har ägt rum, KJ och NN bar ett långt föremål. Att ingen har givit sig tillkänna och berättat att det var honom som grannen såg kan tyda på att han inte vill kopplas samman med händelsen och KJ därför att han är medgärningsmannen, så kan det vara.

Det där med att en granne flyttade. Har polisen hört den grannen och frågat om KJ hjälpte till att bära, eller om den flyttande grannen har burit ner ett föremål som stämmer med vittnesmålet?
Citera
2014-01-19, 16:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag tror att någon kom hem till KJ, var kanske med redan från början. Polisen antydde ju att de hade en obekräftad uppgift som sa dem att KJ umgåtts med någon annan den dagen. Jag kan tänka mig att den personen också är den oidentifierade medhjälparen som var med och bar ner ett 150 cm långt x axelbrett föremål i trapphuset.

Jag tror inte att grannen såg fel, händelsen har ägt rum, KJ och NN bar ett långt föremål. Att ingen har givit sig tillkänna och berättat att det var honom som grannen såg kan tyda på att han inte vill kopplas samman med händelsen och KJ därför att han är medgärningsmannen, så kan det vara.

Det där med att en granne flyttade. Har polisen hört den grannen och frågat om KJ hjälpte till att bära, eller om den flyttande grannen har burit ner ett föremål som stämmer med vittnesmålet?

Hade KJ velat hålla det kort kunde han sagt att ingen kom hem till mig och VB gick vid 21. Punkt.

Men i detta förhör så slår han upp alla dörrar för att det funnits fler personer i lägenheten, men han minns inte.
Citera
2014-01-19, 16:37
Medlem
Citat:
Helt korrekt. sidan 250 i FU står "misstänkt person" Åklagaren har brustit i sitt uttalande. Hon hade fel.

Att MB initialt var misstänkt är väl utom tvivel, hans namn dök upp i andra förhöret med styvfadern 8 maj, det fanns även med i förhör 9 maj med samma målsägare. Man förhör MB två gånger 8 maj, man beslagtar mobilen. I princip samtidigt poppar KJ upp, han hade VB som besök 4 maj och förhörs första gången 8 maj med komplettering 9 maj.
Man beslagtar bådas mobiler och även VB's dator från hennes bostad.

Man sätter en loppa på KJ i och med att man ändrar brottsrubriceringen till "människorov" fram t.o.m 12 maj för att sen byta objekt 2 (MB) 13-19 maj, återgå till objekt 1 (KJ) den 20'e maj.

Man kan av det konstatera att man hade minst två bollar i luften parallellt och arbetade sannolikt mycket med inre spaning, förhör, kolla av inkomna tips etc. Mycket sannolikt att tips, iakttagelser mm under veckan 13-19 maj fick polisen att byta objekt tillbaka till KJ, resten vet vi och han grips i f-hemmets garage efter beslut av åklagare.
Citera
2014-01-19, 16:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hade KJ velat hålla det kort kunde han sagt att ingen kom hem till mig och VB gick vid 21. Punkt.

Men i detta förhör så slår han upp alla dörrar för att det funnits fler personer i lägenheten, men han minns inte.

Så menar jag också, han lämnar dörren öppen som om för att gardera sig, kanske visste polisen, han var osäker.

EDIT;Den obekräftade uppgiften fick polisen ganska sent i utredningen säger förhöraren. Undrar var uppgiften kom ifrån, varför kom den inte tidigare?
Senast redigerad av OY 2014-01-19 kl. 16:39.
Citera
2014-01-19, 16:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om KJ är en av flera inblandade, vilket jag tror, så finns det ett par intressanta namn i FUP, jag har presenterat dem tidigare. MB är inte en av dem.

Sedan när då ? Vill minnas att jag när jag uppmärksammade att en i Bodenområdet försvunnen ung thaitjej sedermera hittades i delar i ett ödehus och dess intilliggande omgivning så var jag ensam om att förutse att antalet gärningspersoner var fler än en och troligen även fler än två, och att det bakomliggande, klassiska, motivet inte var svartsjuka eller pengar. Du verkade lika borta som alla andra .. En gm, punkt. När bytte du spår ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-19 kl. 17:41.
Citera
2014-01-19, 17:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Utifrån en hygglig kännedom om hur jurister tänker, resonerar och formulerar sig så säger jag alternativ 1. En åklagare ser naturligt misstanke i det här sammanhanget som liktydigt med "delgiven misstanke". "Kan misstänkas" är ett formlöst stadium som inte har några juridiska implikationer och därför saknar formellt intresse när man redogör för en utredning. Allting du kan vidta mot en person som "kan misstänkas" kan du också vidta mot vilken annan person som helst i utredningen som du som FU-ledare anser dig behöva ha information av.

I övrigt förstår jag inte varför denna tjafsdiskussion om Berg och misstankarna mot honom nu är inne på ännu ett varv. Alla vet ju hur det ligger till i praktiken:

- Han var - helt naturligt - föremål för polisens intresse i utredningens början och man hade definitivt misstankar mot honom som möjlig gärningsman. Hur starka är omöjliga för oss att veta
- Han var aldrig någonsin delgiven misstanke om brott i utredningen och har därför i formell mening aldrig varit misstänkt för att ha begått mordet eller ha någon annan del i försvinnandet.
- Eftersom misstankarna mot honom aldrig nådde upp till nivån för "skäligen misstänkt" så hade polisen och åklagarna heller ingen grund för att vidta husrannsakningsåtgärder i hans bostad, bilar eller på restaurangen. Hur mycket sen än alternativteoretikerna anser att det begåtts tjänstefel när man inte stövlade in i hans bostad.
Citera
2014-01-19, 17:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sedan när då ? Vill minnas att jag när jag uppmärksammade att en i Bodenområdet försvunnen ung thaitjej sedermera hittades i delar i ett ödehus och dess närliggande omgivning så var jag ensam om att förutse att antalet gärningspersoner var fler än en och troligen även fler än två, och att det bakomliggande, klassiska, motivet inte var svartsjuka eller pengar. Du verkade lika borta som alla andra .. En gm, punkt. När bytte du spår ?

Jag vet inte i vilken mån det har ett allmänintresse, men eftersom att frågan ställs, ärligt talat jag vet inte. Det enda jag vet är att jag upprepade gånger har sagt att jag håller dörren öppen för medgärningsmän. Och vad jag minns har jag nog aldrig sagt att jag är övertygad om att KJ måste ha gjort det här helt på egen hand.

Tyvärr har jag drag av KJ, minns vissa saker väldigt dåligt, särskilt sådant som inte intresserar mig.

EDIT;Jag minns också att jag har varit väldigt öppen i min syn på gärningsmannafrågan, har intresserat mig för ett antal personer och teorier, jag gör så fortfarande. Jag är i stort sett övertygad om att KJ har med saken att göra i någon del men att han nödvändigtvis inte är mördaren.
Senast redigerad av OY 2014-01-19 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in