Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Det kan jag inte svara på. För att kunna göra det behövs ett scenario med en potentiell GM som känner till både KJ och VB till sådan grad att vederbörande samtidigt också känner till en hel del detaljer och rutiner i deras vardagliga liv. Detta förutom motiv, tillfälle och möjlighet (rätta verktyg för ändamålet) samt utan att bli sedd genomföra en plantering i Sonatan känns väldigt otroligt. Bilderna på blodbesudlingen i FUP är inte tillräckligt bra, det är svårt att skapa sig en uppfattning av mängden och utformningen av blodet.
Jag har hittills inte sett en tillräckligt bra metod/tillvägagångssätt för hur själva planteringen gått till. Det låter dock osannolikt.
Däremot tror jag att andra GM i andra brottsmål har försökt sig på planteringar av bevisning, har dock inte sett någon statistik på eländet, men anar att det är vanligare än gemene man tror.
Att plantera in blodspåret i bagageutrymmet var väl inga problem, de måste veta registreringsmumret på bilen, för att inte ta fel bil, men sedan samma natt mot småtimmarna som mordet var, görs den här inplanteringen.
När polisen beslagtog bilen var den olåst, sannolikt samma sak mordnatten.
I det här fallet var det mycket viktigt att få inplanterat ett blodspår, som skulle leda misstanken mot KJ.
Några kroppsdelar har inte tranporterats med bilen och varifrån skulle de ha kommit ? Om brottsplatsen hade funnits i området skulle den med all säkerhet ha hittats.
Den gärningsman som misstänkes kan inses det är ingen noggrann pedantisk och planerande person, om han hade orsakat en brottsplats, den hade upptäckts.