Citat:
Nej, med den definitionen av indiciekedja har du naturligtvis rätt: frågor om exakt var, exakt hur och exakt när söker forfarande sina svar. Så någon tidslinje har vi inte.
Jag tänkte mer på en kedja som fjättrar, som binder fast till brottet. Och i den bemärkelsen finns den (fast, OK, man kanske hellre skulle kalla det ett GALLER av indicier som fångar in KJ utom rimligt tvivel). Lägg därtill att vi vet att VB har bragts om livet, att det skett genom dödligt riktat våld av annan person, så har vi de två komponenter som behövs för en fällande dom.
Jag tänkte mer på en kedja som fjättrar, som binder fast till brottet. Och i den bemärkelsen finns den (fast, OK, man kanske hellre skulle kalla det ett GALLER av indicier som fångar in KJ utom rimligt tvivel). Lägg därtill att vi vet att VB har bragts om livet, att det skett genom dödligt riktat våld av annan person, så har vi de två komponenter som behövs för en fällande dom.
Just det du säger(fetade) är ett problem för åklagaren tror jag när fallet kommer till HovR. Hur kan åklagaren ens påstå att KJ är gärningsmannen när hon inte kan koppla KJ till en plats en viss tid?
Det är absolut på inga som helst villkor så att det kan uteslutas att det fanns fler personer än VB och KJ på den plats och vid det tillfälle där hon mördades. Det är inte ställt utom rimligt tvivel att KJ är den ende som kan ha mördat henne.
Att KJ har lämnat motstridiga uppgifter i förhör är inget som kan anses väga tungt, man måste ställa det i relation till hans psykiska status.
Blodet i bilen, det kan finnas rimliga förklaringar till det och det är inte KJ som är svaret skyldig hur det hamnade i hans bil. Det är åklagarens jobb att presentera en hypotes som kan styrkas, men det har hon inte gjort.
Och jo, jag tror att KJ är inblandad på något vis, dock opponerar jag mig emot att någon döms på så lösa boliner som det handlar om i det här fallet.