Citat:
Ursprungligen postat av
SanLiTun
Mot denna teori talar den rättsmedicinska rapporten. Mycket tyder på att liket huvudsakligen hanterats i vågrät position, med tanke på blodet som fanns kvar i kroppen. Jag håller med skribenterna som menar att detta tyder på att KJ kan ha haft en medhjälpare. Ryggsäck = lodrät position = läckage.
Men som någon skrev, det kan finnas en del att hämta i den överskottsinformation som KJ ger i förhören: jag skulle vilja återintroducera PULKAN i diskussionen. Både som underlag vid transporten i bakskuffen och som hjälpmedel för vågrät transport av torson till FP2. Benen kan ha däremot ha transporterats i ryggsäcken.
Logiken bakom utplaceringen av delarna är dock svår att följa. Kanske någon aspie-tanke om att "området har inrapporterats (av mig) som genomsökt, alltså ett säkert ställe". Men det känns inte hundra, särskilt utplaceringen av benen i ödehuset känns som ett "budskap". En spekulation: kan ödehuset ha varit ett ställe av särskild betydelse för KJ i relationen till VB? Hade de gjort något där tillsammans då de var ihop? Eller hade VB berättat för KJ att ödehuset var hennes och MBs hemliga mötesplats? Var benen ett budskap till MB? Gåtfullt är det i vilket fall. Teorin om att huset skulle brännas ner är också tänkbar, men det finns inga indicier i den riktningen - inga brännbara vätskor som köpts in (kanske skulle skett vid mackbesöket mitt i natten? Men KJ insåg i sista stund att det skulle vara misstänkt?) eller hittats i närheten av huset.
Jag vet att där pratar jag mot bättre vetande. Jag har envetet pratat om den vågräta positionen av kroppen. Sedan hänger jag upp henne i en lodrät position. Hur tänkte jag där?
Vet inte om detta alls blir begripligt. Men jag försöker.
Det var
två saker som fick in mig på detta spår.
* Kroppen avlämnade ytterst lite blodspår, liksom benen
(där tänkte jag på vilt (ursäkt igen) som man avblöder genom hängning i sval temperatur
* Den blodansamling som kvarstod var i ena lungsäcken (enligt rättsläkaren) därför drog jag slutsatsen att hon forslats i vågrätt läge. Den massiva blödningen uppstod när hon skulle vändas.
Jag vet att det kan synas som två saker som inte går ihop. Det kanske dom inte gör heller. Vad vet jag.