2013-12-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
du tror inte att han lackade av att läsa det här som han fått ett par dagar innan:

"Vatchareeya Bangsuan
ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för
dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du
verkar inte gillar när vi älskade dig.
00:20"

Varför skickar han under måndagen "Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt." efter att ha fått följande sms från VB "ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du verkar inte gillar när vi älskade dig."??

Nej, jag tror inte det! Vill inte snacka skit om tjejstackaren men hon var oerhört dramatisk. Jag tror han var rätt van vid den typen av SMS/Meddelanden.
Citera
2013-12-10, 22:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Ja, något i den stilen- att de möttes upp efter besöket hos KJ... samt att MB var rädd för att VB skulle ringa 112 igen för att hon kände sig hotad (via sms etc.) av honom själv och AN.

Meddelandets karaktär i kombination med ANs facebookuttalande gör mig illamående:
#det verkar som att de var medvetna om hennes död och njöt av det#

"måndag
17:24
Micke Berg
Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt."

Notera även innehållet på sista kända meddelandet dagen innan från VB:

"Vatchareeya Bangsuan
ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för
dig)) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du
verkar inte gillar när vi älskade dig.
00:20"

Det här meddelandet kan ha väckt en hel del känslor hos MB och AN (om hon nu läste det)...

I sanning en ny aspekt, tror ingen har tänkt tanken tidigare, iaf har det inte skrivits något liknande vad jag känner till.

Det verkar vara något utöver det vanliga som pågick mellan VB och MB i nära anslutning till försvinnandet.
Senast redigerad av OY 2013-12-10 kl. 22:27.
Citera
2013-12-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, jag det har jag sett tidigare, men jag menar ett kontoutdrag(kopia) banken. Vad menas med egen överföring, finns poster om 800:-, har han mer än ett konto?

Det framgår klart och tydligt att KJ inte brukar handla lågpris trots sin knala ekonomi.

Förresten, om han handlade på Systembolaget den 4/5 så var det med kontanta medel, finns inga kortbetalningar i FUP som styrker att han var på Systembolaget den dagen.

Det enda som styrker ett besök på Systembolaget är den nyfikne grannen som hävdade att han sett KJ komma med en Systemkasse. KJ tror att han gick ut med sopor eller tog in något. Han använde alltid gamla systemkassar (dom enda kassar han hade).

Själv sa han något som "varför skulle jag på Systembolaget, jag hade ju mycket sprit hemma (sedan födelsedagsfesten)".

KJ:s pappa bekräftade att den beramade sängen slängdes vid Utstädningen av KJs lägenhet tillsamman med mycket annat.

Jag tror att det vittnets uppgifter är tämligen osäkra. Finns det något som kan styrkas över huvud taget?
Citera
2013-12-10, 22:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
För att utveckla hypotesen tror jag att MB/AN gjort upp den här planen tillsammans med KJ. KJ blir inte överraskad av VB:s sms-förslag om att komma och plugga hos honom, han väntar sig det och VB nämner naturligtvis inte att MB ligger bakom förslaget. När VB sedan försvinner och hittas mördad är KJ den sista kända som sett VB, vilket ökar misstanke om KJ:s inblandning sjufalt, det har MB räknat ut - i fall att - avsikten var inte att sätta dit KJ, men OM det skiter sig i något moment får KJ ta fallet, och sket sig gjorde det när planen att bränna ner ödehuset tillsammans med VB:s likdelar fick överges. Tror det var därför advokat Forssberg pekade på MB i tingsrätten, får se vad han har. Fortsättning följer.

Nu lyssnar jag på inspelning 3 från filerna i Quarrels sammanfattning.

51:45 in i inspelningen börjar Kristoffer peka ut Mikael Berg som plantör av blodet.

Sen drar han sig till minnes ur förhöret vad Berg sade om huruvida han kände till Kristoffer eller inte.

Din teori håller inte för verklighetens prövning.
Citera
2013-12-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

51:45 in i inspelningen börjar Kristoffer peka ut Mikael Berg som plantör av blodet.

Sen drar han sig till minnes ur förhöret vad Berg sade om huruvida han kände till Kristoffer eller inte.

MB/AN men att få med sig KJ på det tåget tror jag inte alls på.

Det här tror jag kräver starka känslor, passion/aggression, besinningslöshet ... sedan kan hanteringen efteråt varit mer planerad. Tror t.ex. styckningen skedde senare.

EDIT. Däremot inte sagt att det var MB/AN.
Senast redigerad av Remark 2013-12-10 kl. 23:19.
Citera
2013-12-10, 22:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu är det möjligt att jag är lite förvirrad, men pekade inte KJ ut "tränaren" som en möjlig plantör vid förhören i tingsrätten? Hur får du i så fall ihop din teori om mordkomplotten och den tigande KJ ens på den punkten?

Tror KJ börjar inbilla sig att blodbesudlingen i hans skuff är planterad av MB med syfte att förstärka misstanken mot honom. Jag betvivlar det, blodbesudlingen har KJ åstadkommit själv vid i- och urlastning för transport från brotts- styckplats -->fp2, en uppgift som KJ tilldelades + förmodligen ytterligare någon - dock inte MB. Kanske KJ var oklar över vad han ska knipa om och inte när han adresserade tingsrätten, men på nåt sätt tror jag KJ misstänker att han blivit blåst - eller "offrats" av MB. Kan vara så. Eller inte, vi får se. Det som är intressant nu, och som räknas, är vad Forssberg har på fötterna.
Citera
2013-12-10, 23:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Det återstår att se ..
Citera
2013-12-10, 23:01
Medlem
Citat:

Du skall ha en eloge för att du orkar gå i svaromål i alla dessa konspirationsteorier.
Dom,(karatevurmarna) kan ju inte komma med en enda trovärdig indiciekedja som håller.
MB och KJ i maskopi är ju bara löjligt.
Citera
2013-12-10, 23:02
Medlem
MrFolds avatar
En lite intressant detalj i Massi-Fritz förhör i inspelning 3. Hon har tydligen lyssnat på en sekretessad inspelning från häktningsförhandling i juni där KJ uppger:

- att han tror att blodet kommer från ryggsäcken (OBS! Att Vatchareeyas föräldrar vittnade om att den inte var tvättad och att det uppenbarligen inte fanns några besudlingar på den som kunde förklara blodspåren i KJ:s bil - släpade han den förresten över kanten?)
- att han brukade hämta Vatchareeya från träningar minst en gång per månad
- att han slängde in ryggsäcken i bakluckan eftersom den var så tung

Förhör med Cattaliya:

s. 981
Citat:
Cattaliya uppgav vidare att Vatchareeya promenerade eller cyklade till karateträningen i
Boden, på vintern promenerade hon dit. Enligt Cattaliya hände det att Vatchareeya
promenerade till träningen och sen fick hon skjuts hem av karatetränaren Micke Berg.

Citat:
Cattaliya tillfrågades om Kristoffer Johansson brukade skjutsa eller hämta
Vatchareeya i samband med karateträningen.
Cattaliya uppgav att han aldrig brukade göra det, det är hon säker på. Vatchareeya och
Kristoffer var tillsammans för tre år sedan, Vatchareeya började träna karate för ungefär ett år
sedan.
Cattaliya tillfrågades om hur hon kan vara 100 procent säker på vem Vatchareeya åkte
med till och från karateträningen, hon tillfrågades också om hon brukade stå i fönstret
och se på när Vatchareeya gick iväg eller kom hem från träningen.
Cattaliya svarade att Vatchareeya alltid berättade vem hon åkt med vid de tillfällen hon fick
skjuts, Vatchareeya har aldrig nämnt att Kristoffer skjutsat henne. Enligt Cattaliya ljög aldrig
Vatchareeya för henne.

Citat:
Cattaliya tillfrågades om Vatchareeya skadat sig i samband med karateträningen, i så
fall vart skadade hon sig, blödde hon i samband med denna skada.
Cattaliya uppgav att det var ganska vanligt att Vatchareeya skadade sig i samband med
karateträningen, karate är ju "fighting" så det går rätt hårt till. Däremot är det bara vid två
tillfällen som Cattaliya kommer ihåg att Vatchareeya fått en skada som blödde.
Enligt Cattaliya skadade Vatchareeya handen på karateträningen i Boden för ungefär ett år
sedan. Cattaliya kommer inte ihåg om det var höger eller vänster hand men hon kommer ihåg
att det kom små mängder blod från handen.
Vidare uppgav Cattaliya att för två, tre månader sedan skadade Vatchareeya tånageln på ena
foten i samband med karateträningen i Boden. Det kom blod från tånageln i samband med
detta och två, tre veckor senare tappade Vatchareeya tånageln.
Cattaliya tillfrågades om hur Vatchareeya tog sig hem i samband med att hon skadat
sig i foten. Cattaliya uppgav att hon inte kommer ihåg säkert men hon tror att Vatchareeya
promenerade hem, skadan var inte så allvarlig hon kunde gå.
Cattaliya uppgav att Vatchareeya alltid visade henne om hon fått någon skada. I samband
med att Vatchareeya försvann hade hon inte någon skada.

Citat:
Cattaliya tillfrågades om vilka väskor Vatchareeya använt i samband med
karateträning och skola.
Cattaliya uppgav att Vatchareeya bara hade en väska, en ryggsäck, och denna använde hon
både till skolan och på träningen. Cattaliya uppgav att Vatchareeya bara hade en väska.
Vidare uppgav Cattaliya att om Vatchareeya hade enstaka lektioner under en skoldag hände
det att Vatchareeya tog en plastpåse till sina böcker. Innan Vatchareeya fick ryggsäcken tog
hon sina träningskläder i en vanlig plastpåse. Vatchareeya har haft ryggsäcken i ungefär ett år.
På frågan om ryggsäcken har tvättats vid något tillfälle, svarade Cattaliya att den aldrig
tvättats
.

Det här ihop med att man av SMS och FB-konversation inte kan få ut något annat angående bilfärder än att Kristoffer körde henne till Luleå en gång (där de tycks ha blivit osams) och hämtade henne den 4:e maj gör att hela denna berättelse om skjutsningar, väskor i bagageluckan etc med stor sannolikhet är ännu en lögn.
Citera
2013-12-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag mätte platserna med GPS och ritade dit dem på kartan efter besöket: http://goo.gl/maps/HwMkG

En fundering apropå stället som du benämner "Vänplats" på kartan? Hur tar man sig dit med bil?

Finns det någon skogsväg/rågång från fyndplats 1 rakt upp till fyndplats 2 och vidare till "Vänplats"?

Bedömer du denna väg som framkomlig med en vanlig bil eller krävs fyrhjulsdrift?
Citera
2013-12-10, 23:15
Medlem

Enligt Cattaliya ljög aldrig Vatchareeya för henne.

Jag tror att man ska ta moderns ord med en nypa salt. VB har t ex inte berättat för modern om relationen med MB? VB berättade nog bara valda delar ur sitt liv för modern. Inget konstigt i det. I den åldern som VB var så blir man mer och mer självständig och bryter sig lös från föräldrarna successivt.
Citera
2013-12-10, 23:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror KJ börjar inbilla sig att blodbesudlingen i hans skuff är planterad av MB med syfte att förstärka misstanken mot honom. Jag betvivlar det, blodbesudlingen har KJ åstadkommit själv vid i- och urlastning för transport från brotts- styckplats -->fp2, en uppgift som KJ tilldelades + förmodligen ytterligare någon - dock inte MB. Kanske KJ var oklar över vad han ska knipa om och inte när han adresserade tingsrätten, men på nåt sätt tror jag KJ misstänker att han blivit blåst - eller "offrats" av MB. Kan vara så. Eller inte, vi får se. Det som är intressant nu, och som räknas, är vad Forssberg har på fötterna.

Vakna upp nu. Hade han haft något med någon som helst substans hade han självfallet begärt nya förhandlingar/omtag av rättegången. Han är skyldig att inte låta sin klient sitta en dag i onödan.

Forsberg är emotionellt övertygad om att hans klient är oskyldig. Detta är iofs psykologiskt intressant, men i tråden är det helt irrelevant. Han VILL tro att vad han än får i form av byskvaller eller någon lösryckt iakttagelse talar till hans klients fördel och kan användas i hovrätten. Men han är tillräckligt mycket domstolsjurist för att veta att det inte är något att komma stickande med till sittande rätt.

Jag utesluter fortfarande inte medgärningsmän - det finns inte tillräckligt med fakta för att göra ett rimligt säkert avfärdande av det. Men jag tror inte att Forsberg är rätt person att i så fall försöka lirka det ur KJ. Dessutom är det ju inte säkert att det skulle hjälpa. Om vi skippar fluffiga spekulationer så finns det två hyfsat sannolika förklaringar till varför man inte anger medgärningsmän i ett sånt här allvarligt brott:

- Konsekvenserna att gola beräknas värre än konsekvenserna av att ta straffet (Typfall enligt min mening: Andreas Axelsson. Fast i normalfallet handlar det nog om grov, organiserad brottslighet där tjalla kan betyda en mer eller mindre säker död)

- Man är ändå så insyltad att man inte hjälper sig själv med att tjalla på någon annan.

KJ:s enda chans som jag ser det är - och där håller jag med dig även om vi närmar oss det från helt olika utgångspunkter - att skjuta stenhårt i hovrätten på svagheterna i bevisningen rörande själva mordet, men i praktiken släppa griftefridsbiten. Nu blir det ju vad jag förstår inte nya förhandlingar i den meningen, men advokaterna får väl åtminstone chansen att säga något antar jag? Risken - ur hans synvinkel - är dock att eftersom hovrätten i huvudsak avgör målet på handlingarna från TR så har han snackat sig in i skiten med sitt svammel i TR och hopplösa försök att gå helt fri från allting.

För KJ:s fans så kan det faktiskt vara så att de i absolut värsta fall bundit ris åt hans rygg. Det är ju helt uppenbart att teorierna om bevisplantering på Flashback har nått KJ via advokaten eller på något annat vis. Han kan felaktigt ha trott att det som diverse fantasifulla individer här tror på är något som man kan få en svensk domstol att ta i beaktande också. När rätt strategi - som sagt - förmodligen hade varit att bara svara att man inte har någon förklaring på blodet och i övrigt bara låta advokaten öva prickskytte på alla påståenden runt själva mordet och inskärpa för domstolen att man egentligen vet mycket lite om hur det gått till. Förhoppningsvis hade det inte funkat ändå, men man vet aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in