2013-12-11, 17:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Denna post kan jag sannerligen skriva under vartenda ord på.

Det påstås titt som tätt i tråden att MB har "supportrar" som bara är här för att försvara honom. Men jag kan på rak arm inte komma på en enda postare som beter sig på det viset. Jag känner ingen sympati för honom, han utnyttjade en ung tjej med personliga problem och sociala svårigheter. Om han till äventyrs varit en av mina kompisar har jag svårt att se att jag skulle ha velat umgås med honom efter det här.

Dock ska man minnas att den bild vi har av MB här i tråden är just en bild. Det är inte verklighetens MB (liksom KJ-bilden förstås inte är verklighetens KJ heller). De allra flesta människor är så mycket mer sammansatta till karaktären än vad våra svepande omdömen om dem kan ge intryck av. Jag läste några förhör igår där folk som känner honom via karateklubben beskrev honom som en väldigt snäll och hjälpsam person - en av dem sa att han visste att om han fick ekonomiska problem skulle MB omedelbart öppna plånboken och hjälpa honom. Det är säkert OCKSÅ sant. Som mångårig huvudtränare i en kampsportklubb är det troligt att han hjälpt flera ungdomar att hålla sig på rätt köl. Jag tror inte heller att just tränarsysslan är något som lockar till sig tvättäkta psykopater i nån större utsträckning. Det är för mycket hårt slit och för mycket hjälpa andra på bekostnad av allt man själv vill göra. Visst kan man få beundran att sola sig i, men jag tvivlar på att en superpsykopat skulle hålla ut så länge som han gjort med sin klubb. Jag tror att han är en hårt arbetande man med ett antal bra egenskaper, men också ett antal issues som är mindre trevliga. Däribland ett häftigt humör och en lust för att ha sex vid sidan av sitt förhållande. Gärna med unga tjejer. Någon mördare är han däremot inte.

Jag håller inte med dig, tycker inte att MB har gjort något förkastligt, han är troligen som många många andra kvinnor och män. Det där med otrohet, det har jag inga synpunkter på, var och en gör som den vill tycker jag, och VB var inte en stackars utnyttjad underårig skolflicka som vissa verkar vilja göra sken av, hon var en myndig kvinna som också gjorde sina egna val även om hon kanske inte hade alla hönsen på samma pinne. Hon har vad vi vet inte tvingats till sex med MB, men kanske kände sig MB tvingad av VB för att VB inte skulle avslöja något för AN?

Beträffande att hålla sig på rätt köl, jo, det tror jag också, MB hade troligen något stadigt att hålla i.
Citera
2013-12-11, 17:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
exakt.. det kan handla om att hon hade en tröja som hon hade haft på sig samtidigt som hon hade blödande sår och som hon eller KJ hade lagt i bagageluckan. Tröjan kan ha varit "ut och in".

Just det, och eftersom polisen inte har åldersbestämt blodbesudlingen (och ej heller hur mycket blod det rör sig om), så kan blodet ju ha kommit dit i all den tid VB och KJ känt varandra i tiden KJ haft bilen.
Citera
2013-12-11, 18:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Du tror inte MB kände till att hon var död med avseende på sättet han ljuger på i förhören, hur han har formulerat sig i sitt sista sms samt med tanke på ANs kommentarer på facebook?

Nej, jag tror faktiskt inte det. Men osvuret är bäst
Citera
2013-12-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just det, och eftersom polisen inte har åldersbestämt blodbesudlingen (och ej heller hur mycket blod det rör sig om), så kan blodet ju ha kommit dit i all den tid VB och KJ känt varandra i tiden KJ haft bilen.
Och blodet som fanns på och i listen? Likdoften?
Citera
2013-12-11, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om man tittar på bilden som föreställer besudlingen så ser det ut som om att blod som har legat på listen har kladdat av sig på bagageluckans nedre kant. Svårt att änka mig att blod ifrån en tröja skulle kunna ha besudlat listen så mycket att det därefter ger en tydlig rand på bagageluckans kant. En torr tröja binder vätska, den borde inte ha kunnat ge ifrån sig så mycket blod att det kunde rinna ut längs med listen, tror inte på det.

Jag tror att det har runnit/droppat en ansenlig mängd blod som har hamnat på listen. Vad kan en sådan mängd vara då, den frågan har väl varit uppe? Tja, såpass mycket att det har runnit eller droppat på listen, alltså inte en blodfärgad tröja som har nuddat listen, snarare en indränkt dito, så tror jag.
Citera
2013-12-11, 18:44
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...jag undrar även: På vilket sätt anser du att VB spelade ut MB och KJ mot varandra?

Jag tycker det står ganska klart att hon utnyttjat KJ under en längre tid. Han skulle skjutsa, han skulle köpa mat, han skulle hämta henne med bilen, låna ut pengar med mera. Detta framgår ju också av sms-konversationerna. FUP-12 skrev tidigare ett mycket talande inlägg om just detta. VB hade KJ som i en liten ask. Och han stod ut, kanske med en liten förhoppning om att hon skulle falla till föga och att de återigen kunde bli ett par och inte bara vänner, som VB ville.

Med tanke på hennes och MB:s intensiva sms-kontakt den 2 maj och den frustration hon då visade, finner jag det mycket sannolikt att hon i sin sista FB-uppdatering skrev som hon gjorde i ett försök att göra MB svartsjuk. På något sätt ville hon visa MB att han minsann inte var den ende i hennes liv och att hon hade andra killar/kompisar att vända sig till. Det är mänskligt och förståeligt.
Jag lutar nu mer och mer åt att KJ fick nog den här kvällen. VB ringde till honom (mitt i natten dessutom) och sa att tänkte komma. Märk väl, hon frågade inte om det passade, hon tog det för givet. Och han frågade förvånat: Komma vart? Hennes samtal kom som en överraskning. Men han sa ja och erbjöd sig att hämta henne.
KJ visste sedan tidigare om VB:s "romans" med MB. Det framgår också av sms:en. Det är fullt möjligt att VB så gott som omedelbart började tala om den korkade och elake MB, något som KJ säkerligen inte alls hade lust att höra på. Kortslutningen var ett faktum.
Jag tror han kände att, nu fick det vara nog, VB hade utnyttjat honom för sista gången. Jag lutar åt dråp i hastigt mod. Något planerat mord tror jag inte på. Själva styckningen blev en fruktansvärd "överkurs" han inte räknat med. Men han behövde hjälp för att "städa upp". Och det tror jag också att han fick...
Citera
2013-12-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fel Bajen. Normala människorinser att den sortens scenarion tillhör deckare och TV-serier, inte verkligheten. Åtminstone inte så länge det inte finns minsta lilla tillstymmelse till bevis som stöder teorin. Planteringen är en fantasi av samma typ som Gud är en fantasi - den har uppkommit i ditt och ett antal andra människor huvuden utan några yttre observationer från verklligheten som stöd.

Jag pratar inte om betraktaren. Jag pratar om hur en normal och oskyldigt anklagad person skulle reagera. Om du blev oskyldigt anklagad för mord och ska komma med en teori varför det finns blod i din bil.
Så kommer ju inte du säga att någon har mördat en person för att sätta dit dig.
Mer troligt att tro att någon har planterat bevis i din bil för att komma undan ett mord, på en oönskad person, och du råkar finnas i skottgluggen som ett enkelt offer.

Brottet riktas inte mot KJ utan mot VB. KJ tror tvärtom i sina teorier, vilket tyder på att hans tankar är helt osannolika. Och detta är bara ett exempel ur fupen, där han framför sin teori. Och här tror jag faktiskt att han är helt ärlig och tror själv på den osannolika teorin, om maskopi. Han förstorar upp ett icke befintligt scenario, som i hans hjärna är ett sannolikt scenario.

Tror man på detta, att KJ helt ärligt tror på sin egen teori så tyder det på att han faktiskt talar sanning när han hävdar att han är oskyldig.
Hängde du med? Lite svårt att förklara...
Citera
2013-12-11, 18:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Troligtvis var bilen låst, precis som KJ hävdat INNAN han fick reda på att de hittat blodet i bilen.

ta och läs FUP, så gott som alla som känner KJ väl och har varit i förhör säger ju att han oftast lämnade bilen olåst förutom när KJ hadde sin airsoft utrustning med sig i bilen, och jag är säker på att det var det som KJ menade de gånger han sagt at han låste bilen.

Det är ju det samma med hans dörr till hans lägenhet.
Citera
2013-12-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att en man dödar sin älskarinna är ovanligt, och det är ovanligt att kvinnor dödar. Det är vanligare att rivaler dödas. Vad tror du om AN som huvudgärningsman?

Fyra snabba om AN;
1. Hon har inte styrkan att flytta liket, och MÅSTE stycka.

2. Hon HATAR verkligen VB som håller på att förstöra hennes liv.

3. Hon har inget alibi efter 20.38 som är styrkt av ngn annan än hennes man.

4. Huggen i ryggen tyder på ett otroligt HAT, som varken MB eller KJ hade gentemot VB.

Mb kan ha mördat hotet mot hans hela liv för att skydda sig själv som enda utväg i hans ögon. KJ kan ha mördat för att han psykopat/var psykotisk (om han nu är/var det) har inget med AS att göra i så fall.
Citera
2013-12-11, 19:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
ta och läs FUP, så gott som alla som känner KJ väl och har varit i förhör säger ju att han oftast lämnade bilen olåst förutom när KJ hadde sin airsoft utrustning med sig i bilen, och jag är säker på att det var det som KJ menade de gånger han sagt at han låste bilen.

Nej, lägenhetsdörren var det lite si och så med låsningen, men bilen. Tydligen alltid:

FU s. 1313
"Lägenheten var olåst då och då. Det kändes om den var mer olåst än låst. Däremot var bilen alltid låst."

FU s. 1716
"F: Du är inte rädd att det ska bli inbrott och sånt?
H: Nää, det är...min bil är ju mer eller mindre alltid låst."

FU s. 1718
"F2: Okej. ………………….. Men…men om du har geväret i bagaget är det låst då?
H: Jo.
F2: ………
H: Det…det är ju alltid låst……………."

FU s. 1279
"Patrik säger att Kibba är bättre på att låsa bilen, för den låser han. Bilen låses via förarsidan."

FU s. 1303
"Robin säger att Kibba alltid låser sin bil. Detta är han noga med sedan William Lund backade
sönder avgassystemet."

FU s. 1362
"På fråga vad Robin har för uppfattning om Kristoffer och den bil han använder, brukar han
låsa? Robin säger att han brukar låsa, det är ett vanligt lås man låser i dörren. Han är inte mer noggrann än någon annan. Han låser dörren, inget udda med det."

FU s. 1371
"Sofi uppger att Kristoffer brukar låsa den, den är han mer noggrann med. Den låses med nyckel i låset, vilket han alltid brukat göra då Sofi varit med."
Senast redigerad av Dockland 2013-12-11 kl. 19:24.
Citera
2013-12-11, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det där med låst eller inte låst bil och lägenhet är bara larv att diskutera tycker jag nu när vi vet vad KJ har sagt. Vad KJ har sagt att han brukar göra, ibland, beroende på, osv. vet vi nu, och det som betyder något är om bilen kan ha varit olåst vid något tillfälle öht, och det kan den ha varit.

Att hänga upp sig på KJ svar så som förhörarna gjorde är löjligt. En vanlig människa förstår på KJ svar att han mycket väl kan ha låtit bli att låsa bilen vid ett visst tillfälle. Det behöver inte alltid vara så att KJ låser bilen när han har prylar där bara för att han eller någon annan har sagt så, lite väl naivt att tro det.

KJ har själv sagt att han är slarvig med nycklar, bl a. därför har han lägenheten olåst, så varför skulle inte det kunna tala för att han resonerade så även kring bilen trots att ingen har ställt frågan?

KJ har uppenbarligen dåligt minne, behöver inte harva igenom alla aspergerresonemang en gång till, men så mycket har iaf jag förstått, att personer med den diagnosen vanligen har svårt med tidsuppfattning och detaljer kring sådant som inte är viktigt för dem. Inte särskilt fantasifullt att tänka sig att KJ hjärna fungerar något annorlunda än hos en fullt frisk person, och det avspeglar sig förmodligen i de förhör som vi har kunnat läsa.

Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på att KJ sa en sak vid ett tillfälle och en annan sak vid ett annat. Killen är troligen inte att lita på när det kommer till att dra slutsatser av vad han säger om en sak men vid olika tillfällen.

Kanske går han också på mediciner, jag vet inte, stressad, pressad, kanske deprimerad, tro fan att han inte kan berätta eller förklara sammanhållet kring precis allting som angår hans liv, jag tror inte på det iaf.
Senast redigerad av OY 2013-12-11 kl. 19:24.
Citera
2013-12-11, 19:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vatchareeya levde farligt, det håller jag med om, men hon spelade inte ut herrarna mot varandra. Den ena herrn (MB) ansåg sig nödsakad att döda henne, och den andra herrn (KJ) ville bevittna en utdragen dödsprocess. Det tror jag är en komprimerad men mer korrekt beskrivning.

Varför återkommer du igen och igen med påståendet att KJ haft en stark lust at och/eller nyfikenhet efter att döda /se någon dö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in