2013-11-25, 22:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, men jag tycker nog ändå att det är lite intressant. Han kan faktiskt ha sett två olika personer. Jag har länge trott att det fanns minst en person till i lägenheten. Förhöret med KJ angående detta gjorde mig inte mindre "troende"...

Du menar att den personen sedan blev kvar i lägenheten och var där då VB anlände.

Svårt att dra några bra slutsatser på dessa iakttagelser, men visst kan det vara som du säger, att det fanns en person till i lägenheten.
Citera
2013-11-25, 23:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Snyggt! Tackar! KJ's tystnad när han blir tillfrågad vad han gör när han återvänder från sin bror. Förmodligen tänkte han nog på VB's döda kropp som låg där. Undra vilka verktyg han egentligen hämtade i sina föräldrars hem.

Ja, jag har lyssnat på den där tystnaden också. Den är onekligen intressant. Det påminner på något sätt om:

Citat:
H: Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi
höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag
och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så
här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag…

Har lyssnat en timme nu annars. Allmänna intryck:

- Han är lugn och samlad, gör ett känslomässigt distanserat intryck
- Intelligent, om än inte med en skolad intelligens. Absolut med råge tillräckligt intelligent för att kunna fundera över hur han bör svara i olika lägen eller att fundera ut såna saker som hur man skaffar sig ett alibi.
- Gör absolut inte något uppenbart AS-intryck på mig. Bl.a. är rösten välmodulerad och han har inte det lite entoniga, "hackiga", trevande sätt som flera AS-personer jag träffat har när de pratar rent allmänt. Så länge han inte blir pressad vill säga.

---

Dessutom har jag upptäckt (början av fil 2) att ett referat angående när VB ska ha lämnat lägenheten verkar vara direkt felaktigt. I tidningen uppgavs att Kristoffer ska ha justerat tidsangivelsen då VB lämnade lägenheten till kl 20.30. Men det är inte det han säger; han uppger att hon visst stannade kvar och tittade på det andra Family Guy-avsnittet och gick någon gång kring när det slutade, vilket han angav till ca kl 20.50.
Citera
2013-11-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
FUP s1004.

Sommaren 2012 - den uppgiften utelämnade han i rättegången.

Lyssna på åklagarens frågor först till MB,

hon frågar om En*la och skjutsen och han svarar på frågan utförligt. Han är vittne och åklagaren frågar, han behöver inte ha några utläggningar om när/hur/var han i övrigt varit i Bodsvedjan eller passerat detsamma vilket han förmodligen gjort massor av gånger på väg till eller från bostaden i Sävast.

Advokat biträdet frågade inte ens om hans eventuella kännedom/besök i Bodsvedjan mer än om han vid någon gång skjutsat VB till parkeringen KJ's.
Citera
2013-11-25, 23:55
Medlem
MrFolds avatar
... sen kan jag säga att jag ifrågasätter advokatens taktik att låta honom prata så förbenat mycket i långa, teoretiska resonemang om varför han inte kan vara skyldig. Han vecklar in sig i långsökta undanflykter och trasslar in sig i självmotsägelser. Det lär inte vara avgörande för tingsrättens beslut, men inte lär det ha gjort honom mer trovärdig. Just nu sitter han och förklarar (han har uppenbarligen läst FUP) om att han inte kan stycka människor eftersom han inte kan rensa fisk ("Det står i utredningen") och strax dessförinnan hävdade han att han å ena sidan skulle ha lämnat massvis av mer spår efter sig om han varit GM. Konfronterad med sina uppgifter från förhör om att han INTE skulle ha lämnat spår efter sig (ergo: Det måste var plantering) så kommer det totalt osammanhängande och irrelevanta svar.
Citera
2013-11-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, jag har lyssnat på den där tystnaden också. Den är onekligen intressant. Det påminner på något sätt om:

Har lyssnat en timme nu annars. Allmänna intryck:

- Han är lugn och samlad, gör ett känslomässigt distanserat intryck
- Intelligent, om än inte med en skolad intelligens. Absolut med råge tillräckligt intelligent för att kunna fundera över hur han bör svara i olika lägen eller att fundera ut såna saker som hur man skaffar sig ett alibi.
- Gör absolut inte något uppenbart AS-intryck på mig. Bl.a. är rösten välmodulerad och han har inte det lite entoniga, "hackiga", trevande sätt som flera AS-personer jag träffat har när de pratar rent allmänt. Så länge han inte blir pressad vill säga.

---

Dessutom har jag upptäckt (början av fil 2) att ett referat angående när VB ska ha lämnat lägenheten verkar vara direkt felaktigt. I tidningen uppgavs att Kristoffer ska ha justerat tidsangivelsen då VB lämnade lägenheten till kl 20.30. Men det är inte det han säger; han uppger att hon visst stannade kvar och tittade på det andra Family Guy-avsnittet och gick någon gång kring när det slutade, vilket han angav till ca kl 20.50.

Han är välskolad att nyttja sin diagnos som ett av sitt viktigaste försvar, rekordet är att han i princip är oförmögen att göra någonting fysiskt men i nästa ögonblick klättrat upp två gånger på sin balkong när han losat nyckeln.. man drar iaf på smilbanden när man hör hans olika undanflykter och motsägelser. De är avsevärt bättre att lyssna på ljudfilerna än det som kom live i textform.

Edit: Han bodde på våning 2 och klättrade för att komma in balkongvägen.
Senast redigerad av ToZon 2013-11-26 kl. 00:00.
Citera
2013-11-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför körde han fram till porten och sedan till parkeringen? Hm? Gick passageraren dåligt eller ångrade han sig, verkar märkligt att göra den manövern bara sådär utan anledning.

Min fetn.
Om det var VB så kunde hon kanske inte gå; hon hade redan blivit satt ur spel av KJ (försökt ringa 112 från bilen..)? Kan själv kritisera tanken mht att man inte funnit några spår i kupèn (och av flera andra skäl).
En annan tanke är att KJ bara snabbt skall upp och hämta något och att de sedan skall åka vidare. Detta motsägs iofs av vittnet BI som uppgav att KJ parkerade efteråt. Men som Spindelfrida i sin sammanställning redogjorde för så var ju BI aningen svajig i sina utsagor.
Citera
2013-11-26, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Lyssna på åklagarens frågor först till MB,

hon frågar om En*la och skjutsen och han svarar på frågan utförligt. Han är vittne och åklagaren frågar, han behöver inte ha några utläggningar om när/hur/var han i övrigt varit i Bodsvedjan eller passerat detsamma vilket han förmodligen gjort massor av gånger på väg till eller från bostaden i Sävast.

Advokat biträdet frågade inte ens om hans eventuella kännedom/besök i Bodsvedjan mer än om han vid någon gång skjutsat VB till parkeringen KJ's.

Jag lyssnar också på det. Han verkar varit en hejare på att plocka upp unga tjejer och skjutsa dom hem.

Sedan glider han på sanningen en hel del. Minst sagt.

AN skaffade Facebook nov 2012 och har kunnat följa deras konversation (MB/VB) "under cover" dvs ca 7 månader. Ett förhållande han hävdade avslutats i slutet på sommaren 2012. Men som pågick tills hon "försvann" och det var först den 8/5 som MB medgav att detta förhållandet existerat (vid förhör nr 2).
Citera
2013-11-26, 00:20
Medlem
MrFolds avatar
En sista före sängdags: Lyssnade nu på förhöret om hunden där han bevisligen ljuger om skälet till googlingen och när han googlade. Försökte utröna om man kunde höra något särskilt på rösten (tonfall, forcering etc) när en lögn kom.

Det kunde man inte, han har precis samma lugna och stadiga röst som varken blev högre, lägre, snabbare eller långsammare. Den här killen kan ljuga som en häst travar utan problem, den saken är säker. Snubblandet på ord i vissa trängda förhörslägen beror alltså knappast på emotionella svårigheter utan snarare att han - helt naturligt - får problem när han ska "uppfinna" ett svar vid sittande bord som låter rimligt och som inte avslöjar några för honom själv komprometterande uppgifter.
Citera
2013-11-26, 00:20
Moderator
OYs avatar
Ljudfilerna från domstolen, finns det någon som kan lägga ut dem så att man kan lyssna via en iPhone. Ja, jag är värdelös på det tekniska, men skulle hemskt gärna vilja lyssna på eländet.
Citera
2013-11-26, 00:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Edit: Han bodde på våning 2 och klättrade för att komma in balkongvägen.
Ja, det är mer än vad en annan skulle klara av minsann...

Inte dåligt av en kille som man påstår är oförmögen att ens knyta sina skor...
"Finmotorik" heter det då från vissa, det handlar om att kunna behärska fiiiiiina små
rörelser med tafatta fingrarna.

Summa summarum: han är inte så jävla borta på det mesta som det bedrivs vissa
ansträngningar att framställa människan som. Långt därifrån.
Citera
2013-11-26, 00:21
Medlem
MrFolds avatar
Rätt avslöjande vilket läger man befinner sig i när man ser vilken persons förhör det lyssnas på; den snart dömde mördarens eller vittnets.
Citera
2013-11-26, 00:41
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror att du och många andra överdriver fantasins betydelse när ett brott ska analyseras och utredas. Det viktigaste är att samla och systematisera information; Att skaffa sig både en dokumentation att arbeta utifrån och en inre mental kartbild som tillåter att man växlar mellan helheten och delarna fram och tillbaka.

Under alla förhållanden börjar processen med faktainsamling och när man fått en hygglig mängd sådan börjar man bygga hypoteser att jobba vidare ifrån. I det jobbet är det lika viktigt att kunna inse när man bör arbeta vidare med en hypotes som när den bör förkastas. Annars riskerar man att lägga en massa tid i återvändsgränder eller i värsta fall inte inse att man fastnat i en sån.

Sen är processen förstås iterativ: Fakta kan leda till en hypotes som i sin tur ger uppslag till var nya fakta ska sökas som i sin tur ger en ny eller reviderad hypotes, o.s.v.

I det här fallet skulle jag hävda att "karatespåret" fastnat i en iteration. Man hittade lite fakta (tänkbart motiv, rapporter om våldsamhet, inte helt perfekt alibi) och började bygga hypoteser utifrån dem. Men hypoteserna har inte kunnat verifieras och de har inte gett några uppslag till nya idéer om var fakta kan sökas (utom det lösa antagandet att man kunde ha hittat något vid en husrannsakan). Av någon anledning kan ett antal personer ändå inte släppa spåret, utan itererar samma saker gång på gång. Utan att komma fram till något nytt givetvis.

Ett problem är förstås också att det parallellt arbetats på en annan hypotes som har funnit stöd i ett antal tekniska bevis och indicier av varierande styrka. Enskilda indicier kan alltid förklaras bort en och en till viss utsträckning, men teknisk bevisning är det värre med. Eftersom den MÅSTE förklaras bort för att man överhuvudtaget ska kunna hålla karatehypotesen vid liv tvingas man därför till "damage control" genom att uppfinna en teori om bevisplantering. Här borde varningsklockorna börja ringa hos alla som har en viss förmåga till analytiskt tänkande. Det är milt uttryckt aldrig bra om jag tvingas ta till obevisade antaganden som inte stöds av minsta lilla indicium för att rädda min hypotes. Men det är precis det som bevisplanteringen är.

Låt oss titta lite på logiken (jag är snäll och sätter inte ordet inom fnuttar) bakom karatespåret som jag uppfattar den:

- "MB" har ett mer troligt motiv än den åtalade och verkar vara en mer våldsam typ:
- Alltså är det MB som har begått mordet snarare än KJ
- Eftersom det är MB som begått mordet så måste alla bevis som pekar mot KJ vara felaktiga
- Eftersom det tyngsta beviset - blod och likdoft i KJ:s bil - inte kan förklaras bort på något rimligt vis som ett "misstag" så måste därför en förklaring uppfinnas: Bevisplantering
- Bevisplanteringsteorin har inga egna bevis eller ens indicier som stödjer den. Så vad motiveras den med? Att MB är en troligare gärningsman! Tada, ett klassiskt cirkelresonemang!

En liknande typ av logik tillämpas i "MB är inte utredd"-resonemangen

- "MB" är en troligare gärningsman enligt ovan (antaget motiv och antagen personlighet)
- Alltså är det troligt att man hade gjort fynd vid en husrannsakan
- Alltså är bevisningen mot KJ svagare pga att man antagligen hittat motsägande bevis vid denna imaginära husrannsakan

Men hela den logiken går också tillbaka på den obevisade hjälphypotesen "bevisplantering" eftersom den enda förklaringen* till att "fynd" skulle kunna göras hemma hos MB är att han planterat bevisning i offrets bil och försökt efterlikna en galning i sin förmodade hantering av den döda kroppen.

- Så hela "karatespåret" har alltså fastnat i en slags "eternal loop" där det teoretiska motivet som MB:s antaget våldsamma karaktär används som argument för att tröska teorier utan minsta bevis som stöder dem gång på gång. Utan att något nytt kommer fram.

Dessutom är hela motivresonemanget i sig en feltanke. Det är inte på minsta vis bevisat i utredningen att MB haft ett motiv för att mörda VB - tvärtom talar en hel del emot det. Dessutom vet ingen här i tråden något om hur starka motiv KJ kan ha haft i stunden. Alldeles bortsett då från att de allra flesta mord inte begås utifrån vad folk här i tråden menar när de pratar om "motiv"

*Om man ska vara noga så finns också de teoretiska förklaringarna att MB och KJ varit medbrottslingar eller att KJ fått kroppen "i present" av MB av någon förborgad anledning. Det finns ett par personer i tråden som har teorier åt detta håll, men det verkar inte vara någon annan som tar dem på allvar så jag bortser från det här.

Aristoteles kunde inte sagt det bättre

Motivet till ovanstående bygger på något rejält sjukt och kan i sig själv inte låta sig förklaras/härledas närmare mot person, annat än den personens psykosociala karaktär, är övertygad att om polisen låtit göra en gärningsmannaprofil, hade resultatet blivit entydigt mot viss person, nu behövdes inte mer i den frågan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in