2013-11-20, 19:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Helheten, se helheten och snöa inte in å en tejprull e. Det är en del åt bevisningen ja, givetvis har den betydelse. Men den är en liten del i det stora hela.

O m MBs fingeravtryck funnits på tejpen hade han blivit delgiven misstanke. Hade det varit KJ s fingeravtryck hade åk tagit upp det i rättegången. Polisen är inte skyldig att redogöra allt sitt arbete i fup, inte skyldig egentligen att redogöra någonstans. Det är åklagaren som väljer att ta med det som är av värde

Nog saknas helheten alltid, som på när ett bagageutrymme och 2 fyndplatser.
Citera
2013-11-20, 19:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Helheten, se helheten och snöa inte in å en tejprull e. Det är en del åt bevisningen ja, givetvis har den betydelse. Men den är en liten del i det stora hela.

O m MBs fingeravtryck funnits på tejpen hade han blivit delgiven misstanke. Hade det varit KJ s fingeravtryck hade åk tagit upp det i rättegången. Polisen är inte skyldig att redogöra allt sitt arbete i fup, inte skyldig egentligen att redogöra någonstans. Det är åklagaren som väljer att ta med det som är av värde
Man ska titta på de enskilda bevisen innan man tittar på helheten. Då är det lättare att se svaga länkar i kedjan.
Citera
2013-11-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rättegångsbalken 28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning

Det kan göras husrannsakan hos den som inte är misstänkt. Ta reda på vad som gäller innan du skriver.
Hur läser du. Det måste finnas en misstanke att brott gjorts där. Det finns ju inte Q , det finns ingen som helst misstanke och därför finns ingen anledning att göra det
Citera
2013-11-20, 19:53
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vad spelar det för roll? Knasigt. Nej, han ser inte ut så. Killen ser som så många andra väldigt olika ut på bilderna. Som jag sa tidigare, ser man inte på en frusen bild att han har ett handikapp, och det är vanligt att det är så. Det gör det extra svårt för dem som exempelvis lider av as, det är mer beteendet man tar det på, och det, om man av någon anledning har den extra kunskap som krävs för att se det här. Handikappet är dock så tydligt att man inte kan förväxla det med blyghet, menar jag, men återigen, det krävs kunskap.

Vad gäller VB, orkar jag inte backa i tråden för att se vad mer för skit som kommer fram.

Min uppfattning är att detta är en tjej som eventuellt har ett handikapp och därför stalkar, jag tycker att man kan vara lite hyggligare mot henne. Hon blev mobbad genom hela skolan, och i tråden. Det går inte att vara udda utan att vissa triggas av det, och blir elaka jävlar, kanske beroende på rädsla, man vet inte riktigt var man har personen.

För mig är det givet att det är som VB säger. Hon blev distraherad av datorn hemma, och därför går hon till KJ för att plugga. Hon hade en fling med MB, eller var väldigt kär, kanske såg hon en fadersfigur i mannen som visade sig vara en veritabel smitthärd, fylld av lögner. Att skicka många sms vid besatthet gör kanske en del, men för VB är det nog så att hon var lite fyrkantigare i sinnet, som många med as är.

Jag tror att det kan ha clashat mellan VB och KJ för att han var knäpp, ovanpå sitt handikapp. Precis som hon skrev. Kan inte tänka mig att man skriver just med det uttrycket om sin mor. Deras sista överenskommelse var att mamman skulle göra en god efterrätt som VB gillade, för mig har de en fullt normal relation mellan en 20-åring som är på väg att lämna boet, kanske något försenad på grund av sina svårigheter.

Det är hemskt att tråden tagit en sådan vändning, att en kvinna, tjej, som blivit så brutalt mördad vanäras efter sin död. Hon var, enligt mig, och det hon skrev på nätet, en solstråle, stöttande, glad. Precis som Yngve säger. Vad han anbelangar, tror jag att det var en relation så nära släkt man kan komma, och det var vad han avsåg med sitt uttalande. Han önskade att det varit hans barnbarn eller liknande. Heder åt Yngve som visar att VB var en tjej som inte var värd detta öde, och det är ju ingen.

Ok, mycket text! Jag hittade i alla fall en bild på honom på Netlog, där han heter Majoren 17. Han var lite lik Mats Alm, blek och med fylliga läppar, men ögonen var mörkare än Alms. Lite solbränna på det och han skulle se riktigt bra ut. Vad nu det har med saken att göra? Vet ej.
Citera
2013-11-20, 19:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Av VB:s och MB:s SMS-trafik framgår (FUP) att VB erbjöd MB att slå och sparka henne. Jag tror inte detta hade med karateträningen att göra, utan var tänkt att utföras i ett annat sammanhang. Jag tror alltså att VB hade en maso-sida och att eventet med henne inledes med något hon tidigare praktiskt taget bett om, dock inte frivilligt från VB just den här kvällen - hon var rädd. Min teori blir då att VB bundits varefter MB spöade henne (sparkar och slag). Men sedan blev det annat, KJ var ju där ..

nu får du nog ta hand om dina fantasier på egen hand, för de har inget med verkligheten att göra. Du framstår som lite skev. VB var en student som blev mördad av en knäpp person.
Citera
2013-11-20, 19:55
Medlem
Snoovits avatar
Jag har missat en del nu och det har kanske kommit upp..Vet någon vad KJ gjorde i 14-års åldern, som presenterades från BUP utredningen, bakom stängda dörrar?
Citera
2013-11-20, 20:00
Medlem
[quote=Quarrel|46233885]Du sa att man inte kan göra husrannsakan hos någon som inte är misstänkt. Det var det jag invände mot.[/QUOT
Du invänder mot Allt q så jag är inte förvånad. Man kan inte göra husransakan utan att det finns misstanke åt brott.
Citera
2013-11-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nog saknas helheten alltid, som på när ett bagageutrymme och 2 fyndplatser.
Ja de har stått och pratat om bara detta i sju dagars rättegång
Citera
2013-11-20, 20:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du sa att man inte kan göra husrannsakan hos någon som inte är misstänkt. Det var det jag invände mot.[/QUOT
Du invänder mot Allt q så jag är inte förvånad. Man kan inte göra husransakan utan att det finns misstanke åt brott.
Inte bara vid brott. "anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag".
Citera
2013-11-20, 20:02
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ok, mycket text! Jag hittade i alla fall en bild på honom på Netlog, där han heter Majoren 17. Han var lite lik Mats Alm, blek och med fylliga läppar, men ögonen var mörkare än Alms. Lite solbränna på det och han skulle se riktigt bra ut. Vad nu det har med saken att göra? Vet ej.

Ja, du ser det. Killen ser inte oäven ut, och det gör att han mot alla odds haft en del tjejer, en udda kille med as + udda utseende brukar ha svårt att hitta tjejer. Utseendet tror jag ledde honom in i situationer han inte klarade av, med frustration som följd, och till sist mord. Han klarade inte av nära relationer, han behövde status quo tror jag, för att vara i balans. (Utseende har däremot inget med benägenhet att mörda att göra.)

Generellt är livet oförutsägbart, människor med as mår dåligt av det, och kan få extrema raseriutbrott, kasta saker, slå i väggar, skada människor, dock inte mörda. De behöver också struktur, och det kunde inte KJ skapa själv, alltså levde han i smuts. Vadå coacha till att städa? Bodens kommun är ute och cyklar! Smutsen fick nog inte KJ att må böttre precis. Vad som lett KJ hela vägen till mord återstår att se. Jag tror att han blev lämnad åt sitt öde, på grund av hett temperament, Bodens nollstruktur för as-drabbade, och möjligheten att slippa undan all verksamhet.

En annan kille med as som klev fram i rampljuset (bingolotto-samlaren), filmade sitt liv. Han var dagligen på timjobb och filmade sina dagliga rutiner med matlagning. Ensamt, men det fungerade för honom. Nu är alla med as individer, men jag tror att detta kanske inte hänt om KJ haft mer struktur, kanske timjobb, lugn.

Att KJ håller på med dildo och har osäker identitet gör honom inte till sexsadist, som Boudine försöker få det till, jag menar att detta hänt för att KJ blivit knäpp. Han klarade inte av sitt liv, och det måste till någon slags lagändringar eller förbättrade regelverk som styr upp handikappades liv. KJ kunde gå väldigt långt in i sitt lidande, och till slut fick en människa dö för det. Efter mycket tänkande är detta vad jag landar på.

Faktum är att jag slutligen tror att styckningen är det enda rationella KJ gjort på länge. Han ville inte falla i onåd hos föräldrarna som flera varit inne på, och därför fortsätter han också att tiga. Med föräldrarnas stöd kanske han till sist kan erkänna. Vilken fruktansvärd verklighet de lever i. Vilken fasa, sorg och förtvivlan. Det som får mig att tro detta är det våld som VB utsatts för innan, ett våld jag tror bottnar i fullständig förtvivlan och maktlöshet, något hos KJ har gått så otroligt fel. VB klämde av misstag på en öm punkt. Vad den ömma punkten består i är viktigt att få fram, i alla fall för att kunna komma vidare.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-20 kl. 20:08.
Citera
2013-11-20, 20:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall, vad försöker polisen dölja genom att inte ta med resultatet?

Ingen aning. Jag kan inte tillräckligt om rutiner och praxis i brottsfall för att dra slutsatsen att polisen aktivt försöker dölja nåt. Kanske gav analysen inget alls, kanske ansågs det inte relevant. En betydligt mer grundlig analys av tejpen och en utförlig redogörelse står på min önskelista inför om (när) förhandlingarna tas upp i hovrätten. Framför vill jag ha en skarpare definition av "typ" och en uppskattning av hur vanlig just denna typ faktiskt är.
Citera
2013-11-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Jag har missat en del nu och det har kanske kommit upp..Vet någon vad KJ gjorde i 14-års åldern, som presenterades från BUP utredningen, bakom stängda dörrar?
Jag har för mig att han tagit med kniv till skolan och viftat med den och kanske skrämt sina mobbare. Är dock inte alls säker på detta även om det låter sannolikt. Har läst detta någonstans, men vet inte var. Det kan vara en trådsanning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in