2013-11-20, 19:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hur ser han ut? Jag har bara sett pixlade bilder. Har en känsla av att han är lik Mats Alm (Linda Chen-fallet): blek, ojämn hy, fylliga läppar, grå ögon som knappt syns. Stämmer det?

Vad spelar det för roll? Knasigt. Nej, han ser inte ut så. Killen ser som så många andra väldigt olika ut på bilderna. Som jag sa tidigare, ser man inte på en frusen bild att han har ett handikapp, och det är vanligt att det är så. Det gör det extra svårt för dem som exempelvis lider av as, det är mer beteendet man tar det på, och det, om man av någon anledning har den extra kunskap som krävs för att se det här. Handikappet är dock så tydligt att man inte kan förväxla det med blyghet, menar jag, men återigen, det krävs kunskap.

Vad gäller VB, orkar jag inte backa i tråden för att se vad mer för skit som kommer fram.

Min uppfattning är att detta är en tjej som eventuellt har ett handikapp och därför stalkar, jag tycker att man kan vara lite hyggligare mot henne. Hon blev mobbad genom hela skolan, och i tråden. Det går inte att vara udda utan att vissa triggas av det, och blir elaka jävlar, kanske beroende på rädsla, man vet inte riktigt var man har personen.

För mig är det givet att det är som VB säger. Hon blev distraherad av datorn hemma, och därför går hon till KJ för att plugga. Hon hade en fling med MB, eller var väldigt kär, kanske såg hon en fadersfigur i mannen som visade sig vara en veritabel smitthärd, fylld av lögner. Att skicka många sms vid besatthet gör kanske en del, men för VB är det nog så att hon var lite fyrkantigare i sinnet, som många med as är.

Jag tror att det kan ha clashat mellan VB och KJ för att han var knäpp, ovanpå sitt handikapp. Precis som hon skrev. Kan inte tänka mig att man skriver just med det uttrycket om sin mor. Deras sista överenskommelse var att mamman skulle göra en god efterrätt som VB gillade, för mig har de en fullt normal relation mellan en 20-åring som är på väg att lämna boet, kanske något försenad på grund av sina svårigheter.

Det är hemskt att tråden tagit en sådan vändning, att en kvinna, tjej, som blivit så brutalt mördad vanäras efter sin död. Hon var, enligt mig, och det hon skrev på nätet, en solstråle, stöttande, glad. Precis som Yngve säger. Vad han anbelangar, tror jag att det var en relation så nära släkt man kan komma, och det var vad han avsåg med sitt uttalande. Han önskade att det varit hans barnbarn eller liknande. Heder åt Yngve som visar att VB var en tjej som inte var värd detta öde, och det är ju ingen.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-20 kl. 19:36.
Citera
2013-11-20, 19:35
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Och vad exakt grundar du den övertygelsen på? Berätta

Det som efterfrågats måste SKL besvara skriftligen efter analys. Något svar finns inte i FUP:en.
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag är övertygad om att polisen inte beställde någon fingeravtrycksanalys.

I SKL:s rapport står "...jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling". Jag har tolkat detta som att de faktiskt gjorde en analys av fingeravtryck.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Svar nej, MB är inte misstänkt för brott och inte delgiven misstanke om brott så det går inte. Man kan inte begära husrannsakan hur som helst.
Rättegångsbalken 28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
Citat:
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.
För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376).
Det kan göras husrannsakan hos den som inte är misstänkt. Ta reda på vad som gäller innan du skriver.
Citera
2013-11-20, 19:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
I SKL:s rapport står "...jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling". Jag har tolkat detta som att de faktiskt gjorde en analys av fingeravtryck.
Sida?
Citera
2013-11-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Kan advokaten begära husrannskan vid MBs restaurang och stuga?

Givetvis inte, men det behöver han förstås inte. Ett alternativ jobbigt för denne MB skulle förstås vara ifall denne KJ tex. skulle erkänna allt och hävda att det var i samförstånd med AN+MB, men sådana aggressiva juridiska metoder tror jag inte krävs för att fria denne KJ ifall han är oskyldig. Utan det räcker nog med en tidsstudie av blodet på tejpen och bakluckan samt torso och huset så är KJ fri ifall han är oskyldig.
Citera
2013-11-20, 19:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hade bilen brunnit hade han säkerligen blivit åtalad ändå och just därför.
Nej, det hade han inte. Vad som är acceptabel bevisning och inte kan vara en diskussionsfråga på maginalen, och visst skulle det ha varit besvärande för KJ att hans bil hade brunnit, men inte ens om han hade kunnat bindas till bilbranden hade det gått att klara hem ett åtal utan bakluckefynden.

Citat:
Tycker det är egendomligt att KJ kan få en BP, styckningsplats, mordvapen och massor av DNA och besudlingar att gå upp i rök, men missa bagaget i sin bil. Ett fordon som leder direkt till honom.
Man kan tycka att det är egendomligt. Men alternativen är ännu egendomligare.
Citera
2013-11-20, 19:39
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Det var fragment av flertal avtryck, troligen ansåg de det meningslöst att lyfta några för analys och då pga deras beskaffenhet. Den var iaf inte ren från avtryck.
Citera
2013-11-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det tror jag inte för ett ögonblick på. Jag tror mer på mitt antagande.

Ja, för att alla tjejer gillar sex med våld är ju en ganska fin myt. Rolig att tro på också, kan jag tänka mig! Och VB är ju inget undantag där heller, enligt dig då. Du får återkomma när du upplevt samma desperation och låga självrespekt som hon troligtvis gjorde och hade.
Citera
2013-11-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Då skulle tejpen inte heller tagits med i åtalet som bevis.
Helheten, se helheten och snöa inte in å en tejprull e. Det är en del åt bevisningen ja, givetvis har den betydelse. Men den är en liten del i det stora hela.

O m MBs fingeravtryck funnits på tejpen hade han blivit delgiven misstanke. Hade det varit KJ s fingeravtryck hade åk tagit upp det i rättegången. Polisen är inte skyldig att redogöra allt sitt arbete i fup, inte skyldig egentligen att redogöra någonstans. Det är åklagaren som väljer att ta med det som är av värde
Citera
2013-11-20, 19:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sida?

I rapporten som är bilaga till försvarsadvokatens anmälan, s. 2.
Citera
2013-11-20, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I rapporten som är bilaga till försvarsadvokatens anmälan, s. 2.
I så fall, vad försöker polisen dölja genom att inte ta med resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in