Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jaha... nu erkänner advokaten i praktiken att det inte finns någon annan förklaring till blodfynden i bilen än att hans klient faktiskt fraktat den döda kroppen i den.
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/advokaten-besviken-over-domen-8029464.aspx
Nu har Bo "Jag tycker fortfarande att min klient inte är skyldig till mordet" Forssberg börjat tvivla, eller så är han bara så matt så han inte orka hålla inne sina känslor längre. Blodet i bilen är svårförklarligt anser han, samma blodfläck som han vid ett flertal tillfällen sagt att det finns
helt naturliga förklaringar till.
Kan det vara så att advokaten uttalande om att "brott mot griftefriden kan diskuteras" kan bero på att KJ faktiskt redan gett sken av, indirekt medgett, för advokaten att han faktiskt har hanterat kroppen.
Hans biträde Caroline "Jag är helt övertygad om att vår klient är oskyldig" Holmberg har ännu inte kommenterat rättens beslut, måhända är hon betydligt mer besviken än vad Forsberg säger att han är över beslutet.
Men i rimlighetens namn, vad hade advokaten för förväntningarna på denna dag, att den skulle avslutas med tårta, champagne, glädjetårar och ett varmt avvinkade av KJ inför hans hemfärd.
Verkligheten kommer alltid ifatt oss, både för advokater men även för oss i tråden, en dag kommer man till en punkt där allt man har diskuterat, hittat förklaringar till och ifrågasatt helt plötsligt blir hugget i sten av en enig TR. Visst kan den stenen slås sönder och en ny bli huggen i HR, men sannolikheten för det är inte så stor med tanke på Tingsrättens sammankomst som bestod av två stycken mycket erfarna och eniga lagmän, utöver den tunga bevisningen förstås.
Vi som har sett bevisningen och alla indicier har själva kunnat se att försvarets uppgift var omöjlig redan från början. Det hade inte spelat någon betydande roll om så självaste brännvinsadvokaten Bodström, mediahungrige Silbersky eller monarkihataren Altin hade tagit sin an fallet. Uppgiften hade ändå varit övermäktig alla dessa advokater.
Det sägs att en advokat ska ta tillvara sin klients intressen. Frågan är om Forssberg verkligen har gjort det i denna rättegång. Jag upplever att Forssberg och Holmberg fört både sin klient och dennes familj bakom ljuset genom att ge sken av att det finns saker som talar för att KJ är oskyldig och att han kan gå fri. Kanske Forssberg istället skulle ha försökt att vara lite mindre entusiastisk och försökt att få den tilltalade att förstå att det är ett riktigt skitdåligt läge han sitter i och försökt att hitta de lösningar som egentligen hade varit bäst för klienten, framförallt med tanke på det handikapp som KJ har.
Jo, advokaten ska gå på sin klients linje och det är förmodligen en svår balansgång ibland då det är lätt att klienten annars misstror eller blir upprörd för att inte ens advokaten tror på dennes lögner.
Jag hoppas nu att familjen, som förmodligen redan har förstått att KJ är skyldig, tar sitt förnuft nu till fånga och hjälper KJ att komma över denna händelse genom att få honom att berätta vad som har hänt. Det är ett första steg för KJ att ta sig igenom denna händelse och även en bra början på en återanpassning till samhället. För att kunna åtgärda problem så måste man inse att de finns problem. Om man blundar för detta så kommer problemet med tiden att bli större och den dag han kommer ut så kan det finnas en risk att han är ännu farligare än han är idag.