2013-11-19, 02:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
De skrev "så tidigt som 20 minuter", vilket tyder att det oftast tar längre tid, men har hänt nån gång så tidigt som 20 minuter.
Det tar alltså olika långt tid från fall till fall, men har hänt ibland så tidigt som 20 minuter.

Måste jag upprepa det några gånger till?

Det är säkert MB som har manipulerat den tyska studien.

Jag tipsade dig om att läsa lite mer om ämnet så förstår du nog lite bättre. Finns uppgifter som säger att 20 minuter är föråldrat, finns nyare rön vad jag har förstått, samma gäller kadaverin, det man trott att hunden känner igen, men som visat sig vara 400 olika doftämnen.
Citera
2013-11-19, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tipsade dig om att läsa lite mer om ämnet så förstår du nog lite bättre. Finns uppgifter som säger att 20 minuter är föråldrat, finns nyare rön vad jag har förstått, samma gäller kadaverin, det man trott att hunden känner igen, men som visat sig vara 400 olika doftämnen.

Men vad spelar det ens för roll om hon inte dog i lägenheten???
Citera
2013-11-19, 02:36
Medlem
Citat:
Tack, ja det var den källan jag förväntade mig, har läst tidigare. Läs då vad som skrivs om 5 minuter och lägg därtill vad en erfaren och utbildad yrkesman säger i den här artikeln.

En människa utsöndrar nämligen i dödsögonblicket en sorts doftmolekyler som biter sig fast i den omedelbara omgivningen.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article853681/Erfaren-likhundBRundersoumlkerBRstugan-i-dag.html

Jag vågar påstå att tiden 20 minuter har blivit en klyscha i de här sammanhangen, så även i den här tråden. En otillförlitlig utgångspunkt.

EDIT;Det jag ville komma fram till är att ditt resonemang kring tejpen inte känns särskilt stabilt.

Måste hoppa in och påpeka att nyckelordet är 'utsöndrar', ex. alla utsöndrar saliv, men bara för att vi utsöndrar det så betyder det inte att vi har salivspår liggande efter oss 24/7, just för att vi sväljer om det blir för mycket annars börjar vi att dregla. Samma sker med 'lik lukt' hos levande, då dessa ämnen som uppgör doften uppkommer p.g.a. döda celler, och anledningen för att vi alla inte luktar som lik är just för att kroppar gör sig av med det vid urinering. När en person dör så utsöndras ämnena i en betydligt högre skala (just för att alla celler dör), men det tar fortfarande tid innan ämnet sipprar ut just för att kroppen har en viss mängd som den kan (passivt) förvara innan det börjar att 'dregla'. Givetvis kan det ta mer och ibland mindre än 20 min men för den genomsnittliga kroppen så är det vanligast, så nej, det sitter inte omedelbart i tapeten och föremål.
Citera
2013-11-19, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.kuriren.nu/nknyheter/slapp-inte-ut-honom-7116772.aspx

Stackars honom.
Förstår till fullo hans upprördhet.

Nu blir det ju sannolikt inte fängelse utan vård istället för fanskapets vidkommande.
Tur för honom att det inte var i flickans hemland, Thailand, som han tog livet av henne.
Då hade han blivit dömd till döden och hängts ganska säkert.

Jo det tycks som ett troligt alternativ - och ett dåligt alternativ. Hur vårdar man en styckmördare som har som hobby att sticka kniven i folk och njuta av det. VAD heter den Psykiatriska Diagnosen?
Finns det någon diagnos överhuvudtaget att praktisera på denna figur? De gängse psykiatriska diagnoserna lär inte kunna tillämpas i alla fall.
Och inget tyder på att han skulle hamnat i något okontrollerad psykopatiskt vredestillstånd.
(Möjligen blir det därför livstid i alla fall.)

I ställer ser vi något unikt. Under lång tid har han - delvis med hjälp av vänner - delvis med hjälp av vårdare som inte lyckats - delvis med hjälp av försäkringskassan - grannar som inte bryr sig - andra som inte heller bryr sig - kunnat fortsätta i sin sjuka värld att metodiskt bygga upp en sexuell njutnings och planeringsscenario som sedan eskalerat till detta usla styckmord.
Var så god. Det är så Sverige fungerar - du får göra som du vill. Inga personer drar i varningsklockornas remmar. Våld finns överallt- på TV på bio - mord och andra hobbys

Ett mord på en Neger också - det gick ju lättare då, när Air Soft kompisarna betraktade Vachtareeya som en neger. trots att hon var vitare än de flesta av svenskarna i Boden, samerna eller grekerna.
Men Dessa kompisar - leka-mördakompisarna, har nu flytt fältet. Kanske de t.o.m var med på ett hörn?

Egentligen borde de gå upp på berget där de brukar leka mord och montera upp en galge som ett slags minnesmärke - över Mjösjöberget och hänga upp Johanssons rånarluva i galgen. Som en symbol.
Eller som en förberedelse till nya tider då vi kanske börjar förstå att vid sådana här usla mord med obeskrivlig skändning av kropp -FÖR NÖJETS SKULL - och utan erkännande - då är det bara döden som gäller för denna figur. Och då har han ändå kommit billigt undan.

Nu skall skattebetalarna underhålla denna våldsfigur i evighet - plus att lokalbefolkningen skall känna sig orolig i decenier. För snart är han ju ute igen - Förr eller senare.
Samma hjärna - den lär inte psykiatrin kunna byta ut. Möjligen förstöra med mer psykofarmaca
Och då - när friheten vankas igen om 8 eller 18 år - då lär nya planer smidas - att mörda hade han inget problem med . Styckningen gick utmärkt. Men städningen gick inte lika bra. Det är nog den han grämer sig mest för. Dessutom måste han bli mer smart i förhörsteknik. Det duger inte att mumla och ljuga i månader inför utredare. Men mer smart kommer han ej att bli. Det är nog det enda hoppet i ett annars ohjälpligt fall.
Citera
2013-11-19, 03:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
De skrev "så tidigt som 20 minuter", vilket tyder att det oftast tar längre tid, men har hänt nån gång så tidigt som 20 minuter.
Det tar alltså olika långt tid från fall till fall, men har hänt ibland så tidigt som 20 minuter.

Måste jag upprepa det några gånger till?

Det är säkert MB som har manipulerat den tyska studien.

Nej, korrekta svaret är mellan 15-20 minuter innan en avliden avsöndrar kadaverin.
Så man får ha i minne att så tidigt som 15 minuter förekommer.,

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.kuriren.nu/nknyheter/slapp-inte-ut-honom-7116772.aspx

Stackars honom.
Förstår till fullo hans upprördhet.

Nu blir det ju sannolikt inte fängelse utan vård istället för fanskapets vidkommande.
Tur för honom att det inte var i flickans hemland, Thailand, som han tog livet av henne.
Då hade han blivit dömd till döden och hängts ganska säkert.

Det som är tragiskt är hans familj som måste ha det för jävligt, och hennes anhöriga då som är brottsoffer i det här mordfallet. Han däremot verkar inte lida det minsta han sitter i sin bubbla och ritar. Är han inte hotfull, så raljerar han. Han kommer få det bra på rättspsyk under många år framöver, och frågan är om en sån här ska få komma ut. Hans mörka hemligheter kanske återfanns i BUPs journaler om vad han är kapabel till. RPU kommer indikera på vad det är för en typ man har med att göra. Ett tips är att han inte klarar en stor sökning.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-19 kl. 03:42.
Citera
2013-11-19, 05:44
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Är M*cha och MPS utbildade i att hitta kroppsdelar, eller vad vill du ha sagt med detta?

Ojoj, dina fiender hos mps är på tapeten igen. Nej, jag svarade på ett inlägg där jag konstaterade att man inte kan ha amatörspanare som vittnen och garant för att ett hus är fullständigt avsökt. Låt nu din konflikt eller besvikelse på mps vila ett tag och undvik att det skymmer dig själv, och tråden.

Det finns väldigt många nu som gått på KJs egen utsago om att han inte är kapabel och letar andra spår trots att inte ens hans advokat kan neka till att blodet från Vatchareeya i KJs bil ligger till grund för att han blev fälld i tr och nu ska genomgå en sinnesundersökning. Här har vi en förslagen typ som verkligen gjort en kraftansträngning för att inte hamna i onåd hos sin mamma och pappa. Eventuellt hoppades han kanske på att hans teori om plantering skulle gå hem, det finns ett antal privatspanare på hans nivå i tråden som har svårt att finna sig i att den tekniska bevisningen är är överlägsen oss ofullständiga människor.

KJ blev märkbart förvånad under förhören över att spår som man inte kunde se med blotta ögat gick att finna… MB ska vara väldigt tacksam för de tekniska framstegen, annars hade han legat pyrt till.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-19 kl. 05:48.
Citera
2013-11-19, 06:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha... nu erkänner advokaten i praktiken att det inte finns någon annan förklaring till blodfynden i bilen än att hans klient faktiskt fraktat den döda kroppen i den.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/advokaten-besviken-over-domen-8029464.aspx

Nu har Bo "Jag tycker fortfarande att min klient inte är skyldig till mordet" Forssberg börjat tvivla, eller så är han bara så matt så han inte orka hålla inne sina känslor längre. Blodet i bilen är svårförklarligt anser han, samma blodfläck som han vid ett flertal tillfällen sagt att det finns helt naturliga förklaringar till.

Kan det vara så att advokaten uttalande om att "brott mot griftefriden kan diskuteras" kan bero på att KJ faktiskt redan gett sken av, indirekt medgett, för advokaten att han faktiskt har hanterat kroppen.

Hans biträde Caroline "Jag är helt övertygad om att vår klient är oskyldig" Holmberg har ännu inte kommenterat rättens beslut, måhända är hon betydligt mer besviken än vad Forsberg säger att han är över beslutet.

Men i rimlighetens namn, vad hade advokaten för förväntningarna på denna dag, att den skulle avslutas med tårta, champagne, glädjetårar och ett varmt avvinkade av KJ inför hans hemfärd.

Verkligheten kommer alltid ifatt oss, både för advokater men även för oss i tråden, en dag kommer man till en punkt där allt man har diskuterat, hittat förklaringar till och ifrågasatt helt plötsligt blir hugget i sten av en enig TR. Visst kan den stenen slås sönder och en ny bli huggen i HR, men sannolikheten för det är inte så stor med tanke på Tingsrättens sammankomst som bestod av två stycken mycket erfarna och eniga lagmän, utöver den tunga bevisningen förstås.

Vi som har sett bevisningen och alla indicier har själva kunnat se att försvarets uppgift var omöjlig redan från början. Det hade inte spelat någon betydande roll om så självaste brännvinsadvokaten Bodström, mediahungrige Silbersky eller monarkihataren Altin hade tagit sin an fallet. Uppgiften hade ändå varit övermäktig alla dessa advokater.

Det sägs att en advokat ska ta tillvara sin klients intressen. Frågan är om Forssberg verkligen har gjort det i denna rättegång. Jag upplever att Forssberg och Holmberg fört både sin klient och dennes familj bakom ljuset genom att ge sken av att det finns saker som talar för att KJ är oskyldig och att han kan gå fri. Kanske Forssberg istället skulle ha försökt att vara lite mindre entusiastisk och försökt att få den tilltalade att förstå att det är ett riktigt skitdåligt läge han sitter i och försökt att hitta de lösningar som egentligen hade varit bäst för klienten, framförallt med tanke på det handikapp som KJ har.

Jo, advokaten ska gå på sin klients linje och det är förmodligen en svår balansgång ibland då det är lätt att klienten annars misstror eller blir upprörd för att inte ens advokaten tror på dennes lögner.

Jag hoppas nu att familjen, som förmodligen redan har förstått att KJ är skyldig, tar sitt förnuft nu till fånga och hjälper KJ att komma över denna händelse genom att få honom att berätta vad som har hänt. Det är ett första steg för KJ att ta sig igenom denna händelse och även en bra början på en återanpassning till samhället. För att kunna åtgärda problem så måste man inse att de finns problem. Om man blundar för detta så kommer problemet med tiden att bli större och den dag han kommer ut så kan det finnas en risk att han är ännu farligare än han är idag.
Citera
2013-11-19, 06:11
Medlem
Citat:
Det där tror jag inte på, varför skulle VB säga något sådant om sin mamma, de hade inte bråkat om något den dagen vad vi känner till, inte ens haft kontakt med varandra efter det att VB lämnade sitt hem, eller?

Kanske menade VB AN med hon?

hmm, någon som vet om man kollat ANs telefontrafik?
Citera
2013-11-19, 06:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det verkar rätt rörigt däruppe, lite halvdant. Jag trodde i min enfald att åklagarna krävt topsningar, dna och kontrollerade alibis på alla "inblandade". US väntade hela tiden på nya provsvar och analyser. Så här i efterhand verkar det inte ha varit mycket, hälften fattas. Att kunna avföra sig självt duger inte, utan då går man vidare osv. tills tekniken ger fakta på hand. Styrkt oskuld och därmed avförd.
Dessa jätteglapp och frågetecken mellan försvinnande - fyndplatser - blod i bagage. Någonstans finns svaren och tydligen utanför KJ:s lokaliteter.

Menar du att nu efter att rätten talat om för oss att det finns övertygande bevisning mot KJ att man i fantasin kan inbilla sig att det går att hitta ännu mer övertygande bevisning mot MB?

Det hade varit ett helt annat läge om rätten hade släppt KJ med motiveringen att det inte går att påvisa att han är skyldig. Men det läget har vi redan passerat, nu pratar vi bortom allt rimligt tvivel, klarlagt och övertygande.

Nu är allt snack om att MB kan vara skyldig bara "svårförklarligt", "anmärkningsvärt" och "svårbegripligt".
Citera
2013-11-19, 07:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hon dödades inte i lgh kanske, hon tuppar av, tejpar henne, ut i bagaget, mörda i naturen, stycka, vidare transport av en styckad kropp.

Eller så dör hon i sängen, om han tejpade henne inom 20 minuter efter hennes död så finns det ingen likdoft.

Blod och likdoft är två separata saker här. Det förklarade åklagaren. Blodet till vänster, likdoften i höger där inget blod fanns.
Blödde hon innan hon blev tejpad? Om hon fick en plastpåse fasttejpad på huvudet medan hon levde dog hon inte av två knivhugg i hjärta/lungor. När sa åklagaren att likdoften fanns till höger?
Citera
2013-11-19, 07:29
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Menar du att nu efter att rätten talat om för oss att det finns övertygande bevisning mot KJ att man i fantasin kan inbilla sig att det går att hitta ännu mer övertygande bevisning mot MB?

Det hade varit ett helt annat läge om rätten hade släppt KJ med motiveringen att det inte går att påvisa att han är skyldig. Men det läget har vi redan passerat, nu pratar vi bortom allt rimligt tvivel, klarlagt och övertygande.

Nu är allt snack om att MB kan vara skyldig bara "svårförklarligt", "anmärkningsvärt" och "svårbegripligt".

Det där låter iofs som något vi har hört förut och där den stora sanningen huggen i sten visade sig vara ett enda stort korthus som blåste omkull när sanningens vind började blåsa.

Jag tror att det kan ha blivit så att man visserligen dömde utifrån rimligt tvivel denna gång, men omvänt.
Det rimliga var att KJ inte kunde vara oskyldig. Hans särpräglade personlighet styrde det därhän.

http://www.magasinetparagraf.se/rattegang/felaktigt-domd
Citera
2013-11-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tingsrättsdomar är ofta kortare än hovrättsdomar, och framför allt är de fattigare på hänvisningar till gällande rätt i form av förarbeten och vägledande avgöranden. Men när det gäller att motivera varför en tilltalad i ett indiciemål är skyldig kan många tingsrättsdomare lägga ner ett högst betydande skrivarbete. Som ett aktuellt exempel kan vi ta lagman Conny Jörneklints dom angående dubbelmordet och mordbranden i Flakeböle.

Det får de överhuvudtaget inte göra. Det skulle strida mot omedelbarhetsprincipen big time.

Självklart är det så, i teorin. I praktiken förhåller det sig annorlunda, många tingsrätter är kraftigt belastade varvid de helt enkelt inte har tid att i efterhand kika tillbaka på fupen. Då är det lättare att kolla inför.

Jag Jag säger inte att det är en en absolut sanning på alla tingsrätter men jag misstänker att det är vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in