2013-11-15, 21:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det finns många möjliga förklaringar till varför överläggningen idag inte gick så snabbt som vissa anser att en icke långvarlig överläggningen borde ha gått.

Det tog för övrigt 24 min från det att PT rapporterade kl. 15:30

till att rådmannen meddelade kl. 15:54

På cirka 24 minuter har rätten hunnit gå till och från överläggningsrummet, kanske gått på toaletten, haft en diskussion samt kanske även hunnit ringa något samtal för att kontrollera eventuella barnvakts- och jobbfrågor för att kunna fastställa att rätten har realistiska möjligheter att ge besked senast måndag kl. 15. Enligt mig var det ingen långvarig överläggning.

Långvarigt i det här sammanhanget är väl från omkring en timme och uppåt.
Men att öht planera att ha en överläggning och avsluta den så fort, det innebar att det enda de gjorde var en koll om det fanns enighet. Iom att det inte fanns det var det lika bra att ajournera överläggningarna till måndag. Vad var det annars för mening med att ha en överläggning idag?
Citera
2013-11-15, 21:31
Medlem
Citat:
Vad var det annars för mening med att ha en överläggning idag?
Dem kanske ville ha en inledande överläggning för att planera fortsatta överläggningsprocessen
Citera
2013-11-15, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Dem kanske ville ha en inledande överläggning för att planera fortsatta överläggningsprocessen
En enkel koll om enighet hade kanske gjort att KJ fått ett fritt veckoslut med sin familj. Men om ordföranden inte hyste rimligt tvivel så kanske du har rätt.
Citera
2013-11-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men att öht planera att ha en överläggning och avsluta den så fort, det innebar att det enda de gjorde var en koll om det fanns enighet. Iom att det inte fanns det var det lika bra att ajournera överläggningarna till måndag. Vad var det annars för mening med att ha en överläggning idag?

Jag tycker du tolkar in för mycket när du skriver om olika inlägg om oenighet.

Det kan precis lika gärna handla om att rätten faktiskt vill att det första beslutet ska vara baserat på en överläggning som har genomförts med hög kvalitet, något man bedömde att man inte skulle hinna denna fredagseftermiddagen, efter två veckors förhandling i ett knepigt mål.

Det kan också finnas praktiska frågor som behöver lösas, som jag redan har nämnt. Jag vet inte om måndagen den 18 november var en reservdag och om nämndemännen i så fall redan hade löst alla sådana frågor som handlar om att söka ledigt från jobbet mm.

En klok rådman hastar inte igenom beslutet om skuldfrågan, även om rätten redan vid tidigare överläggningar skulle ha pratat om att man t ex är ganska eniga i att vilja fälla eller fria. Att ge tid för rätten att reflektera över dagens pläderingar behöver inte handla om oenighet.

Finns det någon stark oenighet kan detta komma att visa sig i senare skiljaktighet. Jag utesluter såklart inte detta, det jag försöker säga är att proceduren idag lika gärna kan handla om att rådmannen ville föreslå rätten en rimlig arbetsordning.
Citera
2013-11-15, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Det kan precis lika gärna handla om att rätten faktiskt vill att det första beslutet ska vara baserat på en överläggning som har genomförts med hög kvalitet, något man bedömde att man inte skulle hinna denna fredagseftermiddagen, efter två veckors förhandling i ett knepigt mål.

Det kan också finnas praktiska frågor som behöver lösas, som jag redan har nämnt. Jag vet inte om måndagen den 18 november var en reservdag och om nämndemännen i så fall redan hade löst alla sådana frågor som handlar om att söka ledigt från jobbet mm.

En klok rådman hastar inte igenom beslutet om skuldfrågan, även om rätten redan vid tidigare överläggningar skulle ha pratat om att man t ex är ganska eniga i att vilja fälla eller fria. Att ge tid för rätten att reflektera över dagens pläderingar behöver inte handla om oenighet.

Finns det någon stark oenighet kan detta komma att visa sig i senare skiljaktighet. Jag utesluter såklart inte detta, det jag försöker säga är att proceduren idag lika gärna kan handla om att rådmannen ville föreslå rätten en rimlig arbetsordning.
Men, ett frisläppande idag kan TR ångra innan dom faller, så det beslutet är inte förhastat. Flyktrisken är knappast överhängade, inte heller försvårande av utredning, eller fortsatt brottslighet.
Citera
2013-11-15, 21:44
Moderator
OYs avatar
Citat:

Håller fullständigt med dig i det här. Begriper inte varför folk börjar fantisera ihop konstiga skäl till att det blev som det blev. Fredag, komplext fall, viktigt att tänka lite utan stress för att domslutet skall bli korrekt, finner allting fullkomligt normalt så här långt.
Citera
2013-11-15, 21:45
Medlem
Vad har hänt idag?
Kan han bli frisläppt på måndag?
Finns de några andra misstänkta?
Inte kunnat sitt avid datorn nått idag så e nyfiken .
Citera
2013-11-15, 21:45
Medlem
Citat:
En enkel koll om enighet hade kanske gjort att KJ fått ett fritt veckoslut med sin familj. Men om ordföranden inte hyste rimligt tvivel så kanske du har rätt.

Asså, nu tycker jag att du drar på för mycket. Det mesta talar för en fällande dom. Även tidningarnas expertpanel bestående av Bodström och Alhem tror att han fälls.
Citera
2013-11-15, 21:48
Medlem
Citat:
Men, ett frisläppande idag kan TR ångra innan dom faller, så det beslutet är inte förhastat. Flyktrisken är knappast överhängade, inte heller försvårande av utredning, eller fortsatt brottslighet.
Om de skulle släppa ngn som har varit häktad på rättspsyk pga mått mkt dåligt psykiskt så vore de mkt oprofessionellt, för varför har han annars varit på rättspsyk?
Jag tror rätten kommer vilja ha en större psykutredning gjord innan de dömer ut ett ev straff.
Citera
2013-11-15, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Asså, nu tycker jag att du drar på för mycket. Det mesta talar för en fällande dom. Även tidningarnas expertpanel bestående av Bodström och Alhem tror att han fälls.
Man får väl spekulera även om man inte har medhåll av experter? Jag vet ett mål där jag hade mer rätt än Alhem. Bodströms uppfattning i det målet känner jag inte till.
Citera
2013-11-15, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Men om det råder oenighet så kan utslaget bli vilket som, vi vet inte hur förhållandena ser ut, överläggningen är inte klar, och efter resonemang kanske en enighet uppnås, iaf kommer det ett domslut.

Det mesta talar för ... ? Jag skulle vilja säga, de flesta talar för.
Citera
2013-11-15, 21:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Om de skulle släppa ngn som har varit häktad på rättspsyk pga mått mkt dåligt psykiskt så vore de mkt oprofessionellt, för varför har han annars varit på rättspsyk?
Jag tror rätten kommer vilja ha en större psykutredning gjord innan de dömer ut ett ev straff.
Det får naturligtvis professionella bedöma, men han kanske hade mått bättre i föräldrahemmet, något som naturligtvis är omöjligt när han är häktad. Då är Öjebyn bästa alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in