2013-11-15, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Bodström verkar bli mer och mer senil för varje dag.

Varför skulle detta tala till KJs fördel?
Hade man varit säker på en fällande dom hade man beslutat om fortsatt häktning och RPU idag, så någon tvekan finns nog i rätten om skuldfrågan. Det krävs mer funderande för att släppa en mordmisstänkt än att besluta att denne ska vara kvar i häkte. Om man släpper denne och ångrar sig är det katastrof. Om man låter någon sitta felaktigt häktad över helgen är kostnaden 3000 spänn.
Sen vet nog Bodström också att man mycket väl kan skjuta upp avgörandet även om man tänker fälla.
Citera
2013-11-15, 16:15
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Bodström verkar bli mer och mer senil för varje dag.

Varför skulle detta tala till KJs fördel?

Bodström kommer snart med en längre kommentar står det på NSD.

Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Menar han att det talar för att KJ är skyldig?
Eller att han är oskyldig?
Finns det ngn länk på nsd sida?

Han menar att det talar för att KJ blir frikänd.

Det stod i chatten: http://nsd.se/a-o/live-fallet-vatchareeya/.
Citera
2013-11-15, 16:18
Medlem
Videofilmas alt bandas hela rättegången så rätten får se den en gång till med vittnesmål?
Citera
2013-11-15, 16:19
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
Det är båda knepiga fall. Det är bra att rätten tar sig tid. Schurrer fälldes för mord trots förlängd överläggning. Det kan inte tala för KJ.

Forssberg sade i intervjun på 24norrbotten att dem hade förberett sin klient på att han skulle få åka tillbaka till rättspsyk i Öjebyn eftersom slutpläderingarna dragit ut på tiden.

Kan ju vara en så enkel förklaring som det.
Citera
2013-11-15, 16:21
Medlem
Quarrels avatar
Till vänster syns mattan i bagageutrymmet med ett urklippt hål, sid 307. Strax till höger om hålet finns en tråd. Till höger syns fibern som hittades på VB:s kropp, sid 277. Är det likadana fibrer? http://img820.imageshack.us/img820/43/j92a.jpg
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-15 kl. 16:23. Anledning: Glömde länken
Citera
2013-11-15, 16:25
Medlem
Har Thomas Bodström varit på plats i Tingsrätten idag ?
Han borde väl ha fullt upp att göra med morden i Linköping ??
Citera
2013-11-15, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Forssberg sade i intervjun på 24norrbotten att dem hade förberett sin klient på att han skulle få åka tillbaka till rättspsyk i Öjebyn eftersom slutpläderingarna dragit ut på tiden.

Kan ju vara en så enkel förklaring som det.

Något måste de ju säga till KJ då han inte omedelbart sattes på fri fot. Det säger ingenting om hur det kommer sluta. Han kan mycket väl fällas precis som Schurrer.
Citera
2013-11-15, 16:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Varför uppger han då att han befinner sig på Sushi & Te?

MB ljuger om antalet sms han fick och vart han var - ena stunden fick han 6-7 sms på restaurangen. Nästa stund var det några på vägen hem.

MB ljuger upprepade gånger och det skadar hans trovärdighet.

Vad döljer han?

När det gäller det exakta antalet SMS och tidpunkt de kom så tänker jag envist fortsätta hävda att det inte kan användas som bevis för att han ljuger. Eller menar du att om du hade en SMS-konversation med någon där det ofta skickades 10-40 sms om dagen och särskilt den andra personen skickade många i rad så skulle du några dagar efteråt ha ett exakt minne av hur många som kommit en viss dag och exakt tid när de kom? Ljuga om det kan han förstås göra, men jag kan inte se hur det skulle vara mer sannolikt än att han talar sanning.

Jag har som sagt väldigt svårt att ha en klar åsikt om mastpejlingen eftersom jag vet för lite om hur precisa dessa egentligen är och vilka felkällor som finns. Sen begriper väl var och en att uppgiften varit långt intressantare om det hade varit vid niotiden och inte vid klockan fem.

Kom ihåg att det kan finnas många skäl att folk ljuger. Skillnaden jag ser mellan KJ och MB är att det går att visa på trovärdiga alternativförklaringar till lögner (eller åtminstone glidningar på sannngen), medan flera av KJ:s lögner och märkliga påståenden är mycket svåra att förklara på annat vis än att han försöker dölja vad han gjort i just det brott som åtalet gäller.
Citera
2013-11-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Till vänster syns mattan i bagageutrymmet med ett urklippt hål, sid 307. Strax till höger om hålet finns en tråd. Till höger syns fibern som hittades på VB:s kropp, sid 277. Är det likadana fibrer? http://img820.imageshack.us/img820/43/j92a.jpg
det där är från ghilliesuiten nästan säkert
Citera
2013-11-15, 16:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
det där är från ghilliesuiten nästan säkert
Båda två?
Citera
2013-11-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Han menar att det talar för att KJ blir frikänd.

Det stod i chatten: http://nsd.se/a-o/live-fallet-vatchareeya/.

Njae. Jovisst skrev dom i chatten att Bodström ska ha sagt att det hela "talar för 22-åringen", en kommentar som man kanske inte ska övertolka till att det egentligen skulle tala för ett frikännande.

Så här säger Bodström själv:
http://nsd.se/nyheter/pitea/bodstrom-tacksamt-for-forsvaret-8021864.aspx

Citat:
Att tingsrätten behövde mer tid för överläggning är ingen nackdel för försvaret, enligt NSD:s expert Thomas Bodström.

Sen säger han att rådmannens besked om besked på måndag kan tyda på att rätten är oenig. Han förklarar att som försvarare i ett sånt här läge är man nöjd med sådana besked. När beslut kommer snabbt är det oftast till fördel för åklagaren.

Men han avslutar med att sitt tips:
Citat:
Men tipset är ändå att 22-åringen blir dömd. Sedan är jag helt övertygad om att det här målet kommer att gå till hovrätten, säger Bodström.

Om man får spekulera lite själv: jag tror inte man utifrån beskedet om måndag kl. 15 ska tolka in så mycket alls i nuläget om oenighet, eller för eller mot fällande dom. Jag tror att det huvudsakligen handlar om att rätten fortfarande är alldeles för osäkra. Man även vill ta tid på sig för att gå igenom alla argument som har förts fram dom här två veckorna.

Tingsrätten fäller nog 22-åringen. Det blir mer intressant att höra vad hovrätten kommer fram till och om 22-åringen kommer att byta ombud. Inte för att BF har skött sig dåligt, men ska han ha chans att frias krävs nog en storlek större på försvararen.
Citera
2013-11-15, 16:31
Medlem
Mitt tips är att KJ blir fälld i Tingsrätten och att de hoppas på en överklagan som fastställer domen

Man skall komma ihåg att i en Tingsrätt är det lekmän/fritidspoliker som sitter som nämndemän.
I en Hovrätt är det jurister som sitter som sitter som nämndemän och tittar på "frågan" ur en annan synvinkel.

Nu tänker jag ladda för Sverige-Portugal matchen med att stänga ner FB! Go Sweden Go !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in