Efter att ha gjort en del sökningar på nätet samt läst tidigare inlägg börjar bilden av en mobbad VB dyka upp i mitt huvud.
Är det månntro så att en del av de som hackat på henne ligger bakom skitsnack och inlägg här och där?
Kan något nytt inlägg i form av sex- eller kontaktannons eller liknande vara det som gjorde henne förbannad på någon?
Jag tror att en stor del av inlägg som gjorts i VB's namn (Pl*y, Bän*suan, Vatt**... etc) är skrivna av de tjejer som mobbat henne under skoltiden. För vem börjar sätta in extra "t" i förnamnet eller ersätter a med ä i efternamnet?
VB är/var nog en tämligen ensam tjej som har/hade stort kontaktbehov. Kulturkrockar och annat kan ha lett till att hon blev utsatt för påhopp i olika former. När hon visade respekt för lärare och uppträdde mot dem som man gjorde i Thailand blev klasskamraterna irriterade, för i Janteland uppträder man inte så. De upplevde det som fjäsk och smörande, när VB bara gjorde som hon var van.
Ju mer jag läser, desto starkare blir jag i uppfattningen att VB har stuckit av egen fri vilja. Hon kan ha sparat undan pengar från jobb och studiestöd, anmält det gamla passet försvunnet och fått ett nytt och plockat undan en del kläder och andra saker hos sin studiekamrat. Hennes försvinnande kan vara planerat sedan länge och hon har lyckats förbereda det hela väl.
Kan det vara så att uppgiften om motion och pluggande egentligen bara var en täckmantel för att VB skulle få några timmars "fönster" så att hon skulle få tid att rymma?
Hon kan/kunde finska och att ta sig till Finland och ta tåg eller flyg till Helsingfors är inte svårt. Därifrån flyg "hem" till Thailand. Väl i Thailand behöver hon inte sin mobil varför den mycket väl kan ha slängts eller stängts av genom någon annans försorg.
Ett spärrat pass är inte något hinder utomlands, då vårt passregister inte har någon internationell koppling. Att ta sig ut ur Sverige är inga problem. Två pass är inte heller svårt att ordna om man anmäler det ena som försvunnet. Klart man lämnar det nya passet hemma och tar det gamla "försvunna" med sig vid flykt.
OT:
Artikel ur Norrbottens-Kuriren från 2008-05-20.
Läs bildtexten.
Artikel