2013-05-18, 11:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Fråga: Ni som följt med i MA fallet, sa polisen någonsin att han inte var misstänkt på det sätt som de gör med studiekamraten i detta fall?

De sa om Mats på exakt samma sätt som de säger om exet, det finns ingen misstänkt.

Samma dag som han greps så gick polisen ut i media några timmar innan och sa att han inte var misstänkt.
Citera
2013-05-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
De sa om Mats på exakt samma sätt som de säger om exet, det finns ingen misstänkt.

Samma dag som han greps så gick polisen ut i media några timmar innan och sa att han inte var misstänkt.
Ok...så då är "vi har ingen misstänkt" ingenting att lita på?
Försökte se om den kvinnliga polisen flackade med blicken, men märkte inget sånt.
Citera
2013-05-18, 11:48
Medlem
Kavelduns avatar
Efter att ha gjort en del sökningar på nätet samt läst tidigare inlägg börjar bilden av en mobbad VB dyka upp i mitt huvud.
Är det månntro så att en del av de som hackat på henne ligger bakom skitsnack och inlägg här och där?
Kan något nytt inlägg i form av sex- eller kontaktannons eller liknande vara det som gjorde henne förbannad på någon?

Jag tror att en stor del av inlägg som gjorts i VB's namn (Pl*y, Bän*suan, Vatt**... etc) är skrivna av de tjejer som mobbat henne under skoltiden. För vem börjar sätta in extra "t" i förnamnet eller ersätter a med ä i efternamnet?

VB är/var nog en tämligen ensam tjej som har/hade stort kontaktbehov. Kulturkrockar och annat kan ha lett till att hon blev utsatt för påhopp i olika former. När hon visade respekt för lärare och uppträdde mot dem som man gjorde i Thailand blev klasskamraterna irriterade, för i Janteland uppträder man inte så. De upplevde det som fjäsk och smörande, när VB bara gjorde som hon var van.

Ju mer jag läser, desto starkare blir jag i uppfattningen att VB har stuckit av egen fri vilja. Hon kan ha sparat undan pengar från jobb och studiestöd, anmält det gamla passet försvunnet och fått ett nytt och plockat undan en del kläder och andra saker hos sin studiekamrat. Hennes försvinnande kan vara planerat sedan länge och hon har lyckats förbereda det hela väl.

Kan det vara så att uppgiften om motion och pluggande egentligen bara var en täckmantel för att VB skulle få några timmars "fönster" så att hon skulle få tid att rymma?
Hon kan/kunde finska och att ta sig till Finland och ta tåg eller flyg till Helsingfors är inte svårt. Därifrån flyg "hem" till Thailand. Väl i Thailand behöver hon inte sin mobil varför den mycket väl kan ha slängts eller stängts av genom någon annans försorg.

Ett spärrat pass är inte något hinder utomlands, då vårt passregister inte har någon internationell koppling. Att ta sig ut ur Sverige är inga problem. Två pass är inte heller svårt att ordna om man anmäler det ena som försvunnet. Klart man lämnar det nya passet hemma och tar det gamla "försvunna" med sig vid flykt.

OT:
Artikel ur Norrbottens-Kuriren från 2008-05-20.
Läs bildtexten.
Artikel
Citera
2013-05-18, 11:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Ok...så då är "vi har ingen misstänkt" ingenting att lita på?

Nej, det betyder ingenting för oss, hade de med bestämdhet sagt att han är kontrollerad och avförd så hade det varit ett annat läge, men ingen misstänkt betyder bara på att de saknar något på honom eller någon annan.

De varken kan eller får gå ut med information om att någon är intressant för utredningen eller under polisens lupp, de måste ha något grund för detta och det är väl det man söker nu, för att kunna binda eller avfärda honom till något brott.
Citera
2013-05-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om jag träffat på VB på stan hade jag hållit med dig, men nu är hon borta... då måste man väl ändå undra om det kan vara så att hon faktiskt inte orkade leva efter åratal, kanske ett decennium av trakasserier och mobbing? Hon fick ett mess som gjorde henne upprörd strax innan hon försvann. Det kan ha varit droppen. Kanske blåste ex-killen henne på något sätt känslomässigt, och hon fick nog av allt. Vi vet inte heller om hon blev utsatt för något övergrepp, eller vad som hänt.

Gå tillbaka, läs tidningarna och när du är klar med det så citera den tidning som skriver att hon var upprörd.

Hon fick ett sms, kanske - det vet vi inte, men utifrån det vi kunnat läsa var det ett sms som tycktes "reta upp" henne. Det är inte givet att hon var upprörd.Det blir lätt en farlig glidning i värde med falaktiga beskrivningar. Någon kanske retade upp henne? Hon kanske blev putt, lite sur, förbannad? Finns ingenting vad jag vet som talar för att hon fick det slutgiltigt knäckande sms:et.

I min värld kan det lika gärna varit att hon blev nekad skjuts av kompisen (om han inte haft ihjäl henne redan) hon kanske skickar ett sms hem o frågar om dom kan hämta för att hon inte vill gå men kanske hade det tagits ett järn eller några glas vin hemma hos mamma/styvfar också - VB blir sur/uppretad...?
Citera
2013-05-18, 11:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Efter att ha gjort en del sökningar på nätet samt läst tidigare inlägg börjar bilden av en mobbad VB dyka upp i mitt huvud.
Är det månntro så att en del av de som hackat på henne ligger bakom skitsnack och inlägg här och där?
Kan något nytt inlägg i form av sex- eller kontaktannons eller liknande vara det som gjorde henne förbannad på någon?

Jag tror att en stor del av inlägg som gjorts i VB's namn (Pl*y, Bän*suan, Vatt**... etc) är skrivna av de tjejer som mobbat henne under skoltiden. För vem börjar sätta in extra "t" i förnamnet eller ersätter a med ä i efternamnet?

VB är/var nog en tämligen ensam tjej som har/hade stort kontaktbehov. Kulturkrockar och annat kan ha lett till att hon blev utsatt för påhopp i olika former. När hon visade respekt för lärare och uppträdde mot dem som man gjorde i Thailand blev klasskamraterna irriterade, för i Janteland uppträder man inte så. De upplevde det som fjäsk och smörande, när VB bara gjorde som hon var van.

Ju mer jag läser, desto starkare blir jag i uppfattningen att VB har stuckit av egen fri vilja. Hon kan ha sparat undan pengar från jobb och studiestöd, anmält det gamla passet försvunnet och fått ett nytt och plockat undan en del kläder och andra saker hos sin studiekamrat. Hennes försvinnande kan vara planerat sedan länge och hon har lyckats förbereda det hela väl.

Kan det vara så att uppgiften om motion och pluggande egentligen bara var en täckmantel för att VB skulle få några timmars "fönster" så att hon skulle få tid att rymma?
Hon kan/kunde finska och att ta sig till Finland och ta tåg eller flyg till Helsingfors är inte svårt. Därifrån flyg "hem" till Thailand. Väl i Thailand behöver hon inte sin mobil varför den mycket väl kan ha slängts eller stängts av genom någon annans försorg.

Ett spärrat pass är inte något hinder utomlands, då vårt passregister inte har någon internationell koppling. Att ta sig ut ur Sverige är inga problem. Två pass är inte heller svårt att ordna om man anmäler det ena som försvunnet. Klart man lämnar det nya passet hemma och tar det gamla "försvunna" med sig vid flykt.

OT:
Läs bildtexten.
Artikel

Källa på det, in i Thailand kommer man inte med ett spärrat eller återkallat pass.

Hon kan förvisso ha thailändsk pass också, men borde man inte ha gått ut med att passen saknas efter 2 veckors polisutredning?
Citera
2013-05-18, 11:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men, tycker du att det framgår att hon var deprimerad för det som hände för 3 år sedan, tvärtom talar ju alla om som känner henne hur glad och framåt tjej hon var.

Allt ovan är bara dina egna slutsatser baserat på din egen fattningsförmåga. Bara för att hon säger att ingen kom och tog kort så innebär inte det att mamman inte var med på studenten, det är din slutsats baserat på ingenting.

Jag tror inte hon var så jäkla utsatt, jag tror även att hon kunde bita tillbaka också.
Tror nog hon kunde om ville.
http://indeeed.blogg.se/2010/january/15-januari.html#comment
Citat:
Då blev hon galen så hon vänder och kommer tillbaka, sparkar i en papperskorg (HAHA!) och hoppar på mig !!! Helt vild ju hahaha! (Och jo, haha, jag vet att jag är väldigt omogen och förmodligen provocerande, men kan inte hjälpa det..)

Det tog inte länge innan alla teknikare hört om det där, så ja, lite halvkul nästan.. Haha.
Sen när jag skulle gå åh käka med Tobbe och Jonatan står hon brevid oss i kön, men hon vågade inte göra nå då haha.
Men jag antar att jag lär få iv ik efter mig, eftersom det är hennes vänner..
Vilka är de vännerna, iv och ik?
Citera
2013-05-18, 11:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun

OT:
Läs bildtexten.
Artikel

Jag tror att hon använde två stavningar, en svensk "bangsuan" och en thailändsk "bängsuan", eller?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-18 kl. 12:02.
Citera
2013-05-18, 12:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Inte ett ljud i media om MPS sökning i dag, undrar vilka områden som ska sökas igenom.
Citera
2013-05-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Gå tillbaka, läs tidningarna och när du är klar med det så citera den tidning som skriver att hon var upprörd.

Hon fick ett sms, kanske - det vet vi inte, men utifrån det vi kunnat läsa var det ett sms som tycktes "reta upp" henne. Det är inte givet att hon var upprörd.Det blir lätt en farlig glidning i värde med falaktiga beskrivningar. Någon kanske retade upp henne? Hon kanske blev putt, lite sur, förbannad? Finns ingenting vad jag vet som talar för att hon fick det slutgiltigt knäckande sms:et.

I min värld kan det lika gärna varit att hon blev nekad skjuts av kompisen (om han inte haft ihjäl henne redan) hon kanske skickar ett sms hem o frågar om dom kan hämta för att hon inte vill gå men kanske hade det tagits ett järn eller några glas vin hemma hos mamma/styvfar också - VB blir sur/uppretad...?

Polisens sista spår är ett sms hon skickat till en manlig bekant samma dag.

– Det kom just innan hon försvann. Något verkade ha retat upp henne, säger mannen som fick sms:et.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab
Citera
2013-05-18, 12:01
Medlem
Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon har flyttnågonstans och är vid liv och i säkerhet...men varför skulle då föräldrarna göra en polisanmälan? Skulle inte det ha kommit fram om hon var utomlands?
Citera
2013-05-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa66
Polisens sista spår är ett sms hon skickat till en manlig bekant samma dag.

– Det kom just innan hon försvann. Något verkade ha retat upp henne, säger mannen som fick sms:et.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab
Är denne mannen studiekamraten eller någon annan? Framkommer det någonstans?
Hon hade tydligen skickat sms till andra också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in