2013-11-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
KJ berättar i princip själv varför han placerade kroppsdelarna på så korkade platser där många människor rör sig: Bara en människa som inte känner till området skulle göra något så dumt. Själv känner han ju till området innan och utan och vet tusentals gömställen där kroppen aldrig någonsin skulle hittas. Därför kan han omöjligt vara mördaren. Han är ju så smart och har tittat på CSI.

En grundläggande frågeställning är. Vad skulle hänt om VB:s kropp/kroppsdelar INTE hade hittats?

Varför inte lägga kroppen i en surmyr eller i ett träsk? Låta naturen ta att om kroppen?

Jag tror svaret finns där.
Citera
2013-11-09, 21:36
Moderator
OYs avatar
Varför skulle jag vara skyldig, jag har ju varit med och letat? Ungefär så frågar man nog om man är skyldig, han försöker få förhöraren att berätta hur han resonerar för att dra fördelar av det. Lär känna din fiende, är ett väl beprövat koncept, särskilt inom det militära.
Citera
2013-11-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Nej jag tror han har en psykisk störning och ja jag tror han har begått brottet, men jag tror han kan ev ha haft hjälp...men inte säkert.
Det betyder ju då att du tror på det som framkommit hittills av rättegången att domen kommer fria KJ?
Citera
2013-11-09, 21:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Nej jag tror han har en psykisk störning och ja jag tror han har begått brottet, men jag tror han kan Eva haft hjälp...men inte säkert.

Tycker att man måste komma ihåg att han har psykiska störningar och kanske inte reagerar som en frisk människa gör. Han har under åren byggt upp vissa försvarsmekanismer och störningen i sin tur gör att han uppnått vissa sekundärvinster pga sina störningar som han tar fram när han pressas. Vem skulle inte vilja få lite städhjälp ibland?
Citera
2013-11-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle jag vara skyldig, jag har ju varit med och letat? Ungefär så frågar man nog om man är skyldig, han försöker få förhöraren att berätta hur han resonerar för att dra fördelar av det. Lär känna din fiende, är ett väl beprövat koncept, särskilt inom det militära.
Ja och precis det frågar han. För i hans sätt att tänka så går inte mördaren ut och letar efter offret därför att han vet var det är. Och alltså kan inte han vara skyldig...det han inte tänker på är just att han har ett behov av att hålla kontroll för tänk om ngn skulle hitta hans gömställe eller bevis. Därför måste han avleda och ta kontrollen....
Citera
2013-11-09, 21:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En grundläggande frågeställning är. Vad skulle hänt om VB:s kropp/kroppsdelar INTE hade hittats?

Varför inte lägga kroppen i en surmyr eller i ett träsk? Låta naturen ta att om kroppen?

Jag tror inte att konsekvenstänkande är KJs starka sida.

Dessutom tror jag som Leif GW P, att han ville visa upp sitt "verk".
Citera
2013-11-09, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Om man har en relation till offret är det vanligaste att man försöker göra sig av med kroppen så att den aldrig kommer att hittas vad jag har förstått. Varför gjorde inte KJ det om han är mördaren, han hade alla chanser i världen att köra rakt ut i vildmarken och gräva ner kroppen så att den aldrig hade hittats, åtminstone mindre risk än det han nu påstås ha gjort. Han har diskuterat det perfekta mordet med en vän, han har tittat på kriminalare, så varför i hela fridens namn gjorde han så här, finns ingen vettig förklaring. Det kan inte heller förklaras med att KJ är knäpp, för det är han inte.
Citera
2013-11-09, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har förklarat varför du inte kan räkna så i det här fallet. Grad +1 som max vid Y-profilering är en försiktighetsåtgärd som ska säkerställa att man inte överskattar bevisningen. För att säkert kunna sluta sig till en högre säkerhetsgrad skulle man behöva topsa minst trehundra slumpvis utvalda maliga bodensare, och göra en populationsgenetisk analys av resultatet. Det fixar inte SKL, och därför säger de +1 för att vara säkra på att de inte säger för mycket, oavsett hur låg sannolikhet för match det skulle vara.
Det där förstår jag inte. Vad skulle SKL ha sagt om de inte var försiktiga?
Citera
2013-11-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Det betyder ju då att du tror på det som framkommit hittills av rättegången att domen kommer fria KJ?
Det vet jag inte om det gör. Jag är inte insatt i rättegångar men jag har god kunskap om beteende vid AS och hur tankesättet fungerar även vid kriminalitet. Vad som krävs för en fällande dom vet jag inte.
Citera
2013-11-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror inte att konsekvenstänkande är KJs starka sida.

Dessutom tror jag som Leif GW P, att han ville visa upp sitt "verk".

Jag hade hoppats att GW skulle uttala sig om vad han tror det blir för dom baserat på FUP, i Veckans Brott. Men det gjorde han inte.
Citera
2013-11-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi kan ta en titt på MB:s kompisar: http://profileengine.com/people/robert.lundh/robert.lundh#/people/56805907/micke.berg

H*ns L Ol*fsson (ao), skriver på NSD
M*tte B*rgman (ae), utredande polisman, aktiv i denna utredning
R*bert L*ndh (ou), Hells Angels

och det är bara på första sidan. Det finns 12. Så nog tillhör MB etablissemanget i Boden, alltid.

Förekomst av vänskapskorruption och osunda allianser.
Det kan man med fog misstänka.
NSD, Polisen och Hells Angels har ju tidigare, på olika sätt ingått i, spelat mot eller med varandra i diverse oheliga intriger.

Minsta gemensamma nämnare?

Citat:
Citat:
2010-11-01 13:44 CET
Bombhotet som onsdagen den 27 november riktades mot Norrländska Socialdemokraten, NSD, kom från polishuset!! Bombhotet som fick till resultat att tidningsredaktionen fick utrymmas och som pressen tog för intäkt att rikta anklagelser mot en specifik mc-klubb på grund av en tidigare artikelserie om klubben, visar sig nu vara sänt från polishuset!!

Polisen har spårat ip-numret till från hotmailet och konstaterat att mejlet är avsänt från en dator i polishuset!

Polismyndigheten har polisanmält händelsen och ärendet har överlämnats till åklagare Pär G. Lindell vid Riksenheten för polismål i Umeå. Under tiden har polisen samlat in de datorer som varit uppkopplade mot internet och fyra utredare från Rikskriminalen anländer idag till Luleå för att hjälpa till med utredningen.

Polisen pekar ut tre olika scenarier:
- IP-numret är felaktigt
- Polismyndighetens nät har hackats
- Hotet skickades av någon i polishuset

Mediehusets IT-ansvariga har under måndagen kontrollerat IP-numret och fastslagit att numret är korrekt varför alternativet att IP-numret skulle vara felaktigt inte föreligger.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/polisen-bombhotade-norrlaendska-socialdemokraten-509118
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5757037
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-11-09 kl. 21:48.
Citera
2013-11-09, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det vet jag inte om det gör. Jag är inte insatt i rättegångar men jag har god kunskap om beteende vid AS och hur tankesättet fungerar även vid kriminalitet. Vad som krävs för en fällande dom vet jag inte.

Hur fungerar det då, kan du förklara de bevis vi har sett i FUP i relation till KJ, varför ser det ut som det gör om KJ är GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in