2013-11-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det handlar kanske inte om att han ska få sparken eller ej. Han vågar kanske inte vittna. Därav att han glömt... Många vågar inte vittna, i många fall för att de är rädda för förövaren.

40% vågar inte vittna enligt en undersökning gjord av aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12538431.ab

Några klipp;

Många vågar inte vittna
LOBBYN 2013-01-01 | Uppdaterad 2013-01-01
Som polis har jag noterat en stigande trend de sista tio åren där allt fler medborgare inte vågar ställa upp att delge polisen vad de sett eller hört i olika brottsutredningar. Nu har jag även stött på rädslan för repressalier även för vardagsbrott till exempel stölder. Detta är nytt och oroar mig.

”Alla vill vittna, men vågar inte”
Bron över Hyllievångsvägen var full av människor när en pappa och hans son utsattes för ett misstänkt hatbrott. Trots att många såg och filmade händelsen har polisen svårt att få in vittnesuppgifter.
2013-09-20 22:45 » Sydsvenskan | Läs hela artikeln »

Hoten mot rättsväsendet skrämmer.
Fyra av tio läsare skulle inte våga vittna i en rättegång.
– Det känns inte jätteöverraskande. Andra undersökningar har visat liknande saker, säger Chrystal Kunosson på Brottsoffermyndigheten.

Nej man kanske inte vågar vittna mot en eventuell styckmördare. Men samtidigt låt säga att VB verkligen har åkt i den där taxin, KJ blir oskyldigt dömd och MB är skyldig. Då vet MB att det egentligen bara en person som kan få igång hela processen igen och det är om taxichauffören skulle börja snacka. Det är en situation som kanske inte är så trevlig att vara i heller som taxichaufför.

(Nu tror jag inte ett skit på det här med att VB skulle blivit upplockad i taxin och att om hon nu mot all förmodan skulle ha blivit det att chauffören inte skulle ha snackat, men om vi ändå ska dra en massa vinklar på det hela så ville jag bidraga med ytterligare en.)

EDIT: Får tillägga att denna post inte var riktat mot dig speciellt utan det har varit mycket snack om detta under dagen.
Senast redigerad av lindhsky 2013-11-09 kl. 19:36.
Citera
2013-11-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jovisst får man göra det. Husrannsakan hos KJ påbörjades 23 maj, samma dag som han greps. Han häktades 27 maj.
Följdfrågan jag har då är hade det kunnat göras husransakan utan att KJ var gripen?
Citera
2013-11-09, 19:25
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Men vad.., jag är inte lika juridiskt insatt som dig. Men nog får jag för mig det görs husransakan hos personer utan att dom först är häktade?
Om inte annat kan det gå om polisen frågar snällt. I Carolin-fallet gjordes det husrannsakan i en mängd bilar av det märket som var aktuellt. Helt frivilligt åkte bilägare, däribland den sedermera fällde, till polisen för att få sina bilar genomgångna.
Citera
2013-11-09, 19:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Att man inte klarar av sköta ett djur är inget motsatsförhållande till att man älskar det.

Nej och i den tragiska och komplexa verkligheten är det dessvärre inte heller alltid ett motsatsförhållande mellan att älska någon och begå grova våldsbrott mot den.
Citera
2013-11-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej och i den tragiska och komplexa verkligheten är det dessvärre inte heller alltid ett motsatsförhållande mellan att älska någon och begå grova våldsbrott mot den.
Håller verkligen med. Men ser inte kopplingen till fallet i tråden?
Citera
2013-11-09, 19:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
AB? Kanske AB var KJs hemlige pojkvän/kk?
Nåt händer mellan VB, KJ och AB. och senare blir pappa MB iblandad som hjälp att städa upp och därför är han inte 100% ärlig om sin inblandning samt försöker mörka så mycket som möjligt.
Även KJ är inblandad och dessutom kanske hotad så därför håller han tyst.

Ja men eller hur? Fanns ju massor av SMS och FB-konversationer som tydde på det, eller hur. 2 SMS hade VB skickat till Berg d.y. under perioden. KJ och Berg d.y. har inga belagda kontakter.

Men visst, de kan ha skickat röksignaler eller haft hemliga möten i skogsdungar på kvällarna. De verkar ju vara kriminalgenier hela högen. Det verkar ha undgått dig att just mobiltrafik och mobilrörelser idag är ett av de viktigaste bevisen för att knyta folk till brottplatser och visa på samband mellan personer. Folk tänker nämligen ytterst sällan innan på att sådant kan användas när man väl blivit misstänkt för ett brott.
Citera
2013-11-09, 19:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Håller verkligen med. Men ser inte kopplingen till fallet i tråden?
Du ser ingen koppling mellan en (förmodad) styckad hund och en (bevisligen) styckad flicka. Vill inte vara dryg men nog sjutton förstår jag varför åklagarna tar upp hundens öde.
Citera
2013-11-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
MB utbildar INTE polisen. Att påstå det visar bara att du har noll koll. Det är inte heller så att poliskåren känner MB, ingen utom nån enstaka KÄNDE TILL honom och det är inte samma sak som att alla känner honom.

Jag undrar vem som har noll koll
Han utbildade både oss vakter & polisen i Boden/Luleå samtidigt
Eller hade jag hallucinationer när jag såg dom delta?
Citera
2013-11-09, 19:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men vad.., jag är inte lika juridiskt insatt som dig. Men nog får jag för mig det görs husransakan hos personer utan att dom först är häktade?

Man måste inte vara häktad, det är riktigt. Men man måste vara skäligen misstänkt och det måste vara ett brott av viss allvarlighetsgrad. De undantag som finns från detta är situationer som när ex.vis A knivhugger B hemma hos C. Även om C är helt oskyldig så får polisen göra husrannsakan för att säkra bevis, eftersom det är en brottsplats. Det är dock begränsat till det som behövs just för att säkra spår efter brottet. Man får inte "passa på" att gå igenom C:s dator för att man är lite småmisstänksam mot C för något helt orelaterat brott.

I ett så grovt brott som detta är det dock naturligt att man blir häktad om man blir skäligen misstänkt, bl a på grund av risken för att man ska undanröja bevis.
Citera
2013-11-09, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Du ser ingen koppling mellan en (förmodad) styckad hund och en (bevisligen) styckad flicka. Vill inte vara dryg men nog sjutton förstår jag varför åklagarna tar upp hundens öde.

Jag förstår hur du tänker, jag har också tänkt så fram tills nyligen. Men att stycka en hund betyder inte att man faktiskt också är mentalt kapabel att stycka en människa, vad finns det för belägg för att så är fallet? Jag menar bara att det verkar som om vissa personer menar att styckar man en hund så är det klart att man också kan stycka en människa, hunden är styckad av KJ därför måste han också vara den som styckade VB, jag tror inte på det, finns ingen automatik i det här, enbart känslomässigt tyckande tycker jag.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Jag undrar vem som har noll koll
Han utbildade både oss vakter & polisen i Boden/Luleå samtidigt
Eller hade jag hallucinationer när jag såg dom delta?

Det du har glömt är att den lokala polisen inte styr utredningen utan den styrs av Åklagaren.
Sen har Bodens polis haft hjälp av rikskriminalen och mordkommissionen, så du kan väl helt enkelt bara sluta att förvilla med skvaller från Boden. Vi talar om mordet på Vatchareeya Bangsuan inget annat.

Citat:

Det va inte heller avsikten genom att pressa KJ i domstolen, men däremot för att visa vad han går för i pressad situation. Det blev ganska lyckat eftersom hot framkom.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-09 kl. 19:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ja om det var så MrFold menade kan jag förstå det han skrev. Men att föra i bevis att KJ styckade hunden lär ju vara enormt mycket svårare än att bevisa att han stycka VB. Att tro han skulle berätta om det om han har gjort det känns ju jävligt utsiktslöst iochmed att han nekar till styckat VB.

Så det finner jag som en hopplöst försök av åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in