2013-11-08, 08:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackspade
Onekligen ett riktigt skumt fall det här men känns som att kroppen måste ha fraktats i KJ's bil, där emballaget läckte i ena hörnet och skapade fläcken på matten och upp längs kanten när den drogs ur. Skulle väll vara möjligt att plantera dessa bevis men det känns långsökt. Men utan mordplats, vapen, erkännande blir det onekligen mycket svårt att binda honom till mordet då han kan ha blivit utnyttjad av mördaren för att hjälpa till med frakten eller lånat ut bilen.

Sen med tanke på hur jävla stökigt det var i lägenheten och det allmänna joxet som låg i bagageluckan har jag svårt att tro att KJ skulle kunna lämna såpass lite bevis efter sig. Men samtidigt kan man fråga sig varför handsken och påsen fanns i bagageluckan och inget annat kontaminerat som måste ha dumpats.

Onekligen knepigt, men av det jag har läst om fallet har jag svårt att tro att KJ skulle lyckas genomföra ett mord på egen hand och lämna såpass lite bevis efter sig.

Handsken hade blod på ovansidan, hur har den använts isf? Och varför saknad en handske, eller finns den med i beslagslistan?
Citera
2013-11-08, 08:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Ingenting tyder på att KJ hjälpt till med transport av något slag, detta är ett verk av en ensam GM som är fri just nu, men under uppsikt.

Jag börjar faktiskt också att tro så. Fynden i skuffen är märkliga.
Citera
2013-11-08, 08:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Är det oklart tycker du? Oskyldiga som pekas ut av kreti och pleti som media rapporterar om hur man hänger folk i tråden här? Du får ha lite att komma med som har underlag och det har du ju sannerligen inte. Det är ingen uthängartråd utan ett aktuellt brottsfall med en åtalad, så tills MB delges misstanke så avser jag att diskutera detta som är rent nonsens.

Hur vet du att MB är oskyldig? Allmänheten fungerar precis som utredarna kan göra. Man "kan misstänka" någon pga omständigheter men utan bevis. Bevis samlar man mot någon som kan misstänkas, därefter höjs misstankegraden om så är befogat. Det handlar om hur man tänker kring vad som kan utgöra anledning att misstänka. MB hade ett starkt motiv tycker jag, man måste börja någonstans, och ett uppenbart motiv är en god grund för att undersöka grundligt. Av den anledningen är motiv något som man inte bör bortse ifrån inledningsvis. Dock är motivet ointressant ur bevissynpunkt.
Citera
2013-11-08, 08:26
Medlem
Quarrels avatar
NSD:s livesändning är igång: http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx
Citat:
Salen i Luleå tingsrätt har bara tio åhörarplatser. Det är således mycket svårt att få plats i själva salen. Två andra salar kommer att användas med medhörning, så åhörare kan sitta där.
Citera
2013-11-08, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja inkluderar det åklagarmyndigheten och polismyndigheten också med snäv syn?
Det är då en jäkla tur att inte kreti och pletis vidsynta åsikter når fram till åtal då och då menar jag att utan minsta bevis så ska man misstänka någon för ett styckmord? Hmm nej, så det som är vääääldigt illa är att man går utanför rimlighetens gräns.
Ditt öra har ingen som helst betydelse för åtalet det hoppas jag du inser, och inte domstolens beslut heller., Noll underlag, och noll bevis säger allt här- Och jag ska inte nämna vad du påminner om det räcker med medias rapport, så som värsta på internet.

Vittnet MB har en annan aspekt.
Han har erkänt hur han spöat sin fru återkommande i förhör, och jag undrar om Polisen har anmält misshandeln som faller under allmänt åtal ?
Om inte så finns det anledning att tro att åtalsunderlåtelse eller vad det kan heta, har förekommit gentemot att vittnet talar.
Opassande, ja tom. olagligt. Eller har anmälan gjorts ?
Citera
2013-11-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Bodström: Vittnesmålet blev en missräkning för åklagarna

Det där är ju ett annat sätt att säga att domstolen tror på tomten.
Citera
2013-11-08, 08:43
Medlem
Quarrels avatar
NSD presenterar dagens plan:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7999152
Citat:
Förhandlingarna inleds 9:00 med fortsatta förhör med 22-åringen.

11:00 förhörs ytterligare vittnen, grannar till den misstänkte.

13:30 förhörs ytterligare vittnen, grannar till den misstänkte.

14:00 förhörs Vatchareeya Bangsuans tränare.

15:00 ytterligare vittnesförhör med släktingar till 22-åringen.

15:30 förhör med vän till 22-åringen.
Jag såg nu ett fel i huvudförhandlingsplanen som jag publicerade igår. http://img824.imageshack.us/img824/5859/qt8.pdf
Kl 15 ska två vittnen förhöras. Ett av dessa är en man vid FP1. Tydligen har det förhöret flyttats.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-08 kl. 08:50.
Citera
2013-11-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Handsken hade blod på ovansidan, hur har den använts isf? Och varför saknad en handske, eller finns den med i beslagslistan?

Har ej helt greppat detta med arb-handsken: enl NSD-rapport från huf den 6:e (när pol-teknikern David L-ndblom hördes) så framkom att "på bägge handskarna fanns blod från VB", totalt 3 st spår. Den vänstra handsken låg i botten på bagaget.

Så var finns då 2:a handsken? Kan givetvis vara en feluppfattning av NSD. Ska kolla beslagsinventeringen (men nu dags för KJ..).
Citera
2013-11-08, 08:57
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
NSD presenterar dagens plan:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7999152

Jag såg nu ett fel i huvudförhandlingsplanen som jag publicerade igår. http://img824.imageshack.us/img824/5859/qt8.pdf
Kl 15 ska två vittnen förhöras. Ett av dessa är en man vid FP1. Tydligen har det förhöret flyttats.

En timmes förhör med MB... eller är det paus med kaffe och kaka?
Citera
2013-11-08, 09:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har ej helt greppat detta med arb-handsken: enl NSD-rapport från huf den 6:e (när pol-teknikern David L-ndblom hördes) så framkom att "på bägge handskarna fanns blod från VB", totalt 3 st spår. Den vänstra handsken låg i botten på bagaget.

Så var finns då 2:a handsken? Kan givetvis vara en feluppfattning av NSD. Ska kolla beslagsinventeringen (men nu dags för KJ..).
Båda handskarna fanns i bagageutrymmet, men bara en hade blod.
Citera
2013-11-08, 09:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det där är ju ett annat sätt att säga att domstolen tror på tomten.

Och hade det inte varit tomten själv i egen hög person som uttalade sig så skulle man nästan kunna ägna dyngan han skriver en liten tanke.

Men hans uttalande de senaste dagarna gör att man inte tar honom på så stort allvar då han inte är trovärdig.
Citera
2013-11-08, 09:16
Medlem
Citat:
Båda handskarna fanns i bagageutrymmet, men bara en hade blod.
En handske hittades vid tvättmaskinen, skitig eller ren...ingen aning. Och en var borta.
Det rör sig om två par arbetshandskar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in