2013-11-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför vill åklagaren skjuta på förhöret tills på fredag?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7997501

Ingen aning. Men någon tanke finns nog bakom detta. Kanske nytt vittnesmål?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och var står det att domstolen värderar mammans sorg i bevis?

1. Det handlar väl om två saker. Skadeståndets storlek och påverkan av domarna rent mentalt.
Citera
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du har fuldstændigt rætt, och dom anvænder den taktiken, eller vad man nu ska kalla det før, DÆRFØR att dom ær DESPERATA.
Dom vet redan nu att dom kommer at førlora detta fall, och jag tror ochså att dom VET att KJ ær oskyldig.

Nu får ni väl ge er ....så oförskämt mot en sörjande familj ....spekulera ALDRIG OM ANDRAS SORG.
Citera
2013-11-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Det var kallt i Boden och likmaskar kunde inte börja utvecklas förrän den 12:e därav har alla dagar innan dess att klimatet tillåter likmaskars utveckling lika stor sannolikhet som morddag utifrån likmaskarnas utvecklingsstadie.

Semantik hjälper inte, experten drar slutsatser under ed han inte har underlag för utifrån den information han bes avlägga sagda omdöme.

Men, men liket skulle ju rent teoretiskt ha legat inomhus i ett varmare klimat, märklig slutsats om den tolfte i alla fall.
Citera
2013-11-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Det var kallt i Boden och likmaskar kunde inte börja utvecklas förrän den 12:e därav har alla dagar innan dess att klimatet tillåter likmaskars utveckling lika stor sannolikhet som morddag utifrån likmaskarnas utvecklingsstadie.

Semantik hjälper inte, experten drar slutsatser under ed han inte har underlag för utifrån den information han bes avlägga sagda omdöme.
Nej, jag tror att resonemanget som ger den 12:e är baserat på att entmologen samlat larver i deras "tredje stadium", dvs de som hade åldrats till viss del. Därför faller vissa datum bort. Alla larver på en död kropp är inte lika gamla, en del larver uppkommer kanske på 2:a, 3:e dagen efter dödsfallet.

Annars håller jag fullständigt med dig i ditt ifrågasättande av Sveriges enda rättsentomologs slutsatser.
Citera
2013-11-07, 18:35
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Varför vill åklagaren skjuta på förhöret tills på fredag?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7997501

Klockan var ca.16.50
Citera
2013-11-07, 18:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Nu får ni väl ge er ....så oförskämt mot en sörjande familj ....spekulera ALDRIG OM ANDRAS SORG.

Det ær ju inte VBs mamma och pappa jag talar om, det ær åklagarna førståss.
Citera
2013-11-07, 18:36
Medlem
Citat:
Varför vill åklagaren skjuta på förhöret tills på fredag

Kanske vill att han ska vara mindre medicinerad.......?

Eller det är taktik/strategi-ändring bara, inget konstigt
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-07 kl. 18:54.
Citera
2013-11-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt Sven-Erik Alhem, fd överåklagare Malmö/Stockholm, ordf i Brottsjouren ansåg han att dessa vittnesmål (föräldrarnas) inte tillförde något i sak.

Jag uppfattade honom som att han ansåg att förundersökningen varit bristfällig och nu sitter åklagarna med lövtunna bevis. OM dom hade topsat, tagit fingeravtryck, gjort husrannsakan hos MB hade den situation som nu infunnit sig inte existerat. Nu har man inga svar på försvarets frågor.

Dom har bundit ris på sin egen rygg. Nu går det inte att backa bandet. (två sista meningarna är mina).

nej det jag menade var att forhoren ska inte tillfora nagot i sak,det ska bara visa att har ar riktiga manniskor som fatt ta riktiga konsekvenser. For att vidare "bevisa" att dom har ratt till skadestand om den atalade doms.
Det handlar alltsa INGENTING om hurvida KJ ar skyldig eller inte.
Citera
2013-11-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker du viftar med händerna för mycket. Han svamlar, bara, och det faktum att han svamlar gör att hans vittnesmål försvagas. Detta gynnar i första hand försvaret, men inte särskilt mycket.

1. Du har förstås helt rätt, däremot skulle ju ganja-thorulf, kunna få rätt ifall advokaten med tex. en begäran om förtydligande skulle kunna få det till att bli mened, men advokaten är väl mest intresserad av att låta vittnet försvinna med svansen mellan benen under någorlunda ärorika former.

tex.
Vittnet: Vittnet svamlar
Advokaten: Menar du a eller b, eller vad menar du egentligen?
Vittnet: jag menade egentligen / Jag menade ingenting / jag menade fel.
osv.
Citera
2013-11-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Tappade tyvärr internet under 20 minuter...

Det är inte en "tolkning" att en kvinnas skrikande och pekande påverkar rätten, i synnerhet nämndemännen.
Det är en självklarhet att de har blivit påverkade av detta utbrott, och det är lika självklart att det påverkar rättssäkerheten.

Punkt.
Slut.

Mja, kanske inte "punkt" och "slut" därför att:

Först har vi då "en kvinnas skrikande och pekande"

och nästan samtidigt med det, med endast kort fördröjning, och sedan hela tiden därefter har vi en reaktion hos rätten på detta.

Först, förstås, en stark känslomässig reaktion, t.ex. medlidande, upprördhet, kort sagt självklart blir man påverkade. Berörda.

Men sedan, DÅ gäller det att rätten börjar bearbeta sin upplevelse, dvs skilja låt säga vad som är de "juridiska agnarna" från "vetet". Och om vi då säger att agnarna är en korrekt juridisk bedömning och vetet känslopåverkan av mammans agerande, så kan rimligen dugliga rättsledamöter fixa den processen innan det blir dags att besluta i skuldfrågan.

Om inte så kan många rättegångar sägas vara högst rättsosäkra eftersom det icke sällan förekommer en hel del känslouttryck, om vi kallar det så, i dem, om än ofta inte så expressivt som här. Men även nämndemän vet i allmänhet att göra denna åtskillnadsprocess dvs att se vad som är eget medlidande och vad som är en korrekt bedömning.

Det kan till och med bli så att ett riktigt starkt känslouttryckande, som t.ex. mammans här, får rättens ledamöter att än mer noggrant pröva, även i sina egna skallar, vad som hör till den "bedömningssak" de har att hantera och vad som är starka, förståeliga men ändock känslor som inte hör till själva bedömningen, i den mån de inte faktiskt skulle ha någon saklig signifikans.
Citera
2013-11-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du har förstås helt rätt, däremot skulle ju ganja-thorulf, kunna få rätt ifall advokaten med tex. en begäran om förtydligande skulle kunna få det till att bli mened, men advokaten är väl mest intresserad av att låta vittnet försvinna med svansen mellan benen under någorlunda ärorika former.

tex.
Vittnet: Vittnet svamlar
Advokaten: Menar du a eller b, eller vad menar du egentligen?
Vittnet: jag menade egentligen / Jag menade ingenting / jag menade fel.
osv.

Är det ändå inte lite brist på omdöme att plocka in ett sådant vittne? Eller ett tecken på att man famlar vilt? Lite märkligt i ett så stort mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in