2013-05-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående uppgiften om när hon anmäldes försvunnen så tänker jag att den felaktiga uppgiften (om den nu är fel) kan bero på att föräldrarna kontaktat polisen på söndagen men fått rådet att återkomma ett par dagar senare om VB inte dykt upp. Alternativt att inget aktivt arbete påbörjats förrän på tisdagen. Detta är i så fall vad jag kan förstå ganska normal procedur när det gäller en myndig person som inte har någon känd depressionsproblematik/uttryckt självmordstankar och inte heller någon annan komplikation (fysisk/psykisk sjukdom). Särskilt om vederbörande tidigare stuckit iväg några dagar och kommit åter.

Nu tror jag iofs inte att den här uppgiften har så stor betydelse, i varje fall finns det inga i tråden kända uppgifter som talar för att det här skulle vara någon slags familjehistoria. Om styvpappan är inget känt och runt mamman finns bara diverse hemmasnickrade psykoanalyser som jag till 95% tycker är ren, ounderbyggd bullshit.

Så vad är ditt förslag, Mr. Einstein?
Citera
2013-05-16, 17:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan hon ha klickat i väg och varit utanför dörren till 15:45 - och i Luleå c:a 16:15. - Det beror ju på när JH har sett henne - vilket ev. kan ha varit 16.00 - 16.30.

Du kan ju ha rätt, vi har ingen aning om vad hon gjort mellan 16:00 och fram till hennes mobil kopplar upp runt 18:40, i Sävsta. Vi vet inte heller om hon var tillsammans med sin mobil 18:40.
Citera
2013-05-16, 17:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående uppgiften om när hon anmäldes försvunnen så tänker jag att den felaktiga uppgiften (om den nu är fel) kan bero på att föräldrarna kontaktat polisen på söndagen men fått rådet att återkomma ett par dagar senare om VB inte dykt upp. Alternativt att inget aktivt arbete påbörjats förrän på tisdagen. Detta är i så fall vad jag kan förstå ganska normal procedur när det gäller en myndig person som inte har någon känd depressionsproblematik/uttryckt självmordstankar och inte heller någon annan komplikation (fysisk/psykisk sjukdom). Särskilt om vederbörande tidigare stuckit iväg några dagar och kommit åter.

Nu tror jag iofs inte att den här uppgiften har så stor betydelse, i varje fall finns det inga i tråden kända uppgifter som talar för att det här skulle vara någon slags familjehistoria. Om styvpappan är inget känt och runt mamman finns bara diverse hemmasnickrade psykoanalyser som jag till 95% tycker är ren, ounderbyggd bullshit.

Så här tror jag att det gått till, föräldrarna är oroliga redan på söndag och ringer polisen, de ber föräldrarna att vänta ett eller två dygn, innan dess gör ändå inte polisen några eftersökningar om det inte är ett skarpt läge.
Citera
2013-05-16, 17:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Här kommer en uppdaterad tabell, har lagt till att hon även lade ut ett inlägg på hennes andra Facebook innan hon gick.

14:23 - Inlägg på Facebook, ska ut och motionera
15:xx - Telefon kopplar upp mot mast och positioneras till fästningen
15:22 - Inlägg på Facebook, om de fyra fruarna.
15:42 - Sista inlägget på Facebook 2
16:00 - Kompisen hämtar med bil
18:40 - Telefonen kopplar upp mot mast och positioneras till Friluftsområde i Sävast
21:00 - Hon lämnar kompisen gående och glad
21:xx - Telefonen kopplar upp mot mast som täcks in av kompisens bostad, därefter dör telefonen.

En variant med lite mer information:

14:23 - Inlägg på Facebook, ska ut och motionera
15:xx - Telefon kopplar upp mot mast och positioneras till fästningen (Uppgift från polisen)
15:22 - Inlägg på Facebook, om de fyra fruarna.
15:42 - Sista inlägget på Facebook 2
16:00 - Kompisen hämtar med bil (Uppgift från polisen, lämnad i förhör - ej styrkt av oberoende person
16:00-21:xx Flera SMS skickas från telefonen (Uppgift från NSD som polisen i nuläget inte vill vare sig bekräfta eller dementera)
18:40 - Telefonen kopplar upp mot mast och positioneras till Friluftsområde i Sävast (uppgift från polisen)
21:00 - Hon lämnar kompisen gående och glad (Uppgift från polisen, lämnad i förhör - ej styrkt av oberoende person)
21:xx - Telefonen kopplar upp mot mast som täcks in av kompisens bostad, därefter dör telefonen (Uppgift från polisen - dock ej bekräftad i polisens senaste uttalande?)
efter kl 21:xx - Flera vittnen tror sig eventuellt ha sett VB - det har dock inte kunnat verifieras med "100% säkerhet" (Uppgift från polisen)
Citera
2013-05-16, 17:13
Medlem
Quarrels avatar
Varför lämnar polisen olika upplysningar om hoten mot VB?
NSD 11 maj:
Citat:
-Jag kan inte säga vad anmälningarna i detalj handlar om men det har inte funnits någon hotbild mot den försvunna kvinnan, säger Luleåpolisens utredningschef [L-IJ] enligt Norrländska Socialdemokraten på nätet.
NSD 15 maj:
Citat:
Polisen kommenterade bland annat de anmälningar för olaga hot som den försvunna kvinnan gjort innan hon försvann.

- Vi har kollat det spåret. Anmälningarna kan inte kopplas till hennes försvinnande, sa [KE] vid Bodenpolisen till Efterlyst.
Citera
2013-05-16, 17:14
Medlem
Citat:
Polisen vet att 20-åriga Vatchareeya var vid liv flera timmar senare. Dels via ett tiotal utgående signaler (samtal eller sms) från hennes mobiltelefon, men framför allt genom att polisen har spårat en person som kan ha varit den sista som med säkerhet såg henne vid livet.

så det faktum att någon använt hennes mobil ett tiotal gånger samt kompisens ensidiga utsaga skall tas som inteckning för att hon var i livet hela kvällen....
Citera
2013-05-16, 17:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD 11 maj:

NSD 15 maj:

Ger mig tusan på att dessa anmälningar kan sammankopplas till något "ex".
Citera
2013-05-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD 11 maj:

NSD 15 maj:
Är det inte samma upplysning bara formulerat lite olika?
Citera
2013-05-16, 17:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Så vad är ditt förslag, Mr. Einstein?

Jag tycker inte att kända fakta ger underlag för att komma med några "förslag" någon riktning egentligen. Här i tråden finns nu folk som både har skrivit att de tror det är självmord, "kompisen" och föräldrarna. Allt efter hur den inre känslovinden blåser för tillfället. För egen del känner jag bara att det bara skulle bli gissningar utan egentligt underlag. Rent allmänt vet jag förstås lika bra som någon annan att när en kvinna försvinner och den siste som sett henne i livet är en man med vilken hon har eller har haft nån slags närmare relation så är denne person ofta också GM om ett brott blivit begånget. Om. Jag vet inte om det ligger ett brott eller ej bakom VB:s försvinnande. Jag påminner mig också om att vi har haft några uppmärksammade fall på senare år där tesen ovan visat sig vara totalt fel. Kvinnan som försvann i Skåne härom året och killen i Gävle vars sambo blev mördad i deras gemensamma bostad av "kannibalen". Man bör ha sånt i minnet också innan man sitter och gör uttalanden om folks förmodade skuld.
Citera
2013-05-16, 17:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Är det inte samma upplysning bara formulerat lite olika?
Nej, 11 maj fanns det ingen hotbild, det fanns det 15 maj.
Citera
2013-05-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Att röra om lite i tråden får bara folk att vakna till liv kanske nån kan komma med nått som motbevisar mina påståenden

För att var 51+ år skriver du saker som framstår väldigt omogna/underliga, till exempel när du i ett annat ämne, tyckte att en 19-årig pojke med dvärgväxt, borde få en 500grams aborre upptryckt i arslet... Du postar dessutom det 2 gånger?

Tvivlar starkt på att du bor någon annanstans än just i Boden, och du är förmodligen en man mellan 20-40år...

Skulle jag vara en utredare och läsa allt du skrivit, skulle jag anse att du är en synnerligen intressant person i det här fallet...
Citera
2013-05-16, 17:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Vad kan ha hänt annars, om man utgår från att hon de facto lämnar lägenheten kl 21 så antas hon promenera längs stora vägen hem.

Självmord
Hon var glad enligt kompisen och eftersom hennes telefon verkar ha dött relativt omgående så ska hon ju i princip ha sprungit från kompisen och direkt, utan betänkligheter, slängt sig i älven. Självmord på annan plats skulle innebära att hon skulle vara hittad nu.

Olycka
Att hon blivit utsatt för en olycka är idag helt osannolikt, då skulle kroppen ha varit hittat. Om hon inte råkat falla i älven, vilket ska ha skett lika snabbt som vid självmordet. Vad skulle hon ned till älven att göra, kvinnor pinkar oftast inte vid strandkanter. Hon passerar inte heller över några vattendrag på sin väg hem där hon kan ha balanserat på något räcke.

Brott
Hon kan förvisso gått ut på vägen och blivit påkörd av en rattfyllerist som sedan dumpat henne i älven. Dock borde det finnas spår i form av glas eller blod vid olycksplatsen. Det borde även funnits vittnen då det då skulle skett direkt i bostadsområdet.

Hon kan ha blivit upphämtad av någon, bortförd och sedan dräpt/sitta inlåst. Inte osannolikt.

Frivilligt färsvinnande
Inga kläder, inga pengar, ingen mobilkontakt/Internet, inga vittnen och ingen som medgett att de kört henne. Det föreligger också osannolikt att ingen kontakt eller något spår så här lång tid efter skulle vittna om att hon kan vara i livet.

Min slutsats är att hon aldrig gick klockan 21.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-05-16 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in