2013-10-30, 22:37
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Av slump kanske.

KJ har kört en hel del folk i sin bil.
Någon kan ha VBs blod på sin väska, KJs puckel läker ut tre liter vatten.
Någon ställer väskan på listen och vips... spår av blod i bagage och annat som vart i bilen.
Och, var finns sannolikheten i kombo med övrig bevisning? Du vet det där - om att se till helheten? Att saker "kan" ha inträffat betyder inte att de sannolikt gjort just så.
Citera
2013-10-30, 22:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Nä fan då får ju inte Kling&Klang rabatt på hans sushi-bar

Gäller att hålla sig vän med restaurangägare Micke.

Om MB värkligen har vänner innom polisen, då MÅSTE det komma fram i rättegången att somliga poliser i detta fall är jävig/(juridik) olämpliga att delta i denna utreding på grund av partiskhet.
Citera
2013-10-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Uno är en likhund. Den ska reagera på lukt från döda människor, bara. Om den reagerar på annat, t.ex. lukt av blod i ett bagageutrymme försvinner det beviset mot KJ.

...bara en tanke. men vad händer om blodet skulle ha planterats och tagits ur VBs redan döda kropp? skulle han markera då?
Citera
2013-10-30, 22:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attitydinkontinent
...bara en tanke. men vad händer om blodet skulle ha planterats och tagits ur VBs redan döda kropp? skulle han markera då?
Ja, om VB har varit död ett tag, typ en timme, och blodet tas ur kroppen, så ska en likhund markera.
Citera
2013-10-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu har jag läst klart hela FUP och den stärker min tro på att KJ är skyldig till mord med efterföljande styckning. Jag är också ganska övertygad om att KJ har haft hjälp med transport av kropp/kroppsdelar och/eller ett stort föremål ifrån KJ lägenhet som har en koppling till brotten. I vart fall så tror jag att minst en person till förutom KJ har vetskap om vad som har hänt, t ex Al*x.

I övrigt har jag noterat att KJ medger att han har en damcykel stående utanför sin bostad, och då undrar jag, varför lånade inte VB den när hon skulle hem? Finns inte ett ord från KJ sida om att cykeln erbjöds som alternativ till en promenad.

Jag tror att KJ blev fruktansvärt svartsjuk på VB när han förstod att hon var förälskad i MB och att det var honom VB hade kontakt med under kvällen. VB hör av sig till MB och säger att hon är irriterad eller liknande, kanske ber hon MB om råd eller hjälp. MB kan av naturliga orsaker inte komma VB till undsättning och då försöker hon att ringa 112, och i det läget förhindrar KJ henne att göra det. Det är då grannarna hör två skrik, fönster och balkongdörr stängs.

Hon hålls kanske fången och utsätts för våld i rent raseri. När KJ besinnat sig ett stycke ångrar han de skador han åsamkat VB och försöker plåstra om henne, kirurgtejpen användes kanske då. I det här läget när han har VB i sitt våld, kanske fastbunden, så har han skapat sig tid för eftertanke. Kanske är det då han beslutar sig för att mörda VB, han kommer att åka fast för mordförsök, iaf grov misshandel. Han tror sig kunna komma undan genom att mörda VB, sopa igen alla spår och rikta misstankarna mot MB, VB hade trots allt haft intensiv kontakt med MB under kvällen. Ett led i det här är samtalet med Al*x angående att VB sade att hon hade ett ärende till Sävast.

VB kan ha tvingats att kommunicera med MB, men kanske har KJ skött sms trafiken mot MB för en kort tid den där kvällen. I vilket fall som helst så har KJ troligen läst allt som stod i VB mobil och det kan vara den utlösande faktor. I övrigt så har KJ förstått att MB kommer att kunna misstänkas för försvinnandet, det var trots allt han som hade en väldokumenterad(sms) affär med VB.

Ungefär så här tror jag är vad som har hänt.

Måste bara säga att hela tråden och speciellt detta inlägg är ju läge för en riktigt stor kriminaldeckare
Hur många "GW Persson" finns det inte i denna tråd
Har inte läst hela tråden ( tar ju flera veckor ju ) men är impad över alla teorier som kommer fram utifrån det jag läst .. Jag själv tror på KJ, men väntar på boken ! .. Jag är den första som köper den !
Citera
2013-10-30, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Vad fint att vi delar en samsyn angående mördare. Hur tror du att "fläcken" kommit in i bagageluckan? Ett subjektivt svar duger gott.

Visst är det fint, snart kanske vi delar samma syn på bevisvärdering som rätten har också ?
Mördare går ju trots allt fria och oskyldiga har anklagats förr.

Jag kan inte avgöra hur fläckarna kommit dit, eller hur de spreds till påsar.
Till att börja med skulle jag vilja veta vilken mängd blod det är frågan om ?
Finns det dragmärken ?
Hur låg påsarna i förhållande till allt annat ?
Finns det spår efter tvättning ?

I FUP ser jag bara att man hittat påsar och en sheriff som antar rimligheter. Inga fakta.
Citera
2013-10-30, 22:45
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Och, var finns sannolikheten i kombo med övrig bevisning? Du vet det där - om att se till helheten? Att saker "kan" ha inträffat betyder inte att de sannolikt gjort just så.

Det var bara någon i tråden som ville ha en alternativ förklaring till hur blodet kunnat hamna i KJs bagage.
Citera
2013-10-30, 22:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Ulrika bör avsäga sitt uppdrag som åklagare därför att hon lyckades få en nära släkting fälld för mord där det var uppenbart dråp.
Hon har frågat sig varför, offentligt, och för mig finns svaret i hennes egna gener, som går till Tony.
NSD och Kuriren hade spaltmeter med kommenterar om det fallet, nu tillåter dessa bara mikrometer i fallet VB.
Jag kan bara rekommendera,avsäg detta uppdrag.

Cyborg_se
Ber om ursäkt det va en annan postare som påpekat detta, men det betyder ju fortfarande att du inte har underlag för ditt påstående om MB och hans bekantskap med poliserna i Boden.
Och hur har det påverkat det här mordfallet i sak menar du då om MB nu känner några lokala poliser?
Citera
2013-10-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är inte hundförarna kvalitetssäkrade?
Säkerligen rigorös träning av ekipaget med inspektörsledda test av ekipaget årligen. Som lekman antar jag att hundföraren och hunden hänger ihop, det går inte att blanda hur som helst.
Citera
2013-10-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tycker ochså att det är värt att lägga märke at i MB's tele/mobil kommunikation med VB,
i perioden 11 Februari 2013 till 8 Maj, 2013, så går det inte en enda dag utan at dom kommunikerar, intill 5 Maj, då skickar MB kl 16:12 ett sista SMS till VB.

Efter denna SMS så tar MB INGEN som helt kontakt till VB!!! (FUP 918 & 929)

6 Maj - 0
7 Maj - 0
8 Maj- 0
OCH kom ihåg at den 8 Maj, enligt MB själv, är detta dagen när MB får reda på att VB har varit försvunnen sedan Lørdag den 4 Maj.
9 Maj- 0
10 Maj - 0
11 Maj- 0
osv, osv osv.....

Så vad tycker folk at detta kan betyda???

Ja, märkligt.. och har MB varit med på sök, eller sökt på eget bevåg efter VB? Hittar inte något om det i FUP. Någon som vet? Han borde kanske gjort det när han fått reda på att hon försvunnit? Med eller utan AN's vetskap.
Citera
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag säger som jag har gjort några gånger tidigare: Vill man döma på detta, så kan man. Och i allmänhet vill domstolar döma i sådana lägen. Jag är något mindre säker på detta den här gången än vanligt, och det beror på de påtagliga luckorna i gärningsbeskrivningen. Det är svårt att veta hur belastande rätten anser dem vara för åtalet. Ett fall som ligger och skaver lite grann är mordet på Juliet Kavinga 2005, där den sannskyldige mördaren frikändes trots en hel del indicier, bland annat därför att mordplats och tidpunkt för mordet var mycket oprecisa. Quoter har påpekat att indicierna den gången var svagare, och jag kan väl hålla med - det fanns t ex ingen DNA-bevisning - men likheterna är ändå såpass stora att fallet utgör ett visst bekymmer.

Om jag får skjuta in en fakta i Kavingafallet så fanns det dna i form av mannens hårstrå i tejpen på plastpaketet med kroppen. Tings- och hovrätten ansåg båda att det kunde härröra från deras relation och intima umgänge. Dvs att den gifte mannens hår fastnat på den höggravida kvinnan, t ex på hennes kläder eller kropp, och att det inte gick att utesluta att en alternativ GM hade fått hårstrået på sig den vägen och i sin tur avsatt detta när hen paketerade och dumpade kroppen i vattnet.

Ett fall där maken friades (från mord och enbart dömdes för griftefriden) trots en betydligt mer preciserad gärningsbeskrivning än här, är fallet med Lien i Flemmingsberg (runt 00/01)

Källa om RHs DNA: http://www.expressen.se/nyheter/mordades-i-7e-manaden/
Hittar inte den intressanta domen just nu. I den beskrivs det bättre.
Senast redigerad av Minimoi 2013-10-30 kl. 23:04.
Citera
Bannlyst
Citat:

Det gör man efter man penetrerat alla enskilda bevis.
Handen på hjärtat - du har inte förmågan att göra det, du vill hela tiden backa ut till helheten.
En domstol får inte agera och tänka så.

Vi dömer inte en person för mord på sannolikhet, utan bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in