2013-10-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På sätt och vis förstår jag att många av er fortfarande håller på och råddar runt i MB och AN:s resp. utsagor om kvällen den 4:e.

Det är ju enklare att försöka förklara bort en enda omständighet - i detta fallet alibit - än att på allvar försöka ge sig på hela listan av grejer som är mer eller mindre besvärande för KJ. Själv är jag för enkelt funtad: Vad tjänar det till just nu att tjafsa om detta när blodet i bakluckan, likhundsmarkeringen, blodet på tejprullen, DNA:et på kroppen, ljugandet om samtalen, besöken vid gula huset, ryggsäckar och knivar som saknas, larmsamtal från VB:s telefon och obefintliga pejlingar från den sen en bit innan hon sägs ha lämnat hans lägenhet står som en stor mur av saker som måste förklaras med mer eller mindre skruvade alternativhypoteser. Det enda intressanta scenariot vore ett misstänkt medgärningsmannaskap. Det får man gärna tro om man vill, precis som jag är fri att tycka att såna teorier är foliehattande och inget annat.

Det finns en mening som betyder så otroligt mycket för oss människor. En mening som gör folks dag, vecka, månad ja till och med år. Och det är " - Vad var det jag sa?!".

De som blundar för allting som talar för KJ som gärningsman vet om att om han blir dömd. Om han erkänner så var det ju innerst inne inte så konstigt för allting pekade på det. Oavsett hur mycket man tycker det just nu pekar på MB.

Men om hela storyn får en underlig twist och det visar sig att man faktiskt får bevis för att det är MB som är gärningsmannen. Då får man säga den magiska meningen här " - Vad var det jag sa?!".

Själv tillhör jag en av dem som tror KJ är skyldig till 100% men jag önskar ändå att de varit mer grundliga när det gäller MB. Det kanske de har varit i de där 3000 sidorna som vi inte har sett, men som det ser ut just nu så skulle man ha kunnat undersöka honom ännu närmare i FUP. Åtminstone så att alla kan utesluta honom helt. Jag har hela tiden trott att han gjort allting på egen hand men tycker sängdiskussionen som hetade upp tråden denna helg är väldigt intressant. Jag skulle vilja veta vem det är som har hjälpt honom att bära ut den. Kanske den personen är lättare att pressa i ett förhör?

Men som jag ser det så lever tråden för att folk spekulerar om alternativa gärningsmän. Även om jag tycker tejpdiskussionen inte direkt gör tråden intressantare.

Skulle KJ vara oskyldig så hör jag mer än gärna 500st " - Vad var det jag sa?!". För inte vill man se fel man bli dömd för ett brott.
Citera
2013-10-28, 22:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Den måste beställas från polisen (eller var det tingsrätt?) Ingen i tråden har gjort det än så vitt jag känner till.

OK, tack så mycket för svar

Om någon har denna "slask" PM mig gärna med ett link.
Citera
2013-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om så hade varit hade han plockat bort tejpen, noga som han var med att tvätta kroppen med vatten. Nej, han ville faktiskt håna henne vilket även styckningen tyder på.

Du anser alltså att styckningen är en sk "offensiv" variant; att den är betingad av GM:s lusta/inre mentala drivkrafter att stycka för styckandets skull, som tex för att håna offret.
Är tveksam. Tycker inte att styckningen uppvisar några direkta excesser som leder ditåt. Kroppen är "tudelad" (ja inte helt matematiskt korrekt) på enklast möjl vis. Inga inre organ saknas. Att händerna saknas finns det som bekant (hyfsat) troliga förklaringar till.
Tror mer på ren trp-styckning.
Citera
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej du kan inte beställa "slasken". Det är bara KJ och hans advokat som kan få tillgång till den.

Det går som sagt alldeles utmärkt, men den måste sekretessprövas först och sedan kostar det 2 kr/sida för papperskopiorna. Kontakta polismyndigheten som har ärendet.

Jag har, iallafall i nuläget, inget intresse av den. Vet redan en del av vad som finns med i den topphemliga luntan - utan att vare sig vara KJ, åklagare eller polis i detta ärende.
Senast redigerad av Minimoi 2013-10-28 kl. 22:57.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej du kan inte beställa "slasken". Det är bara KJ och hans advokat som kan få tillgång till den.
Du och MrsMagoo får ställa er i varsin ringhörna och göra upp om den saken. https://www.flashback.org/sp45881422 Jag håller på MrsMagoo.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursäkta, men det där är ett "Damned if you do, damned if you don't-resonemang". Kan du beskriva ett vittnesmål från dem som du inte hade sett som "misstänkt"? Total överensstämmelse? Mittemellanöverensstämmelse? Ingen överensstämmelse?

Jag är helt säker på att om deras historier hade stämt till punkt och pricka så hade vi kunnat bocka av minst 50 inlägg här senaste veckan om att det var "skumt" eller "mycket misstänkt"
När det gäller KJ som bevisligen lider av psykiska störningar då går det bra att säga att han ljuger, upprepar vissa detaljer felaktigt osv. När det gäller de fullt friska paret då ska deras förhörsuppgifter inte kunna ifrågasättas utan att samhällets väktare nummer 2 ska gripa in. Tycker man ska se hela fup som ett dokument som ska granskas på samtliga sidor. Det ska ifrågasättas och diskuteras från alla möjliga vinklar och via olika synsätt.
Citera
2013-10-28, 22:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Får erkänna att jag utgick från uppgifter här i tråden och misstolkade dessa. Det är inte bara att beställa, men man kan begära att få se den och möjligen få tillstånd. Är jag rätt ute?
Citera
2013-10-28, 22:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du anser alltså att styckningen är en sk "offensiv" variant; att den är betingad av GM:s lusta/inre mentala drivkrafter att stycka för styckandets skull, som tex för att håna offret.
Är tveksam. Tycker inte att styckningen uppvisar några direkta excesser som leder ditåt. Kroppen är "tudelad" (ja inte helt matematiskt korrekt) på enklast möjl vis. Inga inre organ saknas. Att händerna saknas finns det som bekant (hyfsat) troliga förklaringar till.
Tror mer på ren trp-styckning.
Den kroppen var ingen större match att flytta, speciellt om det fanns medhjälpare vilket är ett scenario jag tror på då KJ är en slarver i mångt och mycket och inte skulle lyckas städa undan alla bevis - men döda med bara händerna kunde han!
Citera
2013-10-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om så hade varit hade han plockat bort tejpen, noga som han var med att tvätta kroppen med vatten. Nej, han ville faktiskt håna henne vilket även styckningen tyder på.

Jag tror KJ sett tillräckligt med tv-serier (vilket förhöret påvisar om inte annat) att han säkert hade kunnat komma upp med ett bättre sätt att håna henne på än att lämna några futtiga tejpbitar i håret på henne. Styckningen kanske du har rätt i men som jag ser det är det nog bara för att kunna "hantera" henne bättre vid transport eller också en sjuk ingivelse han har haft. Något han kanske fantiserat om. Men vem vet?
Citera
2013-10-28, 23:00
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du och MrsMagoo får ställa er i varsin ringhörna och göra upp om den saken. https://www.flashback.org/sp45881422 Jag håller på MrsMagoo.

Jag har också fått för mig att man ska kunna få ut den mot sekretessprövning.
Sundsvalls tingsrätt skriver dock att den är förbehållen den åtalade och försvararen.

Oklart vad som är sant, men dom borde väl veta?
Citera
2013-10-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursäkta, men det där är ett "Damned if you do, damned if you don't-resonemang". Kan du beskriva ett vittnesmål från dem som du inte hade sett som "misstänkt"? Total överensstämmelse? Mittemellanöverensstämmelse? Ingen överensstämmelse?

Jag är helt säker på att om deras historier hade stämt till punkt och pricka så hade vi kunnat bocka av minst 50 inlägg här senaste veckan om att det var "skumt" eller "mycket misstänkt"

Jo, fast nu handlade detta om att ge en förklaring till varför deras utsagor skiljer sig. Som jag skrev tidigare överlåter jag åt var och en som är läskunnig att bilda sig en uppfattning om rimligheten. Jag tror att sanningen hade varit ett vittnesmål som jag kunnat nöja mig med.
Citera
2013-10-28, 23:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag tror KJ sett tillräckligt med tv-serier (vilket förhöret påvisar om inte annat) att han säkert hade kunnat komma upp med ett bättre sätt att håna henne på än att lämna några futtiga tejpbitar i håret på henne. Styckningen kanske du har rätt i men som jag ser det är det nog bara för att kunna "hantera" henne bättre vid transport eller också en sjuk ingivelse han har haft. Något han kanske fantiserat om. Men vem vet?
KJ tejpade sina bössor i rosa, varför skulle han inte tejpa hennes skalle? Vad han tänkt med rosa på bössorna och avriven tejp på henne kan vi andra bara gissa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in