Citat:
Ursprungligen postat av
RaffaPancamo
Sammantaget står man ju där med nästan ingenting. Flera av sakerna kan ha andra förklaringar än mord, dessutom har man en dålig tidslinje för kvällen och vittnen som ger stöd åt KJ:story.
Nu gör du samma misstag som så många andra har gjort i indiciemål. Sammantaget står man med
väsentligt mer än
ingenting, i och med att det i så stor utsträckning rör sig om
oberoende bevisfakta, som förstärker varandra. Jag har varit med om det så många gånger här i trådar om indiciemål: Användare med en annan gärningsmannahypotes än åklagaren tycker att det är fullkomligt självklart att den misstänkte måste frias, i och med att varje indicium
betraktat för sig är såpass svagt. Men det är inte så man gör när man bevisvärderar i indiciemål. Oberoende indicier
förstärker varandra, eftersom de ökar antalet
ad hoc-antaganden man måste göra för att den misstänkte ska kunna vara oskyldig. Ett halvsvagt indicium kan mycket väl föreligga på slump. Men om fem halvsvaga indicier, som vart och ett måste bortförklaras på helt olika sätt, samtliga har tillkommit på slump, då har den misstänkte haft en sån jävulsk otur att det knappast ligger inom
rimligt tvivel.
Jag säger inte att KJ självklart fälls, men åklagaren har, vad jag förstår ett någorlunda anständigt case - långt mer än
nästan ingenting.