2013-10-20, 20:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Någon som reagerat på att han visste att blodet hittats i bagageutrymmet direkt när förhörsledaren lägger fram att blod hittats i hans bil? Dom nämner inget om bagage, KJ börjar prata om bagagelucka först.

Sid. 1760 och framåt.

På ett annat ställe nämner han "på bagagelucka" inte "i bagegeutrymme". Lite skillnad.
Citera
2013-10-20, 20:56
Medlem
KJ säger i förhör s 1640 ånyo att han somnade efter att VB gått vid 21-tiden. KJ säger att han sedan vaknade efter slummern och åkte till brorsan DJ. I det förhöret säger kan inget om de 5-6 stöl han tidigare sade sig ha druckit, utöver Explorer, Smirnoff och Xide, innan han tog bilen till brorsan. Versionerna verkar modifieras från ett tillfälle till annat. Inte nödvändigtvis medvetna lögner, men ger ju inte precis något trovärdigt intryck. Somliga är röriga när det handlar om att återge kronologin i förlopp, men det går ju inte att urskulda all rörighet som begriplig utifrån neuropsykhandikappet... Det gör det hopplöst att förhålla sig till utsagorna, utom möjligen på de punkter där utsagan hålls konstant från tillfälle till tillfälle, om sådana bitar finns.
Citera
2013-10-20, 20:59
Medlem
MegaLomanis avatar
Till KJ funktionshinder verkar ju också finnas en annan sida. Han är blödig och låtsas inte vilja se en blodig tejprulle, å andra sidan vill han se hur saker ser ut inuti. När hunden dör en oblodig död genom att bita i en kabel tar han troligen chansen att sticka och skära i den.
Var det förresten inte något om ett annat djur som han stympat och haft med i skolan för längesedan?

När BO av någon anledning blir medvetslös (slag eller strypförsök) provar han hur det är att sticka en kniv i henne.

Undrar förresten om inte hanteringen av liket bär hans signum. Enligt ett vittne (äldre brodern?) gör han inget färdigt. Han byter t ex tre hjul på bilen. Han tar av benen och händerna, men huvudet sitter kvar.

Det han gör, gör han icke fullt och helt utan styckevis och delt, om man säger så.
Citera
2013-10-20, 21:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
***EDIT-***

Såg i spårningslistan för VBs telefon att den har ett IMEI som tillhör en LG e610. Någon som äger en sådan som kan svara på nedanstående fråga?!
Den ser bara ut att ha touchskärm så det borde vara helt omöjligt att slå 112* av misstag.
Varför skulle det vara omöjligt att slå 112* av misstag på en touchskärm?
Citera
2013-10-20, 21:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tycker det är relevant om hon dog i samband med att hon försökte ringa 112. Nu blir det ju så konstigt. Varför försöka ringa 112 och sedan sitta och messa med någon... tror dock aldrig vi får svaret på denna fundering.

Hon kanske var på väg att falskanmäla KJ för våldtäckt, ångrat sig och sedan stalkat vidare på MB för det är honom hon vill ha egentligen.
Citera
2013-10-20, 21:08
Medlem
En detalj, tidigare diskuterad, den om bokstäver på golvet. Tycker mig se att FUP:ens sida 260, bild 7, definitivt har inslag av ett rödfärgat J, alternativt ett D. Detta strax nedanför till vänster om det suddade området. Kanske bara ett blodstänk, men de ligger i linje med vad som skulle kunna vara första bokstaven i det som tidigare troddes vara ett meddelande.

Kanske missade man lite sekretess här? Mest rött är det i alla fall, min RGB mätare säger R=77, G=37 och B=13 (på en skala 0-255).

Edit: Tillägg, ser att censurpennan försökt vara där och maska, men rödfärgen har de inte fått bort. Skulle vara skoj att få respons på det här. "Rött", väntat, eller oväntat?
Senast redigerad av Faanfaanfaan 2013-10-20 kl. 21:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag har för mig att tejpen var +1 också, samma tejp, men de kunde inte matcha in avrivna bitar med rulle som hittats hos KJ.
+1 på dna är givetvis inte lika starkt som +4 som är i princip 100% matchning, men +1 är ändå en rätt säker indikering då det inte hittats dna från någon annan.

Ja, men alla dessa +1 är ju, i sammanhanget, halvhygglig bevisning för att KJ hanterat kroppsdelarna. Alltså bevisning för brott mot griftefriden, dessutom inte ens speciellt stark.
Att få det till att mord är en slamdunk är direkt felaktigt.
Det kommer bli oerhört rafflande och en aktiv advokat kommer med 100 procents säkerhet att använda MB som ett av flera rimliga tvivel.
Därför är MB intressant.

Det finns ju, dessutom, DNA och spår på kroppen som man inte lyckats identifiera. Samma med fimparna och skoavtrycket.
Även detta kommer KJ:s advokat lyfta fram som något som skulle kunna tolkas som att polisen låst sig vid KJ och därmed missat den riktiga gärningsmannen eller medhjälpare om KJ medger brott mot griftefriden.

KJ har lite flax att VB haft så många tokiga relationer, och att det finns en del spår man inte lyckats knyta ihop. Tur, givetvis förutsatt att det är han som är ensam GM.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
***EDIT-***

Såg i spårningslistan för VBs telefon att den har ett IMEI som tillhör en LG e610. Någon som äger en sådan som kan svara på nedanstående fråga?!
Den ser bara ut att ha touchskärm så det borde vara helt omöjligt att slå 112* av misstag.

Tycker det är lite underligt att man inte lagt mer tid på att fastställa vad VB haft för telefon.
Enligt pappan ska hon haft en lite större LG "android". Har kvar en bild där hon fotar sig i spegeln och jag hittar ingen LG som ser ut så. Någon som har en idé? Här är bilden:

http://bayimg.com/KaBKPaaFc

Nästa fråga är då om det är möjligt att av misstag ringa 112* med en "LG android". Det förutsätter ju att det finns knappar på den. Någons som har en LG med knappsats? Var sitter stjärnan i förhållande till lur-knappen?

Kan man fastställa att det i det närmaste är omöjligt att av misstag ringa 112 från en sådan telefon så borde de väl pressat KJ hårdare angående det?

Funderade på det här med att telefonen ligger kvar under samma mast men byter mellan 3G och 2G. Kan det vara så att den gör det för att någon slår sönder antenn/mottagardelar?
Det ser inte ut att vara en LG e610 på din bild. http://eseth.net/upload/phoneimages/1308/LG-Optimus-L5-E610.jpg
Citera
2013-10-20, 21:13
Medlem
Det feta: Har du nån sida att hänvisa till? Mycket märkligt att gärningsmannen har städat utrymmet, om uppgifterna stämmer.[/quote]

.................................................. .................................................. ..
(svar på inlägg av rayravioli ifall citering blir okar)

Var "säker" på att jag läst om att ödehuset (innan benfynd) uppfattades som skräpigt men har kanske (nog) blandat ihop det med vittnesuppgifter från annan närliggande militär bebyggelse/värn.
Den "bästa" uppgiften jag hittar nu är från en person som tittar in i huset den 10/5 (s 95): "Han såg bråte inne i huset bland annat en svart säck av något slag..". "Han uppfattade det som att säcken var tom".
Citera
2013-10-20, 21:18
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det ser inte ut att vara en LG e610 på din bild. http://eseth.net/upload/phoneimages/1308/LG-Optimus-L5-E610.jpg

Nej. Den hon visar upp i spegeln (min bild) är förmodligen inte en LG. Har för mig att den bilden var från 2011 dessutom. Vi kan nog fastställa att IMEI-numret i FUP går till en LG e610 och att det var denna hon ägde och brukade.

Angående att det skulle vara omöjligt att ringa 112* av misstag så är kanske "omöjligt" fel ord. Men håll med om att det låter extremt otroligt att hon skulle ha gjort det.
Dock vill jag fortfarande veta hur "*" sitter i förhållande till "lur/uppringning" på en LG e610 display.
Citera
2013-10-20, 21:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Obduktionsbilderna är censurerade. Beskrivningen i ord (sid 421) ger i alla fall inte mig någon riktigt bra bild av hur det sett ut där benen kapats. Det står om en V-formad fördjupning (8.) Vad kan det vara? Yxhugg?

På högra sidan står det inte exakt var delningsstället är. På vänster sida är det strax under ledhuvudet på lårbenshalsen och det är väl inte den mest svårforcerade delen. Under det yttersta skiktet är benvävnaden som en tvättsvamp (spongiös), men att dela den med kniv på en 20-åring låter ändå inte helt lätt. Kanske en kraftig kniv som man slår på med något? Vedträ?

mjukdelarna borde inte vara något problem t ex med en trävass morakniv.

Rättspatologen ger sig inte på någon tolkning av hur kapningen gått till. Sågmärken borde hon ha sett och kommenterat, tycker jag.

FUP s407/PDF s421 ger en bättre beskrivning.
Citera
2013-10-20, 21:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
1969 och 1970 i FUP. Någon som vet vad för fiber man påträffat på kroppen?

En garnstump. Bild finns i FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in