Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag frågade åklagarmyndigheten om hur många sidor det är. Jag fick ett goddagyxskaft-svar: "Enligt uppgift kommer fup att finnas tillgänglig hos Polismyndigheten i Norrbotten".

Ja, fan vad det är skrämmande med myndighetspersoner som tror att dokumentationen är något slags bisak i myndighetsutövningen! Får se vad jag får för svar. Drog precis iväg följande fråga till registratorn på åklagarkammaren i Luleå:
"Hej!
Jag läste i tidningen att förundersökningen av mordet på Vatchareeya Bangsuan i maj 2013 nu är på väg att sammanställas och att åtal snart kommer att väckas.
Min fråga är om förundersökningsprotokollet vid detta tillfälle även kommer att tillgängliggöras i digital form, vid sidan av den pappersform som krävs när det gäller upprättande av offentliga handlingar.
Detta förfaringssätt har tidigare använts vid andra uppmärksammade brottsfall, exempelvis i samband med rättegången i fallet Linda Chen 2010, där Falu tingsrätt beslöt att tillgängliggöra förundersökningen i form av en CD-skiva.
Eftersom utredningen kring mordet på Vatchareeya Bangsuan har tilldragit stor uppmärksamhet både från journalistiskt håll och från intresserade medborgare i övrigt, tror jag att ett digitalt tillgängliggörande skulle underlätta hanteringen för samtliga inblandande.
Tacksam för svar,
Mvh

"