2013-07-12, 21:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"– Analyssvaren visar att det finns fingeravtryck från mannen på en plastpåse som hittats i bagageutrymmet i hans bil. På påsen finns också blod från kvinnan, men det blodfyndet inget nytt."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7752301

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det rör sig om ett enda blodspår, och har gjort så hela tiden; nämligen det som fanns på plastpåsen. Det tidiga blodspår från bagageutrymmet som Expressen skrev om i går, påstods ha hittats på bagageutrymmets matta. Jag tror nog vi kan bortse från den uppgiften.
Citera
2013-07-12, 21:56
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Ursäkta, jag menade rent hypotetiskt, i fall de sparade sådana uppgifter. Specifikt Facebook lagrar antagligen en kombination av uppgifter via http, samt uppgifter från cookies, uppgift om webbläsare (märke, version), ip-adress, tidpunkter etc. Skulle de undersöka den underliggande TCP-trafiken, så får de antagligen endast mac adressen från routern närmast deras server. Det finns dock sajter som kan fånga även hårdvaruadressen för datorns nätverkskort, det görs då oftas via javascript, alt. indirekt via funktion i active-x kontroll eller motsv.

^-^ kan tyda på att skribenten försökt lägga in en "very happy" emoticons, men felaktigt skrivit ^-^ istället för ^_^. Eller så har texten återgivits felaktigt här på flashback. Är det någon som vet om texten var från chat historiken?

Finns flera tänkbara orsaker till detta, en skulle kunna vara att avsändaren använt en iphone eller mac och använt sig av emoji icons. Facebook har alldeles nyligen börjat stödja en del av dessa och Apple emoji är inte heller någon allmän standard. Hade VB en iphone så är det i så fall mer troligt att det är hon som skrivit trots allt. Men det kan också vara en person som regelbundet eller ofta använder ett asiatiskt tangentbord.
Citera
2013-07-12, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Naiviteten fortsätter, och det gör utredningen med. Man har kört fast en del, vilket gör att man "presenterar" "bevis" som man vackert kallar det. Media vinklar och vrider det hela i den här cirkusen, men än finns det saker som kan förvåna, och detta snart.

Ska berätta åt er att omhäktningen är en ganska stressad lösning på ett brott som nu tyvärr kommer att bli ouppklarat, man försenar denna sanning något på det här sättet.
Du tror alltså att omhäktningarna skulle tillåtas om det inte fanns skäl för det ?
Vad har åklagaren för anledning att gå ut i pressen med allt man har ?
En åklagares uppgift är inte att mata pressen med uppgifter oavsett hur nyfikna människor än må vara
Citera
2013-07-12, 22:03
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle69a
Du tror alltså att omhäktningarna skulle tillåtas om det inte fanns skäl för det ?
Vad har åklagaren för anledning att gå ut i pressen med allt man har ?
En åklagares uppgift är inte att mata pressen med uppgifter oavsett hur nyfikna människor än må vara

I detta fall, ett rungande ja.

Nej, det finns ingen anledning att gå ut med något i pressen naturligtvis, även om man skulle ha uppgifter av vikt för pressen. I detta fall har man inte det och andra sidan, så inget förändrar situationen, hur som helst.

Givetvis är det inte en åklagares uppgift, det har jag dessvärre aldrig påstått heller. En åklagare sköter sitt jobb, inget mer med det.
Citera
2013-07-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Glöm inte att KJ bodde hemma hos sina föräldrar sista dagarna innan han greps. Minns inte hur länge dock, har för mig att det var åtminstone 18-23/5. ?
Nu kommer minnen fram: föräldrarna var bortresta, så KJ var ensam med lillebror i föräldrarnas bostad... Var det inte så?
Citera
2013-07-12, 22:28
Medlem
bokfodrals avatar
Jag kanske låter lite väl konspiratorisk nu, men vad säger att den där myndighetspersonen som var vid ödehuset, när det nu var, kollade det som den personen officiellt kollade?
Och inte rekade?

Personligen tycker jag att mycket är skumt med det här fallet. SKL:s svar till Boden tycks ta omvägen via Saturnus, samhället är helt tyst, skogarna är milsvida - men ändå väljs ödehuset?
Om det stämmer att KJ hade sin bil olåst, kan många ha känt till det?
Ibland får jag känslan av att KJ görs till den perfekta syndabocken, även om jag vet hans fb-historia av inlägg och poster, hans airsoft och allt annat men kan någon ha utnyttjat det?

Vem och vilka vet allt detta om KJ och slutför detta som gett det resultat vi nu har?
Citera
2013-07-12, 22:28
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men stämmer det, som Quarrel skrev igår (tror jag det var), och som för bara några inlägg sedan citerades av en annan på denna tråd, att en hund vittjat ödehuset dagen innan MPS fann BO:s ben i ödehuset? Vilken observation är det som ligger till grund för ett sådant påstående? Är det ett antagande eller en utsaga som ska tas som en nästintill garanti att benen inte låg där dagen innan MPS gjorde fyndet?
Om det stämmer att benen placerats i ödehuset så sent som dagen innan MPS gjorde fyndet, så kan det ge en vink om vilken press gärningsmannen (till både mord och styckning?) befann sig i. Om KJ är skyldig till det, och blodbesudlingen av den nämnda plastpåsen i KJ:s bil kommit till användning bara enstaka dag innan fyndet i ödehuset gjordes, ja då kanske det är enklare att förstå om pressen och stressen var hög och allt inte sköttes rationellt (därmed inte sagt att KJ är eller var under inflytande av en allvarlig psykisk störning, även om §7-undersökningen inte kunde utesluta det... Vilket inte är något i sig uppseendeväckande, med tanke på den så att säga ögonblicksbild och inte så mycket mer en genomsnittlig §7-undersökning medger).

Här kan du läsa mer om hunden, som blev som tokig. Inlägget kommenterades livligt.

https://www.flashback.org/sp43835498
Citera
2013-07-12, 22:29
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det rör sig om ett enda blodspår, och har gjort så hela tiden; nämligen det som fanns på plastpåsen. Det tidiga blodspår från bagageutrymmet som Expressen skrev om i går, påstods ha hittats på bagageutrymmets matta. Jag tror nog vi kan bortse från den uppgiften.

Ja visst var det pa det viset.

1. Mattan (bara ett tips)
2. Plastpasen m blod o fingeravtryck (ett citat)
Citera
2013-07-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Här kan du läsa mer om hunden, som blev som tokig. Inlägget kommenterades livligt.

https://www.flashback.org/sp43835498
Tack! Intressant utsaga BlueChesh lämnade för drygt en månad sen på denna tråd. Om BlueChesh, som skrivit flitigt på denna tråd och inga andra, är tillförlitlig i sin utsaga om "uppspelt" hund samma dag som MPS gjorde fyndet i ödehuset, men inte verkade uppspelt alls dagen innan... Slutledningen som BlueChesh själv gör, på sin egen utsaga, är att BO:s ben placerats i ödehuset någon gång mellan den 19--20/5.

När det första fyndet görs har det således gått drygt 2 veckor efter BO:s död (för så vitt jag erinrar det rättsmedicinska utlåtandet angav att döden förmodades ha inträffat någon gång 4--5/5).
Citera
2013-07-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag kanske låter lite väl konspiratorisk nu, men vad säger att den där myndighetspersonen som var vid ödehuset, när det nu var, kollade det som den personen officiellt kollade?
Och inte rekade?

Personligen tycker jag att mycket är skumt med det här fallet. SKL:s svar till Boden tycks ta omvägen via Saturnus, samhället är helt tyst, skogarna är milsvida - men ändå väljs ödehuset?
Om det stämmer att KJ hade sin bil olåst, kan många ha känt till det?
Ibland får jag känslan av att KJ görs till den perfekta syndabocken, även om jag vet hans fb-historia av inlägg och poster, hans airsoft och allt annat men kan någon ha utnyttjat det?

Vem och vilka vet allt detta om KJ och slutför detta som gett det resultat vi nu har?

Tjänstemannen som du refererar till var i/omkring ödehuset pga ett intresse av att vistas i skog och mark på sin fritid. Hen har noll koppling, motiv eller intresse av fallet what so ever. Hen har varit i kontakt med polisen. Vistelsen i skogen hade ingenting med tjänsteutövning att göra. Området hade inte varit aktuellt för sök innan MPS beslutade att utöka sitt sökområde. Att hen råkade pricka in ett "icke-fynd" kan visa två saker: slarvigt span eller flyttade kroppsdelar. Anledning att flytta dit kroppsdelar kan vara att MGM tyckte att de officiella söken började komma lite för nära den befintliga förvaringsplatsen. "Ödehuset" är just ett ödehus uppe i skogen och jag tror inte att så många ens har gått på baksidan av huset där fönstret är borta, varför det kanske kändes som ett tryggt gömställe.
Citera
2013-07-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Tjänstemannen som du refererar till var i/omkring ödehuset pga ett intresse av att vistas i skog och mark på sin fritid. Hen har noll koppling, motiv eller intresse av fallet what so ever. Hen har varit i kontakt med polisen. Vistelsen i skogen hade ingenting med tjänsteutövning att göra. Området hade inte varit aktuellt för sök innan MPS beslutade att utöka sitt sökområde. Att hen råkade pricka in ett "icke-fynd" kan visa två saker: slarvigt span eller flyttade kroppsdelar. Anledning att flytta dit kroppsdelar kan vara att MGM tyckte att de officiella söken började komma lite för nära den befintliga förvaringsplatsen. "Ödehuset" är just ett ödehus uppe i skogen och jag tror inte att så många ens har gått på baksidan av huset där fönstret är borta, varför det kanske kändes som ett tryggt gömställe.
Personligen tror jag ödehus är mycket intressanta, för alla, från barn på upptäckarstråt som letar efter spöken och kusliga gömmor till vuxna som undrar över husets historia eller också kittlas av ödslighet. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i trakten, mer än det som kartor och enstaka bilder i tidningarna visat från området, men som jag minns det är det ganska frekventerat av allehanda människor, flanörer, aktiva inom friluftsliv, hundrastare, hästryttare osv. Många av dessa borde sticka in huvudet om en lucka står öppen... Antigen talar det för att ingen lucka brukat stå öppen, eller att benen kan ha placerats där kort tid innan MPS gjorde fyndet.

Är det någon som vet om sökningen av MPS var en naturlig utvidgning av sökfältet eller om den var mer riktad än så, pga något tips eller indikation?
Citera
2013-07-12, 22:58
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera

Jag mindes det som att det skulle göras nån inspektion av huset men då måste alla mina bestick och hästar helt flytt fältet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in