Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Var framgår det att han är utesluten?
Han är inte misstänkt och det är en helt annan sak. De krävs nämligen något som ger skälig misstanke innan man formellt kan säga att någon är misstänkt, tills dess är alla icke misstänkta.
Jag tror och hoppas att polisen har honom under luppen och att de checkar hans story och förehavanden denna dag. Så fort de hittar något som inte stämmer så finns det skälig misstanke och då går man ut i media med att han är misstänkt. Tills dess är han förstås inte misstänkt.
Tyvärr snöar folk in sig på detta att han inte är misstänkt. Ingen är misstänkt i nuläget i juridisk mening. Men när poliser pratar vanlig svenska, kollegor emellan så kan de ha misstankar åt något håll, det är ju detta som gör vilka teorier man väljer att sätta luppen på. Sedan vilket ord de väljer att använda spelar mindre roll, kanske talar de i termer av "intressant, mer eller mindre sannolikt" osv.
Ett populärt uttryck i trådarna, det vore närmast tjänstfel att inte ...
I det här fallet anser jag att det uttrycket är lämpligt. Vännen är ett ex, han är den sista personen som såg VB innan hon försvann, VB mobil har funnits i området aktuell tid. Det är vad polisen vet rent konkret.
Troligen bakar de också in sådant i helhetsbilden som också vi kan konstatera genom sökning på nätet, en kille med ett extremt vapenintresse, varit aktuell i utredning, kryddat med statistik osv.
Detta bevisar ingenting, men i relation till en för VB helt obekant person utan den historia som vännen har skulle jag vilja påstå att vännen bör ligga högt rankad bland huvudpersonerna när polisen bedömer vilken teori som är hetast.
Har de inget konkret som pekar bort från vännen och mot någon annan så är han tyvärr en het potatis.
Vi vet inte, men om vi gör antagandet att det inte finns något vittne eller teknisk bevisning som styrker vännens vittnesmål om den aktuella kvällen så är hans vittnesmål värt noll och intet, ovanstående talar då emot honom rent statistiskt.
Polisen har sagt att vännens berättelse
verkar stämma, dock inte klart och tydligt
att den stämmer. Jag tolkar det som att polisen inledningsvis, utan djupare penetrering i detaljer tycker att vittnesmålet verkar rimligt, men lämnar en öppning för att en grundligare teknisk undersökning och nya omständigheter kan resultera i en annan slutsats.
Inte riktat till dig Lalajlaj