2013-05-14, 15:00
Medlem
Det här fallet kommer inte att lösas i vilket fall som helst. Enda chansen är om kroppen flyter i land någonstans så småningom och även då är det troligen svårt att bevisa vad hon dog av. Det går inte att fälla någon om man inte har en kropp eller kan avgöra dödsorsaken.
Det känns tråkigt att ge upp men tyvärr måste man acceptera verkligheten som den är.
Citera
2013-05-14, 15:01
Medlem
Sleepwalkins avatar
AB nämner: "– Hon är en så snäll tjej, jag vågar inte tänka på vad som kan ha hänt henne, och hoppas de hittar henne vid liv, att hon håller sig borta frivilligt av någon anledning, säger en restaurangägare.– Hon skulle eventuellt sommarjobba här, och har praoat här innan. Det är en fin så tjej."

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16769049.ab

Vilken restaurang gäller detta och vad är det för typ av folk där en normal dag och kväll?
Citera
2013-05-14, 15:05
Medlem
ME077s avatar
Alexa*der B*rg länkar till två låtar på youtube på sin fb, den ena en med Tupac och den andra en med Medina. Låten av Medina heter "Blod e blod". Läs texten som finns med under videon.

http://www.youtube.com/watch?v=oOnXpwkT9jw

Utdrag ur texten:
jag skulle aldrig backa för att skjuta dig rätt på plats
om du pillar min lillebrorsha eller syster
eller pappa eller mamma eller bror
jag skulle, inte banga för att lossa några skott i din kropp
ifall du fucka med min flock
du ser va det står på nacken min
same blood brorsan o det e så det e
och jag backar aldrig för nån
så länge det kommer till min familj
så kom ihåg att fatta dessa orden,
jag bryr mig inte om det där mordet
jag sitter gärna livstid för dom jag älskar .jag lovar och svär
om du inte tror mig testa, men det blir inte bra för dig nej nej

Med tanke på Alexa*ders huvudbild på fb med texten om att han dödar den som gör något mot hans familj, blir det nästan lite för märkligt sammanträffande. Kanske är han bara en IQ-befriad patetisk "gangsta-wannabe", men tycker ändå han verkar djupt störd. Liksom den familjen.
I fb-konversationer använder uttryck som "gå och dö" "jävla fittkärring" och liknande. Hela hans fb handlar om våld, bortsett från ett inlägg med en kärleksförklaring till sin mamma. Weird.
Citera
2013-05-14, 15:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Varför stängs hennes telefon av, det kan ju inte bara vara otur att batteriet dör varje gång någon försvinner.

Citat:
Kort efter att Vatchareeya Bangsuan lämnade lägenheten plockade en närliggande mobilmast upp en signal från hennes telefon. Därefter finns inga spår.
Citera
2013-05-14, 15:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Var framgår det att han är utesluten?

Han är inte misstänkt och det är en helt annan sak. De krävs nämligen något som ger skälig misstanke innan man formellt kan säga att någon är misstänkt, tills dess är alla icke misstänkta.

Jag tror och hoppas att polisen har honom under luppen och att de checkar hans story och förehavanden denna dag. Så fort de hittar något som inte stämmer så finns det skälig misstanke och då går man ut i media med att han är misstänkt. Tills dess är han förstås inte misstänkt.

Tyvärr snöar folk in sig på detta att han inte är misstänkt. Ingen är misstänkt i nuläget i juridisk mening. Men när poliser pratar vanlig svenska, kollegor emellan så kan de ha misstankar åt något håll, det är ju detta som gör vilka teorier man väljer att sätta luppen på. Sedan vilket ord de väljer att använda spelar mindre roll, kanske talar de i termer av "intressant, mer eller mindre sannolikt" osv.

Ett populärt uttryck i trådarna, det vore närmast tjänstfel att inte ...

I det här fallet anser jag att det uttrycket är lämpligt. Vännen är ett ex, han är den sista personen som såg VB innan hon försvann, VB mobil har funnits i området aktuell tid. Det är vad polisen vet rent konkret.

Troligen bakar de också in sådant i helhetsbilden som också vi kan konstatera genom sökning på nätet, en kille med ett extremt vapenintresse, varit aktuell i utredning, kryddat med statistik osv.

Detta bevisar ingenting, men i relation till en för VB helt obekant person utan den historia som vännen har skulle jag vilja påstå att vännen bör ligga högt rankad bland huvudpersonerna när polisen bedömer vilken teori som är hetast.

Har de inget konkret som pekar bort från vännen och mot någon annan så är han tyvärr en het potatis.

Vi vet inte, men om vi gör antagandet att det inte finns något vittne eller teknisk bevisning som styrker vännens vittnesmål om den aktuella kvällen så är hans vittnesmål värt noll och intet, ovanstående talar då emot honom rent statistiskt.

Polisen har sagt att vännens berättelse verkar stämma, dock inte klart och tydligt att den stämmer. Jag tolkar det som att polisen inledningsvis, utan djupare penetrering i detaljer tycker att vittnesmålet verkar rimligt, men lämnar en öppning för att en grundligare teknisk undersökning och nya omständigheter kan resultera i en annan slutsats.

Inte riktat till dig Lalajlaj
Citera
2013-05-14, 15:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
hur fort och långt rör sig en björn ??

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1...ttackerade-man

Boden ligger väl typ 50 mil från den björnen, men det finns ju fler björnar i Sverige..

Men om det skett ett björnanfall så borde det funnits spår. I det här fallet är det klart som korvspad att den manlige bekanten haft ihjäl henne och grävt ned henne nånstans.
Citera
2013-05-14, 15:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför stängs hennes telefon av, det kan ju inte bara vara otur att batteriet dör varje gång någon försvinner.

Hahahaha, dagens skratt, ja nu när du säger det så, du har så jäkla rätt i den betraktelsen. Något för batteriproducenterna att fundera på.

EDIT;Kanske man skulle göra en sannolikhetsberäkning. Hur ofta tar batteriet slut för vanligt folk, hur ofta tar det slut just när man är i akut behov av mobilen, sannolikheten för att detta skall hända just den dagen någon försvinner, och just de timmarna som är hetast. Hmm, jag tippar på att det är ganska liten sannolikhet.
Senast redigerad av OY 2013-05-14 kl. 15:29.
Citera
2013-05-14, 15:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

- Varför är polisen så förtegen och jobbar så långsamt?

Du har redan fått svar an annan på delvis samma fråga men du verkar ha svårt att fatta så vi får väl ta det en gång till:

När en förundersökning pågår råder det rent allmänt förundersökningssekretess. Dessutom finns det generella sekretessregler till skydd för enskildas personliga integritet som i stort sett alltid gäller inom alla myndigheter utom i ett antal specifika undantagsfall. När polisen arbetar med en utredning som här så släpper man bara information som man bedömer kan bidra till att få värdefull information/tips (Dit räknas med garanterat INTE amatördetektivers egna spekulationer). Om utredningen som i detta fall får en stor medial uppmärksamhet så släpper man kanske också en del allmän information som då i regel är just väldigt allmänt hållen och/eller avser förhållanden som är offentliga ("Vi utreder olika tips" "Finns i nuläget inget misstänkt" etc)

Mer än så varken kan eller ska du räkna med. Det vore helt enkelt olämpligt och kan även vara rent tjänstefel. I en sån här utredning framkommer garanterat integritetskänsliga uppgifter av olika slag. Om det inte blir en rättegång kommer vi inte att få reda på just någonting av den.

Hur kan du veta att polisen "jobbar långsamt"? Nä just det, det vet du ingenting om. Själv misstänker jag att ett antal utredare redan lagt åtskilliga övertidstimmar på detta. När en ung människa försvinner på detta vis blir ärendet upprioriterat framför det mesta annat och gissningsvis engagerar det också de inblandade betydligt mer än den genomsnittliga brottsutredningen. Så om du inte har säker inside information som säger nåt annat tycker jag du ska ge fan i att sitta och grundlöst kasta skit på polisen.
Citera
2013-05-14, 15:31
Medlem
Har inte läst igenom hela denna tråden men en del , Har kollat lite på Fb och hon har ju redan som säkert redan är konstaterat flera fb konton , Var inne på den ena där det verkar framgå att hon haft en förälskelse som tydligen inte varit besvarad :/ Behöver ju inte vara så men det skulle ju kunna vara så känns det som. Frågan är ju bara vem detta kan vara ?

Här är en statusuppdatering till exempel

"Jag vet att detta är inte möjligt Jag kan inte tvinga mina känslor.
Jag vet inners inne att han/hon har någon. I själva verket vet jag att det bli aldrig sant men jag väntar ändå. Jag vet att jag kan bara vänta ingenting kommer att hända. Du kan inte ge ditt hjärtat för du har gett bort det till någon. Vi kan aldrig ta samma väg det känns som att det finns tjockt vägg mellan oss.Jag drömmer bara det är meninglös att vi är bundna att älska varandra. Felet är att vi träffa varann försent det finns inget sätt att älska varandra. Det kan bara vara hemlighet som jag och du har det i hjärtat."

https://www.facebook.com/bangsuan.no01?viewer_id=656718092
Citera
2013-05-14, 15:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femalebitch
Har inte läst igenom hela denna tråden men en del , Har kollat lite på Fb och hon har ju redan som säkert redan är konstaterat flera fb konton , Var inne på den ena där det verkar framgå att hon haft en förälskelse som tydligen inte varit besvarad :/ Behöver ju inte vara så men det skulle ju kunna vara så känns det som. Frågan är ju bara vem detta kan vara ?

Här är en statusuppdatering till exempel

"Jag vet att detta är inte möjligt Jag kan inte tvinga mina känslor.
Jag vet inners inne att han/hon har någon. I själva verket vet jag att det bli aldrig sant men jag väntar ändå. Jag vet att jag kan bara vänta ingenting kommer att hända. Du kan inte ge ditt hjärtat för du har gett bort det till någon. Vi kan aldrig ta samma väg det känns som att det finns tjockt vägg mellan oss.Jag drömmer bara det är meninglös att vi är bundna att älska varandra. Felet är att vi träffa varann försent det finns inget sätt att älska varandra. Det kan bara vara hemlighet som jag och du har det i hjärtat."

https://www.facebook.com/bangsuan.no01?viewer_id=656718092

Vi har dryftat detta tidigare. Jag kan tänka mig att NN som VB avser i texten är sjukligt svartsjuk, kanske spionerade på VB, läste kanske på hennes facebook att hon skulle hem till någon, misstänkte vem det var, nämligen exet, stod utanför vännen och väntade, när VB lämnar vännens lägenhet står NN där och sedan sker något.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det spelar väl ingen roll vad polisen har benat ut, vi vet inte, det är anledning nog att forska i det. Vad gör du här? Kollar så att vi inte hittat något som polisen redan vet?
Om inte annat så lär teknikerna ha benat ut detta allra senast när VB:s mor loggat in på VB:s konto. - Finns ingen anledning att ifrågasätta varenda liten rutinåtgärd; det vore att helt omyndigförklara polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Mannen som intervjuades i Thaibutiken i Boden. En äldre man som kände VB rätt väl.

VB's låtsats farfar hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in