2013-06-23, 23:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Hm, kan nog finnas fler orsaker till hennes "avhopp". Linjeni Luleå skiljer sig från den klassisk renodlade Teknisk Fysik som finns på KTH och Chalmers bl a. Dessutom har kursplanen reviderats flera gånger under de senaste åren vilket ju för en student kan verka rörigt. I Luleå heter linjen för övrigt Teknisk Fysik och Elektronik och verkar något mer praktiskt inriktad.

Begreppet "gå om" existerar inte i unuversitetsvärlden. Omtenta ja, men man kan alltså inte "gå om" .
I praktiken kan man visst gå om. Du kan som programstudent följa kursmoment som du inte har klarat året eller terminen därpå på alla program som jag känner till.

Citat:
Jag hadenog också hoppat av och försökt söka till KTH eller Chalmers om det var klassisk Teknisk Fysik jag var intresserad av.
Det finns det dock ingenting som antyder att VB var. Hon sägs ha varit mest intresserad av Virtuell Design, som stämde bäst med hennes gymnasieutbildning. Men där kom hon inte in.
Citera
2013-06-23, 23:55
Medlem
Cyborg_ses avatar
Att händerna saknas kan det ha någonting med "hand of glory" att göra? När vi ändå är inne på ritualmord.... Vet vi att det är styckning av händer och underben, eller kan hon ha gått "sönder" av någon anledning? Var huvudet separerat från kroppen ? Hängning som gått fel så huvudet lossnade?

Makabert, jag vet! Men spånar bara...

Skalperad och vitala organ som saknas? Kanske, kanske inte? FUPet får väl läsas innan vi får klarhet i alla dessa rykten.

1, 2 eller rent utav 3 misstänkta? Vi får väl se om Polisen har någon ny info inom snar framtid...

Såja, nu har ni lite att hetsa upp er på
Citera
2013-06-23, 23:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
HELT enig!
Har ännu inte sett någon konfimerad info som pekar på at KJ skulle kunna ha begått detta EKSTREMT
sadistiska horror liknande mordet.
KJ som GM stämmer helt enkelt inte överhuvud taget, inte ens att han skulle kunna vara inblandad.

Som jag ser det, ska man se på hur själva mordet utförts, DETALJERNA, och hur liket/like delarna behandlats/plaserats, och alt detta avspeglar i sin tur GM's personlighets profil.

Och det är, som jag ser det, ABSOLUT INTE KJ.

Å andra sidan så passar en person som "Schlangekraft" MYCKET bättre.

"Schlangekraft" har genem flera år fantiserat om at döda, tortera, stycka etc etc, och det är, efter min mening, en sådan sorts person som nu har förvärkligat sin fantasi, och VB blev hans offer.

Jag säger inte at "Schlangekraft" nödvendigtvis är mördaren, men att det i alla fall är en person med en profil som han.

Och vad känner du egentligen till om KJ:s personlighet och psykiska status som gör att du kan göra en sån analys? Du bor inte ens i Sverige, så du kan ju inte gärna känna honom personligen och inte heller lär du ha kunnat läsa hans journaler eller göra några intervjuer med folk som känner honom närmare.

I själva verket vet du ingenting mer än vad du läst i tråden och lite lösa brottstycken om spekulationer runt hans person. Och ur detta destillerar du på något vis fram en alternativ hypotes enligt vilken KJ är "fel typ" och därför antagligen oskyldig.

Det är i själva verket ingenting annat än dina egna fria fantasier om KJ:s personlighet. Du vet INGENTING om vem han egentligen är. Det vet naturligtvis inte heller vi som tror att polisen troligen har rätt person. Vi har dock en del fakta att stötta oss på som du saknar. Det finns helt uppenbart både teknisk och annan bevisning mot KJ. Polis och åklagare verkar väldigt säkra på att de har rätt person. Nu är det ju möjligt att de inte besitter din geniala personprofileringsförmåga, trots att de har minst 10 ggr mer material att bygga sin bedömning på än vad du har. Jag är nog ändå mer benägen att tro på polisens och åklagarnas intuition än på din, Lagros, KSP med fleras.
Citera
2013-06-24, 00:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ingen anleding att vara otrevlig bara därför att vi inte är eniga.
Och om du skulle medvärka på ett danskt forum, och skriva på danska så skulle jag gjärna villa se hur du klarade av språk/staving etc.

Blodfynden väger inte tilräckligt tungt som jag ser det, om dom två blodfynden gjorde det då hadde KJ redan blivit åtalad.
Blodfynden är tydligen SÅ SMÅ, kansje även microskopiska.
Vi får se...

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/
"Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal."

Ett tips: Om du tror att du ska kunna läsa lagen här för oss så kommer du att få stå med lilla rumpan bar.

Så här fungerar svenskt rättsväsende: Åtal väcks när förundersökningen är klar. Åklagarna har rätt att begära omhäktning så länge det behövs mer utredning. Även om man hittat en liter blod i bilen så har åklagaren all rätt att arbeta vidare med att säkra annan bevisning i målet som behövs för att ha en så komplett utredning som möjligt inför åtalet. Det du yrar om visar bara att du är skrattretande okunnig. I en spaningsmordutredning som denna är det totalt osannolikt att ett åtal skulle vara klart på bara några veckor. Det kan dröja ett antal månader till innan åtalet kommer utan att det är något minsta konstigt med det.
Så var nu lite mer ödmjuk nästa gång du försöker undervisa oss om hur vår egen lagstiftning funkar
Citera
2013-06-24, 00:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Och vad känner du egentligen till om KJ:s personlighet och psykiska status som gör att du kan göra en sån analys? Du bor inte ens i Sverige, så du kan ju inte gärna känna honom personligen och inte heller lär du ha kunnat läsa hans journaler eller göra några intervjuer med folk som känner honom närmare.

I själva verket vet du ingenting mer än vad du läst i tråden och lite lösa brottstycken om spekulationer runt hans person. Och ur detta destillerar du på något vis fram en alternativ hypotes enligt vilken KJ är "fel typ" och därför antagligen oskyldig.

Det är i själva verket ingenting annat än dina egna fria fantasier om KJ:s personlighet. Du vet INGENTING om vem han egentligen är. Det vet naturligtvis inte heller vi som tror att polisen troligen har rätt person. Vi har dock en del fakta att stötta oss på som du saknar. Det finns helt uppenbart både teknisk och annan bevisning mot KJ. Polis och åklagare verkar väldigt säkra på att de har rätt person. Nu är det ju möjligt att de inte besitter din geniala personprofileringsförmåga, trots att de har minst 10 ggr mer material att bygga sin bedömning på än vad du har. Jag är nog ändå mer benägen att tro på polisens och åklagarnas intuition än på din, Lagros, KSP med fleras.

Häpnasväckande som olika personer reagerar helt ilsket om man ger uttryck för att man tror att KJ inte kan vara GM.
Jag menar VARFÖR bli SÅ himmla aggressiv???
Jag ger enbart uttryck för MIN mening/uppfattning om detta mord, det kan du och andra väl vara FULSTÄNDIGT likgiltiga omkring, eller??
Jag menar, vilken betydning har MIN mening/uppfattning för er, om ni nu har en SÅ myckett bättre insigt i hvem KJ är etc etc etc???
Citera
2013-06-24, 00:07
Medlem
highfives avatar
Citat:

Det som vi inte heller vet är om det kan finnas fler inblandade i något skede. Tycker att åklagarna nämnt detta för många gånger för att det kan uteslutas iaf. US var en av åklagarna som anklagade T@ni Alld@n och i det fallet nämndes det inte om fler inblandade.
Citera
2013-06-24, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Att händerna saknas kan det ha någonting med "hand of glory" att göra? När vi ändå är inne på ritualmord.... Vet vi att det är styckning av händer och underben, eller kan hon ha gått "sönder" av någon anledning? Var huvudet separerat från kroppen ? Hängning som gått fel så huvudet lossnade?

Makabert, jag vet! Men spånar bara...

Skalperad och vitala organ som saknas? Kanske, kanske inte? FUPet får väl läsas innan vi får klarhet i alla dessa rykten.

1, 2 eller rent utav 3 misstänkta? Vi får väl se om Polisen har någon ny info inom snar framtid...

Såja, nu har ni lite att hetsa upp er på

Det där tror jag på i nuläget, jag tror att vitala organ saknades, ett eller flera.
Citera
2013-06-24, 00:11
Medlem
Hej!
Kunde inte låta bli regga mig.. Har läst det mesta sen början, men missat en del nu på slutet..
Har några frågor om folket som figurerat i denna krokiga tråd,samt en önskan.

Vad är FUP som nämns ibland?
Vad vart slutsatsen med bodensarna
JO,TF,JF,MK? Har sökt men hittar ej.

Önskan är en NY sammanfattning. Inkl vad alla förkortningar står för
Citera
2013-06-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ingen anleding att vara otrevlig bara därför att vi inte är eniga.
Och om du skulle medvärka på ett danskt forum, och skriva på danska så skulle jag gjärna villa se hur du klarade av språk/staving etc.

Blodfynden väger inte tilräckligt tungt som jag ser det, om dom två blodfynden gjorde det då hadde KJ redan blivit åtalad.
Blodfynden är tydligen SÅ SMÅ, kansje även microskopiska.
Vi får se...

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/
"Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal."

min fetning
alltså,. dom behöver såååå lite för at tkunna göra tester.. läste något om det..
behövdes typ en miljondels av ett gram, men det tar tid att göra testerna
Citera
2013-06-24, 00:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ett tips: Om du tror att du ska kunna läsa lagen här för oss så kommer du att få stå med lilla rumpan bar.

Så här fungerar svenskt rättsväsende: Åtal väcks när förundersökningen är klar. Åklagarna har rätt att begära omhäktning så länge det behövs mer utredning. Även om man hittat en liter blod i bilen så har åklagaren all rätt att arbeta vidare med att säkra annan bevisning i målet som behövs för att ha en så komplett utredning som möjligt inför åtalet. Det du yrar om visar bara att du är skrattretande okunnig. I en spaningsmordutredning som denna är det totalt osannolikt att ett åtal skulle vara klart på bara några veckor. Det kan dröja ett antal månader till innan åtalet kommer utan att det är något minsta konstigt med det.
Så var nu lite mer ödmjuk nästa gång du försöker undervisa oss om hur vår egen lagstiftning funkar

Ja du har rätt, jag vet inte nog om svenskt rättsväsende, men jag vet ganska myckett om GM profiler vad enten du gillar det eller ej
Som jag har sagt tidligare...time vill tell...
Citera
2013-06-24, 00:13
Medlem
kevin.mcclouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude78

FUP = FörUndersökningsProtokoll
Citera
2013-06-24, 00:18
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude78
Hej!
Kunde inte låta bli regga mig.. Har läst det mesta sen början, men missat en del nu på slutet..
Har några frågor om folket som figurerat i denna krokiga tråd,samt en önskan.

Vad vart slutsatsen med bodensarna
JO,TF,JF,MK? Har sökt men hittar ej.

Önskan är en NY sammanfattning. Inkl vad alla förkortningar står för

Välkommen.

Det finns, i Aktuella Brott och Kriminalfall (ABoK), en klistrad tråd med en del vanliga förkortningar.

Här finns några namnförkortningar, men där ingår inte alla.

JF är nog J*akim F*rsell (o, o).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in