2013-06-14, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Den misstänkte visar ingenting när beslutet meddelas. Han vinkar bara kort när domstolens ordförande förklarar att förhandlingen är över.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865

Tycker att ngn reaktion borde ha skett men kan ju finnas olika anledningar till detta

Vad för reaktion skulle du önskat,ge ditt svar utifrån att KJ kan vara skyldig men också oskyldig.
Innan du ger svaret förklara/upplys tråden gärna hur länge KJ filmades efter att han bara vinkat.Och när du ändå är på gång ta med KJ:s sinnesstämmning innan videoförhöret sattes igång så
får vi ett perfekt svar.
Citera
2013-06-14, 21:25
Medlem
Citat:
Håller med det du skriver...prövar bara olika teser

Vet ni något om alibit att KJ skulle vara hos lillebror och spela tillsammans med denna och kompisar i dennas lägenhet?
Enligt nyligen tillkomna uppgifter var det Alibit som hade festen på stugan!

Skrev något om det tidigare https://www.flashback.org/sp43897141

Han skriver inte vilken bror även om dom flesta tolkar det som lillebror. Vet inte om det ryktet kommer från andra ställen med?

Inte helt lätt att tolka det.
Citera
2013-06-14, 21:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Misstänker att du nog faktiskt har fel om det. Kan du säga vilken bild som talar för det.

Antar att du menar hydrocephalus, som debuterat då han var barn, eller ser du tecken på att han skulle ha en inopererad shunt??

Tyckte huvudomfånget verkade en smula generöst tilltaget och funderade lite över orsaken till detta. Ingreppet för att applicera en shuntventil utförs bakom ena örat och slangen ligger knappt synlig under huden. Med tanke på att KJ på flera bilder har mössa nerdragen över öronen tänkte jag orsaken kanske är att dölja ingreppet.
Citera
2013-06-14, 21:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
Har funderat lite i dom banorna med.

Fanns ju någon som sett han flippa ur på en fest och bilivit utkastad när han druckit för mycket. Så han kan snetända och kanske därför han ofta är fyllechaufför? Men tänker väl med att han borde lämnat ännu mer spår då?

Och på tal om stugan och spår så ska tydligen KJ haft någon fest i deras stuga runt den 14 maj enligt rykten men då var han måtligt berusad.

Han kanske höll sig i skinnet med tanke på vad som hände sist? (Om han nu är skyldig, vilket man väl får förmoda.) Även jag minns att jag läst i tråden att han snedtänt på nån fest. Så jag tycker att det lutar starkt åt att nåt sånt kan ha skett i fallet med VB. Mycket tragiskt.

Nu vet vi väl inte hur mycket spår han har lämnat efter sig. Men jobbade han inte som städare? Jag tänker att han kanske har gått nån kurs i hur man får bort blodspår... Skämt åsido: vi får nog invänta fupen för att få svar på det. Åklagarna tiger ju som muren. Fast om vi har tur kanske nåt snart sipprar ut i pressen.
Citera
2013-06-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vad för reaktion skulle du önskat,ge ditt svar utifrån att KJ kan vara skyldig men också oskyldig.
Innan du ger svaret förklara/upplys tråden gärna hur länge KJ filmades efter att han bara vinkat.Och när du ändå är på gång ta med KJ:s sinnesstämmning innan videoförhöret sattes igång så
får vi ett perfekt svar.
Någon slags reaktion. Vi får inte glömma att dagen innan lämnades in en ansökan i Hovrätten att KJ skulle bli frigiven, som senare avslogs. Har du en advokat som talar för din frigivning och sedan får du veta att det finns fler bevis mot dig och att du är fortsatt häktad borde ngn reaktion komma. Men han visade i ha tecken på det. Han är antagligen starkt medicinerad eller om han har AS som det sägs i denna tråd så är han i sin autistiska bubbla, alt vill inte ta in vad som händer.

Eftersom han har hävdat sin oskuld så starkt och fått veta att han är fortsatt häktad så borde ngn reaktion komma. Dvs om han är oskyldig. Stämmer det med AS så bör han ha ett oerhört starkt rättspatos och det som får honom att bli arg när han beskylls för någonting han inte gjort.

Vid skuld så kan han antingen agera ut, vara tyst därför att han är överbevisad eller därför att han anser att de har ingenting på honom. Beroende på personlighet så kan han agera som om han står över rätten.

Finns många olika sorters reaktioner. Då denna förhandling pågick i ca 25 min så gissar jag att allting videofilmades
Citera
2013-06-14, 21:34
Medlem
Citat:
Tror du att han ensam genomfört brottet eller att det finns medgärningsmän?

Han är ensam i gärningen men kan möjligtvis haft ev. någon som skyddat honom i efter men jag tvivlar även där. Skyddandet är då inte av fysiskt natur utan på annat sätt, veta om men bara varit tyst.

Hanterandet av VB har mtGM gjort och i stark stress och inte har gömslena talat för annat. Stress och åter stress.
Citera
2013-06-14, 21:36
Medlem
Ni pratar om patologiskt rus, dvs man dricker alkohol och sedan slår det slint och man kan göra mkt otäcka saker utan att ha kontroll eller minne av det.

Ett patologiskt rus definieras som ”ett kortvarigt psykotiskt tillstånd utlöst av rus”. Det handlar då främst om situationer där den misstänkte druckit alkohol, vilket orsakat en oväntad reaktion hos personen och utlöst något som kan beskrivas som en slags psykos (vilken emellertid oftast övergår efter att alkoholen försvunnit ur kroppen). Ifall en person bedöms ha lidit av patologiskt rus då denne begått ett brott kan det under vissa speciella omständigheter alltså inträffa att personen undgår ansvar för sitt agerande, på grund av att det inte anses att personen hade uppsåt till sitt handlande. I samband med detta skall den så kallade rusläran helt kortfattat nämnas. Enligt rusläran är nämligen huvudregeln att man inte undgår ansvar för sitt agerande ifall man begått en gärning under självförvållat rus. Trots att ett patologiskt rus kan framkallas just av att en person på eget bevåg druckit alkohol kan det alltså göras undantag från rusläran i dylika situationer. Detta förutsätter dock att personen helt oväntat drabbats av ett patologiskt rus. Har ett patologiskt rus uppstått vid tidigare tillfällen kan det anses vårdslöst av personen att, trots vetskapen om att ett patologiskt rus riskerar uppstå, inta alkohol – i sådana fall kan ansvar för brott trots allt komma ifråga.

http://www.lag24.se/a/allvarlig-psykisk-störning
Citera
2013-06-14, 21:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det måste alla få reda på, några bira och en kortslutning räcker inte långt, det innebär att det kommer hända imorgon eller annan dag för en slumpvis person. Det finns mycket mer underbyggt innan något sådant ske, mord kan tyvärr vara impulsivt och fullständigt galet och oprovocerat, men styckning tyder på djupa problem för GM.

En GM och det är den häktade, inget annat tyder på fler inblandade. Det ända som skulle då vara är ett hjärnsläpp från någon att i vänskap t.ex. undanröja, det är INTE sannolikt heller.

Jag funderar lite på om nån av bröderna kan ha hjälp till med städning av lägenhet o bil. Men det är ungefär så långt jag sträcker mig när det kommer till fler inblandade.

Sedan det där med att han styckade kroppen och har försökt dölja alla spår. Kan det vara så att han har så stor respekt för sin far, militären, att han inte kunde annat?
Citera
2013-06-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tyckte huvudomfånget verkade en smula generöst tilltaget och funderade lite över orsaken till detta. Ingreppet för att applicera en shuntventil utförs bakom ena örat och slangen ligger knappt synlig under huden. Med tanke på att KJ på flera bilder har mössa nerdragen över öronen tänkte jag orsaken kanske är att dölja ingreppet.

Snälla, ha er medicinska teorier om någons tillstånd inte besvära tråden, den har inte en sekunds bärighet. Jag vet inte lämplig tråd men det kan kanske moderator hjälpa er med.
Citera
2013-06-14, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mmm, vad fan ska man svara om nu är oskyldig, för det första är man stadd i chock över gripandet och sedan ska man redogöra för hur blod eller annat kommit in i sin bil.

(Jag tror inte att den misstänkte är oskyldig)

Advokaten roll är lika svår om inte svårare, han får uppgiften under förhandling och ska blixtsnabbt och koncist få fram något vettigt, det är ju inte likvärdigt mad åklagaren som har kunnat suga på karamellen en god stund.

Jag håller med dig,vad skall man svara ifall man är oskyldig.Allt du säger,tycker,tänker
eller ditt sätt att agera vänds emot dig. Jag kan säkert uppfattas som en skribent som försvarar KJ
men jag förlorar ingeting på det heller. Däremot uppskattar jag skribenter som kan prata utifrån
fler synvinklar, skyldig eller oskyldig, det är dom alternativen som finns.

Jag har uppfattat din tro och naturligtvis accepterar jag den,fastän den var i parentes
Citera
2013-06-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag funderar lite på om nån av bröderna kan ha hjälp till med städning av lägenhet o bil. Men det är ungefär så långt jag sträcker mig när det kommer till fler inblandade.

Sedan det där med att han styckade kroppen och har försökt dölja alla spår. Kan det vara så att han har så stor respekt för sin far, militären, att han inte kunde annat?
Borde han inte sjungit ut vid det här laget då....eller är förnekandet så starkt?
Eller anser han att han gjorde rätt och därför vägrar att se att det är ett brott? Dvs att VB gjorde ngt som fick honom så arg att han rättfärdigat handlande!
Men visst växer du upp i en miljö där respekt och vapen är en del å visst påverkas du.

Eller så är han oskyldig
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-14 kl. 21:53.
Citera
2013-06-14, 21:54
Medlem
Många verkar haka upp sig på att KJ måste vara psyksjuk för att han sitter på rättspsyk.. Har jobbat på en sådan avdelning och alla mtgm till grova våldsbrott skickas till rättspsyk - eftersom det är där man gör P-7an, sk "liten sinnesutredning". Beroende på vad den visar kan mtgm sedan skickas till häktet om P7an inte visar nåt eller om den gör det blir man kvar och får ofta göra den större undersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in