Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag tramsar inte runt. Om ett mord har begåtts och någons fingeravtryck finns på mordvapnet kan denne häktas på sannolika skäl. Om ett mord har begåtts och två personers fingeravtryck finns på mordvapnet, kan inte båda häktas på sannolika skäl, även om det inte finns anledning att misstänka fler än en gärningsman? Jag vill ha belägg för svaret.
Nej, jag kan inte visa på något sådant fall, men jag påstår inget. Det är du som påstår.
Jag tror att den här frågan är ganska hypotetisk. Låt säga att herr och fru A tillsammans äger en revolver som någon skjuter herr B med. Vittnen har sett en person skjuta, men kan inte ge någon form av signalement. På vapnet återfinns båda makarnas fingeravtryck men ingen annans. Om det nu vore så illa att vi inte vet vem av dem vi egentligen ska misstänka så är det nog så att vi helt enkelt inte har sannolika skäl på någon av dem. Då är egentligen faktumet att vi inte vem av dem som sköt inte det mest problematiska, utan att varje annan form av bevisning som knyter någon av dem till dådet saknas. Så fort annan bevisning dyker upp så torde följande inträffa:
1) Spåren leder tydligt mot den ene (frun kanske har alibi, mannen har krutstänk på sin jacka, vittnet tyckte sig se en mansperson etc)
2) Bevisningen talar för att de har utfört dådet i samförstånd (sms- och teletrafik, en gemensam skuld till herr B, uttalade hot och vad det nu kan vara). Då kan de båda häktas för att ha planerat och genomfört gärningen i samförstånd, även om det fortfarande kan bli problem längre fram att bevisa vem som egentligen gjorde vad.