2013-06-03, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Eller också var det advokaten som tog upp ämnen som han vet att KJ är intresserad av i ett försök att närma sig honom. Det är viktigt att de två har god kontakt med varandra.

Jag tror ingen inom rättsväsendet är ute efter att knäcka KJ, det är ingen framgångsrik metod.

Jag vet inte ifall advokaten har kunskap att se saker och ting ur ett psykologiskt perspektiv,
men det är heller inte hans jobb.Jag har heller ingen aning om vad Bo har för erfarenhet inom
sitt jobb och då med misstänkta som hamnat på psyk.

Jag vet känner inte KJ men via beskrivningarna i media kan jag konstatera
att han uppvisar dom vanliga tecknen både fysiskt och psykiskt på vad följderna
av isolering kan innebära.
Jag väljer att inte gå in mera på den psykologiska biten för den kan inte
förklaras i ett inlägg och oavsett ifall det skulle gå så blir det fel att ställa diagnoser
på en helt okänd människa.

Häktning på oviss tid är absolut ingen framgångsrik metod. Åklagarna borde arbeta under
mer press för som det är nu får dom förlängning allt för lätt och det är försvaret och
den misstänkta gärningsmannen som blir lidande pga det.
Citera
2013-06-03, 07:11
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Detta är ingen allmän skvallertråd. Ska man dra upp olika personer och vad de har grejat med t.ex på internet så åligger det postaren att återkoppla till trådens ämne.

En massa tjafsande och käbblande är också raderat. Sådant kan tas i PM istället för att förpesta tråden.

/Mod
Citera
2013-06-03, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Åklagaren har skött detta ganska bra, de kan ju varken bekräfta eller dementera då båda svaren både direkt och indirekt ger information om saker som kan vara känsligt för utredningen.

Än så länge har inte åklagaren uttalat något om deras inställning när det gäller KJs skuld, som advokaten har gjort. De har bara informerat om att de har vissa saker som gör att han på sannolika skäl är misstänkt.

Dessutom är det tveksamt, om man bortser från de snutläckor som finns, att media skulle få mer information från officiellt håll än advokaten får.

Advokaten får väl sätta åt snutläckorna, tror inte advokaten omfattas av lagen om att man inte får eftersöka medias källor, tror den bara omfattar myndigheter.
1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)

Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet
1. på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,
Citera
2013-06-03, 07:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag vidhåller att detta gäng inte är som de ska i huvudet.
Om KJ har medgärningsmän lär de ju finnas bland dessa.

Eventuell medbrottsling behöver ju inte vara någon inom det egna softairgänget, det kan ju vara någon från ett motståndarlag med samma morbida intresse för att döda som KJ fått kontakt med. Om det handlar om två GM antar jag att sporten är den gemensamma nämnaren.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-03 kl. 08:24.
Citera
2013-06-03, 07:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)

Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet
1. på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,

Tack, men detta gäller en myndighetspersons skyldigheter att inte röja uppgifter som kan anses vara känsliga, som exempelvis en förundersökning eller personuppgifter.

Men den lagen överrids av lagen om källskydd, där media inte behöver lämna ut uppgifter om vem källan är samtidigt som myndigheter inte får eftersöka källan på egen hand.

Detta gör att den lag som du påvisar är helt verkningslös i de fall som personer lämnar ut uppgifter till media då man inte får eftersöka personen som har brutit mot denna lag.

Har ju hänt vid ett par tillfällen att polisledningen fått nog och börjat söka efter vem det är som är källan till medias uppgifter vilket har tagit hus i helvetet och även lett till polisutredning av den som eftersökte källan.
Citera
2013-06-03, 07:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast det är ju inte den frågan domstolen har att ta ställning till heller. Blodet är ett indicium bland flera. Vet inte vad man har mer, men uppenbarligen något eftersom han häktades (om än på den lägre misstankegraden) redan innan blodet påträffades.
Visst, men nu var det blod i bagageutrymmet vi diskuterade. Det är ett indicium, som kan förklaras, och inte med att hon åkte i bagageutrymmet, utan att en blodig textilie åkte där.

För övrigt vet vi inte var blodet hittades. Det kan ha varit på passagerarplatsen.

Har det någonsin hänt att blod från en död människa har hittats, utan att likhund har reagerat?
Citera
2013-06-03, 07:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst, men nu var det blod i bagageutrymmet vi diskuterade. Det är ett indicium, som kan förklaras, och inte med att hon åkte i bagageutrymmet, utan att en blodig textilie åkte där.

För övrigt vet vi inte var blodet hittades. Det kan ha varit på passagerarplatsen.

Har det någonsin hänt att blod från en död människa har hittats, utan att likhund har reagerat?

Ja, om jag inte missminner mig så var det i Bollnäsfallet. Där reagerade inte likhunden, trots att kroppen (den styckade kroppen) transporterades i fordonet. Blodet hittade en polisman som visuellt sökte igenom skuffen.

Den hunden hade nog bara otur den dagen.

Ska även tillägga att i ovanstående fall så reagerade inte en likhund i lägenheten heller där offret hade blivit styckad.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-06-03 kl. 08:09.
Citera
2013-06-03, 07:55
Medlem
Hej.
Jag har en fråga till er som vet lite mer än mig.
Om VB nu blivit mördad inne i badkaret och mestadels av allt blod åkt ner där och att man 30 min senare fraktar henne i bakluckan på en bil där hon blöder någon droppe/pöl.

1. Skulle då en likhund reagera på blodet?
2. Jag menar, hur lång tid tar det för blodet att från färskt sen gå över till att lukta lik?
3. Det är väl förmodligen någon förruttnelseprocess som ska äga rum eller??
Citera
2013-06-03, 07:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Hej.
Om VB nu blivit mördad inne i badkaret och mestadels av allt blod åkt ner där och att man 30 min senare fraktar henne i bakluckan på en bil där hon blöder någon droppe/pöl.

2. Jag menar, hur lång tid tar det för blodet att från färskt sen gå över till att lukta lik?
Om blodet kommer från en levande människa reagerar inte en likhund, däremot om det kommer från en människa som har varit död i minst 15-20 minuter.
Citera
2013-06-03, 08:09
Medlem
jonkoping83s avatar
Det är tragiskt att man inte kunna hitta en mördare som man "vet" har gjort detta.. Trots allt så arbetar utredarna för fullt.

Säkerligen kommer man att gå ut med vettiga uppgifter om den riktiga mördaren som har grund, där det går att fälla en gärningsman.
Citera
2013-06-03, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Hej.

www.flashback.org/t769401
Citera
2013-06-03, 08:10
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Exakt.
Men som sagt lär polisen redan ha annat på KJ. Och det kommer ju fler provsvar från SKL i dagarna. Om vi inte reda på mer från polisen närmsta tiden kommer denna tråd inte att ta ett enda steg framåt. Vi får hoppas på läckor isf.

Läckor spelar ingen större roll, då de flesta lever i övertygelsen om vem som är skyldig. I mångas ögon är den nuvarande anhållna skyldig, märkligt nog..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in