2013-05-30, 17:38
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Önskar också att alla kunde hålla sig till vad som är mer eller mindre troligt.
Men det mesta som sagts om MB här är också ett bevis på att folk inte
alltid håller sig till vad som är troligt.
Ja ibland när man läser här känns det som att man kikar in på något dagcenter ta mej fan.
Jag vet inte vad MB är skyldig till om något, men det jag vet är att det enda som vi alla med egna ögon sett är att kommentarer skrivits från ANs konto, och att det är rimligt att anta att hon skrivit dom själv. Allt annat är lösa rykten, vissa lögner, skvaller och annat. Spekulerar gör man alltid på FB, men det var längesedan jag såg en tråd där man drar så fruktansvärt långtgående slutsatser av ingenting, som denna.
Citera
2013-05-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Tack!
Jag ville veta när deras förhållande ägde rum. Vet du ungefär hur länge dom var ihop?
Det är det jag är inne också på, sedan är det ju ännu tydligare nu när det är 3 år sedan dom var ihop. Varför döda henne nu?

Svårt att hitta någon logiskt förklaring vem än det skulle vara.

Men veta vad som hände hunden kan man få ett mer förståligt mönster?
Om den dog av naturliga eller onaturliga orsaker och han efter det stycka eller gjorde något annat äckligt med den så är det inte lika osannolikt att han kunde gjort något sjukt med BO.
Sen känns det inte helt självklart att det behöver vara planerat.
Citera
2013-05-30, 17:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag är inte heller säker på att AN:s hat mot VB beror på ett förhållande mellan VB och MB. Hur många 20-åriga tjejer är intresserade av att ha ihop det med en gubbe på närmare 50 som ser ut som en jultomte i kroppen? Nä, det är nog önsketänkande från gubbsjuka gubbar! Visst finns det undantag som bekräftar regeln, men jag tar inte det för troligt. Istället skulle AN:s hat (och eventuell inblandning i brottet) mot VB kunna bero på:

1) VB kan ha haft ett förhållande med AN:s dotter. Det nämns i tråden att VB och AN:s dotter ska ha haft någon typ av relation tidigare och kanske relationen gick över till kärlek mellan dessa två. AN kanske tror att VB lurat hennes dotter att bli lesbisk (vilket många inskränkta tror är möjligt). Det kan också vara så att AN/MB/AB varit rädda för att detta förhållande skulle avslöjas i Boden och där med göra att deras anseende i bygden sjönk.

2) VB har bevittnat någon typ av kriminell verksamhet som AN/MB/AB sysslar med, t.ex. droghandel. Man undanröjer henne för att hon inte ska kunna avslöja deras ljusskygga verksamhet. Det har redan rotats fram i tråden att AN varit inblandad i någon typ av kriminell verksamhet, typ bedrägeri, även om hon inte behövde ta något straff för det. De bilder jag sett på AN så tycker jag personligen hon ser ut som en HA-brud eller typ som en kvinnlig kåkfarare.

3) MB är betuttad i VB, vilket AN har kunnat se på sin man. AN blir då svartsjuk, men istället för att konfrontera maken riktar hon hatet mot VB. VB kanske inte ens är medveten om MB:s förtjusning i henne.

4) AN är rasist och menar med sitt hat mot VB att det inte gör något att hon är förvunnen och död för då bli man av med en av alla dessa "kackerlackor" av utländsk härkomst. (Denna punkt kan självfallet förekomma tillsammans med någon av de andra punkterna.)

Själv är jag mest inriktad på punkt 1. Någon som vet när VB och AN:s dotter slutade umgås?

KJ kan ha haft ett förhållande med AN dotter, totalförstörd när VB klampa in och pajade förhållandet, kan också vara en möjlighet.
Citera
2013-05-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ganska högt upp på Kurirens förstasida ligger artikelnteasern med rubriken "Polisen vallade vittne" och där står det också "På onsdag eftermiddag följde en polispatrull med ett vittne i terrängen...". (Kuriren). Hittar inget i Kuriren om någon vallning idag.

Det kanske inte är jätteviktigt, en detalj i sammanhanget, men bara så att det inte uppstår någon missuppfattning i tråden där man t ex skulle uppfatta att det har skrivits i Kuriren om att vallningar genomförts både igår och idag. Igår vallades det

Varför vallar man vittnen på brottsplatsen? Är det vanligt förekommande i brottsutredningar?
Citera
2013-05-30, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vi hade den diskussionen i Eva Magnusson-fallet, där det fanns folk som använde cirkelresonemanget att GM måste vara psykiskt jättesjuk eftersom han begått ett sådant brott. Och visst kunde man i efterhand hitta lite speciella personlighetsdrag hos honom, men inget jättemärkligt, och före dådet var den allmänna bilden av honom en helt normal trevlig och hjälpsam kille som möjligen var lite svår på fruntimmer.

Han har en god man, och sägs ha en specifik diagnos. I den meningen är han ju inte en i grunden vanlig person. Jag tycker inte att det i sig är konstigt att han är misstänkt för ett styckmord. Däremot är han helt ostraffad, och har vad vi förstår heller inga kriminella kontakter. Det gör att jag lägger pannan i bekymrade veck när jag hör antydningar om att polisen skulle kunna tänka sig att han hade en medhjälpare.

Vad tror du om min tanke att någon anser sig veta att det var olycka och därför skyddar honom. Tror det är uteslutet att han betalat eller hotat sig till hjälp. Men en nära släkting som hjälper honom tror jag inte är uteslutet.
Ett exempel är ju Mats Ahlm. Han friades (med rätta på grund av kass bevisning) men min fasta övertygelse är att han var skyldig. Det spekulerades ju i att hans *släkting* hjälpte honom att göra sig av med kroppen. Hur stor är den psykologiska skillnaden på det och att medverka vid en styckning för att hjälpa släktingen?
Ahlm var ju för övrigt ostraffad.
Citera
2013-05-30, 17:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är inte heller säker på att AN:s hat mot VB beror på ett förhållande mellan VB och MB. Hur många 20-åriga tjejer är intresserade av att ha ihop det med en gubbe på närmare 50 som ser ut som en jultomte i kroppen? Nä, det är nog önsketänkande från gubbsjuka gubbar! Visst finns det undantag som bekräftar regeln, men jag tar inte det för troligt. Istället skulle AN:s hat (och eventuell inblandning i brottet) mot VB kunna bero på:

1) VB kan ha haft ett förhållande med AN:s dotter. Det nämns i tråden att VB och AN:s dotter ska ha haft någon typ av relation tidigare och kanske relationen gick över till kärlek mellan dessa två. AN kanske tror att VB lurat hennes dotter att bli lesbisk (vilket många inskränkta tror är möjligt). Det kan också vara så att AN/MB/AB varit rädda för att detta förhållande skulle avslöjas i Boden och där med göra att deras anseende i bygden sjönk.

2) VB har bevittnat någon typ av kriminell verksamhet som AN/MB/AB sysslar med, t.ex. droghandel. Man undanröjer henne för att hon inte ska kunna avslöja deras ljusskygga verksamhet. Det har redan rotats fram i tråden att AN varit inblandad i någon typ av kriminell verksamhet, typ bedrägeri, även om hon inte behövde ta något straff för det. De bilder jag sett på AN så tycker jag personligen hon ser ut som en HA-brud eller typ som en kvinnlig kåkfarare.

3) MB är betuttad i VB, vilket AN har kunnat se på sin man. AN blir då svartsjuk, men istället för att konfrontera maken riktar hon hatet mot VB. VB kanske inte ens är medveten om MB:s förtjusning i henne.

4) AN är rasist och menar med sitt hat mot VB att det inte gör något att hon är förvunnen och död för då bli man av med en av alla dessa "kackerlackor" av utländsk härkomst. (Denna punkt kan självfallet förekomma tillsammans med någon av de andra punkterna.)

Själv är jag mest inriktad på punkt 1. Någon som vet när VB och AN:s dotter slutade umgås?
AN:s ena dotter är gift med en man. Andra dottern bor långt från Boden. Så jag skulle nog sätta punkt 1 sist.
Citera
2013-05-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
FB är en guldgruva för polisen.

Var så jag tänkte. Då kanske folk inte ska bli så irriterade över spekulationerna gällande alternativa GM som pågår här, då de nästan kan räknas som sanktionerade
Citera
2013-05-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Ny morgonpigg teori

VB förs bort från Bodsvedjan ca 21 längs sävastvägen i riktning södrrut av okänd gärningsman/män, VBs mobil tappar åbergsmasten och kopplar upp sig mot sävastmasten någonstans efter Grubban.
Färdas till okänd plats inte mer än 20 kilometer från Bodsvedjan, ensligt, ostört, inom/utomhus oklart, där hon dör alternativt redan död, motiv okänt. Mobilen slås av alternativt kastas i Luleåälven, kläder och tillhörigheter görs av med. Kroppen dumpas hel.

VB anmäls försvunnen och sök startar, polisen söker mot områden med MPS i anslutning till mobilmasterna. Gm blir nojjig om bindande bevis på händerna om kroppen hittas. Tar med verktyg för att kapa händerna men blir rädd att platsen ska kunna binda gm till brottet. Styckar resten av kroppen för att lättare kunna transportera särskilt nu när polisaktiviteten ökat i Boden.

Oklart när kroppsdelarna flyttas till fyndplatserna men avsikten är att minska sök i för stunden aktuella området. För att dölja motivet arrangeras fyndplatsen som ett ritualmord för att försvåra utredningen och vilseleda. Eventuellt tipsar gm om platsen till polisen men när inget händer tipsas även MPS. Cirkusen drar igång.

Jag har inga idéer om identitet eller motiv för gm, men att finna brottsplats eller styckningsplats samt händelseförlopp vore intressant.

Edit: jag vet att man tappar åbergsmasten längs ovan nämnda sträcka. Då det hänt mig varje gång jag kört den och kopplats upp igen när jag närmat mig sävastmasten. Inte ens 2G funkar där, noll täckning.

Troligt scenario eller fablernas värld? feedback tack
Citera
2013-05-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Precis det där har jag också slagits av, hennes (näst) sista inlägg skiljde sig från dem innan. Det känns verkligen som om hon vill berätta att hon ska till en kompis, hon har mig veterligen inte nämnt nåt sånt innan. Sånt man skulle kunna göra i hennes ålder om man ville visa upp det för någon. Det kan ju vara en tillfällighet att det ser ut så dock, eller bara att hon inte har så många vänner och vill dela när hon äntligen ska hem till nån och göra nåt. Eller så skulle hon kunna vilja göra någon svartsjuk.

Tänkte också på det där nån skrev om att hon inte tränat i Boden på 6 månader och att det skulle vara nån slags bevis för att hon och MB inte träffats. Men det skulle ju lika gärna kunna vara tvärtom. Att hon börjar träna någon annanstans så att det ska se ut som om de inte träffas. Han är ju trots allt en upptagen man. Tycker också att det skrivits för lite om styvpappan och hans fiskekväll som startade kl 21(?).

Läst någonstans i tråden om just fiskekväll men fått för mig att det var fredag kväll 3 maj, dock så är fiskeområdet om det gäller luleåälv precis nedanför hängbron samt en annan nedfart som används flitigt av fiskare för att nå älven, vid en av uppfarterna åberget. Det området är grundligt avsökt för det kan varit p.g.a. "sista" signalen från mobil. Den kan komma från älvsområdet ner mot sävast och östra området av åberget.

Efter frågat en "telian" så finns det inte en mast som en karta påvisade i tråden invid älven mot sävast, den mast som kan uppsnappat en "sista" signal är sannolikt sävastklinten som dessutom har stor räckvidd genom att den är högt belägen. Åbergsmastens läge är i princip korrekt och täcker bodsvedjan samt 3G har en mast vid korsningen åbergsleden/slipvägen.
Citera
2013-05-30, 17:44
Bannlyst
Citat:
Varför vallar man vittnen på brottsplatsen? Är det vanligt förekommande i brottsutredningar?
Det är inte alldeles ovanligt, men kan ses som att man inte är hundra på utsagon. Kan vara så att man vill kontrollera om vittnet verkligen kan ha sett det hen påstår.
Sven-Åke Christiansson (psykiatern/psykopaten i Quickmålen) anser att man alltid ska låta vittnen göra videofilmade återbesök på brottsplatser, helst innan den initiala chocken släppt. Som tur är har hans inflytande beskurits nu.
Citera
2013-05-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
Svårt att hitta någon logiskt förklaring vem än det skulle vara.

Men veta vad som hände hunden kan man få ett mer förståligt mönster?
Om den dog av naturliga eller onaturliga orsaker och han efter det stycka eller gjorde något annat äckligt med den så är det inte lika osannolikt att han kunde gjort något sjukt med BO.
Sen känns det inte helt självklart att det behöver vara planerat.

Det är visst så att då kan man få ett mer lättförståeligt mönster. Om man som barn plågar djur( vilket flera har vittnat om att han gjort) så är gränsen hårfin till att gå över till våld mot andra som är svagare än honom. Kan man bl.a läsa om här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12727103.ab
Citera
2013-05-30, 17:45
Medlem
Ursäkta om någon redan har postat men tråden växer så snabbt. I morgon ska tydligen provsvaren komma och då kommer polisen att veta om rätt person är haffad. http://www.expressen.se/nyheter/annu-inga-svar-fran-skl-om-styckmord/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in