2013-05-27, 19:41
Medlem
Följt denna tråd sen början, har frågor jag behöver svar på...
Går det verkligen att utesluta kj's lägenhet som brottsplats?
Jag menar, även om styckning och mord verkar vara ganska klantigt gjort så kan det egentligen vara raka motsatsen?
Har lagt ihop en teori.
Kj och vb hamnar i gräl / bråk med varandra, vb gör något som får det att totalt svartna för kj.
Kj stryper henne så brutalt att hon dör, han agerar sedan otroligt kallt och lägger henne i badkaret för att tappa ur kroppen på blod, låter kroppen ligga där någon / några timmar för att sedan komma tillbaka och stycka henne på just samma ställe, och ger henne sedan dom 9 knivhuggen för att leda kriminalteknikerna på villospår.
För att de då ska leta en väldigt blodig brottsplats...
Han packar sedan in allt väldigt noga med plast för att sedan stoppa det i väska elr dylikt....
Sen rengör han badkaret med klorin väldigt noggrant, tar med sig sina kläder och bränner dem....

Ursäkta om det blev en wall of text, men ni som orkar läsa detta, känns det som att detta scenario ens är möjligt?
Citera
2013-05-27, 19:42
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbukkake
Det är bekräftat att VB dödats med flertal knivhugg. Men att det skedde i KJ´s lägenhet är ytterst tveksamt.. för då skulle man hittat mängder av spår av blod och fallet hade varit uppklarat nu !
Är det bekräftat eller kan knivhuggen ha tillkommit efteråt?

Har dödsorsaken offentliggjorts?
Citera
2013-05-27, 19:43
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Jag förstår mig inte på denne KJ riktigt. Han verkar oerhört påläst vad det gäller militär disciplin vad det gäller uppradade vapen och utrustning osv. Så som det gick/går till på de mer tuffa förbanden. Visst finns det såna bilder?

Att han misslyckades med få göra militärtjänst är enligt mig oerhört positivt då han inte verkar ha alla celler på rätt plats.
Om man nu som i hans värld, vill tillhöra ett "specialförband eller liknande", hur kan man då låna en spade av en kompis och sen slarva bort den? Hade hans "militära verksamhet" varit verklighet vore det ett MYCKET dåligt betyg.
Man "super" helt enkelt inte bort sin/ANDRAS utrustning på det sättet om man är någorlunda uppsnäppt! Att låna en spade i samband med ett försvinnande är inte lite misstänkt enligt mig.
Det känns som en person som på ett eller annat sätt är satt under press och stress. (Samt vet att spaden måste gömmas då den använts till obskyra saker)

Fast i meddelandet på fejjan undrar den andra killen bara om KJ vet var spaden är. Det står ingenstans att KJ supit bort den, s a s. Det kan ju lika gärna vara nån annan som haft (bort) den.
Citera
2013-05-27, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men snälla tös. Många undrar ständigt varför VB inte kunde rädda sig med sina karatekunskaper. Karate är ingen garanti för att man klarar sig i en våldssituation, och dessutom är det så att det finns massor med människor som älskar att träna, dansa, röra på sig utan att ha någon slående fallenhet för det. Detta var ungefär vad en klasskompis berättade, hon var förvånad över VBs fritidssysselsättning, då hon inte var känd för överdrivna motoriska skills. Med hård ambition kan man ta sig en bit på väg, men att ha den där feelingen för det man sysslar med har ändå inte alla. Jag har sett personer dansa i åratal, utan att vara direkt golvmästare. De vill, de strävar, men... Att hålla på och yra om karaten är en återvändsgränd, VB klarade inte angreppet. Att hon gillade att träna karate kan dock ingen ta ifrån henne. '

Nu försöker du få det till att VB skulle klarat angreppet, det var inte vad tränaren sa. Han sa att VB skulle fått sitt bälte. Btw, det kanske är en fin gest så här efter den hemska tragedin.

Jag har själv tränat kampsport för övrigt och vet att det krävs betydligt längre tid än ett par år att bli en mästare på oannonserade övergrepp. Du kan dumpa den föreställningen du har nu om karaten, och du kan även lägga ned din långsinthet. Att jag sårat dig vad gäller droger (jag är emot cannabis) behöver inte spilla in i denna tråden.

Trodde inte jag skulle skriva detta, men Cinnabarh har helt rätt.
* Det krävs mer än två års träning för att få någon större självförsvarsnytta av karate.
* Karate är knappast den mest lämpade kampsporten för självförsvar.
* VB är en liten tjej. Även om man kan karate bra är det svårt att försvara sig mot någon som väger 30-40 kilo mer.
* Om man utsätts för en Blitz-attack med exempelvis kniv så är ett pars karateträning till lika stor nytta som latinkunskaper eller boule-mästartitlar.
Citera
2013-05-27, 19:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceRichard
Följt denna tråd sen början, har frågor jag behöver svar på...
Går det verkligen att utesluta kj's lägenhet som brottsplats?
Jag menar, även om styckning och mord verkar vara ganska klantigt gjort så kan det egentligen vara raka motsatsen?
Har lagt ihop en teori.
Kj och vb hamnar i gräl / bråk med varandra, vb gör något som får det att totalt svartna för kj.
Kj stryper henne så brutalt att hon dör, han agerar sedan otroligt kallt och lägger henne i badkaret för att tappa ur kroppen på blod, låter kroppen ligga där någon / några timmar för att sedan komma tillbaka och stycka henne på just samma ställe, och ger henne sedan dom 9 knivhuggen för att leda kriminalteknikerna på villospår.
För att de då ska leta en väldigt blodig brottsplats...
Han packar sedan in allt väldigt noga med plast för att sedan stoppa det i väska elr dylikt....
Sen rengör han badkaret med klorin väldigt noggrant, tar med sig sina kläder och bränner dem....

Ursäkta om det blev en wall of text, men ni som orkar läsa detta, känns det som att detta scenario ens är möjligt?

Usch, ja märkligare spekulationer har ju förekommit i tråden. Vi vet väl egentligen inte vad dödsorsaken är, det har väl inte offentliggjorts vad jag vet.

Har han badkar?
Citera
2013-05-27, 19:48
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Trodde inte jag skulle skriva detta, men Cinnabarh har helt rätt.
* Det krävs mer än två års träning för att få någon större självförsvarsnytta av karate.
* Karate är knappast den mest lämpade kampsporten för självförsvar.
* VB är en liten tjej. Även om man kan karate bra är det svårt att försvara sig mot någon som väger 30-40 kilo mer.
* Om man utsätts för en Blitz-attack med exempelvis kniv så är ett pars karateträning till lika stor nytta som latinkunskaper eller boule-mästartitlar.

Jag har inte sagt emot det. Är det sant att VB även tränade Judo? Det är väl helt ovidkommande egentligen, men om det stämmer, vet någon vilken nivå hon låg på där?

Judo får jag för mig är bra att kunna ur försvarssynpunkt?
Citera
2013-05-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Usch, ja märkligare spekulationer har ju förekommit i tråden. Vi vet väl egentligen inte vad dödsorsaken är, det har väl inte offentliggjorts vad jag vet.

Har han badkar?

Det är en fråga jag funderat över också, annars är det nog bara fimpa min teori...
Citera
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Har han badkar?

Om han har badkar bör kanske att ta reda på om man vet vilket bostadsbolag han hyr av, det brukar ju oftast finnas planlösningar på deras lägenheter på hemsidan. Dock kan ju hyresgäster självmant önska dusch ist och badkaret åker då ner i källaren. Så vem vet...
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
@MrFold

Kan du berätta hur man detekterar kroppsvätskor i en bostad, t ex blod? Jag är bara amatör men så mycket begriper jag att man först och främst gör en övergripande besiktning, det man kan se med blotta ögat, om man då ser tecken på något onormalt så tittar man lite närmare på det, kanske skickar till ett labb. för att få svar på vad fyndet består av.

Mig veterligen kan man hitta t ex blod med hjälp av luminol, och hittar man det så sänds det på analys. Hittar man stora mängder spår av blod, ja då kan det betyda att någon styckats på platsen. Den undersökningen är troligen redan klar i KJ lägenhet, det tar inte en vecka, de har täckt över fönstren, och det är troligen inte för att skydda mot nyfikna grannar, man gör det för att skapa mörker så att man kan genomföra den här undersökningen.

Man kan använda en kriminalsökhund, den hade direkt hittat spår av blod, borde varit prio ett att nyttja en sådan jycke för att sedan använd luminol om hunden markerat.

Tror du på fullt allvar att misstankegraden ligger kvar om de har konstaterat blodspår i onormal mängd i lägenheten?

Dock, ett förbehåll som kan ge dig viss trovärdighet, och som riskerar att ge mig en stor foliehatt, det är om KJ lyckats genomföra en styckning i lägenheten utan att blod hamnat där det inte borde. Dvs, att han lyckats göra det här så snyggt och fint det bara går. Dock tyder "demolering" inte på det. Ser det som ytterst osannolikt, men utesluter det inte, har sagt det tidigare.

Jag är inte dummare än att jag begriper att man inte funnit några uppenbara, jättestarka spår efter grovt övervåld eller rentav en styckning. Det har aldrig varit min poäng att det har skickats en liter blod i en hink till SKL. Däremot så pågår det (styrkt av polisen själv) analys av insamlat material och det kan självfallet då finnas mycket mer subtila saker som det i nuläget, utan mer ingående labbundersökning inte går att använda för att höja misstankegraden.

Annars var min huvudpoäng den jag framförde i ett svar till Cinnabar som av obegriplig anledning togs bort. Du kan inte säga "det finns inga spår" eller liknande innan de tekniska undersökningarna är klara, av samma skäl som du inte kan säga "han har inte gulsot" om en patients blodprov ännu inte blivit färdiganalyserat i labbet.

Var lägenheten också brottsplatsen? Jag vet inte, kan inte säga att jag har någon bestämd uppfattning. Däremot måste jag medge att hela hypotesen med KJ som gärningsman och en defensiv styckning i panik till stor del faller om det inte går att säkra upp några som helst spår i lägenheten eller sommarstugan. Antingen har vi då fel gärningsman, eller så är motiven till styckningen och kanske även mordet annorlunda än vad vi mindre fantasifulla personer här i tråden föreställer oss.

Kan det vara så? Självklart! Jag är medveten om att vi redan har brutit igenom flera "sannolikhetsgränser". Först själva försvinnandet: De flesta som försvinner och sen visar sig avlidna har som bekant dött till följd av sjukdom, olycka eller självmord. Endast en liten del har verkligen blivit mördade. Sen sättet kroppen hittades på: De flesta mördare styckar INTE sina offer. Av de få styckningar som ändå sker så är de flesta defensiva, men några sker av andra skäl. Jag kan absolut inte utesluta med det lilla vi vet att det kan vara så i det här fallet.

Om jag får spekulera så tror jag att det här - om KJ inte erkänner - skulle kunna bli ett fall som kommer att bygga på ganska "små" tekniska bevis tillsammans med en lång rad av indicier. Jag misstänker att det finns ännu fler saker som polisen redan grävt fram än de vi känner till i tråden: Internettrafik, uttalanden han gjort i olika sammanhang, konstiga beteenden. För ja - jag håller det fortfarande för sannolikt att han är den skyldige och jag tror att åtminstone viss teknisk bevisning kommer att kunna vaskas fram.. Är han ändå inte rätt person, så verkar han ha haft en närmast helvetisk otur. Men visst - det hade Tommie Karim också. Det kan hända.

Vid ett ev. mål som skulle baseras på indicier i hög grad kan nog en duktig advokat ha en hel del att jobba med. Själva KJs bakgrund och beteende (oavsett vilka diagnoser han nu i verkligheten har eller inte har) torde med framgång kunna användas för att bortförklara "underliga" beteenden. Jag talar då om allt från att han inte gav sig till känna för polisen till sådant som att han inte förefaller ha kontaktat mamman och hur han uppträdde under eftersöket.
Citera
2013-05-27, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emh
Postar den här länken igen: http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6848456
Där pratar han som efterfrågade den försvunna spaden med tidningen..

Har du även en länk där det framgår att det handlar om just en spade, eller rättare sagt en fältspade, som någon valt att kalla den?
Citera
2013-05-27, 19:52
Medlem
diffs avatar
Någon Bodensare som vet vem som äger husen/lägenheterna KJ bor i? Tänkte att det kanske går att gräva fram planlösning?
Citera
2013-05-27, 19:52
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Jag förstår mig inte på denne KJ riktigt. Han verkar oerhört påläst vad det gäller militär disciplin vad det gäller uppradade vapen och utrustning osv. Så som det gick/går till på de mer tuffa förbanden. Visst finns det såna bilder?

Att han misslyckades med få göra militärtjänst är enligt mig oerhört positivt då han inte verkar ha alla celler på rätt plats.
Om man nu som i hans värld, vill tillhöra ett "specialförband eller liknande", hur kan man då låna en spade av en kompis och sen slarva bort den? Hade hans "militära verksamhet" varit verklighet vore det ett MYCKET dåligt betyg.
Man "super" helt enkelt inte bort sin/ANDRAS utrustning på det sättet om man är någorlunda uppsnäppt! Att låna en spade i samband med ett försvinnande är inte lite misstänkt enligt mig.
Det känns som en person som på ett eller annat sätt är satt under press och stress. (Samt vet att spaden måste gömmas då den använts till obskyra saker)

Men är spaden försvunnen? Den lånades under tävlingen KJ var med i. KJ blev kvar i stugan med spaden, medan KJ tänkte över sin situation. Tror alla kan bli mer eller mindre paranoida i hans läge och med det glömdes spaden kvar. Då utlånare ska upplysa honom via fb är hans sida nere, varpå han efterlyser hela Ki*ba på sidan. Förmodligen gick ryktena hett i stugorna redan.
Senast redigerad av lilltoe 2013-05-27 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in