Citat:
Ursprungligen postat av OY
@MrFold
Kan du berätta hur man detekterar kroppsvätskor i en bostad, t ex blod? Jag är bara amatör men så mycket begriper jag att man först och främst gör en övergripande besiktning, det man kan se med blotta ögat, om man då ser tecken på något onormalt så tittar man lite närmare på det, kanske skickar till ett labb. för att få svar på vad fyndet består av.
Mig veterligen kan man hitta t ex blod med hjälp av luminol, och hittar man det så sänds det på analys. Hittar man stora mängder spår av blod, ja då kan det betyda att någon styckats på platsen. Den undersökningen är troligen redan klar i KJ lägenhet, det tar inte en vecka, de har täckt över fönstren, och det är troligen inte för att skydda mot nyfikna grannar, man gör det för att skapa mörker så att man kan genomföra den här undersökningen.
Man kan använda en kriminalsökhund, den hade direkt hittat spår av blod, borde varit prio ett att nyttja en sådan jycke för att sedan använd luminol om hunden markerat.
Tror du på fullt allvar att misstankegraden ligger kvar om de har konstaterat blodspår i onormal mängd i lägenheten?
Dock, ett förbehåll som kan ge dig viss trovärdighet, och som riskerar att ge mig en stor foliehatt, det är om KJ lyckats genomföra en styckning i lägenheten utan att blod hamnat där det inte borde. Dvs, att han lyckats göra det här så snyggt och fint det bara går. Dock tyder "demolering" inte på det. Ser det som ytterst osannolikt, men utesluter det inte, har sagt det tidigare.
Jag är inte dummare än att jag begriper att man inte funnit några uppenbara, jättestarka spår efter grovt övervåld eller rentav en styckning. Det har aldrig varit min poäng att det har skickats en liter blod i en hink till SKL. Däremot så pågår det (styrkt av polisen själv) analys av insamlat material och det kan självfallet då finnas mycket mer subtila saker som det i nuläget, utan mer ingående labbundersökning inte går att använda för att höja misstankegraden.
Annars var min huvudpoäng den jag framförde i ett svar till Cinnabar som av obegriplig anledning togs bort. Du kan inte säga "det finns inga spår" eller liknande innan de tekniska undersökningarna är klara, av samma skäl som du inte kan säga "han har inte gulsot" om en patients blodprov ännu inte blivit färdiganalyserat i labbet.
Var lägenheten också brottsplatsen? Jag vet inte, kan inte säga att jag har någon bestämd uppfattning. Däremot måste jag medge att hela hypotesen med KJ som gärningsman och en defensiv styckning i panik till stor del faller om det inte går att säkra upp några som helst spår i lägenheten eller sommarstugan. Antingen har vi då fel gärningsman, eller så är motiven till styckningen och kanske även mordet annorlunda än vad vi mindre fantasifulla personer här i tråden föreställer oss.
Kan det vara så? Självklart! Jag är medveten om att vi redan har brutit igenom flera "sannolikhetsgränser". Först själva försvinnandet: De flesta som försvinner och sen visar sig avlidna har som bekant dött till följd av sjukdom, olycka eller självmord. Endast en liten del har verkligen blivit mördade. Sen sättet kroppen hittades på: De flesta mördare styckar INTE sina offer. Av de få styckningar som ändå sker så är de flesta defensiva, men några sker av andra skäl. Jag kan absolut inte utesluta med det lilla vi vet att det kan vara så i det här fallet.
Om jag får spekulera så tror jag att det här - om KJ inte erkänner - skulle kunna bli ett fall som kommer att bygga på ganska "små" tekniska bevis tillsammans med en lång rad av indicier. Jag misstänker att det finns ännu fler saker som polisen redan grävt fram än de vi känner till i tråden: Internettrafik, uttalanden han gjort i olika sammanhang, konstiga beteenden. För ja - jag håller det fortfarande för sannolikt att han är den skyldige och jag tror att åtminstone viss teknisk bevisning kommer att kunna vaskas fram.. Är han ändå inte rätt person, så verkar han ha haft en närmast helvetisk otur. Men visst - det hade Tommie Karim också. Det kan hända.
Vid ett ev. mål som skulle baseras på indicier i hög grad kan nog en duktig advokat ha en hel del att jobba med. Själva KJs bakgrund och beteende (oavsett vilka diagnoser han nu i verkligheten har eller inte har) torde med framgång kunna användas för att bortförklara "underliga" beteenden. Jag talar då om allt från att han inte gav sig till känna för polisen till sådant som att han inte förefaller ha kontaktat mamman och hur han uppträdde under eftersöket.