2010-11-28, 20:25
Medlem
Jag har en liten fråga gällande förhör...

Jag har blivit förfrågad gällande att komma till ett förhör upplysningsvis,
och enligt vad jag har hört så "måste" man inte gå på ett förhör när det är upplysningsvis?

Någon som kan bekräfta / dementera det?
Citera
2010-11-28, 20:52
Medlem
RB 23

§9:
Den som inte är anhållen eller häktad är inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än sex timmar. Är det av synnerlig vikt, att den som kan misstänkas för brottet är tillgänglig för fortsatt förhör, är han skyldig att stanna kvar ytterligare sex timmar.

Du kan alltså hållas i max 6 timmar om du inte är misstänkt, vilket du inte måste vara för att förhöras upplysningsvis.

Kan ha fel så någon annan borde nog bekräfta, men jag tror det är så iaf.
Citera
2010-11-28, 21:41
Medlem
Den delen är jag med på, men jag är ju inte "där",
utan jag är ju "hemma" om man nu ska se det så...

Utan frågan är om jag måste gå till polisen när dom ber mig inkomma på förhör upplysningsvis.
Eller om jag kan strunta i det?
Citera
2010-11-28, 21:46
Medlem
Skulle tro att detta gäller då:

§7
Den som utan giltig orsak underlåter att följa en kallelse att inställa sig till ett förhör får hämtas till förhöret, om det har satts ut att hållas på en plats inom en väglängd av tio mil från den plats där han eller hon har sin bostad eller vid kallelsens mottagande uppehöll sig.

och

Hämtning till förhör av den som skall höras som vittne eller annars utan att vara misstänkt för brott, bör äga rum endast när det föreligger skäl av särskild vikt för en sådan åtgärd.
Citera
2010-11-28, 22:37
Medlem
Okej ... jag har inte fått någon kallelse, och likaså "vill dom snällt" jag ska åka 20 mil från min hemort för förhöret.

Så då känns det ju som jag borde slippa ...

Vilka "balkar" kan jag referera till för att påpeka detta?
( för det verkar ju som du tar det från en säker källe :P )
Citera
2010-11-28, 23:00
Medlem
mythpimps avatar
Har du frågat om du kan ta det via telefon ens ??
Citera
2010-11-29, 00:32
Medlem
[quote=Fenoriell]
§7
Den som utan giltig orsak underlåter att följa en kallelse att inställa sig till ett förhör får hämtas till förhöret, om det har satts ut att hållas på en plats inom en väglängd av tio mil från den plats där han eller hon har sin bostad eller vid kallelsens mottagande uppehöll sig.

Blev kallad på ett förhör vid en station 22mil hemifrån.
Polisen upplyste mig att han inte kunde begära den resan av mig utan la istället förhöret vid min lokala station.
När väl 10mil problemet var löst så fick jag inte uppfattningen att jag hade något att välja på.
Tror nog att det endast är att infinna sig vid en kallelse för om polisen verkligen vill prata med dig så ordnar dom det på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in