Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Jag fixade lite i min ljuddämpare på moppen (Jawa TWS), och nu låter det mycket bättre... jo, jag förlorade många hästkrafter, men jag priotiterar ljud framför styrka.
Det är svårt och få encylindriga tvåtaktare och låta bra, och samtidigt ha kvar effekten.
Då har du ljuddämpare som stryper flödet, testa för ett tag sen med dubbla ljuddämpare kopplade i serie på en mt5:a, blev tystare men någon prestandaförsämring märkte jag aldrig av.
Expansionskammare -> grovdämp -> vanliga ljuddämparen
Parallellkopplade ljuddämpare, teoretiskt blir det halva flödet genom varje dämpare och de som testat säger det funkar på mt5:an.
Men det djävligaste är nog att det som väsnades är inte änden av avgasysstemet eller insuget utan det är expansionskammaren, tunn metall gör att ljudet går rätt igenom så med dubbla ljuddämpare fick jag riktigt fin tomgång.
Lugn körning då var den skapligt tyst men vid fullgas så var det ingen större skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Finns inget goare än en 2-taktare som varvar 15.000rpm +!

min gör bara 8200varv på 5:ans växel
http://www.topplocksverkstan.se/film...moppefilm.html
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Sen är det inte bara avgasröret som ger all ljud. Det kommer mycket ljud i insuget också! Så med öppet filter brölar det på bra där. Med en bra luftburk dämpar det en hel del! Och många moppepojkar vill ju köra med sportluftfilter...
Jo det har man upptäckt när man pilla, behövs inte mycket för det ska bli tystare.