2013-05-08, 21:03
Medlem
FINSK-ARIERs avatar
Hela ni är ett gäng av moppe pojkar
Hallå moppe pojkar, tänk på hur ni kör. låten med dr alban moppe pojkar
Citera
2013-05-08, 21:13
Medlem
Jag tror att dom låter så illa för att ljuddämparen är så jävla dålig. Det finns ett visst gött ljud med 2 takt, men det är då inte ljudet av två kastruller som slås emot varandra!

Jag antar att bra ljuddämpare kostar för mycket
Citera
2013-05-08, 22:12
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FINSK-ARIER
Hallå moppe pojkar, tänk på hur ni kör. låten med dr alban moppe pojkar

... Jag tror jag hört den låten, men den handlar väl om att var uppmärksam i trafiken?

I vilket fall, vad har den med topic att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Prawler
Jag tror att dom låter så illa för att ljuddämparen är så jävla dålig. Det finns ett visst gött ljud med 2 takt, men det är då inte ljudet av två kastruller som slås emot varandra!

Jag tror att problemet (scootrar), motorn sitter ju bak, så det blir svårt och få till ett snyggt långt rör som låter bra. Gamla mopeder, och vissa crossmoppar dom kan ju låta riktigt bra!
Citera
2013-05-08, 23:09
Medlem
Krafses avatar
Men, herregud nej. Det låter mycket för att trimljuddämpare oftast har en större innerdiameter i det perforerade röret där avgaserna åker ut. En ljuddämpare med för liten diameter (och som därmed, om man generaliserar, dämpar väldigt mycket av oljudet) kommer strypa effekten på motorn. Dessutom låter vissa expansionskammare högre än andra, beroende på hur tunn plåten är, hur ren den är inuti mm. Så med rätt kombination kan ett trimavgasrör bli ganska högljutt.

Scootrar har förövrigt precis likadana avgasrör som crossmopeder, skillnaden är bara att stingern (röret som sitter mellan expansionskammaren och ljuddämparen) är böjd så att ljuddämparen istället pekar åt "fel håll". Detta påverkar dock inte ljudet för fem öre.
Citera
2013-05-08, 23:56
Medlem
Tyson1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawler

Rätta mig om jag har fel, men köper inte kidsen till diverse ljuddämpare som får skränet att ljuda ännu högre?
Citera
2013-05-09, 00:31
Medlem
Rexxys avatar
Sen är det inte bara avgasröret som ger all ljud. Det kommer mycket ljud i insuget också! Så med öppet filter brölar det på bra där. Med en bra luftburk dämpar det en hel del! Och många moppepojkar vill ju köra med sportluftfilter...
Citera
2013-05-09, 01:49
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Så med öppet filter brölar det på bra där. Med en bra luftburk dämpar det en hel del! Och många moppepojkar vill ju köra med sportluftfilter...

Min Jawa TWS 50 utan luftburk... det gör ont i öronen när man gasar fullgas (Och jag har stängd intergralhjälm).

Jag glömmer aldrig bort den gången jag drog fullgas direkt efter att ha kommit ur en rondell (halv-grov uppförsbacke), och så ser jag polisen står där och vinkar in mig "Jaha, det var dom 2åren" tänkte jag, men som tur var, så var det bara alkotest. 30minuter senare, sen till skolan, så släppte dom mig.
Citera
2013-05-09, 03:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Jag fixade lite i min ljuddämpare på moppen (Jawa TWS), och nu låter det mycket bättre... jo, jag förlorade många hästkrafter, men jag priotiterar ljud framför styrka.

Det är svårt och få encylindriga tvåtaktare och låta bra, och samtidigt ha kvar effekten.
Då har du ljuddämpare som stryper flödet, testa för ett tag sen med dubbla ljuddämpare kopplade i serie på en mt5:a, blev tystare men någon prestandaförsämring märkte jag aldrig av.
Expansionskammare -> grovdämp -> vanliga ljuddämparen

Parallellkopplade ljuddämpare, teoretiskt blir det halva flödet genom varje dämpare och de som testat säger det funkar på mt5:an.

Men det djävligaste är nog att det som väsnades är inte änden av avgasysstemet eller insuget utan det är expansionskammaren, tunn metall gör att ljudet går rätt igenom så med dubbla ljuddämpare fick jag riktigt fin tomgång.
Lugn körning då var den skapligt tyst men vid fullgas så var det ingen större skillnad.

Citat:
Finns inget goare än en 2-taktare som varvar 15.000rpm +!
min gör bara 8200varv på 5:ans växel
http://www.topplocksverkstan.se/film...moppefilm.html
Citat:
Sen är det inte bara avgasröret som ger all ljud. Det kommer mycket ljud i insuget också! Så med öppet filter brölar det på bra där. Med en bra luftburk dämpar det en hel del! Och många moppepojkar vill ju köra med sportluftfilter...
Jo det har man upptäckt när man pilla, behövs inte mycket för det ska bli tystare.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-05-09 kl. 04:32.
Citera
2013-05-09, 04:31
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Nästan bara 2-takt som låter mycket kör man på låga varv är det ju okey, men säg.. en scooter, 4-takt, den låter INGET om man inte byter rör eller luftfilter. Jag har öppet på min och det låter inte så farligt först det öppnar helt. Provade även för skojs skulle att sätta på en extra ljuddämpare, moppen lät betydligt mindre men det berodde nog på att den gick som en potta skit då
Citera
2013-05-09, 12:04
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Då har du ljuddämpare som stryper flödet, testa för ett tag sen med dubbla ljuddämpare kopplade i serie på en mt5:a, blev tystare men någon prestandaförsämring märkte jag aldrig av.
Expansionskammare -> grovdämp -> vanliga ljuddämparen

Parallellkopplade ljuddämpare, teoretiskt blir det halva flödet genom varje dämpare och de som testat säger det funkar på mt5:an.

Jag försöker () hålla allt på min trogna Jawa original. Förhoppningsvis så kommer dom att stiga lite i värde (För ovanliga det är dom redan) sen säljer jag den för 10k

Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Nästan bara 2-takt som låter mycket kör man på låga varv är det ju okey

VeloSolex 3800 ?
http://www.youtube.com/watch?v=QvJ14Gtuxo8
Citera
2013-05-09, 18:34
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
min gör bara 8200varv på 5:ans växel
[url].

Min ligger på 11400rpm på 6:ans växel, 119km/h!

http://www.youtube.com/watch?v=mOiFXnlpszg

Avstämt pipa på 0,7mm plåt och hemmabyggd ljuddämpare. Tycker jag har rätt så gött kling i pipan!
Senast redigerad av Rexxy 2013-05-09 kl. 18:38.
Citera
2013-05-09, 20:16
Medlem
Tyson1993s avatar
Citat:
Min ligger på 11400rpm på 6:ans växel, 119km/h!

http://www.youtube.com/watch?v=mOiFXnlpszg

Avstämt pipa på 0,7mm plåt och hemmabyggd ljuddämpare. Tycker jag har rätt så gött kling i pipan!

Haha jävlar vad den gick, lät ju fint på höga varv iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in