Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Gifta er så är problemet löst.

Nej. Giftermål är inte en enkel lösning. Finns inte den möjligehten längre.
Citera
2013-05-07, 23:05
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Min fråga är i alla fall, VAD kan man göra för att få skiten att gå snabbare?
Kan det även bli så att det inte alls tar 7 månader, utan kanske 5, om saker går snabbt, eller är det 7 + månader man tittar på nu?

Ansökningar kan behandlas med förtur om din flickvän är gravid och barnet beräknas födas innan en ansökan om uppehållstillstånd har behandlats. Förtur kan också ges om någon av er lider av en svår sjukdom och det är orimligt att ni ska behöva vara skilda från varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det enda som ni kan göra om hon nu vill träffa dig här är att hon söker visum till ett annat schengenland på någon annan person än dig. Då kan hon komma hit men fastnar hon i en kontroll har ni lite att förklara eftersom hon får resa i hela världen utom till Sverige medan ni väntar.

Amerikanska medborgare behöver inte söka visum för att besöka Sverige eller något annat land i Schengen-området. Rätten att resa in i Sverige påverkas inte av om man har en pågående ansökan om uppehållstillstånd eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Den väntetid som dom säger om man frågar är den officiella och den är generöst tilltagen för att Migrationsverket ska kunna säga "titta vad duktiga vi är som håller oss långt under våra beräknade väntetider"

Det där hittar du bara på. 7 månaders handläggningstid är den beräknade tid som krävs för att 85 procent av alla ansökningar ska ha fått beslut.
Citera
2013-05-08, 11:54
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Ansökningar kan behandlas med förtur om din flickvän är gravid och barnet beräknas födas innan en ansökan om uppehållstillstånd har behandlats. Förtur kan också ges om någon av er lider av en svår sjukdom och det är orimligt att ni ska behöva vara skilda från varandra.

Amerikanska medborgare behöver inte söka visum för att besöka Sverige eller något annat land i Schengen-området. Rätten att resa in i Sverige påverkas inte av om man har en pågående ansökan om uppehållstillstånd eller ej.

Det där hittar du bara på. 7 månaders handläggningstid är den beräknade tid som krävs för att 85 procent av alla ansökningar ska ha fått beslut.

Självklart ironiserade jag lite, inte så lätt att få fram det i text alla gånger
Min poäng var att en komplett ansökan, utan större tveksamheter, i de allra flesta fall behandlas långt före dessa 7 månader.
Det är ju de tveksamma fallen som kräver mer arbete och tid som hamnar närmre 7 månader.
Citera
2013-05-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Förtur kan också ges om någon av er lider av en svår sjukdom och det är orimligt att ni ska behöva vara skilda från varandra.

Även om hon har en sjukdom, psykisk sådan, måste väl hon ha en diagnos någonstans ifrån för att kunna få förtur? Eller? Vet att det inte funkar så för asylsökande, men eftersom inga andra folk än dem får det lätt så antar jag att det behövs.

Ang. att hon kommer hit under att ansökan behandlas, så har vi fått det strikt sagt till oss att hon ej får vistas i landet under ansökans behandlingstid.

Och du i tråden som att det löser sig om man är gift, think again.

Tack för många svar.
Citera
2013-05-08, 19:07
Medlem
Ska försöka svara på allt det här:

För det första: Om möjligt, ansök ALLTID online om uppehållstillstånd! Det tar otroligt mycket mindre tid. För närvarande ligger elektroniska förstagångsansökningar på en handläggningstid på 2-3 månader, detta till skillnad från pappersansökningar som har en genomsnittlig handläggningstid på 7-10 månader. De 4-5 månader som TS har pratat om har alltså aldrig varit aktuellt och om det är någon från Migrationsverket som har sagt så så har den personen fel helt enkelt.
Jag förstår att det här kan se ut som en lång tid, och det är det. De som tror att dröjsmålet beror på att Migrationsverket sitter och pillar sig i naveln har dock fel. Sanningen är helt enkelt sådan tyvärr att med de resurser som finns och det enorma trycket av ansökningar som är så tar det så här lång tid även om ärendena avgörs så fort som möjligt.

Och ja, "enkla" ärenden tar snabbare tid än ärenden som kräver mer utredning. Problemet är bara att eftersom ärendetrycket är som det är så delas de enkla ärendena ändå inte ut till en handläggare förrän det har gått 7 månader.

Sen vad gäller förlängningar av tillstånd så säger jag samma sak: Ansök ALLTID online om möjligt! Där är skillnaderna ännu större. Jag har sett flera personer som har fått sina ärenden avgjorda på en dag. Obs! Detta är en siffra som med största sannolikhet kommer att ändras. Detta eftersom systemet i sig är såpass nytt att det ännu inte är så värst många som har upptäckt det.
Citera
2013-05-08, 20:47
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekkepekke
Ska försöka svara på allt det här:

För det första: Om möjligt, ansök ALLTID online om uppehållstillstånd! Det tar otroligt mycket mindre tid. För närvarande ligger elektroniska förstagångsansökningar på en handläggningstid på 2-3 månader, detta till skillnad från pappersansökningar som har en genomsnittlig handläggningstid på 7-10 månader. De 4-5 månader som TS har pratat om har alltså aldrig varit aktuellt och om det är någon från Migrationsverket som har sagt så så har den personen fel helt enkelt.
Jag förstår att det här kan se ut som en lång tid, och det är det. De som tror att dröjsmålet beror på att Migrationsverket sitter och pillar sig i naveln har dock fel. Sanningen är helt enkelt sådan tyvärr att med de resurser som finns och det enorma trycket av ansökningar som är så tar det så här lång tid även om ärendena avgörs så fort som möjligt.

Och ja, "enkla" ärenden tar snabbare tid än ärenden som kräver mer utredning. Problemet är bara att eftersom ärendetrycket är som det är så delas de enkla ärendena ändå inte ut till en handläggare förrän det har gått 7 månader.
Sen vad gäller förlängningar av tillstånd så säger jag samma sak: Ansök ALLTID online om möjligt! Där är skillnaderna ännu större. Jag har sett flera personer som har fått sina ärenden avgjorda på en dag.
Obs! Detta är en siffra som med största sannolikhet kommer att ändras. Detta eftersom systemet i sig är såpass nytt att det ännu inte är så värst många som har upptäckt det.

Nej så går det inte alltid till. Min frus ansökan skickades in för två år sedan, alltså innan man började använda det elektroniska systemet, och hon fick sin ansökan beviljad på 71 dagar.

Visserligen tog det ca 60 dagar innan ärendet tilldelades en handläggare men sen gick det fort.
Citera
2013-05-08, 21:41
Medlem
Citat:
Nej så går det inte alltid till. Min frus ansökan skickades in för två år sedan, alltså innan man började använda det elektroniska systemet, och hon fick sin ansökan beviljad på 71 dagar.

Visserligen tog det ca 60 dagar innan ärendet tilldelades en handläggare men sen gick det fort.

Det är ju jättebra i så fall, hade hon någon förtursgrund?
Det där var dock som sagt två år sedan och hur situationen såg ut då vet du nog mer än mig om. Jag har dock insikt i hur det ser ut nu och då är situationen som jag beskrev tidigare. Om du inte har någon slags förtursgrund, t ex att sökande är gravid eller att det gäller ett minderårigt barn, tar det bortåt 7 månader innan ärendet delas ut. Jag tycker mig dock ständigt se en förbättring av väntetiderna, som tur är.

Och nej, bara för att man gifter sig går det inte snabbare eller blir "enklare". Ett solklart samboförhållande kommer alltid att kräva mindre utredning än ett misstänkt skenäktenskap.
Citera
2013-05-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Gifta er så är problemet löst.

Hur kan problemet vara löst med ett giftemål? Man måste fortfarande söka uppehållstillstånd från sitt hemland och vänta på att få det godkänt innan man får resa till Sverige.
Citera
2013-05-08, 23:51
Medlem
Citat:

Du skojar? Fy vad fort...

Någon sade här att Migrationsverket myttade när de sa 4-5 månader, men nej, det var det som stod på deras hemsida, och de på kundservice sade samma sak, förutom igår då det blev 7 månader.

Kan det ändå gå snabbare? Finns det en chans?

Känns så jäävla surt. Anledningen för att de har pushat på tiden är för att det är mycket asylsökande på G in.
Min tjej är liksom en late 20's kvinna, som har fått ett jobb här, ska betala skatt, har ett hem att bo i, men istället tar de in massor med folk som bara får pengar? Känns sådär orättvist.
Citera
2013-05-09, 07:47
Medlem
bjornebarns avatar
När min flickvän sökte för ca 3,5 år sedan gick det på ca en månad, trots att hon sökte "offline". Hon hade ingen förtursgrund. Dessutom väntade hon i Sverige, trots att det inte är tillåtet. När vi fick besked sade vi att hon är i Sverige och frågade om hon kunde hämta ut visumet här, vilket inte var några problem alls. Vi bara åkte till Migrationsverket, hamnade i kö bakom typ 20 andra invandrare, som också skulle hämta ut sina uppehållstillstånd, och sedan fick hon det på fem minuter när det väl blev vår tur. Det var ingen som ens nämnde till oss, när vi hämtade ut tillståndet, att man inte får vänta i landet, så de verkar inte bry sig speciellt mycket.

Förlängningen för 1 år sedan gick på bara någon vecka, och då sökte vi också "offline". Vi blev nästan direkt efter inskickningen av papper kallade till intervju. Först försökte handläggaren låta lite sträng när han sade att hon inte hade tillstånd att befinna sig i Sverige eftersom hennes TUT hade gått ut, och att han skulle rådgöra med sina kollegor om de skall göra en polisanmälan eller ej. Sedan intervjuade han oss en i taget, och sedan fick hon nästan direkt sitt PUT.

Min erfarenhet är således att det hela går väldigt snabbt. Till oss sade de fem månaders väntetid vid vårt första ansökningstillfälle. Min erfarenhet är också att de inte bryr sig det minsta om man väntar i Sverige under ansökningstiden, eller befinner sig illegalt i landet. Det är min uppfattning att det är oerhört vanligt att vänta på beslut i Sverige och som jag nämnde så var det även ett tjugotal andra som hämtade ut sina TUT samma dag som vi hämtade ut vårt. Till TS vill jag alltså säga att det troligtvis är helt okej om hon väntar i Sverige under tiden, men skall man vara petig är det inte tillåtet och kanske kan leda till påföljder, så ni får välja själva om ni vill ta den risken.

Citat:
Känns så jäävla surt. Anledningen för att de har pushat på tiden är för att det är mycket asylsökande på G in.
Min tjej är liksom en late 20's kvinna, som har fått ett jobb här, ska betala skatt, har ett hem att bo i, men istället tar de in massor med folk som bara får pengar? Känns sådär orättvist.

Om hon har fått ett jobb, borde inte det gå att använda som argument för att hon skall få förtur?
Senast redigerad av bjornebarn 2013-05-09 kl. 07:50.
Citera
2013-05-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Om hon har fått ett jobb, borde inte det gå att använda som argument för att hon skall få förtur?

Definitivt värt ett försök i alla fall. Jag har sett ärenden där sådant har godtagits.

Citat:

Eftersom asylprövningsenheterna och tillståndsenheterna är två helt olika avdelningar påverkar inte antalet asyslsökande handläggningstiderna i tillståndsärenden, åtminstone inte nämnvärt. Det som däremot kan ha påverkat är den dom som Migrationsöverdomstolen utfärdade i början av 2012, som fastställer att vissa kategorier av sökande kan få bevislättnad i sina ärenden. Mer specifikt: Vissa som tidigare har fått avslag på grund av att de inte har haft ett pass och därmed inte har kunnat styrka sin identitet kan nu få lämna ett DNA-prov och använda det som bevisning för att styrka identitet/släktskap. Detta har t ex öppnat upp för somalier som ansöker om uppehållstillstånd för familjeåterförening. Där i princip alla fick avslag tidigare kan de nu få beviljat i stället.

Nu kanske det iofs inte spelar så stor roll vad gäller din poäng, men det är ändå viktigt att hålla isär äpplen och päron.
Senast redigerad av Ekkepekke 2013-05-09 kl. 10:32.
Citera
2013-05-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekkepekke
Definitivt värt ett försök i alla fall. Jag har sett ärenden där sådant har godtagits.

Eftersom asylprövningsenheterna och tillståndsenheterna är två helt olika avdelningar påverkar inte antalet asyslsökande handläggningstiderna i tillståndsärenden, åtminstone inte nämnvärt. Det som däremot kan ha påverkat är den dom som Migrationsöverdomstolen utfärdade i början av 2012, som fastställer att vissa kategorier av sökande kan få bevislättnad i sina ärenden. Mer specifikt: Vissa som tidigare har fått avslag på grund av att de inte har haft ett pass och därmed inte har kunnat styrka sin identitet kan nu få lämna ett DNA-prov och använda det som bevisning för att styrka identitet/släktskap. Detta har t ex öppnat upp för somalier som ansöker om uppehållstillstånd för familjeåterförening. Där i princip alla fick avslag tidigare kan de nu få beviljat i stället.

Nu kanske det iofs inte spelar så stor roll vad gäller din poäng, men det är ändå viktigt att hålla isär äpplen och päron.

Du har säkert rätt. Jag refererade bara till MV's hemsida där det står följande:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.migrationsverket.se/info/2246.html
Det kommer många asylsökande till Sverige just nu. För att de som söker skydd i landet ska få besked så fort som möjligt kommer Migrationsverket att omfördela resurser. Det här betyder att väntetiderna kan komma att öka. Du som har ett pågående ärende behöver inte göra något för att din ansökan ska bli behandlad. Migrationsverket kommer att handlägga alla ansökningar i tur och ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in