När min flickvän sökte för ca 3,5 år sedan gick det på ca en månad, trots att hon sökte "offline". Hon hade ingen förtursgrund. Dessutom väntade hon i Sverige, trots att det inte är tillåtet. När vi fick besked sade vi att hon är i Sverige och frågade om hon kunde hämta ut visumet här, vilket inte var några problem alls. Vi bara åkte till Migrationsverket, hamnade i kö bakom typ 20 andra invandrare, som också skulle hämta ut sina uppehållstillstånd, och sedan fick hon det på fem minuter när det väl blev vår tur. Det var ingen som ens nämnde till oss, när vi hämtade ut tillståndet, att man inte får vänta i landet, så de verkar inte bry sig speciellt mycket.
Förlängningen för 1 år sedan gick på bara någon vecka, och då sökte vi också "offline". Vi blev nästan direkt efter inskickningen av papper kallade till intervju. Först försökte handläggaren låta lite sträng när han sade att hon inte hade tillstånd att befinna sig i Sverige eftersom hennes TUT hade gått ut, och att han skulle rådgöra med sina kollegor om de skall göra en polisanmälan eller ej. Sedan intervjuade han oss en i taget, och sedan fick hon nästan direkt sitt PUT.
Min erfarenhet är således att det hela går väldigt snabbt. Till oss sade de fem månaders väntetid vid vårt första ansökningstillfälle. Min erfarenhet är också att de inte bryr sig det minsta om man väntar i Sverige under ansökningstiden, eller befinner sig illegalt i landet. Det är min uppfattning att det är oerhört vanligt att vänta på beslut i Sverige och som jag nämnde så var det även ett tjugotal andra som hämtade ut sina TUT samma dag som vi hämtade ut vårt. Till TS vill jag alltså säga att det troligtvis är helt okej om hon väntar i Sverige under tiden, men skall man vara petig är det inte tillåtet och kanske kan leda till påföljder, så ni får välja själva om ni vill ta den risken.
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Känns så jäävla surt. Anledningen för att de har pushat på tiden är för att det är mycket asylsökande på G in.
Min tjej är liksom en late 20's kvinna, som har fått ett jobb här, ska betala skatt, har ett hem att bo i, men istället tar de in massor med folk som bara får pengar? Känns sådär orättvist.
Om hon har fått ett jobb, borde inte det gå att använda som argument för att hon skall få förtur?