Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-06, 22:00
Medlem
Bongobobs avatar
flytta till kanada. Svenskar behöver inte uppehållstillstånd där.
Citera
2014-10-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Webbansökan 19/5 2014
Intervju Bamako 30/9
Beslut 1/10 Tillståndsenhet Örebro
Vi är inte gifta och har inte sökt om förtur.

Ja ni läste rätt, chocken börjar nu släppa och glädjen och lättnaden har börjat infinna sig. Kan inte ens tro att det här är sant, det känns som en stor dröm.

Min pojkvän hade intervjun 30/9. Intervjun gick jättebra och hon som intervjuade var väldigt trevlig, hon skrev ut frågorna från datorn från Mig så hon följde bara det som stod på papperet, var typ samma frågor som vid ansökan, frågor om min familj, bakgrund, hur vi träffades, hur vår framtid ser ut osv. Hela intervjun tog ca 35 min och sedan gjordes biometrin. När hon sedan skulle skicka iväg intervjun via datorn sa hon: Jag ser här att ärendet kommer hamna i Växjö (ärendet låg även där innan intervjun) och blir inte förvånad om ni kommer få beslut inom 2 dagar. Det trodde ju inte min pojkvän på såklart och tänkte inte mer på det. Hon sa även att vår ansökan såg väldigt komplett ut och var väldigt bra gjord och att vi verkligen kände varandra.

Dagen efter 1/10 kl 14:48 hade min pojkvän fått ett mail från Mig som han vidarebefordrade till mig och där stod det:
"Ditt ärende har nu avgjorts. Observera att detta meddelande inte ger besked om du fått avslag eller bifall på din ansökan."

Jag fattade ingenting, trodde först det var nån bekräftelse från intervjun och började googla runt, vågade inte tro något, hur var det ens möjligt att de fattat beslut så snabbt? Inte ens en arbetsdag?

Dagen efter ringde jag Mig och fick bekräftat att min pojkvän hade fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på 2 år. Var i sån chock och lycka samtidigt men vågade knappt tro på det först jag fick hem papperet. I fredags fick jag beslutet på posten och där står det tillståndsenhet Örebro och inte Växjö, har de alltså hunnit skicka det vidare också?? Helt sjukt.

Jag är så otroligt lycklig, lättad, tacksam över att det gått såhär snabbt, kan inte ens fatta det, hur kan vi få beslut före de som sökt om förtur, är gifta, gravida? Jag lider verkligen med alla er som fått vänta så länge, även om jag är glad är jag ännu mer chockad över hur denna myndighet fungerar.

Vet inte alls varför vi fick beslut såhär snabbt, jag kan bara punkta upp hur vi gjorde:
Vi svarade utförligt på alla frågor i ansökan och min webbintervju.
Jag bifogade massor av bevis, 11 bilder, ca 400 sidor med skype, sms, viber, facebook historik, tåg och bussbiljetter. Det jag tror vägde tyngst var att jag bifogade min flygbiljett till hans hemland från i somras och när min pojkvän var på intervju bad han dem scanna in några bilder från den resan samt en ny bokad flygresa nu i november (detta tog de upp även i beslutet).

En annan VIKTIG sak som kanske en del av er oroar er för: Min pojkvän och jag träffades när han sökte asyl, han fick dock inte avslag utan ansökan avvisades då han från början kom från ett annat land inom Schengen. Men detta betyder alltså att även om man sökt asyl tidigare så behöver det inte betyda att ansökan via anknytning tar längre tid! När jag läste igenom vårt beslut så grundar det sig bara på att vi har en seriös relation och att kunna bevisa det.

Sen tror jag att vi hade enorm tur och hamnade i E3 systemet som ska ge snabbare beslut, eller vad vet jag? Hon som intervjuade sa även att det var tur att ärendet inte hamnade i Solna eller Norrköping som hon sa var värst. Så det är som ett lotto?

Det ”behöver” alltså inte ta 11 månader utan det kan gå väldigt mycket fortare.

Nu väntar vi på kortet och jag har ju redan bokat en resa i november så jag åker dit och förhoppningsvis kan han åka samma flyg med mig hit.

Jag förstår hur det känns för många av er om väntat så länge och jag lider med er, jag önskar er all stort lycka till och jag hoppas ni får beslut snart! Kommer fortsätta att titta in här då och då.

Hej Naseria

Tänkte fråga dig om du vet namnet på personen som intervjuade i Bamako. Min man skall dit och jag har varit i mailkontakt med dem en del redan innan vi skiackade in ansökan online och även efteråt för att fråga om väntetider för intervju efter det magiska mailet kommit. Vi sen om det är någon av de personer som jag varit i i kontakt med tidigare.
Citera
2014-10-07, 09:10
Medlem
Gick in på migrationsverkets hemsida igår kväll och såg att ett beslut fattats!
Fick inte tag på vår handläggare men kom fram på numret till deras frågetelefon och personen jag pratade med sa "vad jag kan se är det ett positivt beslut."
Är helt skakis nu och vågar knappt tro det!
Vill gärna ha det svart på vitt på papper innan jag vågar fira helt.

I alla fall
Ansökte 19/05/13
Fick en beslutsfattande handläggare 02/10/14
Beslut 06/10/14

Ärendet har hanterats på tillståndsenheterna i först Norrköping sedan Uppsala.
Citera
2014-10-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Gick in på migrationsverkets hemsida igår kväll och såg att ett beslut fattats!
Fick inte tag på vår handläggare men kom fram på numret till deras frågetelefon och personen jag pratade med sa "vad jag kan se är det ett positivt beslut."
Är helt skakis nu och vågar knappt tro det!
Vill gärna ha det svart på vitt på papper innan jag vågar fira helt.

I alla fall
Ansökte 19/05/13
Fick en beslutsfattande handläggare 02/10/14
Beslut 06/10/14

Ärendet har hanterats på tillståndsenheterna i först Norrköping sedan Uppsala.

Stor grattis till er så härligt
Citera
2014-10-07, 11:48
Medlem
Åh Men grattis till er båda!
Vad härligt! Och givetvis till dig Ixney som gick vänta ett tag!
Himla glad för er skull!
Citera
2014-10-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Webbansökan 19/5 2014
Intervju Bamako 30/9
Beslut 1/10 Tillståndsenhet Örebro
Vi är inte gifta och har inte sökt om förtur.

Ja ni läste rätt, chocken börjar nu släppa och glädjen och lättnaden har börjat infinna sig. Kan inte ens tro att det här är sant, det känns som en stor dröm.

Min pojkvän hade intervjun 30/9. Intervjun gick jättebra och hon som intervjuade var väldigt trevlig, hon skrev ut frågorna från datorn från Mig så hon följde bara det som stod på papperet, var typ samma frågor som vid ansökan, frågor om min familj, bakgrund, hur vi träffades, hur vår framtid ser ut osv. Hela intervjun tog ca 35 min och sedan gjordes biometrin. När hon sedan skulle skicka iväg intervjun via datorn sa hon: Jag ser här att ärendet kommer hamna i Växjö (ärendet låg även där innan intervjun) och blir inte förvånad om ni kommer få beslut inom 2 dagar. Det trodde ju inte min pojkvän på såklart och tänkte inte mer på det. Hon sa även att vår ansökan såg väldigt komplett ut och var väldigt bra gjord och att vi verkligen kände varandra.

Dagen efter 1/10 kl 14:48 hade min pojkvän fått ett mail från Mig som han vidarebefordrade till mig och där stod det:
"Ditt ärende har nu avgjorts. Observera att detta meddelande inte ger besked om du fått avslag eller bifall på din ansökan."

Jag fattade ingenting, trodde först det var nån bekräftelse från intervjun och började googla runt, vågade inte tro något, hur var det ens möjligt att de fattat beslut så snabbt? Inte ens en arbetsdag?

Dagen efter ringde jag Mig och fick bekräftat att min pojkvän hade fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på 2 år. Var i sån chock och lycka samtidigt men vågade knappt tro på det först jag fick hem papperet. I fredags fick jag beslutet på posten och där står det tillståndsenhet Örebro och inte Växjö, har de alltså hunnit skicka det vidare också?? Helt sjukt.

Jag är så otroligt lycklig, lättad, tacksam över att det gått såhär snabbt, kan inte ens fatta det, hur kan vi få beslut före de som sökt om förtur, är gifta, gravida? Jag lider verkligen med alla er som fått vänta så länge, även om jag är glad är jag ännu mer chockad över hur denna myndighet fungerar.

Vet inte alls varför vi fick beslut såhär snabbt, jag kan bara punkta upp hur vi gjorde:
Vi svarade utförligt på alla frågor i ansökan och min webbintervju.
Jag bifogade massor av bevis, 11 bilder, ca 400 sidor med skype, sms, viber, facebook historik, tåg och bussbiljetter. Det jag tror vägde tyngst var att jag bifogade min flygbiljett till hans hemland från i somras och när min pojkvän var på intervju bad han dem scanna in några bilder från den resan samt en ny bokad flygresa nu i november (detta tog de upp även i beslutet).

En annan VIKTIG sak som kanske en del av er oroar er för: Min pojkvän och jag träffades när han sökte asyl, han fick dock inte avslag utan ansökan avvisades då han från början kom från ett annat land inom Schengen. Men detta betyder alltså att även om man sökt asyl tidigare så behöver det inte betyda att ansökan via anknytning tar längre tid! När jag läste igenom vårt beslut så grundar det sig bara på att vi har en seriös relation och att kunna bevisa det.

Sen tror jag att vi hade enorm tur och hamnade i E3 systemet som ska ge snabbare beslut, eller vad vet jag? Hon som intervjuade sa även att det var tur att ärendet inte hamnade i Solna eller Norrköping som hon sa var värst. Så det är som ett lotto?

Det ”behöver” alltså inte ta 11 månader utan det kan gå väldigt mycket fortare.

Nu väntar vi på kortet och jag har ju redan bokat en resa i november så jag åker dit och förhoppningsvis kan han åka samma flyg med mig hit.

Jag förstår hur det känns för många av er om väntat så länge och jag lider med er, jag önskar er all stort lycka till och jag hoppas ni får beslut snart! Kommer fortsätta att titta in här då och då.

GRATTIS till er båda Beslut som erat ger mig hopp om att även våran ansökan kan gå fort
Grattis även till er andra som fått era beslut då det verkar va en hel drös med positiva beslut som rullar in i tråden. Underbart

Jag fick reda på idag att våran ansökan ligger på arkivenheten i Norrköping. Då vi ansökte för lite mer än 2 månader sen samt att vi inte fått intervjumailet än så lär det väl flyttas till en annan enhet så fort det är dax för min fästman att göra intervjun. Vi har sökt som sambo men kommer ju åka ner igen i slutet på november till honom o då ska vi äntligen gifta oss Som jag längtat Har ju redan vart i hans hemland en gång under ansökningstiden så det blir iaf 2 resor vi kan redovisa sen när de vill ha bevisen

En undran om hur ni gjort med o kopiera era facebookchattlogg samt viber?
Citera
2014-10-07, 16:05
Medlem
mulash44s avatar
STÅR GRATIS IXNEY JAG ÄR JÄTTE GLAD FÖR ER , KOMMER DU IHÅG FÖR TVÅ VECKOR SEN JAG SA ATT DU KOMMER FÅ SVAR INOM TVÅ VECKOR ELLER SÅ
Citera
2014-10-07, 17:35
Medlem
Den här processen gör mig tokig, men det är nära nu.

Har ständig kontakt med min flickväns handläggare i Umeå som nu skickat ärendet vidare till beslutsfattning och beslutsfattare under förra veckan och hon väntar nu bara på återkoppling, vilket hon sa att hon ska göra nu under veckan. Antar att det enda vi väntar på nu är att denna beslutsfattare ska ha gått igenom min flickväns ärende och hört av sig till min handläggare. Vi har väntat 11 månader nu, ansökte i början av november förra året. Vilken jäkla process, men det börjar närma sig nu hoppas jag.
Citera
2014-10-07, 18:11
Medlem
Tack alla!

Brevet kom idag också så nu är det 100% beviljat
Bröt ihop och började grina men på ett bra sätt. Alla spänningar bara släppte.
Nästan ett och ett halvt års väntan och oro är äntligen över!
Känns konstigt ändå att ha tvingas vänta så länge på ett beslut som gick så snabbt för dem att ta när vi väl fick en handläggare.

Önskar alla i tråden som fortfarande väntar stort lycka till och hoppas ni snart får samma glada besked.
Citera
2014-10-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Tack alla!

Brevet kom idag också så nu är det 100% beviljat
Bröt ihop och började grina men på ett bra sätt. Alla spänningar bara släppte.
Nästan ett och ett halvt års väntan och oro är äntligen över!
Känns konstigt ändå att ha tvingas vänta så länge på ett beslut som gick så snabbt för dem att ta när vi väl fick en handläggare.

Önskar alla i tråden som fortfarande väntar stort lycka till och hoppas ni snart får samma glada besked.

GRATTIS!!!!!!!!!!! Hoppas ni får vara tillsammans snart och att ni lever lyckliga i alla era dagar!
Citera
2014-10-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
GRATTIS till er båda Beslut som erat ger mig hopp om att även våran ansökan kan gå fort
Grattis även till er andra som fått era beslut då det verkar va en hel drös med positiva beslut som rullar in i tråden. Underbart

Jag fick reda på idag att våran ansökan ligger på arkivenheten i Norrköping. Då vi ansökte för lite mer än 2 månader sen samt att vi inte fått intervjumailet än så lär det väl flyttas till en annan enhet så fort det är dax för min fästman att göra intervjun. Vi har sökt som sambo men kommer ju åka ner igen i slutet på november till honom o då ska vi äntligen gifta oss Som jag längtat Har ju redan vart i hans hemland en gång under ansökningstiden så det blir iaf 2 resor vi kan redovisa sen när de vill ha bevisen

En undran om hur ni gjort med o kopiera era facebookchattlogg samt viber?

Ja det gäller att härda ut, det är ju ovissheten som är värst..
Vad kul att ni ska gifta er är ju verkligen bra bevis att ta med också. Se till att din fästman tar med lite bilder till intervjun så scannar ambassaden in dem tillsammans med intervjun.
Ja verkar ju vara slumpmässigt vilken enhet ärendet hamnar efter intervjun..

Facebook och viber kopierade jag bara förhand allt vi skrivit till varandra, på viber står då tid och vem som skrivit, på Facebook gjorde jag samma och då komner profilbilderna med också som man har på Facebook om man klistrar in det i Microsoft Word. Väldigt enkelt!

Hoppas det går snabbt också för er!
Citera
2014-10-08, 16:54
Medlem
mulash44s avatar
jag har fått en handläggare igår . jag ringde han idag. det ser inte bra ut , han vill ha skildmässa bevis från mig och min fru , vi har inte det ded är kört för oss tyvärr. vi har förlorat allt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in