2020-11-18, 22:50
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Kan någon svara på om Hallons telefoner är operatörslåsta? Jag ska köpa en beggad S20.

Tre var iofs sist med att upphöra med SIM-lås men S20 är ju så pass ny, så den borde inte vara SIM-låst.
Citera
2022-03-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Det är nice prismässigt, förövrigt är deras kundtjänst obefintlig. Om pris på abonnemang är av större vikt är det ett bra val.
Kundtjänst måste ju vara ett understatement om man kallar det för kundtjänst

Har man tappat mobilen och försöker stänga av simkortet på en helg möts man av hallons chattrobot som hänvisar till mina sidor och som i sin tur visar ”Oj, nu hamnade du visst fel”. En hela tiden återkommande loop.

Inte en chans hur man än försökte med olika frågor till den här chattroboten att det skulle gå att stänga av simkortet. Hallons mänskliga chatt är ju endast öppen öppen helgfria vardagar 0900 – 1800. (Nada telefonnummer finns till Hallon:s kundtjänst.)

Totalt jävla värdelös kundtjänst på helger (att få simkortet avstängt är ju viktigt med allt det innehåll som man har i mobilen.) Tur i alla fall att Android fungerar och man den vägen kan radera innehållet i mobilen.
Citera
2022-05-31, 17:22
Medlem
Enmansdemos avatar
Inte ens om du bor i en stad verkar hallon vara en bra operatör nej, om du vill kunna undvika
att få "Inget mobilt nätverk är tillgängligt" så att du inte kan ringa hemifrån i upptill 3 dagar, utan du måste gå utomhus och en bit bort nedåt gatan för att kunna få täckning

Dom leasar ju bandbredd av dom stora operatörerna vilket iinnebär att du kommer
få svaret att dom inte kan skicka ut tekniker, utan du är beroende av att andra
rapporterat till t.e.x Telenor om dom har en driftstörning i ett område, och är beroende
av att den operatörens tekniker kan lösa problemet åt Hallon.

Bajs!
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-31 kl. 17:26.
Citera
2022-05-31, 21:54
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Inte ens om du bor i en stad verkar hallon vara en bra operatör nej, om du vill kunna undvika
att få "Inget mobilt nätverk är tillgängligt" så att du inte kan ringa hemifrån i upptill 3 dagar, utan du måste gå utomhus och en bit bort nedåt gatan för att kunna få täckning

Dom leasar ju bandbredd av dom stora operatörerna vilket iinnebär att du kommer
få svaret att dom inte kan skicka ut tekniker, utan du är beroende av att andra
rapporterat till t.e.x Telenor om dom har en driftstörning i ett område, och är beroende
av att den operatörens tekniker kan lösa problemet åt Hallon.

Bajs!

Oj det blev inte mycket rätt där.
Hallon är varken en operatör eller ett företag, och man hyr inte in sig i något annat nät. Hi3G heter företaget och operatören som säljer mobiltjänster under varunamnen Tre och Hallon.
Hi3G använder naturligtvis sitt eget nät för sina egna tjänster och sin egen personal för tekniskt underhåll.
Citera
2022-06-01, 16:14
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Oj det blev inte mycket rätt där.
Hallon är varken en operatör eller ett företag, och man hyr inte in sig i något annat nät. Hi3G heter företaget och operatören som säljer mobiltjänster under varunamnen Tre och Hallon.
Hi3G använder naturligtvis sitt eget nät för sina egna tjänster och sin egen personal för tekniskt underhåll.
Dom verkar inte ha något tekniskt underhåll iaf, utan dom hänvisade till att stads-täckningen de brukar komma tillbaka av sig själv

Det är märkligt, jag har plötsligt tappat täckningen permanent till området runt min bostad dom 3 senaste dagarna, men går jag en bit bort återvänder täckningen.

Allting är felsökt, min mobil tillverkare Cubot anser att jag ska göra en antagligen överflödig fabriksåterställning, trots att det inte finns någon setting som skulle kunna orsaka att hallon försvinner inomhus

Dom har skickat ut ett nytt Hallon sim-kort för säkerhets skull

Vad är det för fel?
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-06-01 kl. 16:34.
Citera
2022-06-01, 18:27
Medlem
Muppetys avatar
Jag har Hallon på min extratelefon o det har aldrig varit några problem. Vissa funktioner fattas (det var nån av dom som jag ville ha, annars skulle jag kunna tänka mig Hallon på huvudtelefonen också) som jag har på min huvudtelefon med abonnemang hos Tre.

Hallon ägs av samma som Tre o går på Tre's nät. Jag vet inte om det stämmer, men nån sa att de här lågprisabonnemangen (Hallon, Fello, Vimla, m.m) prioriteras sist efter de lite dyrare abonnemangen, så om det skulle vara tungt belastat nät så kanske man inte når fram med lågprisalternativet. Nån som kan bekräfta det?

Men nått som är bättre med Hallon än Tre, är att man får spara på surfen man inte använder i ett år. Var perfekt när var i Tyskland o saknade wifi, då hade jag typ 40 GB kvar på Hallon-kortet o endast 5 GB på Tre-kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Kan någon svara på om Hallons telefoner är operatörslåsta? Jag ska köpa en beggad S20.
Den är garanterat inte låst. Jag köpte en S10 av Tre för 3-4 år sen o den var inte operatörslåst, de hade slutat med det redan då.
Senast redigerad av Muppety 2022-06-01 kl. 18:32.
Citera
2022-06-03, 14:07
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har Hallon på min extratelefon o det har aldrig varit några problem. Vissa funktioner fattas (det var nån av dom som jag ville ha, annars skulle jag kunna tänka mig Hallon på huvudtelefonen också) som jag har på min huvudtelefon med abonnemang hos Tre.

Hallon ägs av samma som Tre o går på Tre's nät. Jag vet inte om det stämmer, men nån sa att de här lågprisabonnemangen (Hallon, Fello, Vimla, m.m) prioriteras sist efter de lite dyrare abonnemangen, så om det skulle vara tungt belastat nät så kanske man inte når fram med lågprisalternativet. Nån som kan bekräfta det?

Men nått som är bättre med Hallon än Tre, är att man får spara på surfen man inte använder i ett år. Var perfekt när var i Tyskland o saknade wifi, då hade jag typ 40 GB kvar på Hallon-kortet o endast 5 GB på Tre-kortet.

Den är garanterat inte låst. Jag köpte en S10 av Tre för 3-4 år sen o den var inte operatörslåst, de hade slutat med det redan då.

Nej, Tre äger inte Hallon. Hi3G heter företaget som använder varunamnen Tre och Hallon. Det har skrivit MÅNGA gånger här och i andra trådat. Och naturligtvis använder de sitt eget nät.

Nej, operatörer får absolut inte prioritera olika användare olika, så alla har samma prioritet i nätet.

Vad gäller Spara surf: (citat från en av Hallons sidor)

"Spara surf fungerar helt automatiskt, du behöver alltså inte göra något själv. Med våra mobilabonnemang kan du spara upp till 100GB och med våra bredbandsabonnemang upp till 200GB, utan något som helst slutdatum."
Citera
2022-08-23, 11:30
Medlem
Sladdarens avatar
Bump : Haft hallon tof förr för telefoni och numera mer varaktigt

Det är shysst pris å så, men man får ju alldrig kontakt med dom i chatten i månader fast den är öppen som nu så istället ska man maila dom. Dom besvarar inte heller mailen så blir liksom en återvändsgränd. Det är ständigt stängt kan man säga för kommunikation

Ivf så har jag problem med deras tjänster och jag har provat flera egna varianter att lösa detta men det ordnar sig inte. Jag kan surfa ringa och skicka sms. Men jag kan inte mms:a. Dvs skicka grafisk media

Det står så här på Redmi telefonen "Kan inte skicka meddelande just nu. För många ej sickade multimedia meddelanden"

Som sagt har jag provat mycket felsökande-lösande metoder men mms stoppet består ?
Vad kan jag göra?

Tackar för hjälpen i förskott
Citera
2022-08-23, 18:21
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tackar för hjälpen i förskott
Har du kvar profilen i inställningarna för tidigare operatör under mobildata och mms? Finns det flera olika så kan det bli problem.
Du skickar väl över mobildata för mms funkar inte med wifi.
Om det inte löser sig så kan du skicka med appar t.ex WhatsApp så blir foton i högre kvalitet också.
Citera
2022-08-23, 19:25
Medlem
Morsan fick skit dålig täckning med deras surf ute på landstället. Så hon bytte operatör..
Citera
2022-08-24, 11:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du kvar profilen i inställningarna för tidigare operatör under mobildata och mms? Finns det flera olika så kan det bli problem.
Du skickar väl över mobildata för mms funkar inte med wifi.
Om det inte löser sig så kan du skicka med appar t.ex WhatsApp så blir foton i högre kvalitet också.

Tjena

Jag har Duelsim. Skickar med mobildata ej wifi, okej kanon app

Hur kommer man till profilen ?

Tänkte du på det här ang inställningar ?
https://forum.hallon.se/utland-6/apn-instaellningar-1769

Citera
2022-08-24, 12:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tjena

Jag har Duelsim. Skickar med mobildata ej wifi, okej kanon app

Hur kommer man till profilen ?

Tänkte du på det här ang inställningar ?
https://forum.hallon.se/utland-6/apn-instaellningar-1769

Tja! Ja precis det är under APN man kan ha flera profiler under inställningar för internet, hade själv kvar en profil efter byte av operatör och då strulade det... Ibland ändrar de också på något värde.
Kör du med den medföljande appen för sms /mms? Själv använder jag messages från Google istället, kan ju testa om det hjälper att byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in