2013-05-06, 22:37
Medlem
yoloswagetcs avatar
Mamma dog när jag var 14 och min pappa pratar jag knappt med. Vår relation blev tyvärr om möjligt sämre när min mamma gick bort, och sen drog min pappa och lämnade mig själv. Min styvpappa däremot, som är jag uppvuxen med, har jag en superbra relation till. Absolut en av mina bästa vänner. Utom honom kan jag undra vad som hade hänt med mig. Innan min mamma gick bort lovade han henne att han alltid skulle ta hand om mig.
Citera
2013-05-06, 22:53
Medlem
fritjofkonkass avatar
En sak är i alla fall säker- relationen till mina föräldrar blev bättre sedan jag flyttade hemifrån. Efter 18-årsåldern började det bitvis kännas jobbigt att leva så nära inpå dem, saknade ofta självständigheten. Bor ganska långt ifrån dem, så det blir att man ses kanske en gång i månaden, ringer ca 1-2 gånger i veckan. Känns bra tycker jag.
Har dock ibland önskat att de kunde vara mer nyfikna på mitt liv. Är själv en smula trögpratad, så det kan vara svårt att komma in på djupare saker om det är något som behöver ventileras.
Citera
2013-05-07, 02:22
Medlem
Träffar min mor någon gång i månaden, har telefonkontakt varannan vecka. Mestadels p.g.a att hon valde att gå en väg i sitt liv som jag inte kunde följa henne på. Slog mig loss från hennes grepp för ett år sedan och har aldrig mått bättre (köpte lägenhet i en stad längre bort).

Nu mår hon mycket bättre och har därav bättre relation med henne. Lillsyrran är fortfarande kvar hos henne så även det har tvingat mig att hålla bra koll och kontakt med dom.

Jag anser inte att jag har varit "kompis" med mina föräldrar någon gång. Dock har man med åren som har passerat börjat nyttja "vuxensaker" och tagit in nya erfarenheter som även dom har varit med om. Därav kan våra konversationer ha blivit mer "kollega"- artat. Även med tanke på att jag inte bor hemma längre så finns inte den hela "jag bestämmer över dig", hot samtalen kvar.

Jobbiga? Nej, inte direkt. Sa ifrån direkt att jag ville köra mitt egna race och mogna till mig när jag flyttade. Skötte allt från städning till matlagning direkt och blev tvungen att lära mig. Så inga jobbiga push om att dom vill tvätta åt mig eller så(vet att vissa ser detta som guldvärt, men jag kunde inte stå ut med tanken att bli bortskämd. Jag ville visa att jag kunde fixa allt) .

Börjar närma mig 25års åldern om det hjälper f.ö.
Citera
2013-05-07, 02:37
Medlem
Lums avatar
Jag har en god relation till mina föräldrar, jag kommer på besök till mina för fika nästan varje dag. Jag har ju ingen egen familj, den jag haft sedan barndomen är allt jag har.

Därför vet jag att mitt liv kommer att vara oerhört konstigt och tomt när dagen kommer och båda två inte längre finns. Det är i så fall konsekvensen, när man in i vuxen ålder står varandra nära och vanor som det innebär är inrotade i mitt liv, det kommer att bli svårt att en dag faktiskt bli ensam.
Citera
2013-05-08, 09:51
Medlem
Lite sporadisk kontakt med farsan, vi trivs så, ingen kontakt med morsan (sedan tolvårsålder).
Citera
2013-05-08, 09:56
Medlem
Inglorias avatar
Jag är 24, blir 25 i år. Mamma har jag alltid stått extremt nära och skulle inte kunna tänka mig att inte ha henne vid min sida. Jag ser henne inte som en bästa vän på det sättet att hon är min "kompis", utan hon är min mamma. Pratar med henne varje dag flera gånger oftast, träffar henne ofta minst en gång om dagen då vi både lunchar och tränar tillsammans. Känns inte påtvingat på något sätt alls, mer än att det är lite frustrerande att hon fortfarande ser mig som hennes "lilla tjej" och inte alls en vuxen kvinna. Men det hör la till!

Pappa träffar jag också hyfsat ofta, någon gång i veckan. Jag är dock helt säker på att han ser mig som en kompis då han vill att vi ska festa ihop, fika, fiska, grilla, ja helt enkelt mest göra saker och inte prata så mycket. Men att träffa honom någon gång i veckan känns helt lagom
Citera
2013-05-08, 10:06
Medlem
binaryinsects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandma-Yetta
Om jag är och hälsar på henne så är det ju dock lätt att vi båda hamnar i samma hjulspår = jag är barnet och ska vara ompysslat och hon ska pyssla på, och det känns fel.
Har väl upplevt i princip samma, håller med om att det känns fel, man liksom hamnar i en "barnroll" igen, på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vreemdtoolman
Är i 20 års åldern och träffar både min mor och far 2-3 gånger i veckan. Pratar med dom i tele lika ofta ungefär. Det är en bra relation skulle jag vilja påstå. När jag bodde hemma så bråkade jag och mor ofta så när jag väl flyttade (2 år sen) så vart våran relation bättre.
Slapp också bråk när jag väl flyttade, men i min familj bråkar alla med alla (mest föräldrarna sinsemellan dock). Så varje gång jag kommer på besök är det alltid något nytt som bryter ut.

Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Mamma är jobbig när hon hela tiden erbjuder sig att hämta min tvätt, handla mat åt mig osv. Visst är det av ren omtanke, men jag klarar av att tvätta själv och föredrar att handla maten själv.
Sådan är min far, får väl minst 2-3 förfrågningar i veckan om jag har slut på någon/några varor. Självklart trevligt att folk ställer upp på en , men man hade ju föredragit emotionellt /vänskapligt stöd istället för fysiska tjänster.

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag undviker allra helst kontakt med honom då jag tycker han är obehaglig på något vis och har svårt att förstå sig på de sociala koderna.
Känner igen mig! Nu har inte min pappa pratat om något sånt som du nämnde, men han är riktigt otaktisk i det sociala på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
En sak är i alla fall säker- relationen till mina föräldrar blev bättre sedan jag flyttade hemifrån. Efter 18-årsåldern började det bitvis kännas jobbigt att leva så nära inpå dem, saknade ofta självständigheten.
Håller helt med här. Känner du dig helt självständig nu när du flyttat? I mitt fall bor jag för nära dem för att jag ska kunna känna mig helt "fri".

Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred

Jag anser inte att jag har varit "kompis" med mina föräldrar någon gång. Dock har man med åren som har passerat börjat nyttja "vuxensaker" och tagit in nya erfarenheter som även dom har varit med om. Därav kan våra konversationer ha blivit mer "kollega"- artat.
Haha, känner igen känslan. Känns nästan lite fånigt när det börjar närma sig den där formella gränsen.
Citera
2013-05-08, 10:23
Medlem
Discobands avatar
Jag tycker jag har en väldigt bra relation med mina föräldrar, ser dom mer som vänner men om jag behöver en förälder så vet jag att de finns där för mig. Smsar dagligen då jag inte är så mycket för att prata i telefon, har inte träffat dom så mycket på senaste då jag bor utomlands och det är tråkigt.
Citera
2013-05-08, 11:30
Snart 30, har inte en bra relation till mina föräldrar eller mina syskon. Vi ringer knappt varandra och ses ännu mindre.
Citera
2013-05-08, 21:52
Jag gillar mina och träffar de gärna regelbundet men i små doser. De dör ju snart så lika bra att passa på
Citera
2013-05-09, 00:01
Medlem
jomenvisst84s avatar
Är 30+ och har numer ett väldigt bra förhållande med mina föräldrar. Var betydligt värre när man var upprorsmakande tonåring och jag flydde hemmet innan jag var myndig... Mina föräldrar var långt ifrån perfekta, eller i vissa fall ens bra, men det enda man kan göra är att ta med sig deras misstag och se till att man inte upprepar dem.

Förhållandet med mina syskon är mycket bra och har alltid varit så. Slogs som en tok med brorsorna när jag var yngre, men det hör väl till

Nåt man kan göra nu som vuxen är att resa, gå ut och käka och festa med föräldrarna, det skulle jag inte gjort för 15 år sen.
Citera
2013-05-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av binaryinsect
Hej

Jag närmar mig the late twenties och jag har en fundering gällande unga vuxna och deras relation till föräldrarna. I mitt fall har jag en smått irriterande livssituation. Jag har jävligt svårt för påtvingade relationer och ser ingen som helst mening i att umgås med sin släkt bara för att man tillhör samma blodsband. Som tur är är det ingen från "tjocka släkten" som plågar mig med förfrågningar om umgänge men däremot ringer/mailar mina föräldrar mig flera gånger i veckan och jag träffar dem i princip varje vecka (att inte träffa dem är ett undantag).

Jag är nyfiken på hur relationen till era föräldrar ser ut. Är det vanligt att föräldrar tror att deras vuxna barn är kompis med dem osv? Hur ofta träffar ni era föräldrar? Anser du att du är "kompis" med dina föräldrar? På en skala, hur jobbiga/ojobbiga anser du att de är?

Eftersom jag nästan aldrig har planer (vilket mina päron vet) så blir det ju svårt att tacka nej till inbjudan, och att vara helt frank och säga "nä, jag vill inte komma över" känns rätt taskigt.
Jag respekterar dem som föräldrar men personligen så finns det knappt något gemensamt, dessutom har jag svårt för deras personligheter och beteenden och skulle helst slippa träffa dem såpass ofta som det blir. Som Seinfeld en gång sa: "you gotta give people a chance to miss you A LITTLE!"

Förstår mig inte på vuxna människor som hänger med sina föräldrar stup i kvarten. Dags att klippa navelsträngen. Oavsett om det är ens föräldrar eller ej så är man vuxen och har ett eget liv, vilket innebär att man inte är beroende av dem längre, inte heller har någon skyldighet att umgås x antal timmar/gånger i veckan. Självfallet träffar man sina föräldrar ändå, men det är fräckt om de ställer krav eller sätter press på en att man att träffa dem varje vecka! Något är fel om man ständigt har behovet att hänga med sina föräldrar jämt. Med jämt menar jag varje vecka! Man är deras barn, men nu är man ju vuxen och har ett eget liv. Skulle inte vilja att mina ungar var beroende av mig och kände någon slags skuld för att de inte kommer på middag varje söndag eller något. Värsta som finns är snubbar som får skuldkänslor gentemot sina föräldrar för att de tackat nej till att komma, eller för att det gått en vecka sedan de träffade morsan sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in