Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-04, 14:26
  #1
Medlem
Levelss avatar
Tja. Jag skulle vilja hålla på och mixa lite men har inte mycket erfarenhet.

Har kollat på Pioneer DDJ ergo samt hercules DJ controller & console. Tänker inte lägga så mycket pengar eftersom jag bara vill "leka" lite med den samt inte har mycket kunskap.

Så jag undrar, är det någon som har någon erfarenhet vad gäller "midi" controllers och har något tips på vad jag ska köpa etc.

Tack!
Citera
2013-05-04, 15:26
  #2
Medlem
Skink-Killens avatar
Har du nån erfarenhet utav djande? På dator lr med utrstning?

Innan du lägger massa pengar på utrustning kan de vara bra att lära sig grunderna i Virtual Dj. Jag har lekt med de i några år och har mappat upp tangentbordet så att jag styr alla med olika knappar så att allt funkar bra.

När man väl lärt sig hur de går till med beatmatching och allt sånt så är det faktiskt ritkigt kul att leka runt och spela in lite mixar även om de är på datorn och inte "riktigt" djande.

Finns att tanka gratis från deras hemsida och finns även en pro version som finns på piratebay men enda skillnaden är typ att man kan ändra skins och lägga in effekter på pro versionen. Men gratisversionen funkar minst lika bra.

Kan förstå att de känns lite larvigt att dja på datorn men om du har kärlek för musiken och ett stort intresse så kommer du i alla fall en bit på vägen. Jag har många kompisar som lyssnat på mina mixar jag gjort i VDJ och tänkt tanken " Fan va coolt, de ska ja också göra" och jag ger dom lite tips o så men dom har inte drivkraften att lägga dom timmarna man måste göra för att verkligen få de att flyta på som de ska.

Jag har hittils inte tatt steget till att köpa en midi controller än för jag är nöjd me att köra på datorn men är självklart sugen på att köpa mig en.Dock är de du länkat bra att lära sig på men du kommer inte vara nöjd med den om ett år, du vill hellre köpa en lite mer avancerad controller som du kan bemästra alla delar av digitalt djande.

De jag har kollat på är dessa:
Vestax - VCI-400 Ean Golden Edition
Novation Twitch Sjukt coola effekter man kan göra me denna.

Sen så även de olika traktor kontrol s2 lr s4 - kontrollerna.
__________________
Senast redigerad av Skink-Killen 2013-05-04 kl. 15:36.
Citera
2013-05-04, 15:33
  #3
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Har du nån erfarenhet utav djande? På dator lr med utrstning?

Innan du lägger massa pengar på utrustning kan de vara bra att lära sig grunderna i Virtual Dj. Jag har lekt med de i några år och har mappat upp tangentbordet så att jag styr alla med olika knappar så att allt funkar bra.

När man väl lärt sig hur de går till med beatmatching och allt sånt så är det faktiskt ritkigt kul att leka runt och spela in lite mixar även om de är på datorn och inte "riktigt" djande.

Finns att tanka gratis från deras hemsida och finns även en pro version som finns på piratebay men enda skillnaden är typ att man kan ändra skins och lägga in effekter på pro versionen. Men gratisversionen funkar minst lika bra.

Kan förstå att de känns lite larvigt att dja på datorn men om du har kärlek för musiken och ett stort intresse så kommer du i alla fall en bit på vägen. Jag har många kompisar som lyssnat på mina mixar jag gjort i VDJ och tänkt tanken " Fan va coolt, de ska ja också göra" och jag ger dom lite tips o så men dom har inte drivkraften att lägga dom timmarna man måste göra för att verkligen få de att flyta på som de ska.

Jag har hållt på lite i virtual DJ jag med och haft riktigt kul där, även om jag känner att jag är alldeles för dålig egentligen. Men jag leker med tanken att jag tror att jag skulle tycka det var mycket roligare samt fastna mer för det om jag hade en midi controller istället. är väl lite därför jag skulle vilja hitta en bra och hyffsad billig, för nybörjare, som jag kan ha kul med men samtidigt finns möjligheter att göra lite häftiga grejjer med.
Citera
2013-05-04, 15:39
  #4
Medlem
Skink-Killens avatar
Råkade skicka iväg mitt inlägg innan jag var klar så redigerade de. Men som jag nämner så tror jag att de är lite att kasta pengar i sjön att köpa en nybörjarkontroller då du kan lära dig grunderna bra i VDJ. Köp hellre nåt du kan ha med dig i några år och utveckla ditt djande på många olika sätt med. Köper du en sån nybörjar kontroller så kommer du bara vara nöjd ett par månader tills dess att du vill ta dina mixar till nästa steg och då blir de plötsligt dags att köpa en ny kontroller som har bättre utbud för effekt-hantering och manipulering.
Citera
2013-05-04, 15:46
  #5
Medlem
Torps avatar
Jag jobbar professionellt som DJ och jag använder Ett Reloop DJ2 Interface Ed för att ratta Virtual DJ. Funkar klockrent för ändamålet och är ett bra utrustningsval för både nybörjare och mer erfarana.

En sak till om Virtual DJ Pro vs Gratis är att du kan inte ratta gratisversionen med en kontroller, utan bara med tangentbord, mus och pekskärm.
Citera
2013-05-10, 17:43
  #6
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Råkade skicka iväg mitt inlägg innan jag var klar så redigerade de. Men som jag nämner så tror jag att de är lite att kasta pengar i sjön att köpa en nybörjarkontroller då du kan lära dig grunderna bra i VDJ. Köp hellre nåt du kan ha med dig i några år och utveckla ditt djande på många olika sätt med. Köper du en sån nybörjar kontroller så kommer du bara vara nöjd ett par månader tills dess att du vill ta dina mixar till nästa steg och då blir de plötsligt dags att köpa en ny kontroller som har bättre utbud för effekt-hantering och manipulering.

Vad tycker du om Pioneer DDj s1 då? Är det hellre något jag borde satsa på istället för billigare nybörjar utrustning. Eller borde jag fortfarande leta något mer avancerat?
Citera
2013-05-11, 15:22
  #7
Medlem
Levelss avatar
Någon som har erfarenhet av Pioneer DDJ S1? Värd att köpa?
Citera
2013-05-11, 17:10
  #8
Medlem
heyhoxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Någon som har erfarenhet av Pioneer DDJ S1? Värd att köpa?


För det priset den ligger på (runt 9000 om jag inte har fel?) så kan du få betydligt bättre grejer. Skulle jag vart du skulle jag investerat mig i en Pioneer DDJ-Ergo, Traktor S2 eller en Numark N4/4TRAK. Dessa finns till halva priset till den kontroll du länkat, och fungerar i princip lika bra.
Citera
2013-05-12, 11:59
  #9
Medlem
Levelss avatar
Det är såjäkla svårt för vissa säger att det är att kasta pengar i sjön att köpa billigt ( runt 3000)
och man borde köpa dyrare saker direkt och vissa säger tvärtom att det är bättre att köpa billigt för att testa på först. Vet inte vad jag ska göra :P Kan någon bara komma med en konkret fördel om vilket av alternativen jag ska välja :P
Citera
2013-05-12, 12:00
  #10
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhoxx
För det priset den ligger på (runt 9000 om jag inte har fel?) så kan du få betydligt bättre grejer. Skulle jag vart du skulle jag investerat mig i en Pioneer DDJ-Ergo, Traktor S2 eller en Numark N4/4TRAK. Dessa finns till halva priset till den kontroll du länkat, och fungerar i princip lika bra.
Hittade en på blocket som skulle sälja sin för 4500. Så undrade om det är värt att köpa den då. Vet inte vad den stora skillnaden mellan den och ex pioneer ddj ergo är.
Citera
2013-05-12, 14:05
  #11
Medlem
heyhoxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Hittade en på blocket som skulle sälja sin för 4500. Så undrade om det är värt att köpa den då. Vet inte vad den stora skillnaden mellan den och ex pioneer ddj ergo är.


Vill du liksom sitta hemma och greja mest på skoj så är DDJ Ergo ett bättre val då den kostar mindre. Men, nu när du hittat en S1:a för 4500, så skulle jag personligen valt den. Bara genom att jämföra dessa två via bilder på Google så ser man en direkt skillnad i kvalitétsaspekt. S1:an har Pioneers utseende som de har på sina CDJ:s och DJM:s. Ergon är ingen dålig kontroll, men på S1:an så kan du lära dig alla grundsaker för att sedan kunna gå över till CDJ:s och DJM:s utan några större problem då de är i stort sett likadant uppbyggda. Men vad du än väljer, så är Pioneer ett märke som har kvalité på alla sina mixers, spelare och kontroller.
Citera
2013-05-12, 14:11
  #12
Medlem
SeaSavers avatar
Någon jag kan tipsa om som är väldigt bra samt lätt att lära sig är Pioneer DDJ - T1 underbar konsol som körs ihop med Traktor! väldigt billiga i pris numera också!

Äger en själv som jag spelar med på klubbar och liknande!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback