• 1
  • 2
2013-05-04, 11:29
Medlem
justdoit1337s avatar
Hej!

Vill börja med att säga att jag är väldigt teknikintresserad. Jag arbetar med teknik och försöker alltid ta till mig ny teknik.

Sätt gärna ett nummer framför vilken "teknikgrejj" ni snackar om så jag vet!

1: Surfplattor! Är detta en fluga eller här för att stanna? Jag menar... Ska vi va riktigt ärliga så är de ju inte så fantastiska. En större mobil som man inte kan ringa på... ibland ens ej 3G! Ta en sak som kommunikation, det går ju inte att skriva vettigt på varken mobiler eller surfplattor. De tar tid och är bökigt. Jag har rätt stora tummar men är inte osmidig. Lyckas ändå alltid komma åt fel knapp! Helt plörsligt vörjar mab skriba sä hät. Radera och börja om! Touch i all ära men de är inte gjort för att skriva med iaf. Min S3 och dator gör att en surfplatta är överflödig. Nej jag köper inte en surfplatta för att läsa böcker..... Appar är ju inte heller så otroligt fantastiska. Man är ju rätt begränsad i användande. Duger fint i mobilen och gör sitt jobb där. Inget jag vill arbeta med som i t.ex. win8.

2: Windows 8! Vart fan tog multitaskingen vägen? Helt plötsligt ett OS som man är totalt handikappad i! Tack och lov så kan man som PC användare skippa app menyn om man vill men de är inte alla som vet de. Äldre har de svårt. De är inte alla som kan välja att öppna foto med annat program t.ex. så de slipper appläget! Rekomenderar Startisback (jaja de finns andra bra med).

3: Inloggningar! få se här nu.. minst 10 lösenord och användarnamn har man ju! På vissa sidor är de olika regler för lösenord så man måste byta. Sidor man använder sällan få man klicka på "glömt lösenord". Har sett en trend nu med att man kan logga in med Facebook så får sidan man vill in på (eller beställa från) alla uppgifter. Smidigt och lätt. Varför tillämpar inte fler detta? Eller kanske styr upp en central inloggningsbank som hemsidor kan ansluta emot. Gäller ju att få till de där med säkerheten med!

4: Registreringar! Varenda jävla pryl man köper nu för tiden måste registreras. Detta skulle man kunna koppla till "inloggningsbanken".

Allt görs inte bättre. De blir ibland mer omständigt. Finns många exempel på t.ex. Win8, office 2013 mm. Nä jag tycker att de e dags att fixa allt så de blir smidigt och mindre tidskrävande innan man är igång men de man faktiskt vill göra!
Citera
2013-05-04, 11:33
Medlem
Blommandagens avatar
1. Surfplattor är rätt praktiska när man bara vill in på internet lite snabbt, men inte orkar konka runt på en dator och vill ha en hyfsad skärm och ett tangentbord. De lär dö ut när mobiltelefonerna blir kraftfullare och kan ta över nischen, men just nu tycker jag att de fyller sin funktion.

3. http://keepass.info/

Problem solved. Sedan finns ju e-legitimation, det lär ju bre ut sig mer och mer.
Citera
2013-05-04, 11:36
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
1. Surfplattor är rätt praktiska när man bara vill in på internet lite snabbt, men inte orkar konka runt på en dator och vill ha en hyfsad skärm och ett tangentbord. De lär dö ut när mobiltelefonerna blir kraftfullare och kan ta över nischen, men just nu tycker jag att de fyller sin funktion.

Problem solved. Sedan finns ju e-legitimation, det lär ju bre ut sig mer och mer.

1: Jo men en bra telefon duger ju åt de med om man bara vill in lite snabbt tycker jag.

3: Ska kolla på den!
Citera
2013-05-04, 11:38
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit1337
1: Jo men en bra telefon duger ju åt de med om man bara vill in lite snabbt tycker jag.

3: Ska kolla på den!

1. Nja, jag tycker att det är mycket trevligare att exempelvis bläddra igenom DN.se på en Ipad än på min mobil. Eller att se film för den delen, helt omöjligt på en mobil. En större skärm gör rätt mycket.
Citera
2013-05-04, 11:38
Medlem
Windows nya operativsystem är en katastrof. Men i det stora hela går utvecklingen framåt och det mesta lär stanna kvar.
Citera
2013-05-04, 11:44
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:

Fast de är ju ett program i datorn. Skulle haft en central på nätet som hanterar de. Så man kan komma åt de vart man än är. Som sagt problemet blir ju säkerheten. Typ som "logga in med facebook" så sidan får all info de kan behöva om en om man tex ska beställa prylar från nån sida Så slipper man knappa in!
Citera
2013-05-04, 11:45
Medlem
1. Surfplattor

Jag tror definitivt att tekniken med touchskärmar stannar kvar, i den meningen blir surfplattan kvar. Däremot måste man göra nåt åt bristen med inmatning och det innebär att man vill koppla till något motsvarande tangentbordet, så att man kan skriva smidigare. Förmodligen även större skärm.

Då hamnar vi i situationen att en smartphone fyller det behovet minst lika bra, dvs folk kommer förmodligen att hellre välja en mindre enhet med skärm lagom stor att stoppa in i fickan. Ur den synvinkeln kan surfplattans hypade period gå över och bli ett tillbehör bland många andra.

2. Win8

Jag tror inte på Win8, det är ren idioti att blanda in touchskärmteknologi och stationära datorer så att folk inte kan konfigurera operativsystemet optimalt för den hårdvarulösning man har. Just nu är win8 ett stort steg tillbaka i utvecklingen.

3. Inloggningar kommer det att finnas en stor mängd varianter på och detta gör att utvecklingen kommer att gå långsamt. Vi kommer att i det stora hela ha kvar nuvarande eller liknande inloggningsprocedurer ett bra tag till. Det som kan komma till ganska snabbt är sk dosor som komplement.

4. Registreringar. Här kommer nog prylarna att registrera sig själva. Så fort ipv6 slår igenom kommer varenda liten teknisk pryl att kommunicera med omvärlden.
Citera
2013-05-04, 11:52
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Fast de är ju ett program i datorn. Skulle haft en central på nätet som hanterar de. Så man kan komma åt de vart man än är. Som sagt problemet blir ju säkerheten. Typ som "logga in med facebook" så sidan får all info de kan behöva om en om man tex ska beställa prylar från nån sida Så slipper man knappa in!

Fast jag litar inte på att Facebook hanterar det. Facebook är ett privat företag, ingen myndighet, och de tjänar ingenting på att hjälpa mig näthandla (förutom att kartlägga hela mitt liv, ännu läskigare juförsej). Då känns det mer som att de stora internetsidorna och bankerna går ihop och fixar en lösning som bygger på e-legitimation.

Men problemet är redan löst? När jag näthandlar bruka de flesta sidor ha så att man kan knappa in sitt personnummer, och sedan hämtar de alla uppgifter de behöver. Sedan betalar man med dosa, och allt är klart. Jag har svårt att se hur det ska bli smidigare utan att tumma på säkerheten.
Citera
2013-05-04, 11:58
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
1. Surfplattor

Jag tror definitivt att tekniken med touchskärmar stannar kvar, i den meningen blir surfplattan kvar. Däremot måste man göra nåt åt bristen med inmatning och det innebär att man vill koppla till något motsvarande tangentbordet, så att man kan skriva smidigare. Förmodligen även större skärm.

Då hamnar vi i situationen att en smartphone fyller det behovet minst lika bra, dvs folk kommer förmodligen att hellre välja en mindre enhet med skärm lagom stor att stoppa in i fickan. Ur den synvinkeln kan surfplattans hypade period gå över och bli ett tillbehör bland många andra.

2. Win8

Jag tror inte på Win8, det är ren idioti att blanda in touchskärmteknologi och stationära datorer så att folk inte kan konfigurera operativsystemet optimalt för den hårdvarulösning man har. Just nu är win8 ett stort steg tillbaka i utvecklingen.

3. Inloggningar kommer det att finnas en stor mängd varianter på och detta gör att utvecklingen kommer att gå långsamt. Vi kommer att i det stora hela ha kvar nuvarande eller liknande inloggningsprocedurer ett bra tag till. Det som kan komma till ganska snabbt är sk dosor som komplement.

4. Registreringar. Här kommer nog prylarna att registrera sig själva. Så fort ipv6 slår igenom kommer varenda liten teknisk pryl att kommunicera med omvärlden.

1: Om jag inte minns fel finns de väl nån typ av dockning man skall kunna ha till nån mobil i framtiden. Eller finns de redan. Dockningen gör att när du kommer hem så sätter du telefonen i hållaren så kan du sedan använda den som man använder en stationär dator idag. Vore rätt coolt!

2. +1

3. Jo men de borde göra något åt de redan nu!

4: Vi får hoppas
Citera
2013-05-04, 11:59
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:
Fast jag litar inte på att Facebook hanterar det. Facebook är ett privat företag, ingen myndighet, och de tjänar ingenting på att hjälpa mig näthandla (förutom att kartlägga hela mitt liv, ännu läskigare juförsej). Då känns det mer som att de stora internetsidorna och bankerna går ihop och fixar en lösning som bygger på e-legitimation.

Men problemet är redan löst? När jag näthandlar bruka de flesta sidor ha så att man kan knappa in sitt personnummer, och sedan hämtar de alla uppgifter de behöver. Sedan betalar man med dosa, och allt är klart. Jag har svårt att se hur det ska bli smidigare utan att tumma på säkerheten.

Jo vissa har de och de funkar bra! Men långt ifrån alla!
Citera
2013-05-04, 12:00
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Jo vissa har de och de funkar bra! Men långt ifrån alla!

Det lär ju bara vara en tidsfråga. Det är ju knappast så att företag vill att det ska vara krångligt att handla hos dem.
Citera
2013-05-04, 12:05
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:
Det lär ju bara vara en tidsfråga. Det är ju knappast så att företag vill att det ska vara krångligt att handla hos dem.

men de finns ju inloggningar till så mycket. Näthandel, spel, kommunikation och andra nöjen. Bli rätt många sidor och spel man ska logga in på. Samt skapa nya konton!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in