• 1
  • 2
2013-05-04, 12:14
Medlem
f.av.x.och.ys avatar
Touchpad i det nuvarande stadiet kanske inte lockar, men utvecklingen kommer gå mot skärmar som man kan använda utomhus (typ e-ink eller mirasol). Håller helt med dig om att touch skärmar inte funkar att skriva med, förhoppningsvis kommer vi se en dockningstrend där man kopplar sin platta till en tangentbordsdocka. Finns några såna lösningar idag (Microsoft Surface).

Windows 8 är bara en chansning, 8.1 kommer att ta er tillbaka till något som liknar 7. Det görs många sådana chansningar i både Linux och Windows för tillfället just för att dra till sig fler touch användare. Men man behöver inte alltid ha det nyaste operativsystemet, det du kan göra idag i windows 7 eller 8, kunde du troligtvis göra i windows 2000.

Kommande trender som kanske inte är så bra som de framstår:
Google glass, frågan är om detta blir en trend eller ej. Folk gillar inte att bli filmade och därför förbjuds det på många ställen. Men folk gillar också att dela med sig av allt de gör och vara uppdaterade, vilket gör att det kan slå stort. Man kontrollerar med rösten vilket kan vara både irriterande eller smidigt.
Citera
2013-05-04, 12:18
Moderator
Neksnors avatar
1
Min surfplatta är slöare än min telefon, men smidigare att ta med sig än dator. Med ett externt tangentbord blir som en minilaptop som får plats i fickan. Samtidigt fixar den det mesta jag behöver under en arbetsdag, jag kan även koppla in extern skärm om jag vill. Då jag har tillgång till trådlöst nätverk på de platser jag vanligen besöker känns det dumt att betala för ett extra SIM, vid behov delar jag ut internet från luren.
Dessutom, vad behöver man en dator till? Innan du svarar, tänkpå hur mångai världen som aldrig använt en dator.
Jag tror surfplattorna kommer finnas kvar länge.
Citera
2013-05-04, 12:23
Medlem
lilZer0s avatar
Jag vetefan, både git (inte nytt, men relativt "nytt" verktyg) och USB-minnen har fuckat sönder VÄLDIGT MÅNGA av mina .c-filer. Alla är korrupta, det tycker inte jag är någon "bra" teknik direkt. Inte sådär jättekul att skriva om flera tusen rader kod bara för att få ETT program att fungera IGEN.

Det roliga är att jag aldrig litat på USB-minnen, därför använde jag GIT till en polares server PLUS att jag laddade upp filerna på div. uppladdningssidor. Filerna på uppladdningssidorna är borta, GIT ger mig en tom mapp, USB-minnet kan inte öppna filerna för de är "korrupta".... HAHA, min jättegamla IBM ThinkPad (Pentium III 700Mhz, 11Gb hårddisk) fungerade bättre än nutidens teknik.
Senast redigerad av lilZer0 2013-05-04 kl. 12:26.
Citera
2013-05-04, 12:29
Medlem
justdoit1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
1
Min surfplatta är slöare än min telefon, men smidigare att ta med sig än dator. Med ett externt tangentbord blir som en minilaptop som får plats i fickan. Samtidigt fixar den det mesta jag behöver under en arbetsdag, jag kan även koppla in extern skärm om jag vill. Då jag har tillgång till trådlöst nätverk på de platser jag vanligen besöker känns det dumt att betala för ett extra SIM, vid behov delar jag ut internet från luren.
Dessutom, vad behöver man en dator till? Innan du svarar, tänkpå hur mångai världen som aldrig använt en dator.

Förstår men mitt problem är att jag inte ser behovet med en surfplatta. I mitt liv är den överflödig.

Dator använder jag för nöjen (film, musik, spel på 60" skärm i full HD) och komunikation på ett smidigt sätt. Skulle aldrig orka skriva allt detta via telefonen! Registera sig på nya konton på nya sidor orkar jag inte heller via telefon. Går hellre till datorn!
Citera
2013-05-04, 12:32
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit1337
men de finns ju inloggningar till så mycket. Näthandel, spel, kommunikation och andra nöjen. Bli rätt många sidor och spel man ska logga in på. Samt skapa nya konton!

Använd Keepass tills de löser det med exempelvis e-legitimation. Jag tycker inte problemet är särskilt stort, jämfört med vad man får.
Citera
2013-05-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
1

Jag tror också att surfplattor kommer att finnas kvar, men de kommer inte vara så hypade. Trots allt är det nästan obligatoriskt att ha surfplatta + smartphone.. vilket gör att det egentligen är en pryl för mycket i längden. Jag tror därför att de flesta nöjer sig med smartphone som går att koppla in till tangentbord + skärm vid behov, eller att någon annan teknik utvecklas.

Så himla mycket i vikt sparar man inte om man jämför en lätt laptop med en surfplatta.
Citera
2013-05-04, 12:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Jag tror också att surfplattor kommer att finnas kvar, men de kommer inte vara så hypade. Trots allt är det nästan obligatoriskt att ha surfplatta + smartphone.. vilket gör att det egentligen är en pryl för mycket i längden. Jag tror därför att de flesta nöjer sig med smartphone som går att koppla in till tangentbord + skärm vid behov, eller att någon annan teknik utvecklas.

Så himla mycket i vikt sparar man inte om man jämför en lätt laptop med en surfplatta.
Vikt, inklusive tangentbord: 533 gram, och det får plats i en ficka (ipad mini).
Jag väl kunnat nöja mig med den, men eftersom telefonen är något jag alltid bär med mig så har jag blivit beroende av diverse appar, vilket gör osmart telefon till något otänkbart, men utan platta kan jag leva
Hade jag köpt ny dator nu så hade jag nog varit mindre intresserad av datorns flyttbarhet än innan jag blev med surfplatta.
Citera
2013-05-04, 14:20
Medlem
sumprunks avatar
Här har du lite riktig ny teknik istället för gamla surfplattor: http://www.liveleak.com/view?i=e3b_1367663874
Kan nog blir jäkligt bra med nya generationens fps-spel etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in