Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-04, 10:19
  #1
Medlem
zotarmossas avatar
Ja, som rubriken lyder. Känner ni ofta prestationsångest inför studierelaterade saker? I vilka sammanhang? Jag kan ibland få för mig att min inlärningsprocess är något långsammare än medel, vilket gör att jag blir stressad som fan när jag jämför mig med andra. Har även vad jag misstänker är odiagnostiserad ADD, vilket betyder att jag lätt tappar koncentrationen. Om en föreläsare exempelvis börjar prata om en grej relaterar jag detta till någonting helt annat och börjar spinna vidare på detta i mitt huvud = missar väsentlig information. Hur gör ni andra, studiebegåvade människor?
Citera
2013-05-04, 10:55
  #2
Medlem
Delar ungefär samma inlevelse när det gäller inlärningsförmåga och stressen man får när man ligger efter. Tycker inte att föreläsningar skulle hjälpt mig på traven med att klara tentorna då jag har svårt att koncentrera mig på efter ett par timmar under en lång föreläsning. Även när jag försöker plugga hemma så funkar det ej, då jag helt enkelt är spelberoende när jag väl inte ska vara det under den här utbildningen .
Därför slår jag mig hellre ner i biblioteket där jag generellt spenderar hela min vardag för att komma så långt från datorn som möjligt :P . God bless the library <3
Citera
2013-05-04, 11:06
  #3
Medlem
Jack.Dogs avatar
Jag har enorm prestationsångest när det kommer till att skriva längre akademiska uppsatser. Ett referat som borde ta 2-3 dagar att få färdigt kräver i alla fall 4-5 från min sida. Detta beror verkligen inte på att jag är långsam i skrivprocessen, men för att jag får ångest över att texten inte har den struktur jag tycker att den borde ha, och att jag inte vill lämna in något som jag senare kan tycka är "halvfärdigt".

Fruktansvärt jobbig och jag föredrar salstentor alla dagar i veckan.
Citera
2013-05-06, 20:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Jag har enorm prestationsångest när det kommer till att skriva längre akademiska uppsatser. Ett referat som borde ta 2-3 dagar att få färdigt kräver i alla fall 4-5 från min sida. Detta beror verkligen inte på att jag är långsam i skrivprocessen, men för att jag får ångest över att texten inte har den struktur jag tycker att den borde ha, och att jag inte vill lämna in något som jag senare kan tycka är "halvfärdigt".

Fruktansvärt jobbig och jag föredrar salstentor alla dagar i veckan.

Detta problemet har jag också. Man vill ju vara stolt över det man lämnar in och känna att man gjort så bra man kunnat. Oftast slutar det dock med att jag lämnar in något jag inte är nöjd över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback