• 1
  • 2
2013-05-04, 03:39
Moderator
Parongatans avatar
Vi ska fälla ett antal träd på en väns tomt. Storlekar på växtverken är allt från mindre buskage till ett par rejäla 15-metersgranar. Det krävs lite muskler, men ändå till ett överkomligt pris. Min vän vill få en stark och kvalitativ maskin som klarar uppgiften utan problem, men som inte kostar skjortan. Jag som ska använda sågen är lite nyfiken på 4-taktsmaskiner, bland annat för ljudvolymen och att jag slipper slabba med tvåtaktsolja i bränslet. Är helt okunnig här, så jag ställer mitt hopp till er. Vilken maskin ska vi ha?
Citera
2013-05-04, 03:47
Medlem
Amsicoras avatar
Bosch brukar la ha rätt gött med muskler.
Citera
2013-05-04, 05:47
Medlem
8xxSeriess avatar
4 takts motorsåg?? tillåt mig att garva. nä du, det ni behöver är en begagnad husqvarna. Det kan du köpa en vettig för det lilla ni ska använda den för för någon tusenlapp, och ändå ha en såg för ev. framtida projekt..

Och blanda olja är absolut inget svårt, ja du behöver inte ens blanda själv för du köper soppa färdigblandad, aspen 2takt. Sen behöver du olja till kedjan, vilket är en separat tank på sågen.

själv har jag en äldre 245xp, även om den inte är toppmodern så funkar den utmärkt till att kapa upp lite stockar, fälla trädet etc..
Citera
2013-05-04, 08:37
Medlem
Är det bara dom träden blir det ju billigare att hyra en ordentlig husqvarna än att köpa nåt krafs.
Citera
2013-05-04, 08:41
Medlem
MR.Lobbyists avatar
Köp ingen billig skit, är du inte beredd att satsa på en rejäl såg är det bättre att köpa begagnat eller hyra. I det här fallet verkar det vara vettigt att hyra.
Citera
2013-05-04, 11:29
Medlem
Köp Aspen 2T bensindunk färdigblandad med olja och maskinerna går mycket bättre dessutom ska det bli mindre giftiga avgaser. kar kört med det i flera år och vill inte byta till olja+bensin.
Citera
2013-05-04, 13:09
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsicora
Bosch brukar la ha rätt gött med muskler.

Någon särskild modell som sticker ut, som vi skulle kunna överväga?

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
4 takts motorsåg?? tillåt mig att garva. nä du, det ni behöver är en begagnad husqvarna. Det kan du köpa en vettig för det lilla ni ska använda den för för någon tusenlapp, och ändå ha en såg för ev. framtida projekt..

Och blanda olja är absolut inget svårt, ja du behöver inte ens blanda själv för du köper soppa färdigblandad, aspen 2takt. Sen behöver du olja till kedjan, vilket är en separat tank på sågen.

själv har jag en äldre 245xp, även om den inte är toppmodern så funkar den utmärkt till att kapa upp lite stockar, fälla trädet etc..

Det kommer nog att bli fler projekt på min väns stora parkliknande tomt, så det är nog en god idé att vara välutrustad trots allt. Tror också att min vän är mer inne på att köpa något nytt. Så många risker med att köpa begagnat, när det skiljer såpass lite pengamässigt. Har du något bra tips på nytt? Jag har hört att det ska finnas rappa och kraftfulla 4-taktare, så frågan är vilken eller vilka vi bör titta närmare på?

Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Är det bara dom träden blir det ju billigare att hyra en ordentlig husqvarna än att köpa nåt krafs.

Nja, det kommer nog att bli fler träd på sikt. Min vän är mer inne på att köpa en egen motorsåg. Är det Husqvarna som gäller? Någon sade att Stihl ligger i en klass för sig. Eller den där Dolmesågen, vad den nu hette..

Citat:
Ursprungligen postat av MR.Lobbyist
Köp ingen billig skit, är du inte beredd att satsa på en rejäl såg är det bättre att köpa begagnat eller hyra. I det här fallet verkar det vara vettigt att hyra.

Vad får man betala för en riktigt bra såg som räcker för min väns behov? Vad är det som gäller - modeller?

Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Köp Aspen 2T bensindunk färdigblandad med olja och maskinerna går mycket bättre dessutom ska det bli mindre giftiga avgaser. kar kört med det i flera år och vill inte byta till olja+bensin.

Är det mindre gifter som sprids med Aspen 2T än med vanlig 4-taktssoppa?
Citera
2013-05-04, 13:11
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Vi ska fälla ett antal träd på en väns tomt. Storlekar på växtverken är allt från mindre buskage till ett par rejäla 15-metersgranar. Det krävs lite muskler, men ändå till ett överkomligt pris. Min vän vill få en stark och kvalitativ maskin som klarar uppgiften utan problem, men som inte kostar skjortan. Jag som ska använda sågen är lite nyfiken på 4-taktsmaskiner, bland annat för ljudvolymen och att jag slipper slabba med tvåtaktsolja i bränslet. Är helt okunnig här, så jag ställer mitt hopp till er. Vilken maskin ska vi ha?

Jag vill inte verka som en besserwisser men har du tänkt igenom detta ordentligt.
Motorsåg är det verktyg som orsakar allra mest arbetsolyckor med dödlig utgång. Har du inte utbildning och kunskap råder jag dig att hyra in en skogshuggare. Du behöver förutom motorsåg även utrustning i form av skyddskängor, byxor med sågskydd och signalfärgad klädsel på överkroppen.
Utrustningen kostar betydligt mer än ett begagnat proffssåg.
Du behöver även en ansvarsförsäkring om du orsakar skada på egendom när träden fälls.
Arbetar du med träfällning på egen tomt gäller inte din hemförsäkring om träd som fälla orsakar skada.
Köper du trots mina varningar ett motorsåg rekommenderar jag ett STIL, finns från drygt 2000 som håller skaplig kvalite
Senast redigerad av Salomon-Ella 2013-05-04 kl. 13:14.
Citera
2013-05-04, 13:32
Medlem
http://www.aspen.se/ kan du kolla på. Har även märkt att om jag har vanlig bensin + olja i tanken och sågen står länge kanske 6-12 månader så brukar den vara svårstartad och ryka väldigt verkar som bensinen dunstar och oljan blir kvar. dessa bekymmer får du aldrig med aspen eller liknande.
Håller med en tidigare inlägg ang säkerheten så jag rekommenderar iaf sågbyxor kostar 6-800 men är billigt skydd.
Citera
2013-05-04, 13:33
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Jag vill inte verka som en besserwisser men har du tänkt igenom detta ordentligt.
Motorsåg är det verktyg som orsakar allra mest arbetsolyckor med dödlig utgång. Har du inte utbildning och kunskap råder jag dig att hyra in en skogshuggare. Du behöver förutom motorsåg även utrustning i form av skyddskängor, byxor med sågskydd och signalfärgad klädsel på överkroppen.
Utrustningen kostar betydligt mer än ett begagnat proffssåg.
Du behöver även en ansvarsförsäkring om du orsakar skada på egendom när träden fälls.
Arbetar du med träfällning på egen tomt gäller inte din hemförsäkring om träd som fälla orsakar skada.
Köper du trots mina varningar ett motorsåg rekommenderar jag ett STIL, finns från drygt 2000 som håller skaplig kvalite

Jag har fällt flera större träd tidigare, och använder mig självklart av skyddskläder - och hjälm. All säkerhetsutrustning finns redan. Har även sågat många kubik ved från större trädstammar som legat både i bock och på marken. Så en viss vana har jag allt. Samtidigt som jag är mycket ödmjuk inför all kraft som en motorsåg och fällda träd genererar. Det finns inget som träden jag ska fälla kan landa på, och jag är mycket noga med evakueringsväg bakåt, när väl trädet fälls. Tyvärr har jag bara lånat sågar av vänner tidigare, men det är så många år sedan att de kontakterna är inaktuella. Så därför jag skapade tråden för att få tips på maskiner. Jag ser inte ditt inlägg som något Besserwisserinlägg - tvärtom! Tack för omtanken, och ditt tips på motorsåg!
Citera
2013-05-04, 13:35
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
http://www.aspen.se/ kan du kolla på. Har även märkt att om jag har vanlig bensin + olja i tanken och sågen står länge kanske 6-12 månader så brukar den vara svårstartad och ryka väldigt verkar som bensinen dunstar och oljan blir kvar. dessa bekymmer får du aldrig med aspen eller liknande.
Håller med en tidigare inlägg ang säkerheten så jag rekommenderar iaf sågbyxor kostar 6-800 men är billigt skydd.

Bra tips! Det förklarar varför vissa gräsklippare är så svårstartade ibland. Nu vet jag varför! Se mitt svar till Salomon-Ella ovanför, angående säkerheten som jag redan sörjt för.

Tack för ditt svar.
Citera
2013-05-04, 13:37
Moderator
Parongatans avatar
Vill även lägga till att jag har en viss vana av att fälla träd, men jag har ingen vetskap om dagens maskiner. Så jag eftersöker främst tips på modeller/maskiner som är lämpliga. Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in