2013-05-04, 18:54
Medlem
8xxSeriess avatar
Sitter och kollar lite på sågar.. en sån här hade nog inte varit dum, blir nästan sugen på att köpa en själv http://www.blocket.se/skaraborg/Husq....htm?ca=17&w=3
Citera
2013-05-10, 10:09
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Vi ska fälla ett antal träd på en väns tomt. Storlekar på växtverken är allt från mindre buskage till ett par rejäla 15-metersgranar. Det krävs lite muskler, men ändå till ett överkomligt pris. Min vän vill få en stark och kvalitativ maskin som klarar uppgiften utan problem, men som inte kostar skjortan. Jag som ska använda sågen är lite nyfiken på 4-taktsmaskiner, bland annat för ljudvolymen och att jag slipper slabba med tvåtaktsolja i bränslet. Är helt okunnig här, så jag ställer mitt hopp till er. Vilken maskin ska vi ha?

Jag har en sån här http://www.stihl.se/STIHL-produkter/...S-261-C-Q.aspx
och den funkar utmärkt med att köra 20h i månaden med.
Jag har också en sån här http://www.stihl.se/STIHL-produkter/...10/MS-171.aspx
det är mer fritidsbruk, klenare men fortfarande bra kvalitet och inte massa smäck på den.

Personligen hade jag ändå satsat på den dyrare modellen, det brukar bli billigast i slutändan.
Citera
2013-05-10, 18:36
Medlem
ganglere2s avatar
Jag skulle rekommendera en eldriven motorsåg. De har blivit mycket bra de senaste åren. Tystare, du slipper bränslebesväret, luktar inte illa m.m.
Citera
2013-05-11, 17:15
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag skulle rekommendera en eldriven motorsåg. De har blivit mycket bra de senaste åren. Tystare, du slipper bränslebesväret, luktar inte illa m.m.

De kan vara helt okej faktiskt sen är det ett jävla plus att du har 100 m förlängningssladd efter dig ifall du skulle gå vilse i skogen.
Citera
2013-05-11, 19:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
De kan vara helt okej faktiskt sen är det ett jävla plus att du har 100 m förlängningssladd efter dig ifall du skulle gå vilse i skogen.

Hört talas om laddbara?
Dessutom var det i en trädgård som trädfällandet skulle ske. Där brukar finnas el inom rätt kort avstånd.
Citera
2013-05-11, 21:13
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Jag som har hår på både bröst och pung skulle aldrig någonsin fälla träd med en batteridriven motorsåg. Fälla träd är förenat med fara och då vill man inte ha något smeck som kan strula.
En eldriven motorsåg är jättebra ifall man ska stå i vedbon och kapa upp lämpliga vedbitar, då är dem överlägsna.

Du kanske kan rekommendera någon sån batteridriven såg som du har erfarenhet av?
Än så länge är jag den enda som rekommenderat något konkret, men jag är som så många andra inne på det spåret att en kvalitetsmaskin är att föredra, begagnad som ny.

Inte bara en trädgård, en parkliknande trädgård. Hur stor den är, det har jag inte en aning om. Man kör inte eldriven såg om man ska fälla träd, punkt slut!

Citat:
Hört talas om laddbara?
Dessutom var det i en trädgård som trädfällandet skulle ske. Där brukar finnas el inom rätt kort avstånd.
Senast redigerad av Thorsten_Flinck 2013-05-11 kl. 21:23.
Citera
2013-05-11, 21:27
Medlem
Köp en billig elsåg, finns för 500-600 på närmaste Biltema-klon. Jag har en sådan och fällde ett tiotal träd med den idag (grovlek upp till 2 dm). Fungerar utmärkt. Sladden är oerhört irriterande men varje gång den fastnar i något kan man tänka på att motorsågsbensinen kostar 30 kronor litern.
Citera
2013-05-22, 05:19
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Sitter och kollar lite på sågar.. en sån här hade nog inte varit dum, blir nästan sugen på att köpa en själv http://www.blocket.se/skaraborg/Husq....htm?ca=17&w=3

Vi är också inne på just den modellen faktiskt. Har kikat runt lite, och finner 435:an som en prisvärd och vettig allround-maskin. Det blir nog en sådan som blir vår maskin.

Citat:
Jag har en sån här http://www.stihl.se/STIHL-produkter/...S-261-C-Q.aspx
och den funkar utmärkt med att köra 20h i månaden med.
Jag har också en sån här http://www.stihl.se/STIHL-produkter/...10/MS-171.aspx
det är mer fritidsbruk, klenare men fortfarande bra kvalitet och inte massa smäck på den.

Personligen hade jag ändå satsat på den dyrare modellen, det brukar bli billigast i slutändan.

De verkar vara vettiga, men den dyrare modellen som vi nog skulle behöva ha ligger på 7500:- vilket är dubbelt så mycket som vi är beredda på att lägga på en motorsåg. Den billigare modellen verkar vara lite väl tunn för vårt behov - fälla flera större träd och kontinuerligt gallra på min väns parkliknande tomt. Tack för dina råd!

Citat:

Min vän har redan en eldriven motorsåg, men effekten räcker inte på långa vägar. Även om det vore bättre att ha just en eldriven såg av många anledningar..

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av loquamur
Köp en billig elsåg, finns för 500-600 på närmaste Biltema-klon. Jag har en sådan och fällde ett tiotal träd med den idag (grovlek upp till 2 dm). Fungerar utmärkt. Sladden är oerhört irriterande men varje gång den fastnar i något kan man tänka på att motorsågsbensinen kostar 30 kronor litern.

Min vän har en Black & Decker-såg, och den är alldeles för klen tyvärr. Våra träd är i det närmaste dubbelt så tjocka, så det lär ju behövas en del kräm för att rå på dessa grenverk.

Vi satsar alltså på en Husqvarna 435 för knappa 3000:- Tack för era tips!
Citera
2013-05-23, 03:00
Medlem
Melange5738s avatar
Ledsen för att förstöra macho-stämningen här men är man inte certifierad ska man inte gå i närheten av en motorsåg. Att ens fråga vilken motorsåg man ska använda är rätt fånigt: man väljer dimension på motorsågen beroende på vilken typ av träd man skall såga ner, inte tvärtom. Med säkerhetstänk innebär inte bara att man har säkerhetskläder utan också att man vet hur motorsågen fungerar i olika situationer (man sågar inte ett nytt träd med en motorsåg man inte har använt under olika omständigheter så man vet hur den slår vid kick-backs och dylikt).
Citera
2013-05-23, 09:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
http://www.aspen.se/ kan du kolla på. Har även märkt att om jag har vanlig bensin + olja i tanken och sågen står länge kanske 6-12 månader så brukar den vara svårstartad och ryka väldigt verkar som bensinen dunstar och oljan blir kvar. dessa bekymmer får du aldrig med aspen eller liknande.
Håller med en tidigare inlägg ang säkerheten så jag rekommenderar iaf sågbyxor kostar 6-800 men är billigt skydd.

All vanlig bensin dunstar relativt snabbt, eller snarare det är vissa flyktiga kolväten som dunstar först och kvar i bensinen blir lite tyngre kolväten vilket gör att motorn går ungefär som man tankat diesel, särskilt om man har tvåtaktsolja i också..

Det är typiskt för första gångern man t.ex. kör gräsklipparen på våren och inte tankat ny bensin.

Det finns lagringsbeständig bensin som inte dunstar på samma sätt, men de används mest i långstidslager t.ex. militära förråd. Denna bensin luktar som riktig bensin medan vanlig handelsbensin mest luktar lacknafta.

Aspen tillverkar lagringsbeständig alkylatbensin och är därför ett bra alternativ i dessa sammanhang. Bensinpriset är inte så viktigt när det gäller så små volymer.

Dock bör man vara lite observant på att luft/bränsleförhållandet för alkylatbensin är ungefär som för 98 oktan/vpower vilket gör att om sågen går för fett så kan den gå bättre på 95 oktan (som är magrare än 98/vpower/alkylat) om man inte justerar förgasarskruven.

Sågbyxor är bra även till annat och t.ex. Julas för 700 kr är väldigt hållbara t.ex. vid trädgårdsarbeten men även t.ex. när man plockar svamp i skogen och vill slippa sönderrivna byxor.

När det gäller sågar så är Jonsered/Huskvarna en klass för sig. Även äldre Partner-sågar (de som är tillverkade i Sverige) är också mycket bra och vill man vara macho kan man skaffa en gammal partner P-85 för att ta ner de största granarna med. Visserligen tung, men motorn är på ca 10 hästkrafter och orkar såga vilka träd som helst.
Senast redigerad av Megaforce 2013-05-23 kl. 09:24.
Citera
2013-05-23, 09:33
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
All vanlig bensin dunstar relativt snabbt, eller snarare det är vissa flyktiga kolväten som dunstar först och kvar i bensinen blir lite tyngre kolväten vilket gör att motorn går ungefär som man tankat diesel, särskilt om man har tvåtaktsolja i också..

Det är typiskt för första gångern man t.ex. kör gräsklipparen på våren och inte tankat ny bensin.

Det finns lagringsbeständig bensin som inte dunstar på samma sätt, men de används mest i långstidslager t.ex. militära förråd. Denna bensin luktar som riktig bensin medan vanlig handelsbensin mest luktar lacknafta.

Aspen tillverkar lagringsbeständig alkylatbensin och är därför ett bra alternativ i dessa sammanhang. Bensinpriset är inte så viktigt när det gäller så små volymer.

Dock bör man vara lite observant på att luft/bränsleförhållandet för alkylatbensin är ungefär som för 98 oktan/vpower vilket gör att om sågen går för fett så kan den gå bättre på 95 oktan (som är magrare än 98/vpower/alkylat) om man inte justerar förgasarskruven.

Sågbyxor är bra även till annat och t.ex. Julas för 700 kr är väldigt hållbara t.ex. vid trädgårdsarbeten men även t.ex. när man plockar svamp i skogen och vill slippa sönderrivna byxor.

När det gäller sågar så är Jonsered/Huskvarna en klass för sig. Även äldre Partner-sågar (de som är tillverkade i Sverige) är också mycket bra och vill man vara macho kan man skaffa en gammal partner P-85 för att ta ner de största granarna med. Visserligen tung, men motorn är på ca 10 hästkrafter och orkar såga vilka träd som helst.

Det stämmer ganska bra, och inställningen är rätt så enkel med en liten mejsel.
Vill passa på att skriva detta... Att när man gått in på alkylatbensin ska man EJ
byta tillbaka till vanlig besin. Det kan betyda att packningarna går sönder.
Citera
2013-05-23, 11:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendroppe
Det stämmer ganska bra, och inställningen är rätt så enkel med en liten mejsel.
Vill passa på att skriva detta... Att när man gått in på alkylatbensin ska man EJ
byta tillbaka till vanlig besin. Det kan betyda att packningarna går sönder.

Det har ingen särskilt betydelse. Alkylatbensin fräter inte mer på packningar än vanlig bensin för vanlig bensin innehåller också stora mängder av de alkylater som finns i alkylatbensin. Skillnaden mellan alkylatbensin och vanlig bensin är framförallt att vanlig bensin innehåller mer bensen och andra kolväten.

Etanol som finns i E85 och även i mindre mängd i 95 oktan fräter dock på en del äldre packningar som finns i gamla sågar. Man bör därför byta packningar om man konverterar en motorsåg till E85. (de som konverterar gör det mest för att de bygger om sågen till högre komp och effekt så packningarna är då inget problem)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in