2013-05-04, 10:18
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Har märkt samma sak med morsan, hon har blivit tillfrågad att avancera till butikschef 10 i råd minst, men tackar nej varje gång. Tydligen känner hon sig trygg och vill inte ha mer ansvar. Lite roligt att jag är precis tvärtom och gör allt för pengar/ utveckla mig själv!
Citera
2013-05-04, 10:20
Medlem
Kaaris avatar
Funderade lite i samma banor under den tiden jag jobbade. Fråga mina föräldrar samma sak, dom är båda akademiker och blev tillrättavisad "vänligen men bestämt" som det heter. Man är olika helt enkelt, men efter ett år av jobb så började jag plugga och jag ångrar inte en sekund.
Citera
2013-05-04, 10:39
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Tidningsdistributör. Mestadels cyklar jag, men ibland hoppar jag in på bildistrikt. De är bättre betalda, men jag är lite för rastlös för att stå ut någon längre period med att bara brumma runt, runt, runt...

Dessutom glömmer jag så lätt trafikregler när jag far runt i en stor skåpbil med förvånansvärt bra ljudsystem och rockklassiker på lite för hög volym...
Tur att det inte är så många ute på vägarna mitt i natten ^^

Kör du Fiat? Isåfall kryddar du det värdelösa ljudsystemet och lyssnar du för högt så blir det klagomål direkt. Annars håller jag med dig om att jobbet som Tidningsbud är trevligt även om jag sen länge har lämnat cykeldistrikten bakom mig.
Citera
2013-05-04, 10:43
Medlem
grasuggan99s avatar
Jag tror många fastnar i en bekväm lunk med sina rutiner. Man är på samma arbetsplats, har det OK med sina kollegor och man plockar ur sin lön den 25de varje månad. Jag har verkligen förståelse för detta då jag nu tjänar 30k brutto och kommer antagligen tjäna sämre min första år efter en universitetsutbildning. Jag har inte betyg till någon statusutbildning.
Citera
2013-05-04, 10:45
Medlem
Mycket spelar in på en arbetsplats. Inte bara lönen.
Citera
2013-05-04, 10:47
Medlem
Bara-Robins avatar
Man kan ju faktiskt leva för det man har utanför jobbet. Som intressen.
Citera
2013-05-04, 10:50
Bannlyst
Alla har inte kapaciteten, ambitionen och viljan för att bli akademiker. Så är det bara.
Citera
2013-05-04, 11:09
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Serviceelektriker, d.v.s gymnasiet som utbildning, åker runt i länet och gör lite service här o där, rätt glassigt, brukar ligga på ~28-29k brutto. Taxerade närmare 400k 2012.

Rätt ok för en sketen hantverkare som inte satt sin fot på univ.
Du verkar ha missat vad tråden handlade om.
Citera
2013-05-04, 11:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?

Förklaringen är mycket enkel. Begåvningsstrukturen i alla samhällen utan undantag innebär att dom flesta människor inte har akademiskt färgade yrken. Det innebär att dom flesta människor har traditionella yrken där lönebilden också är relativ likartad och medelmåttig.

Det finns ingen orättvisa inbyggd i det här systemet, tvärtom. Det är ett system som garanterat reglerar sig självt dessutom. Dock kan man bli tvungen att med politiska åtgärder justera t ex lönebilden hos vissa typer av låglöneyrken.
Citera
2013-05-04, 11:16
Medlem
Strattons avatar
Man brukar säga att man skall byta jobb vart 5:e år. Detta för att få så maximal stimulans av jobben och på samma gång komma in i branschen ordentligt.
Citera
2013-05-04, 11:27
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Jag har länge funderat på ett fenomen. Vuxna människor, över 35 som jobbar på/som ICA, Konsum, B-kortschaufförer, brevbärare, telefonförsäljare, butikspersonal osv och som inte kommer någon vart i livet.

Jag jobbar för tillfället på ett lågavlönat jobb (ca 20.000 kr brutto) med mer eller mindre skituppgifter som inte kräver någon som helst intelligens eller kompetens. En apa skulle kunna göra mitt jobb. Men som 20 år gammal kan jag köpa dessa villkor som ett tillsvidarejobb tills jag börjar plugga nu i höst. Det funkar, men jag skulle aldrig kunna se mig själv här under en lång tid och speciellt inte i vuxen ålder.

Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder? Har dessa personer inga ambitioner i livet? Inga mål? Har de tappat hoppet? Varför pluggar de inte? Varför stannar de kvar på lågavlönade skitjobb?
tror du verkligen att samhället skulle funka om alla över 35 hade högavlönade arbeten?
du kan vara jävligt glad att det finns folk som är villiga att ta "skitjobb" som är nödvändiga för att samhället ska fungera. dessutom skulle nog varken du eller jag gilla att vissa yrkesgrupper bestod av folk under 30 dvs lata, egoistiska och ointresserade anställda. tror inte att arbetsplatser med 50% "sjukfrånvaro" eller "VAB" skulle funka särskilt bra.
Senast redigerad av araka 2013-05-04 kl. 11:29.
Citera
2013-05-04, 11:35
Medlem
Så varför stannar folk kvar på dessa jobb upp till vuxen ålder?Varför pluggar de inte?[/quote]

Jag skulle gissa att det beror på följande:
De trivdes inte i skolan och/eller var allmänt dåliga på skolan
De vet helt enkelt inte vad de ska plugga
De har andra prioriteringar
De ser sig själva som ett slags "kämpar" som tar hand om samhället utan att belasta det med en utbildning. Det behövs ju kassörskor på konsum, alla kan inte vara advokater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in