2013-05-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Av egen erfarenhet är det INTE samma sak att jobba på kontor (generaliserat "akademiskt") som att jobba på ICA/fabrik/produktion-av-något-slag/skitjobb.

Jobbar du på ett kontor med ett arbetsuppgifter av värdighet har du oftast längre lunchrast, är inte under samma hårda bevakning från överordnade, man visas mer respekt och slipper oftast tynga lyft och dylikt som sliter ut kroppen. Utöver det så är arbetstempot lägre, valfriheten större och lönen bättre.

Vem fan vill sitta på sitt arsle dagarna i ända?
JObb som jobb, sålänge det genererar pengar är det väl skitsamma vart man jobbar..
Citera
2013-05-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nu kanske alla som är 18-23 blir chockade men tyvärr är sanningen så att livet går i princip ut på att få sina drömmar krossade. .
Sånt är bara skitsnack. Många kommer lyckas och för att du inte gjorde det så betyder det inte att andra inte kan.
Citat:
Ursprungligen postat av nippot
FÖr att man i Sverige kan leva bra med ett "skitjobb".
det är riktigt, många fastnar

Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Vansinnigt roligt att läsa förhoppningarna om att så länge det finns papper på kunskap från någon skola, så kommer det regna välbetalda jobb..

förbered dig på att landa hårt när det torkat bakom öronen.

Man ska satsa och kämpa då är det troligare att du kommer längre. Pessimister som dig är det värsta som finns
Citera
2013-05-05, 12:34
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isildurrrr
Syftar du på att akademiker generellt sett sannolikt inte får högre lön än en icke sådana? Är det taget ur luften?

Löneskillnaden är generellt inte tillräckligt betydande när man ställer det mot de kostnader akademiska studier innebär. Studielånet ligger på runt 5000 kr per månad, vilket ska betalas tillbaka. Fem års studier innebär alltså 300 000 i lån plus ränta.

Med en medelinkomst på 250 000 per år innebär fem års studier även ett teoretiskt bortfall på drygt 1,2 miljoner. Detta tar ett tag att arbeta ikapp när akademikern väl går ut i arbetslivet med sin ingångslön på några tusen kronor mer än skiftarbetaren på Volvo.

Ingångslön på Volvo-bandet ligger kanske runt eller strax under 20 000 om jag får gissa. En nyexaminerad civilekonom har en lön på 25 000, något som har stigit till runt 40 000 efter tio år. Det är ungefär den tid det tar för civilekonomen att gå om. Sen kan du räkna in andra faktorer. Volvo-arbetaren har kunnat göra ett husköp vilket sannolikt stigit i värde, något akademikern sannolikt inte kunnat göra under sina studier.

Skulle jag rekommendera någon att studera så är det snarare för att få ett jobb man trivs med, inte framför allt det ekonomiska. Vilket sannolikt är samma anledning till att någon annan väljer ett ickekvalificerat yrke.

Citat:
Grattis. Du föddes med entreprenörsanda och ett driv. Det betyder inte att det överlag är bättre att hoppa över akademiska studier. Dessutom tror jag att de flesta anser att livskvalitén är högre om man har ett någorlunda kreativt arbete som är stimulerande, med humana arbetstider och varierande arbetsdagar jämfört med (ditt exempel) skiftarbete i en fabrik. Ett sånt jobb jag beskrev är betydligt lättare att få som akademiker, men det är ingen garanti och det är heller inte omöjligt att lyckas utan studier.

Önskar man istället att prioritera sin fritid, arbeta mindre och få mycket tid över att "utveckla sig själv" så vill jag påstå att även ett sådant liv nås lättare med en utbildning i botten.

Men det är väl tur att alla är olika.

Här håller jag med dig. Jag skulle säga att det framför allt är andra faktorer som är betydande och inte i huvudsak storleken på lönekuvertet. Alla har vi olika prioriteringar i livet. Att däremot klanka ner på dussinknegaren med lönen som enda argument anser jag vara ogenomtänkt.
Citera
2013-05-05, 12:43
Medlem
Pendeks avatar
Generellt så känner jag att unga människor som TS, som enbart bryr sig om pengar och status, lägger den största delen av den disponibla inkomsten på alkohol och festande för att sedan i slutet av varje månad vara luspank och gnälla på moderaternas inhumana politik.
Senast redigerad av Pendek 2013-05-05 kl. 13:09.
Citera
2013-05-05, 13:01
Medlem
Hesperidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Studielånet ligger på runt 5000 kr per månad,
Så mycket är det väl ändå inte
Citera
2013-05-05, 13:09
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxzzz-99
Många i tråden jämför en snickare som tjänar 32k med en civilingenjör som tjänar 33k och påpekar att alla studieåren var önödiga för att de bara drar in 1k extra i månaden. Ja.. det har ni ju rätt i, men då jämför ni alltså en mycket framgångsrik snickare med en civilingenjör som antingen precis har börjat karrären eller en som inte aktivt klättrar uppåt.
Mycket bra inlägg i helhet, vill bara tillägga. Att det handlar inte bara om lönen utan vad man faktiskt gör på arbetstiden, får man slita som ett djur 8h om dagen eller ha det ganska slappt i 8h, ja då är det stor skillnad på två olika jobb. Samma sak om man trivs eller ej på sitt jobb, skulle aldrig vilja jobba på ett ställe där jag inte trivs!
Citera
2013-05-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Löneskillnaden är generellt inte tillräckligt betydande när man ställer det mot de kostnader akademiska studier innebär. Studielånet ligger på runt 5000 kr per månad, vilket ska betalas tillbaka. Fem års studier innebär alltså 300 000 i lån plus ränta.

Med en medelinkomst på 250 000 per år innebär fem års studier även ett teoretiskt bortfall på drygt 1,2 miljoner. Detta tar ett tag att arbeta ikapp när akademikern väl går ut i arbetslivet med sin ingångslön på några tusen kronor mer än skiftarbetaren på Volvo.

Ingångslön på Volvo-bandet ligger kanske runt eller strax under 20 000 om jag får gissa. En nyexaminerad civilekonom har en lön på 25 000, något som har stigit till runt 40 000 efter tio år. Det är ungefär den tid det tar för civilekonomen att gå om. Sen kan du räkna in andra faktorer. Volvo-arbetaren har kunnat göra ett husköp vilket sannolikt stigit i värde, något akademikern sannolikt inte kunnat göra under sina studier.

Skulle jag rekommendera någon att studera så är det snarare för att få ett jobb man trivs med, inte framför allt det ekonomiska. Vilket sannolikt är samma anledning till att någon annan väljer ett ickekvalificerat yrke.

Här håller jag med dig. Jag skulle säga att det framför allt är andra faktorer som är betydande och inte i huvudsak storleken på lönekuvertet. Alla har vi olika prioriteringar i livet. Att däremot klanka ner på dussinknegaren med lönen som enda argument anser jag vara ogenomtänkt.

Nja. Förvisso tror jag inte pengar är huvudorsaken till att folk går Handels, snarare handlar det om att göra något som är utmanande och att få en statusroll i samhället. Inte minst är urvalet på kvinnor oändligt mycket större för en civilekonom än en plattläggare.

Däremot stämmer det inte alls att ingångslönen är 25000. Får du under 30 har du klart misslyckats, skulle tro att snittet är cirka 35. Det är vad jag fick för 8 år sedan på mitt första jobb. Gick inte handels själv men de flesta andra där hade gjort det. Plus en ordentlig bonus.

Det GÅR visserligen att tjäna mycket pengar utan utbildning - om du startar en snickerifirma som går hyfsat kommer du tjäna mer än de flesta civilekonomer - men grejen är att med en bra utbildning (KTH, Handels, Karolinska etc) så är du i princip garanterad att få ett bra, högavlönat jobb med mycket status.
Citera
2013-05-05, 13:26
Medlem
Fast hela det hära "plugga" och få massa pengar funkar ju inte längre det slutar ju bara att dom sitter där med studieskulder och lever på bidrag eller slavar på donken endå.

.
Citera
2013-05-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Hur hade du tänkt bortrationalisera dessa jobb din lille låtsasakademiker? Säg mig också vad du jobbar som så kan jag på mindre än tio minuter tänka ut ett sätt att bortrationalisera en lat, hemmaboende, söndercurlad fjant som dig.

Vad jag arbetar med har mindre betydelse - men det inser du inte, din obildade fåntratt!
Citera
2013-05-05, 13:51
Medlem
Poke53281s avatar
Jag lever inte för att arbeta...
...jag arbetar för att leva.

Min utbildning kan klassas som noll. Jag har en animationsutbildning, och det är värken matematisk eller särskild akademisk, jag var honom som inte gjorde några läxor, ville hellre leka med elektronikprylar och datorer.

Alla berättade för mig att jag var en jävla förlorare...
Jag har tagit det som folk kaller skitjobb...telefonsäljare, takläggare, tidningspapper etc. Jag är gott vuxen nu, över 40 år! Men mitt liv är i princip MYCKET bättre än average-svenssons, då dom arbetar för att gå i pension när dom är 67 år, och förforar tänder, massor av ålderdoms-sjukdomar etc, och för gamla till att resa överallt och njuta av livet.

Men en ting har jag lärt, ju mera betalt du tar i lön, ju mera respekterat blir du av din arbetsgivare. Jag tar ibland arbete inom reklambranchen (3D-ritare, animatör etc.) och då får jag hyfsat bra betald, så bra att jag kan leva flera år utan att ta arbete, då går jag på egna besparingar, ingen a-kassa, socialbidrag...och det gör MÅNGA Svenskar riktig avundsjuka, dom tror jag har a-kassa och anmälder mig till soc. hela tiden, det är asroligt då dom får fel varje gång), jag har egen Villa 100% betald ur egen ficka.

So long, suckers!
Citera
2013-05-05, 13:53
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesperides
Så mycket är det väl ändå inte

Lån per 4 veckor: 6 196 kr

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/belopp-heltid-1.2560
Citera
2013-05-05, 13:58
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsMotpol
Nja. Förvisso tror jag inte pengar är huvudorsaken till att folk går Handels, snarare handlar det om att göra något som är utmanande och att få en statusroll i samhället. Inte minst är urvalet på kvinnor oändligt mycket större för en civilekonom än en plattläggare.

Däremot stämmer det inte alls att ingångslönen är 25000. Får du under 30 har du klart misslyckats, skulle tro att snittet är cirka 35. Det är vad jag fick för 8 år sedan på mitt första jobb. Gick inte handels själv men de flesta andra där hade gjort det. Plus en ordentlig bonus.

Det GÅR visserligen att tjäna mycket pengar utan utbildning - om du startar en snickerifirma som går hyfsat kommer du tjäna mer än de flesta civilekonomer - men grejen är att med en bra utbildning (KTH, Handels, Karolinska etc) så är du i princip garanterad att få ett bra, högavlönat jobb med mycket status.

Jag baserade det på detta:

Citat:
2010 var medellönen 25 715 kronor för nyexaminerade civilekonomer, medianlönen var 24 733 kronor. Efter tre år i yrket låg medellönen 2010 på 31 030 kronor och medianlönen på 29 375 kronor. Efter tio år i yrket är civilekonomernas medellön 43 609 kronor och medianlönen 38 500 kronor. Statistiken omfattar civilekonomer i såväl offentlig som privat sektor.
http://www.studentliv.se/pengar/l%C3%B6nestatistik-f%C3%B6r-fem-vanliga-akademikeryrken-4902

Huruvida det stämmer eller inte kan jag inte svara på, men du kan inte bara räkna lönenivån baserat på exempelvis privat sektor i en storstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in